veiligheidsvest

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

veiligheidsvest

Bericht door Arnold Smeets »

Met dank aan de ANWB:

Het is weer vakantietijd, mogelijk een goed moment er op te wijzen dat veel landen voorschrijven dat er veiligheidsvesten in het voertuig aanwezig moeten zijn.

Bij kampeerauto's wordt daar niet veel op gecontroleerd, bij vrachtwagens wel. Vandaar dat je ze nogal eens over de bijrijderstoel ziet hangen.

In steeds meer landen is een reflectievest verplicht, hieronder Italië, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Kroatië, Finland, België en vanaf 1 juli 2008 verplicht ook Frankrijk een reflecterend vest te dragen bij pech of een ongeluk.

Boete voor het niet dragen van het vestje: Euro 120,- tot Euro 600,-. Boete voor het niet in de auto hebben van het vestje: Euro 60,- tot Euro 300,-

Zo'n vest moet voldoen aan de EN 471 norm, is lichtgewicht en reflecterend. Ze kosten maar een paar euro, weinig geld voor je veiligheid! Ik snap eigenlijk niet waarom Nederland nu niet voorop loopt. Met duurdere regels is dat heel anders.....

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: veiligheidsvest

Bericht door Rene »

Ik heb ze, ook voor de kinderen.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: veiligheidsvest

Bericht door Arnold Smeets »

Nu las ik vandaag dat er ook een veiligheidsdriehoek verlangd wordt. Ze controleren er niet op maar als je het ding bij pech niet in gebruik neemt heb je een dubbel probleem.....

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: veiligheidsvest

Bericht door paulv »

In Frankrijk moet je per 1 juli een veiligheidsvest en driehoek (CE) bij je hebben en indien nodig ook gebruiken.
Het wordt pas na 1 oktober beboet :wink: , het niet gebruiken kost € 135, het niet in bezit hebben € 90 per ontbrekend element.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: veiligheidsvest

Bericht door DVIII »

misschien ten overvloedde, maar pas toch wel op met die vestjes en met name met kinderen.
mijn ervaring van kinderen met reflectie vestjes is bijna op een ramp uitgelopen.
tijdens en open dag van een overheids dienst die de wegen onderhoud heb ik als (een van de ) begeleider van een groep kinderen opgemerkt dat kinderen de vestjes zien als een soort autovrij vest , ze stapten vrolijk de weg op ( een autosnelweg) en verwachtten niets anders dan respect van de auto's die met 100 a 120 voorbij razen.
binnen een paar seconden hebben we de groep weer van de snelweg afgescholden , niet echt pedagogisch maar wel de redding voor enkele van deze onervaren kinderen.
auto's raasden toeterend en vinger opstekend voorbij , dus pas op zo'n vest geeft sommigen een misplaatst veiligheids gevoel. :|
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: veiligheidsvest

Bericht door Arnold Smeets »

Zeker niet ten overvloede maar een hele ervaring die zeer de moeite waard is om te verspreiden. Het een "goede ervaring" noemen leek mij niet zo'n goed idee.....

Het is ook niet voor niets dat aangeraden wordt het voertuig uiterst rechts op de vluchtstrook te parkeren met de gevarendriehoek een heel stuk terug en ook rechts op de vluchtstrook dus tegen de berm aan en met paniekverlichting aan en dat bovendien aangeraden wordt de inzittenden aan de andere kant van de vangrail te zetten of in ieder geval een stuk in de berm maar zeker niet in de auto.

Een rijbewijs halen kan bijna iedereen maar goed tussen de lijnen rijden valt nog niet mee!


Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten