nieuwe verkeersregels

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

nieuwe verkeersregels

Bericht door Arnold Smeets »

Per 1 april 2008 verandert een aantal verkeersregels. Hieronder de belangrijkste wijzigingen met dank aan de ANWB. De meeste wijzigingen zijn overigens erg logisch.

Mistlampen
Het is niet langer verplicht bij gebruik van mistlampen ook dimlichten te gebruiken. Vooral bij dichte mist werkten dimlichten wel eens verblindend, dat hoeft nu niet meer.

Dagrijlichten
Sommige auto's hebben speciale 'daglichten' die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. Automobilisten mogen die lichten nu ook gebruiken.

Tijdelijke verkeerstekens gaan voor
Bij wegwerkzaamheden worden vaak tijdelijke verkeerstekens gebruikt. Die gaan boven de andere verkeerstekens op de weg.

Matrixborden gelijk aan gewone verkeersborden
Elektronische verkeersborden (matrixborden) boven of naast de weg hebben voortaan dezelfde betekenis als 'gewone' verkeersborden. Maar staat er op het matrixbord een andere maximumsnelheid dan op het verkeersbord, dan geldt het bord met de laagste snelheid.

Nieuw vlak op het wegdek: het puntstuk
In de nieuwe verkeersregels komt een nieuw woord voor: 'puntstuk'. Dit is een vlak op het wegdek op de plaats waar wegen zich splitsen of bij elkaar komen. Puntstukken mogen, net als verdrijvingsvlakken, niet gebruikt worden. Daarop is één uitzondering. Als een puntstuk in een spitsstrook ligt, mogen de bestuurders die deze spitsstrook volgen, over het puntstuk heen rijden.

Snelheid van bromfietsers en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen
Gehandicaptenvoertuig op voetpad of stoep 6 km/u maximaal
Snorfiets 25 km/u maximaal
Bromfiets en gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig
Binnen de bebouwde kom op (brom)fietspad 30 km/u maximaal
Buiten de bebouwde kom op (brom)fietspad 40 km/u maximaal
Binnen de bebouwde kom op de rijbaan 45 km/u maximaal deze snelheid is NIEUW

Skaters ook op het fietspad
Behalve op de stoep of het voetpad mogen skaters voortaan ook op het fietspad. En als er geen fietspad of stoep is, mogen skaters op de rijbaan. Bedenk dat skaters zwakke verkeersdeelnemers zijn die niet altijd voldoende met het verkeer bezig zijn!


Dan twee nieuwe regels die betrekking hebben op kampeerauto’s:

Alleen passagiers vervoeren op échte zitplaats
U mag passagiers in de auto alleen vervoeren op een échte zitplaats, die gemaakt is voor het gebruik door volwassenen tijdens het rijden. Passagiers mogen dus tijdens het rijden niet zitten op een geïmproviseerde zitplaats of een zitplaats voor gebruik bij stilstand, zoals een zitbank in een camper. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op een standaard of achteraf ingebouwd bankje in een stationwagen en passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.

Deze regel is voor mij niet duidelijk, de NKC heeft getracht duidelijkheid te verkrijgen maar dat is ook hen nog niet gelukt. Ik heb de KLPD aangeschreven voor nadere informatie en zal hier zo snel mogelijk op terugkomen.

Gordels om!
Bovenstaande verkeersregels gaan in per 1 april 2008. Er gaat er ook nog één op 1 mei in. In auto's die op alle zitplaatsen gordels hebben, mogen niet méér inzittenden worden vervoerd dan er gordels zijn. Heeft u dus maar twee gordels op de achterbank, dan mogen er geen drie personen zitten.

Ook dit onderwerp zal ik bij de KLPD aan de orde stellen, een discussie met de RDW is vastgelopen toen zij het ook niet meer wisten.

Arnold Smeets
310308

Al op 01-04 een mooi bericht van de KLPD, iemand die duidelijk de boodschap begrepen had. Bij het verhaal zat een overzicht dat ik hieronder zet:

Handig schema
Om de diverse regels rond de gordelplicht in campers
op een enigszins overzichtelijke manier duidelijk
te maken, volgt hier een schematische weergave
die bij controle gebruikt kan worden.
1. Staat op het kentekenbewijs het aantal
zitplaatsen vermeld?

Ja. Dan is dat het aantal zitplaatsen dat tijdens
het rijden gebruikt mag worden. Deze zitplaatsen
zijn voorzien van gordels.
Nee. Ga naar 2.
2. Is de kampeerauto gebaseerd op een
bedrijfsauto of op een personenauto?
Bedrijfsauto. Ga naar 3.
Personenauto. Ga naar 4.

3. Bedrijfsauto.
Is de auto voor het eerst in
het verkeer gebracht na 31 december 1997?
Ja. De naar achteren gerichte zitplaatsen en de in
de langsrichting geplaatste zitplaatsen mogen
tijdens het rijden worden gebruikt. De naar voren
gerichte zitplaatsen mogen alleen tijdens
het rijden worden gebruikt als ze van gordels
zijn voorzien.
Nee. Alle zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden
gebruikt.
4. Personenauto.
Is de auto voor het eerst in
het verkeer gebracht na 30 september 2000?
Ja. De in de langsrichting geplaatste zitplaatsen
mogen tijdens het rijden worden gebruikt. De
naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen
mogen alleen worden gebruikt als ze van
gordels zijn voorzien.
Nee. Ga naar 5.
5. Personenauto.
Is de auto voor het eerst in
het verkeer gebracht ná 31 december 1989
maar vóór 1 oktober 2000?
Ja. De naar achteren gerichte zitplaatsen en de in
de langsrichting geplaatste zitplaatsen mogen
tijdens het rijden worden gebruikt. De naar
voren gerichte zitplaatsen mogen alleen worden
gebruikt als ze van gordels zijn voorzien.
Nee. Alle zitplaatsen mogen tijdens het rijden
worden gebruikt.
Let op: onder ‘gordels’ wordt verstaan: standaard
aanwezige, goedgekeurde gordels (die zijn bevestigd
aan goedgekeurde bevestigingspunten) of achteraf
aangebrachte, goed werkende gordels aan deugdelijke
bevestigingspunten.
Let op: onder ‘zitplaats’ die mag worden gebruikt
tijdens het rijden, wordt altijd verstaan: een deugdelijk
aan het voertuig bevestigde zitplaats, dus géén losse of
provisorisch aangebrachte zitplaats.

Ik heb geprobeerd te achterhalen of het overzicht ergens gaten over laat maar ik kon ze niet vinden.

Als iemand voor haar of zijn camper niet het juiste antwoord kan vinden verneem ik dat graag.

Groet,


Arnold
met grote dank aan de KLPD

toevoeging 02-03-2008:
Over veiligheidsgordels:
Waar de fabrikant bevestigingspunten heeft aangebracht is het meer dan sterk aan te raden die te gebruiken.
Als je zelf bevestigingspunten gaat aanbrengen moet je dat beslist niet in plaatstaal of een plankje hout doen.
Ik kreeg de volgende formule aangereikt: Er bestaat hiervoor een formule, te weten een 1/2 mv2. Voorbeeld: u weegt 80 kg en botst met een snelheid van 36km/u (10 meter per seconde)tegen een object. Dit houdt voor het gewicht in: 40kg x 10 x 10 = 4000 kg. Bij deze impact is een gordel zwaar beschadigd. Vervanging is noodzakelijk.
Ik denk dat er niet veel denkvermogen nodig is om je voor te stellen wat er gebeurt als zo’n kracht komt te staan op een bout in dunne plaat of een plank. Ofwel: als je zelf bevestigingspunten gaat aanbrengen moet je die plek voldoende verstevigen. Autofabrikanten doen dat ook bij hun bevestigingspunten.

Wanneer je met een oude auto naar een officiële RDW keuring moet en er op de betreffende plaatsen geen gordel verplicht is dan is het advies die ook niet aan te brengen. Wat er niet in zit kan ook niet afgekeurd worden en trekt ook geen aandacht.

Bij APK keuringen moet de keurmeester visueel keuren, er worden geen bijzondere eisen gesteld. Hier kunnen de gordels dus wel blijven zitten.

Nog wat: gebruik geen bouwmarktboutje en wat goedkope ringetjes om het verschil in doorsnede weg te werken maar ga even naar een speciaalzaak en koop daar een extra sterke kwaliteit in precies de juiste maat en met de juiste ringen.

Bedenk dat het aanwezig zijn en gebruikt worden van gordels door controleurs altijd als positief ervaren wordt. Veel belangrijker lijkt mij de gezondheid van de mensen op de betreffende zitplaatsen!

Over zitplaatsen:
Hierover volgt nog informatie, helaas momenteel nog niet beschikbaar.

Groet

Arnold
Laatst gewijzigd door Arnold Smeets op 02 apr 2008, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: nieuwe verkeersregels

Bericht door baasje »

bedankt :) zou mooi zijn als er nog een officieel uitziend iets zou komen wat uitgeprint kan worden mocht een niet goed geinformeerde politieagent moeilijk gaan doen
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: nieuwe verkeersregels

Bericht door Arnold Smeets »

Helemaal mee eens, het is inmiddels gelukt wat te vinden:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... erautos/#2

Daarnaast heb ik nog wat meer informatie gekregen en daarom nog een stukje toegevoegd aan bovenstaande tekst.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: nieuwe verkeersregels

Bericht door baasje »

perfect, ik heb mobiel internet, dus dan verwijs ik de betreffende dienstklopper gewoon even naar de website van verkeer & waterstaat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten