Aantal zitplaatsen

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Aantal zitplaatsen

Bericht door fidom »

Dag allemaal,

We hebben begin dit jaar een 1113 ingevoerd. De nieuwe regels bepalen dat op het kenteken het aantal zitplaatsen moet staan. Nu zijn dat er nog 9, maar de auto wordt compleet verbouwd, zodat er in de stuurcabine maar twee overblijven.

Kan iemand mij hier iets vertellen over hoe ik de woonkoffer van de camper zo inricht dat ik af en toe twee extra mensen kan meenemen? Ik neem aan dat het gedoe met veiligheidsgordels etc. betekent.

Benieuwde groeten

Hans Fidom
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Admin »

Hallo Hans,

Da's mooi! Een Kurzhauber of een LP? Kun je een keer een digitaal plaatje op het forum zetten?

M.b.t. de gordels heb ik onderstaande drie stukjes gekopieerd. Je ziet: er zitten zo veel variabelen in, dat er geen eeneenduidig antwoord is te geven. Maar met de gegevens van je 1113 erbij, moet je eruit kunnen komen.

Gordelplicht:
Kijk eerst op je kenteken.
Bedrijfswagen of personenauto?
Kijk bij datum eerste toelating.

Gordelplicht personenautokenteken:
- Datum eerste toelating voor 30 september 1971? Nergens gordels verplicht.
- Datum eerste toelating tussen 30 september 1971 en 1 januari 1990? Gordels verplicht voor de bestuurder en de zitplaatsen naast hem.
- Datum eerste toelating tussen 31 december 1989 en 1 oktober 2000? Gordels verplicht voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
- Datum eerste toelating na 30 september 2000? Gordels verplicht voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.

Gordelplicht bedrijfsautokenteken:
- Datum eerste toelating voor 31 december 1997? Nergens gordels verplicht.
- Datum eerste toelating na 31 december 1997? Gordels verplicht voor alle naar voren gerichte zitplaatsen muv "beschermde zitplaatsen".

Op zitplaatsen waar geen gordels zitten mogen geen kinderen jonger dan 3 jaar vervoerd worden!

Dus: gordels verplicht maar niet aanwezig = geen mensen vervoeren.
gordels niet verplicht = mensen vervoeren (uitzondering kinderen onder de 1,35 en kinderen onder de 3 jaar)
============================================
In personenauto's, dus ook in als personenauto goedgekeurde kampeerauto's, moeten als zij na 31 december 1989 in het verkeer zijn gebracht (zie kentekenbewijs deel I ‘datum eerste toelating’) gordels aanwezig zijn op alle naar voren gerichte zitplaatsen, zowel in de cabine als in de woonruimte. Staat er een 'datum eerste toelating' van na 30 september 2000 op het kentekenbewijs, dan moeten ook op alle naar achteren gerichte zitplaatsen veiligheidsgordels aanwezig zijn. In personenauto's van voor 1 januari 1990 moeten alleen de zitplaatsen van de bestuurder en de naastgelegen aanwezige zitplaatsen van autogordels zijn voorzien. En echte oude wagens (van voor 1 januari 1971) hoeven helemaal niet van autogordels te zijn voorzien.
In bedrijfsauto's, dus ook in van bedrijfsauto's afgeleide kampeerauto's, met een datum eerste toelating na 31 december 1997 moeten alle naar voren gerichte zitplaatsen van een gordel zijn voorzien, tenzij zich op een afstand van maximaal 1.30 m voor de rugleuning van deze zitplaats een veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt. Op achterwaarts gerichte zitplaatsen hoeft in deze uitvoering een gordel niet te zijn voorzien.
Is op een zitplaats een gordel verplicht maar niet aanwezig dan mag hier tijdens het rijden niemand zitten!
Is op een zitplaats geen gordel aanwezig maar uit het bovenstaande stuk blijkt dat deze niet verplicht is dan mag er tijdens het rijden wel iemand zitten!
Voor meer details over deze wetgeving kunnen de artikelen 5.2.47 en 5.3.47 van het Voertuigreglement en 59 van het RVV 1990 op de site http://www.overheid.nl worden geraadpleegd. In de praktijk moet dus zowel uit wettelijke als uit veiligheidsoverweging onderscheid worden gemaakt tussen zitplaatsen tijdens stilstand en tijdens het rijden. De datum eerste toelating is cruciaal om te bepalen of op zitplaatsen zonder veiligheidsgordel tijdens het rijden passagiers mogen worden vervoerd.
Voor zitplaatsen die in de lengterichting zijn aangebracht zijn op dit moment geen eisen gesteld ten aanzien van veiligheidsgordels. Op deze zitplaatsen doen gordels bij een frontale aanrijding meer kwaad dan goed omdat dan immense zijdelingse krachten op het lichaam worden uitgeoefend. Op die zijbankjes mogen dus altijd passagiers worden vervoerd, al is dát vanwege de veiligheid wél af te raden. Dergelijke zitplaatsen mogen binnen afzienbare tijd mogelijk niet meer in nieuwe auto's worden aangebracht. Veel kampeerautofabrikanten spelen al op de veiligheid in door onveilige zitplaatsen niet mee te tellen als zitplaats tijdens het rijden, of door deze met een sticker als onveilige zitplaats te markeren. Nogmaals willen we de veiligheid extra benadrukken. De genoemde eisen zijn niet van toepassing op zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstand. Tijdens het rijden mogen geen zitplaatsen worden gebruikt die volgens het Voertuigreglement van gordels moeten zijn voorzien, maar waarop geen gordels aanwezig zijn. Oudere auto’s ontspringen de dans, maar bedenk dat veiligheidseisen niet voor niets strenger worden. Het verdient aanbeveling tijdens het rijden geen in de lengterichting geplaatste zitplaatsen te gebruiken en geen zitplaatsen zonder gordels. Laat op zitplaatsen zonder gordels die men rijdend wil gebruiken zo mogelijk alsnog autogordels aanbrengen.
============================================
Wanneer achterin een gordelplichtigvoertuig 2 gordels aanwezig zijn en er zijn 3 zitplaatsen, dan mag daarmee m.i.v. 01.05.08 achterin niet meer dan 2 personen worden vervoerd.
Tot die datum mogen er dus 3 mensen op die achterbank worden vervoerd.
In motorvoertuigen, personen- bestelauto's en kampeerwagens (campers) die als inrichtingseis geen gordelplicht hebben, b.v. bouwjaar, mogen ook na 01.05.08 passagiers worden meegenomen. Dit is een wettelijke regeling en heeft niets met veiligheid te maken.
Uitzondering kinderen jonger dan 3 jaar, die mogen niet worden vervoerd.
Kinderen jonger dan 18 jaar en kleiner dan 1.35 m, mogen daarin niet voorin zitten.
Voor beide gevallen maakt de datum van 01.05.08 niets uit, want dat is ook al van toepassing m.i.v. 01.03.06. ( art. 59.2 RVV, lees voor aanwezig zijn "inrichtingseis" i.v.m. b.v. bouwjaar).
De datum van 01.05.08, is tot dit moment slechts van toepassing op gordelplichtige voertuigen, voor het aantal passagiers "achterin".
Art. 59b.3 RVV is een uitzondering op art. 59.1 lid 2 RVV.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door DVIII »

Nou Ernst, dat is een Fasten your seatbelts stuk wat zo in de vraagbaak kan :)
had ons tenminste gewaarschuwd !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door fidom »

Hoi Ernst,

Dat is snel... Dankjewel! Ik begrijp dat ik me totaal geen zorgen hoef te maken: het gaat om een bedrijfswagen van 1973. Onze auto is hier te zien:

http://www.hansfidom.nl/1113

Binnenkort werk ik de site weer bij.

Hier kun je hem ook zien:

http://www.youtube.com/watch?v=RiHt7f01U_w

http://www.youtube.com/watch?v=KqLti3FbOoI

Nu ziet hij er zo uit (zie hieronder).

Hier wat gegevens voor jou en andere belangstellenden: Mercedes 1113B (die B betekent onder meer 'met hoge voorruit'). Kurzhauber, met OM352A (turbo dus, 170 pk), 4x4, 4,2 meter wielbasis, stuurbekrachtiging, motorrem. Inmiddels 40.000 km gelopen. Bouwjaar 1973. Was een rode brandweerwagen uit de buurt van Heidelberg (als nieuw, perfect onderhouden), wordt een blauwe camper met een compleet nieuwe zelfgebouwde koffer van staal.

Al gedaan: auto compleet gestript, carrosserie waar nodig laten restauren, gespoten, nieuwe velgen en banden gemonteerd (385/65R22,5 - enkellucht achter - mag ik nog wel lid blijven van de dubbelluchtclub :mrgreen: ???). Ook het staalkorset van de koffer is al klaar; komende vakantie wordt de auto buitenom helemaal klaar gemaakt, met extra dieseltank (300 liter) etc.

Op termijn vermoedelijk inbouw van een Gasotronic systeem - eerst even de ervaringen van een kennis hier in Noord-Groningen afwachten.

Beste groet!

Hans
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Admin »

Hoi Hans en Mirjam,

Wat een beauty! Veel succes en plezier!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door KOERT »

Nog meer leesvoer over dit onderwerp:

http://www.camperleven.nl/index.php?doc ... en_gordels

Let op: in het buitenland gelden weer andere regels!
Alle zitplaatsen voorwaarts plaatsen en allemaal voorzien van een vijfpuntsgordel lijkt me de veiligste optie.
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Leo »

KOERT schreef:Let op: in het buitenland gelden weer andere regels!
De voertuigeisen zijn landgebonden.
Dwz dat je in het buitenland geen bekeuring kan krijgen voor het ontbreken van een gordel (in een Nederlands voertuig) wanneer die in Nederland niet verplicht is.

Geen paniek zaaien hoor Koert.. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door KOERT »

Helemaal mee eens (lees; Verdrag van Geneve, 1949), maar vertel dat maar eens aan zo'n arrogante Franse agent...


Voor de officiële Nederlandse wet dan maar naar:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... erautos/#2

:roll: :shock:
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door DVIII »

ik ben niet zo'n riemenman, dat is tegelijk mijn bijdrage tegen de vergrijzing.
de beste agent die in frankrijk de riem wil zien moet naar de dynamo kijken , daar zit íe .
en qua veiligheid moet de persoon met die twee handen aan het stuur, beter zijn best doen. :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door baasje »

heb laatst een "voorwaardelijke" bon gehad omdat ik mensen achterin had terwijl mijn bus een camper op bedrijfsautobasis is, bouwjaar 1986 heeft, en stevige banken achterin heeft (in de lengte)

de politieagent geloofde mijn verhaal toch niet helemaal, en ook navraag bij de centrale gaf geen duidelijkheid .. ben benieuwd of ik em krijg ... ik mocht wel doorrijden iig

tip, print ff dat stukje uit van de site van verkeer en waterstaat .. daarna is er weinig discussie meer mogelijk denk ik .. ik heb het ook maar ff gedaan nu
JanPieter
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door JanPieter »

Die is mooi man! Complimenten :D

Jan
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Saskia »

Hoi Hans en Mirjam, wat een gave auto hebben jullie!
Afbeelding

groetjes van Saskia
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door fidom »

Hoi Jan en Saskia

Dankjewel voor jullie complimenten... we zijn er zelf ook erg blij mee. :wink:


Mirjam
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Yildiz »

Hoi,

Nog even een vraagje n.a.v. dat artikel op de site van verkeer en waterstaat.
Er worden daar data genoemd en verplichtingen mbt autogordels bij kampeerauto's gebaseerd op een bedrijfswagen.
Er staat bijvoorbeeld: Is de auto in gebruik genomen voor die en die datum.

Maar wat nou als de bus zelf wel in gebruik is genomen voor die en die datum, maar het ding pas sinds bijvoorbeeld 1 jaar een camper is: gelden dan de nieuwe eisen of de oude?

Maw: Mag ik in mijn 508 van 1986 op Grijs (zwaar) kenteken, omgebouwd tot camper in 2009 mensen vervoeren op de bankjes in het kampeergedeelte die in de lengterichting zijn ingebouwd, zonder gordel?
Gelden dan dus de eisen die gesteld worden n.a.v. de leeftijd van de bus zelf, of aan de leeftijd van de kampeerinrichting?

Wazig geformuleerd. Hoop jullie begrijpen mij :roll:

Adios!
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door fidom »

Hoi Yildiz

Als je je 508 niet heb laten omkeuren tot kampeerauto, dan gelden de oude eisen nog altijd; maar die 'zien op' de originele staat van de auto. Stel: jij veroorzaakt of hebt een ongeluk waardoor de mensen op die bankjes letsel hebben; dik kans dat die mensen jou verantwoordelijk stellen. Als ik hun verzekeringsmaatschappij was, zou ik dat hard spelen en zeggen: op deze inrichting is de auto niet toegelaten en geldt dus ook niet de toestemming tot het vervoeren van mensen op die bankjes. Dus: het letsel is het gevolg van nalatigheid van de eigenaar. Met andere woorden: safety first, keur je auto om tot kampeerauto. Kost bijna niks. Bovendien: hij is van 1986, dus straks toch (nog net) belastingvrij.

Wij hebben onze 1113 ook omgekeurd tot camper. Daarbij zijn er negen zitplaatsen in het kenteken gezet: 3 voorin, 6 in het woongedeelte. Gordels zijn niet nodig omdat de auto van 1973 is. Tot de omkeuring was het een brandweerauto, met voorin (toevallig ook) negen zitplaatsen.

Beste groet

Hans
Laatst gewijzigd door fidom op 24 mar 2010, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Yildiz »

Hoi Hans,

Over drie weken gaat hij voor de camperkeuring.
Dan is het als het goed is dus officieel een camper.
Uiteraard safety first: maar soms is het toch wel handig even gebruik te maken van die bankjes achterin.
En al zijn dat dan maar korte stukken: Police loves me en houdt me op de gekste plaatsen zo vaak mogelijk aan voor een 'controle'.
Bedoel je te zeggen dat als hij officieel camper is: het wel mag?
Begrijp het nog niet helemaal.

Groet en dank!
Yildiz
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Leo »

Eenvoudiger dan:

a) Je voertuig is gebouwd voordat er gordels verplicht werden: Dus ook na de omkeuring tot camper geen gordelplicht.

b) Aantal zitplaatsen: Tegenwoordig schijnt de RDW bij de omkeuring tot camper het aantal zitplaatsen op je nieuwe kentekenbewijs te vermelden.
Dan mag je niet meer personen vervoeren dan er op je nieuwe (camper)kentekenbewijs aan zitplaatsen staan geregistreerd.

c) Staat het aantal zitplaatsen NIET op je nieuwe (camper)kentekenbewijs vermeld, dan mag je zo veel personen vervoeren als er (vaste) zitplaatsen zijn.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aantal zitplaatsen

Bericht door Yildiz »

Ah. Duidelijk.
Merci!

Groet Yildiz
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten