Nieuwe regels voor het veilig vervoeren van kinderen

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Nieuwe regels voor het veilig vervoeren van kinderen

Bericht door berriaaf »

Dossier Kinderzitjes

Deze regels komen er op neer dat kinderen (iedereen onder de 18 jaar) kleiner dan 1,35 meter in een goedgekeurd kinderzitje moeten worden vervoerd. Volwassenen en kinderen groter dan 1,35 meter moeten de autogordel om en mogen zonodig ook een kinderzitje (zittingverhoger) gebruiken.

Meer informatie over de nieuwe regels vindt u op de speciale website van Verkeer en Waterstaat: http://www.kinderzitjes.nl. Of bekijk welke regels gelden op de voor- of achterbank(en).

Uitzonderingen voor praktische haalbaarheid
Naast het heldere uitgangspunt (het vervoer van kinderen moet veiliger worden) zijn er ook uitzonderingen. In de bus of de taxi bijvoorbeeld, is een kinderzitje niet verplicht. En van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee. Voor hen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen). Als dit regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om toch voor een of meer extra kinderzitjes te zorgen.
ECE-norm
Een kinderzitje moet goedgekeurd zijn volgens ECE-reglement 44/03 of 44/04. Dit vindt u op het keuringslabel of -sticker (hiernaast afgebeeld). Let daarbij vooral op de eerste regel, in dit voorbeeld "ECE R44/03". Daar moet dus ofwel R44/03 of R44/04 staan.

Kies voor veilig vervoer, niet voor de uitzondering
Let wel: uitzonderingsmogelijkheden zijn in de regels opgenomen om bestuurders niet strafbaar te maken in gevallen waarin redelijkerwijze niet van hen verlangd kan worden dat ze voor het kind dat zij op dat moment vervoeren een goedgekeurd kinderzitje bij zich hebben. Oftewel: om het voor mensen die kinderen vervoeren praktisch haalbaar te maken. Bij het gebruikmaken van uitzonderingsgevallen worden concessies gedaan aan de veiligheid van de kinderen. Ouders en anderen die kinderen vervoeren doen er dus goed aan niet de randen te verkennen van de uitzonderingsmogelijkheden, maar om als het even kan voor de meest veilige manier van vervoer te kiezen.

Tien veelgestelde vragen
Hieronder treft u tien veelgestelde vragen aan, de antwoorden zijn afkomstig van de wetgever (het ministerie van Verkeer en Waterstaat). Zie voor meer informatie http://www.kinderzitjes.nl.

Vraag Antwoord :

1. Ik ben in bezit van een oldtimer waarbij gordels achterin ontbreken. Mogen mijn kinderen van 2 en 4 jaar wel mee?

A : Het kind van 2 jaar moet in ieder geval in een kinderzitje. Als dat achterin niet kan worden aangebracht en voorin wel, dan moet dit kind voorin zitten.

2. Mag ik wanneer gordels ontbreken deze wel plaatsen in combinatie met een kinderstoeltje?

A : Als gordels ontbreken, mogen deze alsnog worden aangebracht, mits dat oordeelkundig gebeurt; bijvoorbeeld door een erkend carrosseriebedrijf.

3. Is het juist dat een zittingverhoger zónder rugleuning (booster) die aan de huidige ECE norm voldoet, niet meer verkocht mag worden?

A : Dat is niet juist. Zij mogen verkocht en gebruikt worden.

4. Wanneer is er sprake van een incidenteel geval?

A : Het is een enigszins rekbaar begrip, maar als dagelijks of wekelijks het-zelfde kind wordt vervoerd is dat niet incidenteel. De uitzonderingsmogelijkheid is in de regels opgenomen om bestuurders niet strafbaar te maken in gevallen waarin redelijkerwijze niet van hen verwacht kan worden dat ze voor het kind dat zij vervoeren een kinderzitje bij zich hebben. Bij regelmatig vervoer mag dat redelijkerwijze wel verwacht worden.

5. Mijn vader haalt één keer per week de kinderen van school, moet hij dan ook zitjes in de auto hebben?

A : Dat is regelmatig terugkerend vervoer van dezelfde kinderen. Conclusie: er moeten zitjes gebruikt worden. Als dagelijks of wekelijks hetzelfde kind wordt vervoerd is dat niet incidenteel. De uitzonderingsmogelijkheid is in de regels opgenomen om bestuurders niet strafbaar te maken in gevallen waarin redelijkerwijze niet van hen verwacht kan worden dat ze voor het kind dat zij vervoeren een kinderzitje bij zich hebben. Bij regelmatig vervoer mag dat redelijkerwijze wel verwacht worden.

6. Wat zijn de regels voor vervoer naar de naschoolse opvang, dit gaat vaak met busjes, moeten er dan ook zitjes in?

A : Als het busjes betreft die onder het begrip personenauto vallen (= bestemd voor het vervoer niet meer dan 8 personen, exclusief de bestuurder) en het zijn geen taxi’s (blauwe kentekenplaten), dan moeten er zitjes gebruikt worden. Er zijn scholen die zelf busjes hebben, soms met vrijwilligers die aan het stuur zitten en soms met ingehuurde chauffeurs.

7. Wij hebben een stichting opgericht voor het vervoer naar school. De kinderen worden in 9-persoonsbusjes, vallende onder de definitie personenauto, naar school gebracht. De busjes worden bestuurd door vrijwilligers. Moeten we voor alle kinderen korter dan 1,35 nu een zittingverhoger aanschaffen?

A : Ja.

8. In mijn auto is een derde bank aan gebracht, mogen de kinderen daar ook zitten?

A : Voor een derde bank gelden geen andere regels dan voor een tweede bank.

9. Ik heb vier jonge kinderen en een gewone auto, kunnen we nu niet meer als gezin op stap?

A : Kinderen onder de 1,35 meter mogen niet meer zonder kinderzitje vervoerd worden, behalve in een aantal specifiek genoemde uitzonderingsgevallen. Het vervoeren van zes personen in een auto met vier of vijf zitplaatsen is in dat verband dus problematisch. In een auto met gordels op alle zitplaatsen waarin al die zitplaatsen bezet zijn, mogen tot 1 mei 2008 nog passagiers worden vervoerd zonder een gordel te dragen, maar alleen als zij ten minste 1,35 meter lang zijn. Er is overigens tegenwoordig een scala aan auto’s verkrijgbaar met een derde rij zitplaatsen.

10. Als ik kinderen van een ander meeneem, is het dan echt zo dat mijn kinderen in het stoeltje moeten en de andere kinderen gewoon in de gordel. Het is toch raar dat mijn kinderen dan op de veiligste plek zitten?

A : Het komt inderdaad niet erg sociaal over. Achtergrond van deze “uitzondering op de uitzondering” is dat zo wordt voorkomen dat bestuurders die (alleen) hun eigen kinderen vervoeren zonder een kinderzitje te gebruiken dit rechtvaardigen met de stelling dat het slechts een korte rit over beperkte afstand betreft. Verder is er niets op tegen als de ouders van de andere kinderen voor hen een kinderzitje aanleveren

Bertus

Afkomstig van de wetgever (het ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten