milieustickers Duitsland

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

milieustickers Duitsland

Bericht door Sylvia »

Gelezen bij de ANWB:

Milieusticker voor stadscentra Duitsland
Per 1 oktober worden 19 nieuwe steden toegevoegd aan de milieustickerverplichting. De milieustickers (Umweltplaketten) voor diverse Duitse stadscentra zijn ook te koop bij de ANWB.

In Duitsland is op 1 januari 2008 een wet in werking getreden waardoor delen van steden voor sommige auto’s tot verboden gebied zijn verklaard. Deze delen worden als “Umweltzone” aangeduid. Dit verbod geldt ook voor buitenlandse toeristen.

Umweltzones zijn verboden gebied voor vervuilende auto’s. Alle auto’s zonder een Umweltplakette worden als vervuilende auto gezien. Alleen auto’s die zijn voorzien van een Umweltplakette mogen de Umweltzones inrijden. Ook voor Nederlandse auto’s geldt dat ze van een Umweltplakette voorzien moeten zijn om de Umweltzone in te mogen rijden.

Umweltplaketten

Umweltplaketten bestaan in drie kleuren en worden afgegeven aan de hand van de emissieklasse waaraan een voertuig voldoet. Voor een grove indeling kunnen onderstaande ingangsdata van de verschillende emissieklassen aangehouden worden.

Groene sticker:
benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005

Gele sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006

Rode sticker:
dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001

Het kan echter zijn dat individuele auto’s al voor de ingangsdatum aan een bepaalde emissie eis voldeden of in sommige gevallen zelfs later. Dit betekent dat ze een hogere of een lagere Umweltplakette toegewezen krijgen.
Verder kunnen diesel auto’s die voorzien zijn van een retrofit roetfilter met KBA goedkeur voor een hogere Umweltplakkete in aanmerking komen.

Toegang tot stadscentra
De kleur van de sticker is van belang omdat de toegang tot een Umweltzone afhankelijk kan zijn van de kleur van de sticker. Zo kan een Umweltzone alleen toegankelijk worden voor auto’s met een groene sticker. Auto’s zonder sticker, of met een rode of gele sticker mogen die zone dan niet in. Met welke kleur sticker een auto de Umweltzone mag inrijden wordt op een onderbord aangegeven.

De milieustickers moeten worden aangebracht op personenauto's, bestelauto's, bussen en vrachtauto's. Uitgezonderd zijn motorfietsen en bromfietsen.
Invaliden uitgezonderd

Er geldt een uitzondering voor invaliden die in het bezit zijn van een Europese Gehandicaptenkaart. Als de auto in een Umweltzone wordt geparkeerd en de gehandicaptenkaart ligt duidelijk achter de voorruit, dan is deze kaart uw bewijs voor permanente ontheffing.
Overzicht Umweltzones

Kijk voor een actueel overzicht van steden met Umweltzones en hun omvang op de website van het Duitse Umweltbundesamt.

Let op: per 1 oktober wordt de mileusticker ook verplicht in de steden: Augsburg, Bochum, Bottrop, Bremen, Duisburg, Essen, Frankfurt a.M., Freiburg, Gelsenkirchen, Heidelberg, Heilbronn, Herne, Herrenberg, Karlsruhe, Mühlacker, Mülheim a.d. Ruhr, München, Oberhausen en Recklinghausen.

Kijk voor de precieze aanduiding van de gebieden op de site van het Duitse Umweltbundesamt.

Verkrijgbaarheid Umweltplakette
De Umweltplakette is verkrijgbaar bij de Duitse keuringsinstanties TÜV en Dekra. Kosten liggen tussen de 5 en 10 euro. Meer informatie en adressen op http://www.vdtüev.de en http://www.dekra.de.

De stickers zijn ook in Nederland verkrijgbaar, maar dan worden er wel extra afhandelingskosten in rekening gebracht. Voor het aanvragen van de sticker in Nederland kunt u onder meer terecht bij:

* Alle ANWB-winkels (kosten € 12,50). U kunt de milieusticker aanvragen bij alle ANWB-winkels. De sticker wordt dan binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. U moet de sticker persoonlijk aanvragen.
Vergeet niet uw kentekenbewijs mee te nemen, een kopie hiervan is nodig voor de aanvraag van de sticker. Heeft u een auto met dieselmotor en een retrofit roetfilter (achteraf ingebouwd)? Neem dan de factuur van de inbouw van het roetfilter mee (in verband met typegoedkeuringsnummer van het retrofit roetfilter).

* TÜV Nord (kosten € 17,85). Meer informatie over het bestellen en downloaden van een aanvraagformulier staat op de website van TÜV Nord.

* DEKRA (kosten € 12,50). Meer informatie op de website van DEKRA Nederland.
groetjes, Sylvia
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door DVIII »

klopt het nou , ik mis de auto's van voor 1996, zijn die vrij van umweltgedoe ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Admin »

Nou nee.... die krijgen gewoon geen sticker :x

Citytrips (met de camper) worden er niet makkelijker op!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Leo »

Mezelf er ook maar even tegenaan bemoeien.. :P

Ergens in mijn achterhoofd staat me bij dat oldtimers met een blauwe NL-kentekenplaat vrijgesteld zijn van dat umweltstickergedoe.
Maar vraag me niet waar ik dat gelezen heb, dus bewijzen kan ik niks.. :oops:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Admin »

Heb ik ook gelezen. Maar die zijn een heel stuk ouder dan '96...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door DVIII »

tijd voor een eigen sticker !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Berthil »

Nederlandse klassieker in Duitse steden


In tegenstelling tot eerdere berichten en publicaties op diverse websites over de milieusticker, die verplicht is in diverse Duitse steden, benadrukken wij nog maar eens dat Nederlandse klassieke voertuigen (25 jaar of ouder) zonder bijzondere papieren vrijgesteld zijn van de verplichting een milieusticker te voeren. De aanwezigheid van blauwe kentekenplaten of een kopie van uw kentekenbewijs (met duidelijk het bouwjaar in beeld) onder de voorruit of op het dashboard geven u vrijstelling van de Duitse milieusticker verplichting.

Bron fehac.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Rene »

Wat ben ik toch blij met zo`n ouwe bus :P
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Admin »

kopie van uw kentekenbewijs

Da's nieuw. Was: blauwe platen! Het gaat de goede kant op (voor de ouwebussiesrijer).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Detlev »

Dat scheelt weer blauwe platen aanschaffen!
Misschien dat ik die toch nog wel verander, staat toch net iets leuker op zo'n ouwe bus.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Berthil »

Detlev schreef:Dat scheelt weer blauwe platen aanschaffen!
Misschien dat ik die toch nog wel verander, staat toch net iets leuker op zo'n ouwe bus.
Zorg wel dat je blauwe platen ook voorzien zijn van een officeel stempeltje, zoals die ook op de gele plaat zit, want dat was het enige punt gisteren bij mij bij de APK keuring.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door DVIII »

:lol: veel mensen die ik zie keuren met oud spul hebben gele platen tijdelijk over de blauwe platen heen getaped.
ik zie niet direct het verband tussen verkeersveiligheid en stempeltjes.
maar een ambtenaar kan dat misschien verklaren ?
2x :lol: de arbo wet geldt niet voor ambtenaren !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Marius HRL
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2007, 11:35
Locatie: ASSEN

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Marius HRL »

Nog even een aanvulling op het uitgebreide verhaal van de ANWB:
De in 2006 gekentekende diesels krijgen niet automatisch een groene Feinstaubplakette
Bij aanvraag via TüV en Dekra wordt (al dan niet systematisch) nagegaan of men via de CVO-gegevens op het kenteken kan achterhalen wat de feitelijke categorie is waar het voertuig in thuis hoort.
Er is ook de speciale regeling voor buitenlanders (http://www.stadt-koeln.de/imperia/md/co ... zone/7.pdf) , die bepaalt dat diesel-voertuigen gekentekend na 1 januari 2006 'automatisch' de groene Plakette krijgen (tenzij wordt vastgesteld dat dit onterecht is).
Voor 5 euro plus een postzegel kun je zo'n Feinstaubplakette aanvragen in Keulen:
[quote]Sie können auch schriftlich eine Feinstaubplakette beantragen. Schicken Sie uns einen formlosen Antrag mit einer Kopie der Fahrzeugpapiere an die Kfz-Zulassungsstelle, Max-Glomsda-Straße 4, 51105 Köln. Legen Sie 5 Euro in Form eines Verrechnungsschecks oder in bar dazu.[/quote]

Succes! Marius
Gebruikersavatar
mdheer
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:06

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door mdheer »

http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Umweltplakette.htm
http://www.fiva.nu/pages/fiva.htm
http://www.fiva.nu/pages/kosten.htm

Wellicht was eenieder al op de hoogte, maar hierboven de "links" Volgens mij is het dan als volgt:

:!: Je bus heeft blauwe platen en is van voor 1-1-1978 op kenteken
:!: Je vraagt een keuring aan bij FEHAC om de Fiva Identity card te verkrijgen.
:!: Voor leden van Dubbellucht kost dat 100 euro ( DBL is als club lid van FEHAC )
:!: Fiva Identity card is 10 jaar geldig. Je mag dus ZONDER Umwelt sticker maar mét deze card in de Duitse Umwelt steden.
:!: Conclusie wil je uberhaupt nog met je Duitse bus in een Duitse Umwelt stad, dan kost het je 10 euro per jaar

Groet, Mark de Heer
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door winand »

Pfff, durf het bijna niet te zeggen... ik snap het nog steeds niet helemaal :oops:

Het gaat mij om bussen met een blauwe kentekenplaat.

Berthil citeert de Fehac:
"In tegenstelling tot eerdere berichten en publicaties op diverse websites over de milieusticker, die verplicht is in diverse Duitse steden, benadrukken wij nog maar eens dat Nederlandse klassieke voertuigen (25 jaar of ouder) zonder bijzondere papieren vrijgesteld zijn van de verplichting een milieusticker te voeren. De aanwezigheid van blauwe kentekenplaten of een kopie van uw kentekenbewijs (met duidelijk het bouwjaar in beeld) onder de voorruit of op het dashboard geven u vrijstelling van de Duitse milieusticker verplichting."

Mooi, denk ik dan, ik mag gewoon overal in.

Dan lees ik op een van de links in de vorige post:
"Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1978, en het voertuig voorzien is van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen) heeft u dus geen Umweltplakette nodig. Om een Umweltzones in te mogen rijden, heeft u nog wel een FIVA Identity Card nodig. Deze kunt u in Nederland bij de FEHAC aanvragen. Nadere informatie over deze Identity Card vindt u op: http://www.fiva.nu. Indien u uw oldtimer binnen de Umweltzone parkeert dient u een kopie van uw Nederlandse kentekenbewijs of de genoemde Identity Card duidelijk zichtbaar te plaatsen."

Ik heb dus blijkbaar GEEN sticker nodig, maar WEL de identity card nodig van 100 euro?
Een paar regels verder staat dan weer dat ik de een kopie kentekenbewijs OF identity card achter het raam moet plaatsen. Dan kies ik toch voor kopie kentekenbewijs, die kost me geen 100 euro !?

Kortom, ik neem aan dat ik geen identity card en geen sticker nodig heb, enkel een kopie van het kentekenbewijs achter de ruit... of nie? :roll:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door winand »

tevens zegt Berthil: "Zorg wel dat je blauwe platen ook voorzien zijn van een officeel stempeltje, zoals die ook op de gele plaat zit"
Stempeltje op de plaat? Of stempeltje voor blauwe platen in kentekenbewijs?... :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Berthil »

Hoi Winand,

Het gaat om een stempel op de kentekenplaat zelf.
Ik had blauwe platen laten maken en er op gezet, maar bij de APK kwamen ze erachter dat er geen officeel stempeltje op zat.

Wat betreft de FIVA Identity Card.
Begin dit jaar ook nog op de stie van de FEHAC dat je FIVA Identity Card nog nodig had.
Maar paar maand geleden stond het bericht wat ik geciteerd had.
Dus ik neem aan dat je 'm niet nodig hebt.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door DVIII »

dat zijn de betere berichten , dat je je eigen advies aangeboden krijgt :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door winand »

Ik zal mijn kentekenplaten eens beter bekijken.
kan me niet herinneren dat hier een stickertje op zit..
Heeft dat wellicht iets te maken met het feit dat er eerst gele platen op hebben gezeten waarna er blauwe platen geplaatst zin?
Mijn bus is in 1974 geleverd in Nederland en heeft altijd blauwe platen gehad..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door Detlev »

winand schreef:Ik zal mijn kentekenplaten eens beter bekijken.
kan me niet herinneren dat hier een stickertje op zit..
Heeft dat wellicht iets te maken met het feit dat er eerst gele platen op hebben gezeten waarna er blauwe platen geplaatst zin?
Mijn bus is in 1974 geleverd in Nederland en heeft altijd blauwe platen gehad..
Volgens mij wordt hier het merkteken bedoeld dat tegenwoordig zit ingeperst op de nieuwe kentekenplaten. Geen stickertje dus.
Mercedes 406 uit 1969
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieustickers Duitsland

Bericht door DVIII »

op alle officieel geslagen kentekenplaten , geel of blauw, moet een stempel van de maker/uitgever zitten.
dat was vroeger zo en tegenwoordig nog . het gaat om een ingeslagen codenummer !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten