Autobus/kampeervoertuig?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Autobus/kampeervoertuig?

Bericht door Admin »

Misschien een persoonlijke vraag aan Arnold, maar omdat de vraagstelling (en vooral het verwachte antwoord) wellicht ook voor anderen interessant is, toch maar hier gepost...

Voor wat betreft de Nederlandse situatie (mogelijk kom ik ooit nog eens terug en de houderschapsbelasting in Nederland is hoger dan die in Vlaanderen):
- als ik een autobus ombouw tot kampeervoertuig, maar ik laat er (b.v. de voorste) 10 zitplaatsen in staan, wordt het voertuig dan gekentekend als kampeerwagen of als autobus? Veel reisbussen heben een WC, een pantry en een bar... (Autobussen worden verzekerd naar het aantal zitplaatsen, dus dat kan ook nog eens heel goedkoop uitpakken :wink: )
- valt een autobus die niet voor personenvervoer wordt ingezet onder de eisen van de 6-maandelijkse keuring en andere eventueel lastige voorschriften?

Uiteraard rijd je een autobus met een rijbewijs D, dat is de vraag niet.

Alvast bedankt voor het nagaan!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Autobus/kampeervoertuig?

Bericht door Leo »

Admin schreef:Autobussen worden verzekerd naar het aantal zitplaatsen, dus dat kan ook nog eens heel goedkoop uitpakken :wink:
Hoi Ernst,

in de Nederlandse situatie kan dat nog wel eens tegenvallen.
Ten eerste schijn je een touringcar niet privé te kunnen verzekeren.
Ten tweede zou het me verbazen als die WA-verzekering minder dan 165 euri zou kosten. :wink:

Verder stel je véél te moeilijke vragen voor een simpele oplossing :P , want de apk-eisen voor een (zware) camper zijn zowieso lichter dan voor een autobus.
Velen hebben met deze gedachte gespeeld, doch rijden nu allemaal camper.


Heb ik ook nog een vraagje: Waarom zou je een groter voertuig nemen als je die extra meters meteen vol zet met stoelen waar je niks aan hebt? :shock:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Autobus/kampeervoertuig?

Bericht door Admin »

Hi Leo,

Dat privé verzekeren heb ik eerder gedaan (bij het IAK in Eindhoven). Nog wel in de guldens-tijd, dus het bedrag zegt niet zo veel meer. Maar de prijs was een bedrag per zitplaats.

Wat betreft het aantal stoelen: twee treinzitten en een bijrijdersstoel en je bent er al.

Even afwachten of Arnold of Toon aanvullende gegevens hebben.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Re: Autobus/kampeervoertuig?

Bericht door Merijn Nuijten »

Volgens mij heeft de belastingdienst een aantal eisen die gesteld worden om een voertuig 'camper' te mogen noemen. Of dit voertuig dan een touringcar is of een 207 maakt denk ik niet uit toch? Of is dit te simpel gedacht? De belastingdienst noemt op de site een aantal eisen waar je als camper aan moet voldoen en wat je verder met de overgebleven ruimte doet moet je toch zelf weten? Misschien even bellen met de belastingdienst?

Groetjes,

Merijn
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Autobus/kampeervoertuig?

Bericht door Arnold Smeets »

Merijn Nuijten schreef:Of is dit te simpel gedacht?
Tja, ik had diezelfde gedachten ook maar je moet er rekening mee houden dat we met de RDW te maken hebben, een dictatuur binnen onze democratie. (Stop! Geen politieke discussie aub! :wink: )

Zowel bij de RDW eisen als bij die van de Belastingdienst vind ik niets dat iemand kan tegenhouden een autobus om te bouwen tot kampeerauto, waarbij er meer dan 8+1 zitplaatsen in het voertuig aanwezig zijn.

Het kenteken zal naar mijn verwachting dat van de originele autobus blijven, waarbij de aantekening "kampeerauto" toegevoegd zal worden, indien uiteraard aan de bijbehorende eisen voldaan is. Een soortgelijke situatie zien we ook bij omgebouwde vrachtwagens.

Ik kwam nog dit tegen: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/bu ... ureren.htm

en dit:
http://bedrijfsauto.com/info/info013er.html


Al met al tijd voor meer aandacht en dat is iets dat ik helaas nu even niet kan geven.

Ik vrees dat Ernst zelf op zoek moet naar zijn antwoorden....

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Autobus/kampeervoertuig?

Bericht door Maxer »

Het is absoluut geen probleem om een bus om te bouwen naar camper. Toen ik met mijn bus bij de rdw kwam was ie nog in aanbouw en zat er nog geen bed in, wel de woonkamer, keuken en natte cel. De man liep er doorheen en zag dat het goed was (van wie komt die uitspraak ook alweer?). De keurmeester verklaarde dat het aantal zitplaatsen er niet toe deed, zij tellen ze alleen maar. Van de belastingdienst heb je meer te vrezen, die hanteren strengere eisen want dan is er mogelijk iets te halen. Aangezien mijn bus ouder was dan 25 jaar was ik kennelijk niet interessant voor hen want ik niets van hen vernomen. Aangezien een autobus qua maatvoering gewoon aan alle eisen voldoet lijkt het mij dat er niets aan de hand is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten