Aanhanger achter B, zonder het rijbewijs E, gaan in 2013 lui

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Aanhanger achter B, zonder het rijbewijs E, gaan in 2013 lui

Bericht door berriaaf »

Dubbelluchters het duurt nog even maar toch

Enige tijd geleden was er een discussie over de oplegger-combinatie van een trekauto met camper-oplegger.

Nu.... zie hier het bewijs !!!!
Vandaag officieel bekendgemaakt door de Bovag, schrik niet want het zal nog een paar jaar duren maar dit is wat er gaat komen.
Koop je dus een oplegger-camper let dan op.

QUOTE:

E achter B en de 3e Europese richtlijn

26 februari 2007
BOVAG afdeling Verkeersopleidingen verwacht niet dat er de komende jaren wijzigingen zullen optreden in de rijbevoegdheid met het rijbewijs B of BE. Er is in ons land nog geen begin gemaakt met de invulling van de jongste Europese richtlijn; deze richtlijn bepaalt dat de EU-lidstaten de inhoud ervan uiterlijk pas in januari 2013 dienen te hebben ingevoerd.

De nieuwe voorwaarden voor het rijden met een aanhanger achter B, zonder het rijbewijs E, gaan in 2013 luiden:

· De combinatie mag niet zwaarder zijn dan 4250 kg TMM (Toegestane maximum massa).
· Als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg TMM en de combinatie zwaarder is dan 3500 kg TMM, is extra training of een praktijktoets verplicht.

Omdat in Nederland tot nu toe de toets 'bewaakt' wordt door de overheid, zal Nederland vermoedelijk gaan kiezen voor een toets/CBR examen. Hieraan voorafgaand zal dan een opleiding moeten plaats vinden. De vraag is dan wat het verschil zal zijn tussen deze opleiding met toets en de opleiding met examen voor het rijbewijs BE.
Onze voorzichtige inschatting is dat in de toekomst de bezitter van het rijbewijs B iets meer mogelijkheden zal hebben om met een aanhangwagen te rijden. De huidige eis, dat de TMM van de aanhangwagen niet meer mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig komt immers te vervallen. Binnen de bandbreedte van 3500 kg TMM kan in de toekomst een aanhangwagen getrokken worden die zwaarder is dan het trekkend voertuig. Dit lijkt alleen interessant voor bijvoorbeeld een caravan die iets zwaarder is dan de trekauto. Zo'n combinatie zal overigens niet gauw voorkomen, want de meeste "gewone" auto's mogen slechts een beperkt aantal kilo's aan de trekhaak hebben.
Van de andere kant wordt er in de toekomst een beperking gesteld aan het rijden met B+E. Dat zal niet meer mogen indien de aanhangwagen > 3500 kg TMM is. Dat zal een beperking opleveren voor de momenteel populaire B+E trekker-met-opleggers. Voor deze zwaardere aanhangwagens zal de categorie C1 + E nodig zijn, dus dat betekent dan weer een extra examencategorie.

Bertus

Bron: Bovag.nl nieuwsberichten.
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik moet zeggen dat ik dit helemaal niet gek vind, ik heb het altijd al raar gevonden dat er een hoop mensen zijn die E hebben gekregen en gewoon met een combinatie, die bijna 7000 kg weegt, rond mogen rijden.

Leuk voorbeeld is dus dat ik geen E heb,wel veel met aanhangers rond rij en gereden heb, en staande gehouden wordt met mijn bus en auto trailer, ik niet meer verder mag. En ik dus mijn moeder bel, die amper met een aanhanger gereden heeft, en dus ook niet met een aanhanger kan rijden, laat staan met nog eens zo'n grote bus ervoor, dan het stuur komt overnemen ?????

Maar als de nieuwe regeling in gaat, mag je met B en een Ford scorpio 2.9 liter, een aanhanger trekken van 2000 kg, ik heb er net 1 weg gedaan ( shit).

En ik ga dus maar wachten op de nieuwe regelgeving voordat ik E ga halen.

Bart,
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Zuinig zijn op je moeder Bart!

Maar dat E rijbewijs: haal dat maar liever nu dan later, de eisen worden alleen maar meer en zwaarder en ook de examens worden alleen maar moeilijker.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten