Vuile truck vanaf 1 juli uit centrum geweerd

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
adl
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 06:53
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Vuile truck vanaf 1 juli uit centrum geweerd

Bericht door adl »

bron telegraaf
RIJSWIJK - Vanaf deze zomer zijn vervuilende vrachtwagens niet meer welkom in veel Nederlandse binnensteden. Op 1 juli worden de eerste 'milieuzones' ingesteld, waarbinnen alleen schonere vrachtauto's en vrachtauto's met een roetfilter nog worden toegelaten.
Het verbod op vuile vrachtwagens komt voort uit een convenant dat tien gemeenten vorig jaar ondertekend hebben. In onder meer Utrecht, Eindhoven en Tilburg gaat de regeling per 1 juli in. Rotterdam volgt deze zomer. „Een exacte datum durf ik niet te noemen”, zei een woordvoerster van de gemeente Rotterdam woensdag.

De meeste Nederlandse gemeenten die kampen met luchtvervuiling hebben zich inmiddels bij het convenant aangesloten, liet een woordvoerster van het ministerie van VROM weten. Amsterdam en Den Haag laten nog onderzoeken wat de effecten van een 'milieuzone' zijn.

Voor de oudste vrachtwagens, volgens Europese normen type 0 en type 1 genoemd, betekent het verbod dat zij de steden per 1 juli niet meer in mogen. „Die zijn over het algemeen ouder dan 12 jaar en vervuilen het meest”, aldus een woordvoerder van de gemeente Tilburg.

Vrachtwagens van type 2 en 3 krijgen tot december respijt, omdat de benodigde roetfilters nog niet allemaal leverbaar zijn. Bedrijven krijgen subsidie om de filters in te bouwen.

In Utrecht wordt de milieuzone met camera's in de gaten gehouden. In Tilburg wordt dit in eerste instantie door opsporingsambtenaren gedaan. Later schakelt ook de Brabantse stad over op een camerasysteem. De boete bij overtreding is 100 euro.

Schone lucht is ook van belang voor de economische activiteit. Steden die niet aan de Europese normen voor luchtkwaliteit voldoen, kunnen door de Raad van State gedwarsboomd worden in hun bouwplannen.

De belangenorganisaties voor het wegtransport EVO en TLN benadrukken dat volgens de afspraken gemeenten op hun beurt maatregelen moeten nemen voor efficiëntere bevoorrading van de binnenstad. Het gaat dan bijvoorbeeld om betere laad- en losplaatsen en betere afstemming van verkeerslichten.

Deze en andere maatregelen bevorderen ook de luchtkwaliteit. Het instellen van milieuzones is dan in veel gevallen niet eens nodig, aldus de organisaties. Ze zullen waar nodig via arbitrage dit soort maatregelen proberen af te dwingen
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Vuile truck vanaf 1 juli uit centrum geweerd

Bericht door Arnold Smeets »

Ik heb de EVO gevraagd op grond waarvan dit soort beperkingen opgelegd kan worden door een lagere overheid wanneer de hogere overheid de betreffende voertuigen niet verbiedt.
Dit n.a.v. een artikel in een e-nieuwsbrief van de EVO waarin het verhaal voor de gemeente Utrecht stond. Er stond ook in dat er wat uitzonderingen op de regel worden gemaakt. Precies: samen te vatten als overheidsvoertuigen en nog wat extra.
Ik ben nieuwsgierig naar de reactie van de EVO en naar de verdere gang van zaken.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Lijkt wel een 1 april-grap.
PC-Hooft Tractors niet kunnen verbieden, en sommige vrachtwagens wel? 8)

Het groene monstertje is trouwens volgens de wegenbelastingsdienst geen vrachtwagen, maar personenwagen..
Kan ze dus altijd nog een ...... laten ruiken in de steden. :twisted:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ook Den Bosch gaat mee doen, naast de aktie met parkeerverbod voor hele gemeente zou je er ok niet meer mogen rijden.
Het moet toch niet gekker worden.
Laten we proberen vrijstellingen te verkrijgen.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Een bestelwagentje met grijs kenteken is ook een "bedrijfsvoertuig" op kenteken, maar nog geen vrachtwagen toch?

De vraag is dus wat men verstaat onder een vrachtwagen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Het wordt inderdaad afhankelijk hoe ze die wet opstellen.
Als het 'verboden voor vrachtwagens........ ' is, dan geldt het niet voor iedereen die op het kentekenbewijs bij inrichting: kampeerauto heeft staan.
Want dan ben je geen vrachtwagen volgens de wet, zie de discussie van ongeveer 1.5 jaar geleden over de maximale snelheid op de snelweg voor campers zwaarder dan 3500 kg.
Want volgens de wet is een vrachtwagen een voertuig dat is ingericht voor het vervoer van goederen.

Echter wordt in de nieuwe wet gesteld 'verboden voor bedrijfsvoertuigen .....' dan zijn we volgens mij wel de klos.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb even wat info verzameld:

Het zou gaan om vrachtwagens (Bord C-7 ) wat betekent, vrachtautos van meer dan 3500kg.
Men wil Euro 2 voertuigen met roetfilter nog toestaan.
Men heeft per gemeente mogelijkheden ontheffingen te verlenen.
Men heeft al gedacht aan : brandeerauto's ,geldwagens, en andere voertuigen met lange afschrijftermijnen.
Vergeten was men bv de marktkooplui die met zware bestelwagens >3500kg rijden.
EVO heeft er aan mee gewerkt, maar zag er heil in door miljoenen subsidies voor de transporteurs uit te slepen ( omkoping? hoezo)

Op de site: http://www.milieuzone.nl zou je alles moeten kunnen vinden

Frank
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ergens, ik weet niet meer waar, heb ik deze week nog gelezen dat elke 1e zondag van de maand in Utrecht op het parkeerterrein van het Jaarbeursplein een voorlichtingsauto staat van de RWD.
Daar kun je op een geheel legale wijze en voor 7.50 euro een doorlopende verklaring kopen. Het is een soort principe verklaring voor onze Mercedesbussen die al een keer in Dld uitgebreid gekeurd zijn op 'vervuiling'. Het lijkt iets te maken te hebben met een regel van "eenmaal goedgekeurd, altijd goed"waar Dld in EC verband aan vasthoud.
Met deze verklaring in de hand is ook de steeds terukomende roetmeeting dan ook verleden tijd. Het voorkomt ook dat o.a. wij als kamperrders geweigerd zouden kunnen worden ook in de toekomst niet alleen in de stad maar ook op campings.

Volgende week zondag is er aan de RDW voorlichtinsstand ook een delegatie toegevoegd van de Nederlandse vereeniging van Campinghouders die voorlichting geven over het C.U.S. Het zgn centrale uitlaatsysteenm waar op in de nabije toekomst elke camper, ongeacht of deze welof niet ee aggrgaat heeft of niet, op dit systeem dient te worden aangesloten. Hiervoor deelt de NvCH een verloopaansluitstuk gratis uit die passen op de uitlaten van oa onze Mercedessen.

Ik heb nog even geGoogled.

Volgende week zondag 1000-1600 op het parkeerterrein van het Jaarbeursplein in Utrecht.

Zelf ben ik dan weer in Praag maar ben toch nieuwsgierig. Wil er een bezoeker mij op de hoogte houden/brengen?

Met vr gr Leen
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Grote stilte op dit topic, terwijl de overheid toch gewoon doorgaat met het invoeren van de milieuzones.
Het lijkt me toch een behoorlijk belangrijk item voor deze club.

De info van de overheid is alleen toegespitst op voorlichting aan het beroepsvervoer, het woord camper is niet eens te vinden met de zoekfunctie.
De duurbetaalde ambtenaartjes zijn enorm druk bezig met diverse websites, maar duidelijkheid scheppen over onze catagorie is wederom niet hun sterkste kant.. :?
Daarom mijn vraag aan de regelgevingspecialisten binnen deze club:

Is er nu al 100% zekerheid hoe dat zit met campers >3500kg die op hun kenteken "Bedrijfswagen" hebben staan? (al dan niet met de vermelding: "inrichting kampeerauto")


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik heb afgelopen zaterdag een brief ontvangen van het ministerie met de hele regeling er in.
Misschien hebben meer leden van dubbellucht die brief ontvangen.
Zoniet, dan vraag ik me af waarom ik wel.
Hierin wordt alleen gesproken over de term 'vrachtwagen', nergens wordt er iets gezegd over voertuigan zwaarder dan 3500 kg.

Autobussen blijven ook helemaal buiten deze regegeling en zijn dus niet verboden in de binnensteden.
Daaruit trek ik de conclusie dat het ook niet geldt voor onze campers, wij zijn immers voor de wet geen vrachtwagen (behalve de 609 van Ben).

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Laatst gewijzigd door Leo op 18 okt 2007, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

dit is inderdaad de brief die ik ook gekregen heb.

Ik woon in Delft, en die gaat ook deze milieu zones invoeren.

Maar zoals je ziet in die brief is het puur verboden voor vrachtwagens, dus er is nog hoop.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Hoezo

Bericht door GerardM »

Ik heb nog niet gelezen:

- wie hier gaat handhaven; ik vermoed de mileupolities van die steden ?
- wat de eventuele sancties zijn; vermanende toespraak, boete, langdurige opsluiting 8) ?

Wellicht kunnen de betreffende gemeenten aan de randen van die milieuzones wat GOPs inrichten :lol: ?

Groet,

Gerard
adl
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 06:53
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

nou ben benieuwd

Bericht door adl »

merk mercedes benz 608D
bouwjaar 1980
inrichting brandweerwagen
Laadvermogen -------
Massa ledig voertuig 4170 kg.
bijzonderheden geen

relaas van weging
aantal vaste en klapzitplaatsen 8 niet inbegrepen die van de bestuurder
carrosserie model brandweeropbouw
gewicht 4170 kg incl bijbehorend gereedschap
aantal wielen 4
andere kenmerken luchtbanden

Is geen camper, is geen bus, en is geen vrachtwagen want heeft geen laadvermogen en via bureau voor de statestiek betreft het een speciaal voertuig.
Roetmeting is ook niet nodig en inlegvellen voor de trekhaken was niet van toepassing voor de apk.

Hij bestaat echt en rijd als de brandweer..:))) :D

en vandaag 30 mei inmiddels ook een brief van vrom ontvangen :twisted: :evil:
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Ik heb recent nog gebeld met de EVO en big brother is er nog niet uit. Zodra de eerste uitvoeringsbesluiten bekend zijn wordt dit gepubliceerd. Vooral bij de kleine bedrijven in de grote steden is er angst voor deze maatregelen. Heineken verplaatste gewoon een oude auto naar een andere plaats en zet een nieuwe in de grote stad neer maar de kleine drankenhandelaar die nog heel tevreden is met zijn 10 jaar oude vrachtwagentje dat nauwelijks kilometers maakt is de dupe. De EVO weet dit en doet haar best hier rekening mee te houden.

Wordt vervolgd.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

milieuzone

Bericht door Arnold Smeets »

Van Franck Golbach kreeg ik een link toegestuurd die heel veel meer informatie geeft inclusief de manier waarop het verbod ingesteld zal worden. http://www.milieuzones.nl <punt>

Voor kampeerauto's zal het geen probleem zijn, als de gemeentes althans inderdaad dit op deze manier gaan invoeren. Maar dat zal wel, kopieren is makkelijker dan zelf uitvinden.

Groet,


Arnold
Laatst gewijzigd door Arnold Smeets op 13 jul 2007, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
adl
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 06:53
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

uit de bovagkrant

Bericht door adl »

Prominente voor- en tegenstanders van milieuzonering in de binnensteden kruisen binnenkort de degens tijdens regionale bijeenkomsten van BOVAG-afdeling TDA.

Tijdens de landelijke TDA-bijeenkomst in het voorjaar zijn de Nederlandse truckdealers al op de hoogte gebracht van de milieuzoneringsplannen van verschillende gemeentes, maar omdat de ontwikkelingen elkaar in zo’n hoog tempo opvolgen, organiseert TDA drie extra regionale bijeenkomsten over dit onderwerp. Niet alleen leden van TDA zijn uitgenodigd, maar ook truck-importeurs en leden van de BOVAG-afdelingen AVL en VAN.

Opvallend detail aan de bijeenkomsten van TDA is dat zowel wethouders van de deelnemende gemeenten als vertegenwoordigers van TLN en EVO - hun grootste criticasters - acte de présence zullen geven. Grote kans op vuurwerk en pittige discussies dus. ‘Ik hoop dat de deelnemende partijen het lef hebben om hun standpunten met net zoveel verve te verdedigen als ze de laatste tijd in de media hebben gedaan’, zegt Hans Louwers, secretaris a.i. van BOVAG-afdeling TDA. ‘Maar het is ons natuurlijk niet alleen om de felle debatten te doen. Op deze manier proberen we onze leden deelgenoot te maken van de actuele discussie en ze hierdoor extra voor te bereiden op vragen vanuit de transportmarkt.’
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoe het met het beroepsvervoer zit is wel leuk om te weten, maar voor de rest hebben we er hier niet veel aan.

Daarom een week of wat geleden maar een mail gestuurd naar de mensen die het behoren te weten.
En geloof het of niet, maar ik heb nog een heel uitgebreid antwoord teruggekregen óók..
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.. :shock:
Komt ie:


Geachte heer,mevrouw,

Bedankt voor uw vraag. Naar aanleiding van uw vraag omtrent in hoeverre milieuzones van toepassing zijn op campers kan ik u het volgende berichten:

Omdat u aangeeft dat het gaat om een bedrijfswagen van meer dan 3500 kg wordt uw camper gezien als een vrachtauto en gelden dus de beperkingen voor vrachtautos in milieuzones ook voor uw camper.

In de onderstaande tekst wordt de toelating tot de milieuzone nog eens nader toegelicht:

Criteria en doelgroep milieuzone
Voor een aantal typen voertuigen geldt dat deze naar aanleiding van het Convenant Stimulering Schone Vrachtauto's ven Milieuzonering (dat op de website http://www.milieuzones.nl te vinden is en waarop de milieuzones in de meeste steden zullen worden gebaseerd) geen toegang meer hebben tot bepaalde delen van de (binnen)stad waar een milieuzone is ingevoerd. Vrachtauto's van de typen euro 0 en euro 1 hebben geen toegang tot de milieuzone. Voor vrachtauto's die voldoen aan de euro 2 of 3 norm geldt dat alleen toegang kan worden verkregen tot de milieuzone wanneer er een gecertificeerd roetfilter is gemonteerd. Het convenant is van toepassing op vrachtauto's volgens de volgende definitie:

Vrachtauto: voertuig, aangedreven door een compressiemotor, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kilogram.

Het convenant is tevens alleen van toepassing op bedrijfswagens. Middels uw kentekenregistratie bij de RDW kunt u achterhalen of uw voertuig als 'bedrijfswagen' staat geregistreerd, zie https://www.rdw.nl/Ovi/

Voor een aantal typen voertuigen geldt dat deze in het convenant zijn aangemerkt als bijzondere voertuigen. Bijzondere voertuigen zijn vrijgesteld van de extra eisen die gelden in de milieuzone. Campers zijn volgens het convenant geen bijzondere voertuigen, en worden dus - als ze zwaarder zijn dan 3500 kg en geregistreerd zijn als bedrijfswagen - gezien als vrachtauto.

Er zijn vier soorten campers:
1. omgebouwde personenwagens < 3500 kg: milieuzone niet van toepassing
2. omgebouwde bestelwagens (<3500> 3500 kg): milieuzone wél van toepassing
3. omgebouwde bestelwagens/touringcars en geregistreed als bedrijfwagen (> 3500 kg): milieuzone wél van toepassing
4. omgebouwde bestelwagens/touringcars en geregistreed als camper (> 3500 kg): milieuzone niet van toepassing

Indien een voertuig niet voldoet aan de criteria van de milieuzone én het geen bijzonder voertuig betreft, heeft dit voertuig geen toegang tot de milieuzone. Wil men toch toegang tot de milieuzone dan dient men een (dag)ontheffing aan te vragen.

Ontheffing
Via de Centrale Ontheffing Verlener Milieuzones (COVM) kan ontheffing worden verkregen voor vrachtauto's van de typen euro 2 en euro 3 waarvoor nog geen gecertificeerd roetfilter beschikbaar is, of waarvoor een gecertficeerd roetfilter korter dan 5 maanden geleden beschikbaar is gekomen. Vanaf 5 maanden na de datum waarop een gecertificeerd roetfilter beschikbaar is, moet dit filter gemonteerd zijn om toegang te krijgen tot de milieuzone. De langdurige ontheffing vervalt op dat moment. SenterNovem zal worden belast met de uitvoerende taak als COVM, de streefdatum voor de start van de COVM is 1 juli 2007.

Vrachtautos die niet voldoen aan de toelatingseisen voor de milieuzone kunnen ook een dagontheffing aanvragen. Met een (dag)ontheffing hebben deze vrachtauto's wel toegang tot de milieuzone. Dagontheffingen worden aangevraagd bij en verstrekt door de desbetreffende gemeente. Hiervoor bent u een bedrag (aan leges) verschuldigd (ongeveer EUR 50,-). Deze ontheffing is noodzakelijk voor vrachtauto's van de typen euro 0, euro 1 en euro 2 en 3 wanneer voor die laatste twee klassen geen gecertificeerd roetfilter is gemonteerd en geen langdurige ontheffing via de COVM is verkregen.

Subsidie op roetfilters
Indien u met een voertuig van euroklasse 2 of 3 toegang wilt hebben tot de milieuzone en dus een roetfilter wilt aanschaffen, kunt u gebruik maken van de retrofit-regeling voor vrachtwagens en bussen. Meer informatie over het Subsidieprogramma Retrofit Vrachtwagens en Bussen (SRV) vindt u op http://www.senternovem.nl/SRV/ en informatie over de beschikbaarheid van gecertificeerde roetfilters vindt u op http://www.senternovem.nl/SRV/typegoedk ... /index.asp.


Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Anne Akerboom
Helpdesk Expertise Centrum Milieuzones


*******************

Duidelijker kunnen ze het niet maken.
Vind dit dan ook een net antwoord waar menig ambtelijke molen iets van kan leren.. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

jij vind hem duidelijk, ik ook voor het grootste deel
Alleen hoe moet ik deze regel dan lezen

2. omgebouwde bestelwagens (<3500> 3500 kg): milieuzone wél van toepassing

Bart
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Leo schreef: Vind dit dan ook een net antwoord waar menig ambtelijke molen iets van kan leren.. 8) Mvg, Leo.:D
Helemaal mee eens! Ik was op een ander pad bezig meer informatie te krijgen maar heb er niet aan gedacht deze dame te vragen. Ik moet toch eens leren simpeler te denken.... :?

Ik ben benieuwd welke vragen nu nog overblijven.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik ben benieuwd welke vragen nu nog overblijven.

B.v. "Hoe passen buitenlandse voertuigen in dit plaatje?" :cry:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
adl
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 06:53
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Wat vertellen collega's......

Bericht door adl »

Adl zal met de ‘brandweerwagen’ inderdaad niet meer in zo’n zone mogen komen. Brandweerauto’s zouden een ontheffing moeten krijgen (anders mogen ze daar ook niet heen uitrukken) Ik dacht niet dat het een algemene ontheffing is.

Het is het zoveelste voorbeeld van ‘dwang’ waarbij het milieumotief op zich belangrijker weegt dan de rede. Nederlandse transportbedrijven hebben er ook grote moeite mee. Nog afgezien van het feit dat het overzetten van het wagenpark naar euro4/ 5 een vermogen kost lost het niets op. Het retrofit roetfilter is eveneens een fiasco aan het worden, maar euro2/3 mogen er dan wel in. De verwachtingen zijn dat er –voorlopig- veel meer <3>3500 kg waar op het kenteken bewijs ‘Kampeerauto’ staat. (staat ook in die brief) Dus het ter keuring aanbieden van een camper die nog een andere categorie op Deel I heeft staan, kan nuttig zijn.

Wat die ontheffing betreft die is –voorzover ik weet- alleen van toepassing in speciale gevallen, ik noem maar iets: een ‘Keep them rolling’ ritje door de stad (hoewel je ook weet dat ze daar dan al erg over zeuren!) Maar zoals zo vaak is voor geld alles te koop …..

Artikeltje uit Pro Mobil dat ik deze week las:

31.05.2007 - Artikel aus Heft: Juni 2007
Stuttgart: Fahrverbote verschoben
Die in mehreren baden-württembergischen Städten geplanten Fahrverbote für Fahrzeuge mit veralteter Abgastechnik werden nicht mehr in diesem Jahr in Kraft treten, sondern voraussichtlich ab 1. Januar 2008. Bis dahin sollen die Verbote und Ausnahmen genau und bundeseinheitlich definiert sein. Damit steigen die Chancen auf die von promobil geforderte Ausnahmeregelung für alle Reisemobile von Fein­staub-Fahrverboten.

Een camper is ingericht voor personenvervoer en dus geen bedrijfsvoertuig. Een bedrijfsvoertig is ingericht voor het vervoer van goederen. Personenvervoer moet ondergeschikt zijn aan dat van personen = definitie bedrijfswagen. Een camper is dit dus duidelijk niet ongeacht zijn gewicht. Een pick up met afzet unit is een twijfel geval daar de unit als lading gezien wordt. Je kunt echter stellen dat de unit niet geschuikt is voor vervoer van goederen maar dat wil ik wel eens bekrachtigd zien worden door een rechter.

Voorts geeft men bij punt 4 al te kennen dat een camper geen bedrijfswagen is. Zie de rode kleur. Men zegt “ gezien worden als vrachtwagen “ hier heeft de rechter dus het laatste woord over.

MAAR met ontheffing mag je wel rijden. Als je dus betaald is de luchtverontreiniging niet belangrijk ???

We gaan verder opzoek naar informatie
groeten adl
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

milieuzone

Bericht door Arnold Smeets »

Samengevat en met veel hulp van Toon de Laaf:

Als je de aantekening "kampeerauto" hebt bij de RDW kentekenregistratie hoort direct bij verwerking van de controle duidelijk te zijn dat het om een voertuig gaat dat buiten de regels van de milieuzones valt, namelijk geen vrachtwagen.
Dit ondanks de benaming "bedrijfsvoertuig" op het kentekenbewijs.

Als dit niet duidelijk is en er toch een acceptgiro komt is het zaak binnen de gestelde termijn -liefst onmiddellijk!- even te bellen met het telefoonnummer dat er op staat. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze dan supersnel zien dat ze fout zitten en binnen korte tijd de zaak corrigeren. Bij mijn laatste vermeende snelheidsovertreding duurde het 4 weken maar het was toen ook vakantietijd. Noteer wel even datum, tijd en naam van degene die je spreekt. Gaat er iets verkeerd dan heb je in ieder geval die gegevens om op terug te vallen.

Voor personenauto's is het hele gezeur niet van toepassing.


Terzijde:
Ik sprak deze week iemand van een vervoerder die 140 drankenwagens bij een niet nader te noemen bierbrouwer uit Zouterwoude en nog wat meer plaatsen heeft lopen. Hij vertelde dat deze auto's ongeveer 18.000 km per jaar maken. Hij vertelde dat de milieuzones geen probleem waren, inderdaad gewoon schuiven en klaar. Niet alleen "als je betaald is de luchtverontreiniging niet belangrijk" maar ook "als je groot genoeg bent heb je er geen last van". Kampeerauto's doen ook al niet mee, volgens mij blijft er een heel klein groepje over, naar mijn idee vooral zeer kleine bedrijfjes. Maar: dat terzijde.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
adl
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2006, 06:53
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

willekeur en ongelijke behandeling dan maar

Bericht door adl »

Er staan voor de poort en bord van bv nijmegen 6 auto van het merk mercedes benz 608 allen met de zelfde motor, ook staat er een nog een aannemer met op een aanhanger een agregaat, boer harm sluit achteraan met zijn tractor en in het kanaal vaart er net een plezierjacht ook met een oude mercedes motor.

Als we dan naar de uitzonderingen kijken een tractor, plezierjacht en het agregaat hebben dus vrije doorgang immers deze hebben geen kenteken en zijn niet traceerbaar.
Kijken we naar de 608 tjes gaan we even selecteren:
een 608 is van de brandweer
een 608 is een camper
een 608 is terug gekeurd <3500>3500kg.
een 608 is een ex brandweerauto
een 608 is van een transporteur

Allemaal hebben we de zelfde uitstoot maar uit willekeur mogen er maar een paar doorrijden.

De vraag zal dus zeker bij een rechter terecht komen want waarom de een wel en de ander niet mag is in strijd met grondwet.

Voor iedereen, kijk eens naar de gegevens op het kentekenbewijs van de auto en vergelijk deze dan met de gegevens zoals deze vermeld staan bij het rdw.
Niet van opkijken dat er zaken niet overeenkomen :evil:

Het laatste woord is hier zeker nog niet over gesproken ik heb nog even voor 1 juli 2007

groeten adl
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

[quote="Admin"]"Hoe passen buitenlandse voertuigen in dit plaatje?" /quote]
Daar is aan gedacht: voor diegenen die niet tot de milieuzone toegelaten worden op grond van de verbodsborden is er de mogelijkheid een dagkaart te kopen.

"Als je dus betaald is de luchtverontreiniging niet belangrijk" is opnieuw aan de orde!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten