Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Merijn Nuijten »

Hallo!

Ik hoorde laatste dat de Nederlandse overheid het idee heeft om het B-rijbewijs op de hogen van max. 3500 kg naar 7500 kg. Weet iemand hier meer van? Of is het een indianenverhaaltje met een broodje aap?

Groetjes,

Merijn
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Leo »

Hoi Merijn,

whisfull thinking met een indianenveer en een hele lange apenstaart.
Nog niet zolang geleden heeft NL een voorstel tot verhoging naar 4300kg verworpen ( grote wens van vele overbeladen campers).
Dat zullen ze niet gedaan hebben om de verhoging naar 7500kg door te drukken..:P

Helaas, voor de aangeschafte kurtzhauber zul je écht ff C moeten gaan halen..:wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Dennis en Nancy »

Broodje aap als je het mij vraagt.

Als ze er al iets aan doen dan 4500kg zoals het in Duitsland was maar daar krijgt nu ook iedereen de het examen haalt een 3500kg rijbewijs.

Ze gaan zelf oplegger en aanhanger van CE splitsen. Makkelijker kunnen ze het niet maken, wel moeilijker.

Je hebt wel een nieuwe categorie nu. C1: max 7500kg zonder CCV-B chauffeursdiploma. Leuk voor de camperaar en paardenliefhebber. jammer dat de theorie zo goed als hetzelfde is dan het CCV-B chauffeursdiploma.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Detlev »

Ik dacht dat Nederland uiteindelijk toch naar de Europese norm moet (4200?)
Dit jaar hadden ze hun zaakjes weer eens niet voor elkaar :x , dus dat werd helaas uitgesteld. :cry:
Mercedes 406 uit 1969
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Dennis en Nancy »

Ga er maar niet van uit.

Duitsland voor wie het lezen kan:

Mijn inziens voldoet NL nu al aan de norm in ieder geval hetzelfde dan de duitsers.

--------------------------------------------------------------------------------

Klasse B:
Klasse B:
Die Führerscheinklasse fürs Auto. Der normale Autoführerschein für Fahrzeuge bis 3.500 kg und maximal acht Sitzplätzen.

Klasse BE:
Für Züge aus Fahrzeugen und Anhängern, dessen zulässige Gesamtmasse 750 kg Überschreitet.




--------------------------------------------------------------------------------

LKW:
Alle Führerschein-Klassen für den LKW:

Klasse C1:
Kraftfahrzeuge von 3500 kg bis 7500 kg. Die sogenannten Kleinlaster.

Klasse C1E:
Kraftfahrzeuge von 3500 kg bis 7500 kg mit Anhänger, dessen zulässige Gesamtmasse 759 kg nicht Überschreitet.

Klasse C:
Kraftfahrzeuge ab 3500 kg und maximal acht Sitzplätzen. Ein Anhänger mit 750 kg zulässige Gesamtmasse darf mitgeführt werden

Klasse CE:
Alle möglichen Last- und Sattelzüge
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Admin »

Klopt, Dennis.

Italie is het enige land met 4250 kg voor campers, zover ik weet.

En de vermelding die je soms op Mobile.de ziet " Fuehrerschein Klasse III" heeft betrekking op een lang verlaten systeem met inderdaad een "B" tot 7.5 t. Maar die worden al lang niet meer afgegeven. Een oud rijbewijs bleef daar wel onbeperkt geldig.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Merijn Nuijten »

Ik had al zo een vermoeden dat het inderdaad een indianenverhaal was met een lange apenstaart, maar het zou toch erg leuk geweest zijn. Die C1 categorie die ingevoerd gaat worden is er dus nog niet he? Iemand enig idee op welke termijn deze er gaat komen? En als de theorie vrijwel hetzelfde is als met chauffeursdiploma, is het dan uberhaupt de moeite waard om C1 te halen of beter gewoon alles (ook financieel gezien)?

Lieve groetjes,

Merijn
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Dennis en Nancy »

Hey Merijn.

C1 is er al.

De theorie can C is verdeeld in 2 trajecten. Met en zonder CCV-B chauffeursdiploma. Het gedeelte zonder CCV-B is even duur als het gedeelte met het CCV-B. Financieel zit er niets in.

Qua leerstof is het echt maar minimaal verschil. Zowel CCV-B als de rijschool adviseerde me om het CCV-B te doen.

Omdat het evenveel kost EN als je zakt voor het chauffeurs gedeelte maar slaagt voor de normale theorie dan krijg je dat wel. Alleen geen CCV-B chauffeursdiploma.

Je doet 48 vragen bij Administratie en Techniek. 40 gaan er over de gewone theorie 8 gaan er over het chauffeursdiploma. In totaal moet je 80% goed hebben. (zowel voor het normale als het gecombineerde traject). Dus als je de 80% van de 40 vragen goed hebt slaag je voor de theorie en als je 80% van de 8 vragen goed hebt slaag je ook voor het Chauffeursdiploma.

Verkeer theorie is hetzelfde voor beide.

Boeken kun je gewoon bestellen bij Vekabest. (die van ons zijn met een markeerstift bewerkt) Zowel Nancy als ik hebben alles met zelfstudie gedaan. We hebben ook de examenvragen boekjes geloof ik,... interesse?

Als je examens zelf aanvraagt bij het CCV-B kosten ze circa 50 euro per aanvraag. Via de rijschool betaal je een pakket meestal circa 330 euro per module incl een examen. Hetexamen via de rijschool kost meestal 90 euro. (40 euro pure winst onder de noemer van administratiekosten.)

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Arnold Smeets »

De EU vat alle plannen over rijbewijzen samen in de rijbewijsrichtlijn. Momenteel zijn we aan de 3e versie hiervan toe. Zoek hem eens op, best grappig om te zien wat er nog aan rijbewijscategorieën onderweg is, het verhaal is redelijk goed leesbaar.

Oude varianten als in Duitsland en Italië komen allemaal te vervallen.

Tussen C1 en C zit zoals door Dennis al genoemd het vakbekwaamheidsgedeelte, het vroegere chauffeursdiploma. Bij het examen is het inderdaad niet veel verschil en daarom ben ik het met Dennis eens. Maar: Sinds kort echter moet om deze vakbekwaamheid geldig te houden per 5 jaar 35 uur nascholing gevolgd worden. Zo dit niet gedaan wordt vervalt de certificering van de vakbekwaamheid. Zolang je het C rijbewijs niet nodig hebt voor je beroep is er dan nog niets aan de hand, je mag voor je hobby gewoon grote voertuigen blijven rijden zoals een C rijbewijs camper.

aanvulling 270608:
Om dit bericht compleet te maken en met dank aan Dennis: De vakbekwaamheid vervalt in die zin dat je die ook na jaren met 35 uur nascholing weer in orde kunt hebben. Zonder examen. Totdat de ambtenaren daar achter komen en zien dat ze er ook weer geld uit kunnen slepen. Ssssst!

Groet,


Arnold
Laatst gewijzigd door Arnold Smeets op 27 jun 2008, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Dennis en Nancy »

Ho Ho,...... Je vakbekwaamheid vervalt niet!

Stel je hebt 10 of 15 jaar geen bijscholing gevolgd omdat je niet beroepsmatig reed en besluit op een moment om toch weer beroepsmatig te gaan rijden?

Dan moet je gewoon 35 uur bijscholen (van de laatste 5 jaar) en je kan weer trucken!

Die bijscholing is meer rijvaardigheids training, BHV/EHBO, lading vastzetten, zuinigheids dingen etc etc. Zonder examen op het einde!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Arnold Smeets »

Sorry Dennis, je hebt helemaal gelijk met het achteraf bijscholen.


Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door DVIII »

heb ik nog een klein puntje , wat is die certifiering nu eigenlijk wettelijk , is dat dat je niet voor een werkgever mag rijden of mag je helemaal niet meer rijden met een zware truck
ik ben best benieuwd omdat dit probleem bij diverse andere denkbare certificaten ook speelt.
(het hoeft geen geaccrediteerd antwoord te zijn ) om maar eens in de termen van de regelbureaucratie te blijven.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Dennis en Nancy »

Enkel voor beroepsgoederenvervoer, Ik mag gewoon met mijn camper blijven rijden ook als ik geen bijscholing doe. Wat ik begrepen heb is dat het CCV-B de bijscholing gaat bijhouden, waarschijnlijk gekoppeld aan de 5 jaarlijkse uitgifte van de digitale tachograaf pas.

Zou pas per 2014 ingaan? Daar had het uitzendburo het over.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Leo »

Nog even inhakend op die nascholing voor vakbekwaamheid.

http://www.ttm.nl/download/briefEurling ... idseis.pdf

Ik onthou me van al te veel commentaar, maar het lijkt er toch echt op dat er weer een diploma bij mij weggehaald wordt.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door DVIII »

Ja daar gaat de gemiddelde politicus weer een hoop problemen zoeken die passen bij de oplossingen die hij op een brilliant moment heeft bedacht .
een paar speerpunten licht ik er even uit, het bijbrengen van kennis aan de chauffeurs over het vervoer van illegalen,
en het correct handelen van de chauffeur ivm het imago van zijn werkgever , branche.

Afgezien van het feit dat de nederlandse chauffeur een geweldige reputatie heeft van vakkundigheid , en dat is echt internationaal erkend. Is het natuurlijk een aanzienlijke stap terug in de tijd om elke chauffeur die dagelijks rijdt en in het verkeer functioneerd te degraderen tot onwetende zodra zijn certificaat is verlopen.
in mijn belevenis is het niet de chauffeur die de fouten maakt maar de opdrachtgever , want net zoals de goede naam van de chauffeur bekend is , omgekeerd is het in heel europa bekend dan de transportplanners en werkgevers in holland alle regels aan hun laars lappen. en dat die hollandse chauffeurs er steeds mooi een einde aan weten te passen.

verder heb ik het idee dat de overheid het liefst op elke hoek van de straat een cursus instituut ziet verrijzen.
met als enige doelstelling , adminstratie en controle . holle en lege theorie lessen die iedereen als belasting gaat ondervinden.
en ik denk dat de werkgevers voorop zullen staan om chauffeurs die niet gecertificeerd zijn te gaan inzetten omdat het ivm hevige concurrentie uit andere landen niet anders kan ! wat in Den Haag allemaal niet voor mogelijkheden liggen.
Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Anton »

Hoi,

Waar een klein land groot in kan zijn.
Hebben die lui nou echt niks anders te doen dan dat soort flauwe kul te bedenken?
Chauffeur word je door ervaring niet door slap geleuter.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Dennis en Nancy »

Duidelijk, emigreren naar denemarken tsjechie of polen (kosten veel lager). In die laatste 2 ligt toch al de toekomst van de transportwereld binnen europa,...

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Anton »

Hoi,

Tegen afbraak prijzen met oud materieel en nog erger over de rug van de chauffeur!!
Dennis en Nancy schreef:Duidelijk, emigreren naar denemarken tsjechie of polen (kosten veel lager). In die laatste 2 ligt toch al de toekomst van de transportwereld binnen europa,...

Dennis
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Admin »

Hoi Anton,

Over de Poolse CAO's weet ik niets, maar de tijd van al die modderbruine Camazzen, ZUKs, ZILs, TAMs, Utva's en andere Oosteuropese wonderen der techniek ligt toch wel ver achter ons. Kijk eens wat je op de weg tegenkomt!

Van Venlo, via Eindhoven, langs Beerse, naar Antwerpen en terug rijden de Polen vrijwel bumper-aan-bumper met heel recent materieel.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Ik zie ze wel eens staan op het industriterein in Emmen: armoe troef.
Ze moeten dan wachten op retourvracht en maar zien dat ze de tijd doorkomen met het weinige wat ze verdienen.
Hopelijk voor die mensen is het wat beter geworden nu de grensen open zijn gegaan!
Toen ik zelf nog actief was in het transport, kwam ik ze vaak tegen onderweg en wisselden we ervringen uit.
Het materiaal is zeker verbeterd zeker ten opzichte van hun eigen merken dat haast bij het verlaten van de fabriek al haast uit elkaar viel.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Detlev »

En toch:

http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=62023

Misschien toch nog 4250??? :D
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door Bommes »

Helaas heeft die motie het niet gehaald:
http://www.nkc.nl/index.php?cms%5Bcateg ... ID%5D=1270
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
motohead
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:58
Locatie: Abbekerk

toch nog hoop op europees niveau ?

Bericht door motohead »

beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: toch nog hoop op europees niveau ?

Bericht door beatrix18 »

Van welke datum is dit goede bericht? Het artikel ernaast gaat over iets wat er in 2005 zit aan te komen... :cry: :roll: ??

Peter
Gebruikersavatar
motohead
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:58
Locatie: Abbekerk

Re: Klein rijbewijs tot 7500 kg?

Bericht door motohead »

het stukje over 100 km per uur gaat over 2009.
wanneer het geschreven is weet ik niet, inderdaad misschien ouwe zooi.

groet, Sandor
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten