zwaailamp

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
henryb

zwaailamp

Bericht door henryb »

Ik werd vandaag op de snelweg staande gehouden door een motoragent en moest mijn grote blauwe zwaailamp die op het dashboard staat ter plekke demonteren :(

Weet iemand wat de regels zijn aangaande deze lampen? Ik meldde dat het ding niet was aangesloten maar dat maakte niet uit.
Uiteindelijk was die agent tevreden toen ik het aansluitingskabeltje doorknipte, maar toen was de kap en de lamp er al afgeschroefd.
Ben

Re: zwaailamp

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

zwaailamp

Bericht door Arnold Smeets »

Het voeren van een blauw zwaailicht is voorbehouden aan 3 hulpdiensten, politie, brandweer en ambulancedienst.
Zij mogen dit voeren op alle voertuigen, in de officiële kleuren en in gewone burgerauto's.
Anderen is het voeren van een blauw zwaailicht verboden. De politie is hier kien op omdat je met een blauw zwaailicht in werking voorrang hoort te krijgen van andere weggebruikers en dat zou zeker voor een kampeerauto volledig onterecht zijn.

Een oranje zwaailicht is voorbehouden aan bergingsvoertuigen mits in aktie en beperkt aan landbouwvoertuigen. Daarnaast zijn er wat andere gebruikers die te maken hebben met wegonderhoud, pech op de weg en bijzondere transporten die het ook mogen voeren. Dit oranje zwaailicht is alleen signalering, de voorrangsregels veranderen niet. Uiteraard geef je wel zoveel mogelijk ruimte zodat het bijzondere transport vlot kan doorgaan.

Voor een kampeerauto is er dus geen enkele reden om een zwaailicht te voeren.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten