Overbelading.

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Overbelading.

Bericht door yaco »

Hoe vlug je overbeladen bent illustreert wel het volgende.
Voor m'n werk rij ik met een MB 814 met een laadververmogen van 2700kg.
Voor mijn gevoel zat ik altijd wel goed met m'n gewicht als ik geladen had maar afgelopen dinsdag zat ik er finaal naast.
Ik was vol geladen met wat kartonnen mappen e.d. en vond hem toch wel een beetje traag van z'n plaats komen.Vlak bij mijn laadadres zit een tuinder met een weegbrug en daar heb ik hem laten wegen.
Ik dacht eerst dat de weegschaal een vorige weging aangaf , er stond nl. 9740 kg op het display en mijn totaalgewicht is 7490 kg, maar dat was een misrekening mijnerzijds hij woog toch echt 2250 kg te veel!
Tel nog 300kg van de electrische pompwagen af en ik zat op een overbelading van bijna 100 procent.
Ben maar gauw naar mijn losadres gereden en de weegbrief aan mijn chef gegeven met het verzoek om hier toch maar iets aan te doen.
Dit geeft maar weer aan hoe flexibel een 814 is ,supersterk chassis kan echt wel wat over belading aan .Maar ik wil er geen gewoonte van maken , ik heb geen zin om op TV te komen als wegmisbruiker vd week.
De optie om er zwaardere veren onder te zetten is er niet want dan moet ik ook de assen en remmen aanpassen.
Toch maar een zwaardere truck aanschaffen...
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Overbelading.

Bericht door Arnold Smeets »

Of 2x rijden.....

De eerste 5% overbelading is meestal een toespraak;
De volgende 5% overbelading is een bekeuring, bij een bedrijfsauto is dat een economisch misdrijf, dus zeer duur en absoluut niet te vergelijken met een bekeurinkje voor je personenauto.
Meer dan 10% overbeladen zijn is ter plekke uitladen, waarbij je ook de toespraak en de bekeuring krijgt. 3-in-1 dus.

Maar dat soepele moet niet, je bent vanaf de eerste kilo in overtreding en vanaf die eerste kilo mogen ze dus ook schrijven. Dat dit niet altijd gedaan wordt is vooral zaak van het voorkomen van discussies, beetje vergelijkbaar met de correctie die op de gemeten snelheid toegepast wordt voordat je een bekeuring wegens te hard rijden krijgt.

Verzekeringsmaatschappijen hebben een gruwelijke hekel aan uitbetalen en ze doen dat alleen voor een onzeker voorval. Wanneer je zo overbeladen bent als hierboven staat dan is het in hun ogen geen onzeker voorval meer dat je betrokken raakt bij een ongeval, maar is hooguit het tijdstip nog onzeker. Met wat pech betalen ze de wederpartij wel uit en komen ze bij je verhalen. Dat wil je niet! Die schade niet en dat verhalen niet. Daarnaast kan het ook nog eens zo zijn dat er een gevolg is dat je niet op die manier opgelost krijgt, blijvend letsel, overlijden.

Kortom: denk na over het gewicht dat je auto mag hebben en ga er niet overheen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten