M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Leo »

Kamer stemt in met belastingmaatregelen

Uitgegeven: 25 november 2008 16:19
Laatst gewijzigd: 25 november 2008 17:24


DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met het belastingplan voor volgend jaar. Belangrijke punten daarin zijn de fiscale bonus voor mensen die na hun 62e jaar blijven doorwerken, het schrappen van de btw-verhoging en een eenvoudigere verpakkingsbelasting.

De oppositiepartijen VVD, SP en PVV stemden tegen. De Kamer debatteerde ruim 20 uur over de plannen. Grote wijzigingen werden er niet aangebracht. Wel is vastgelegd dat vanaf de start van de kilometerheffing, in 2012, de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt beperkt.

Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987. Initiatiefnemer Ernst Cramer van de ChristenUnie toonde zich opgetogen met de beperking. Het wordt zo onaantrekkelijker om bijvoorbeeld oudere auto's te voorzien van een gastank met als doel daar vele kilometers mee te maken.

http://www.nu.nl/news/1856753/34/Kamer_ ... gelen.html
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Rene »

in 2012, de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt beperkt.

Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987.

Oltimers sterven een langzame dood dus.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Admin »

Ja, dat heet nou democratie!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Heb daar ook wel eens over nagedacht, maar die auto's worden ook steeds beter. M.a.w. er blijven er ook meer over -echte liefhebbers blijven er sowieso wel, er zijn tenslotte genoeg auto's over uit de tijden, dat de belastingvrijstelling ook nog niet bestond? Er zijn genoeg mensen die nu uit liefhebberij in een auto uit de jaren '80 of zelfs '90 rijden en die de wegenbelasting niet als belemmering zien. (vriend van me reed jarenlang in een BMW M535 uit 1986 ofzo -zuipt, roest en is zwaar... maar hij was er lijp van!)

Denk dat ik de Hano ook gewoon zou houden, als ik er belasting voor moest betalen.

Schraal is het desalniettemin wel, dat het de laatste hobby-centen van mensen moet komen.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Admin »

...de laatste hobby-centen...

Maar kijk eens wat een super-nuttige dingen die Rouvoet allemaal met die centen wil gaan doen :twisted:

Eigenlijk hoort politiek niet op dit forum. Maar zuur is 't wel!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Leo »

Voordat we wegzakken in een disc over de gedragsstoornissen van onze volksvertegenwoordigers :roll: maar even een optimistische opmerking tussendoor:

Volgens mij wordt mijn "wagenpark" (lees rollend schroot) alleen maar meer waard door deze regeling.. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door jooph »

Ja, leuk hoor!
Mijn bus is van 1987.

Is ergens de officiele tekst te vinden van deze nieuwe regeling.
Als het afhankelijk wordt van de datum van invoering van de km-heffing(b.v. 25 jaar terug gerekend) dan heb ik nog wel hoop.
Zie het niet allemaal in 2012 gebeuren.

Kan me aan de andere kant echter moeilijk voorstellen dat ze de oldtimers tegen die tijd helemaal buiten schot houden.

Joop
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Detlev »

Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987. Initiatiefnemer Ernst Cramer van de ChristenUnie toonde zich opgetogen met de beperking. Het wordt zo onaantrekkelijker om bijvoorbeeld oudere auto's te voorzien van een gastank met als doel daar vele kilometers mee te maken.
Krijg er bijna hoofdpijn van, maar ik begrijp die laatste zin nog steeds niet.....Wat bedoeld ie daar in vredesnaam mee? :?
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Frank.fjph »

Dit is bedacht door dezelfde mensen die auto's van voor 1992 willen weren uit de steden en er een slooppremie voor geven.
Op die manier hoef je geen belastingvrijstelling meer te geven, de oldtimerszijn ergewoon niet meer, en probleem opgelost.

Overigens antwoord op de vraag:
De oorzaak van dit voorstel is de categorie weggebruikers die zich met een (in het buitenland gekochte) oude auto liefst op gas (of diesel) als gewone weggebruiker verplaatsen, dat zette kwaad bloed bij de wel betalende file-genoten :lol:

Frank
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Janneman »

Ja leuk met m'n bussiecamper van '87 :cry:

Nou vraag ik me wel af af het na invoeren van rekeningrijden erg veel zal uitmaken. In Nederland betaal je dan per km, dus als je snel de grens over 'piept' met de camper doet dat niet zoveel. En voor alle regeltjes in het buitenland (hoezo 1 Europa!) geldt de Nederlandse vrijstelling toch niet dus daar maakt het niks uit.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Rene »

Ja even de grens over!! Ik zit al 200 km van de grens :evil:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door DVIII »

mijn oldtimertjes zijn tenminste ook nog eens van voor 1980, dus en geen dieseltest en geen belasting.
voor mij is het dus niet zo'n probleem , maar de laatste geproduceerde dusseldorfers zijn dus niet beschermd !
ergens is het natuurlijk zot dat het voorbeeld wat de minister aanhaalt helemaal niet zo'n negative milieu oplossing is , gas is een schone brandstof toch ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door jooph »

maar de laatste geproduceerde dusseldorfers zijn dus niet beschermd !
Ik denk dat ze met de productie van Dusseldorfers al rond 1983/1984 zijn gestopt alleen zijn met name de 508(608) legervoertuigen pas in latere jaren officieel toegelaten.

Joop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Admin »

Onze oranje 608 was echt volledig civiel En toch van '87...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Frank.fjph »

Volgens mij is dat het laatste productiejaar, want de bus die ik in dec 1987 bestelde was een van de eerste "ecovans" de opvolger van de dusseldorfers.

Frank
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Arnold Smeets »

jooph schreef:Is ergens de officiele tekst te vinden van deze nieuwe regeling.
Dat wordt zoeken, meestal komt dit soort informatie pas na enige tijd op de overheidswebsite te staan.
Het betreft een wetsvoorstel voor de kilometerheffing en dat wetsvoorstel is nog niet aangenomen. Het concept zou te vinden moeten zijn.
Op dat wetsvoorstel is een amendement gemaakt met de hierboven bedoelde regeling. Dat amendement is aangenomen maar het wetsvoorstel nog steeds niet.
Nu zal dat wetsvoorstel voor die kilometerheffing op enig moment wel aangenomen worden, al dan niet gewijzigd, maar voorlopig is het allemaal nog niet keihard.

De Fehac is er ook nog steeds mee bezig, andere groepen oldtimers zitten nog in de knel.

Dat er op enig moment een einde aan de vrijstelling zou komen was al enkele jaren geleden onderwerp van gesprek, de Fehac heeft toen een overzicht gemaakt van voertuigen ouder dan 25 jaar en hun gebruik. Het aantal van die voertuigen dat wezenlijk kilometers maakt was zo klein dat het verwaarloosbaar was. Helaas heeft een te groot deel van de politiek die boodschap nooit tot zich laten doordringen.

Ik zou nog een opmerking kunnen toevoegen maar ik laat het maar bij deze opmerking, zonder die andere opmerking :wink: .

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door De Rooie Reus »

Voor de schokkende cijfers omtrent het aantal oudere bedrijfswagens heb ik alleen de stand per 1 januari 2007 kunnen vinden:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ver ... 338-wm.htm

Lees ik het nu goed: 24.000 all-in!!
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Arnold Smeets »

Wat cijfers uit een Fehac publicatie, n.a.v. een grote Fehac/Fiva enquete in 2007:

Slechts 9% van de historische voertuigen rijdt meer dan 3500 km per jaar.
43% van de historische voertuigen rijdt minder dan 500 km per jaar.
Het gemiddelde is uitgekomen op 1894 km.

Dat de gemiddelde vertegenwoordiger niet in een klassiek voertuig rijdt is al lang bekend in heel Nederland met uitzondering van de politici in Den Haag.

Enkele redenen voor niet zakelijk gebruik:
Het comfort van zo'n auto is zelden vergelijkbaar met dat van moderne auto's.
Ze moeten meestal per 5000 km een kleine beurt hebben en per 10000 km een grote beurt.
Ze verbruiken een slokje meer. Of twee.

In 2000 was 2,2% van het totaal aantal voertuigen ouder dan 25 jaar.
In 2007 was 3,3% van het totaal aantal voertuigen ouder dan 25 jaar.

Auto's worden steeds beter, er wordt dan ook steeds langer mee gereden. Volgens de Fehac blijven er per modeljaar gemiddeld zo'n 10.000 voertuigen over die de grens van 25 jaar halen en overschrijden.
Die groei is voor 50% afkomstig van personenauto's.
1978 is blijkbaar een topjaar geweest, er schijnen uit dat jaar nog steeds 12.578 voertuigen onder ons te zijn.

Wat mij opviel is dat er in 1978 (581.458) veel meer voertuigen verkocht werden dan in 2005 (465.196). Toch die betere kwaliteit?

Het aantal klassieke motoren groeit veel sneller dan het aantal klassieke auto's, maar ja: die heb je ook makkelijker onderdak gebracht dan een kampeerauto.....


Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Leo »

Arnold Smeets schreef:Wat cijfers uit een Fehac publicatie, n.a.v. een grote Fehac/Fiva enquete in 2007:

Slechts 9% van de historische voertuigen rijdt meer dan 3500 km per jaar.
43% van de historische voertuigen rijdt minder dan 500 km per jaar.
Het gemiddelde is uitgekomen op 1894 km.
Als de Fehac dan ook nog uitzoekt hoeveel van die kilometers in het buitenland worden verreden, slaat de graaiactie van de christenunie waarschijnlijk helemáál op niks.


Wat denk jij Arnold, kunnen/moeten we als forum nog iets ondernemen of zijn we een veel te kleine speler?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Arnold Smeets »

Moeilijk te zeggen Leo, het duurt altijd even voordat de gewone burger precies weet wat er wel en niet vast staat.

Ik kwam vanmiddag op Nu.nl nog dit tegen:

quote
Strenger belasting- èn bijtellingsregime oude auto
Uitgegeven: 25 november 2008 17:20

Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto's zwaar wordt aangescherpt.


Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto's voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.

Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.


De rest van het belastingplan 2009, met bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.

(c) autoweek.nl
Unquote.

Omdat de Fehac er mee bezig is denk ik dat er voor ons weinig meer te redden is. Diegenen die lid zijn van een historische automobiel club kunnen hun clubbestuur proberen zover te krijgen dat die de Fehac actief steunen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet vaak genoeg gebeurt.

Als een bestuur actief is met haar lidmaatschap van de Fehac weten ze ook eerder dat er hulp nodig is. Helaas ben ik de laatste tijd die actieve hulp niet tegengekomen.

Diegenen die lid zijn van de CU kunnen proberen het bestuur van de CU er op te wijzen dat ze niet erg zinvol bezig zijn.
Maar als wat Nu.nl schrijft waar is dan heeft het allemaal geen zin meer.

Wordt gevolgd en vervolgens vervolgd.


Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door Janneman »

Tja, NU.nl bezigt wel meer een Popie-jopie taal.

In dit geval, het is niet definitief maar moet eerst nog door de eerste kamer. Waar dan weer wel bijgezegd dient te worden dat dat meestal slechts een formaliteit is.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door baasje »

heb dus net geluk, mijn bus van 29-11-1985

of geldt hierbij de "Datum eerste afgifte Nederland" ? want ik heb een import bus ...
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.

Bericht door catch »

mede sleutelaars
enige tijd geleden heb ik al geinformeerd bij de belastingdienst
er werd gezegd dat de discussie omtrend het oldtimer kenteken in 2012 verder gevoerd zou worden en een van de voorstellen was om het dan uit te voeren zoals er beschreven word
ik denk zelf dat dat er wel door komt ,net zoals het grijs kenteken afgeschaft is maar het is nog niet door de (schorem)kamer

ik zelf hoef niet meer te werken na mijn 62 want zoals leo al schreef de oldtimers stijgen enorm in waarde,en ik heb er nog 3 staan :lol:

willem
Gaan als de Brandweerauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten