kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door jan »

Na het inbouwen van de om314 in de 407 klopt volgens mij het kenteken niet meer, zoals het opgegeven vermogen en het type (407d) Moet er een nieuw kenteken aangevraagd worden of geldt dit alleen als de nieuwe motor meer cylinders heeft?

groet,

Jan.
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Jan,

Er is een bepaalde marge, maar die weet ik niet.
Het belangrijkste is dat jouw APK station er geen problemen mee heeft. Dus daar gewoon even navragen.
Brandstofsoort en aantal cilinders moeten wel kloppen.
Ik heb ooit in mijn Land Rover de 62pk 2,25 ltr motor vervangen voor een 2,5 ltr Peugeot met 75pk. (Was achteraf best wel veel werk....)
Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Groet, Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door DVIII »

als je op het kenteken kijkt staan daar enkele summiere gegevens zoals aantal wielen , kilowatts en aantal cylinders.
als je een oldtimer hebt , dus en auto van 25 jaar of ouder heb je geen dieseltest bij de apk.
dan is het niet aan enige controle instantie om te kijken welke motor er in je voertuig zit maar volstaat het tellen van het aantal cilinders , kilowatts is nooit een onderwerp van controle geweest ( behalve bij brommers) en da andere gegevens zijn niet interessant om zelf te veranderen.
dus zolang het vier cilinders blijven ook al is dat een iets zwaardere motor is er niets aan de hand.
wat natuurlijk wel telt is of de boel deugdelijk is , maar dat is bij elke apk een centraal aandachtspunt.
heb je nou geen oldtimer maar wel een andere motor , dan kloppen de normen van het roetmeten niet , soms heb je dan geluk en soms werkt dat tegen je.
je kunt niet zomaar een 5,6 of een V8 inbouwen. als je een benzine bus ombouwt tot diesel moet je ook keuren (bij de RDW) ook als het om een oldtimer gaat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door jan »

Bedankt voor de reacties. Ik ben gerustgesteld, of het moet de uitslag weegbrug zijn die ik nog
ga doorstaan. :?

groet,

Jan.
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo luitjes,

Even een opmerking van mijn kant over:
en auto van 25 jaar of ouder heb je geen dieseltest bij de apk
Hier wordt waarschijnlijk de roetmeting bedoeld.
Auto's van VOOR 1980 zijn vrijgesteld, en nieuwere niet.
Mijn Land Rover van bijna 29 jaar oud (30 juni 1980) moet gewoon voor de roetmeting

Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door DVIII »

medaille voor Henk , tijd vliegt en ik denk niet na ...... natuurlijk auto's van na 31-12-1979 zijn roetmeetplichtig , en daarvoor moeten de gegevens kloppen direct ivm met die test.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door Bommes »

Bij roetmeting wordt naar mijn weten niet naar motor gegevens gekeken.
Er zijn voor bepaalde oudere bouwjaren (de dus nog wel roetmeting plichtig zijn) bepaalde waardes van maximale roet uitstoot.
Er word enkel een meet sonde in de uitlaat geschoven en gas gegeven.

Met het veranderen van de apk eisen hoeft het maximale toerental en stationair toerental niet meer opgegeven en gecontroleerd te worden.
Dat was voorheen wel zo en moesten er dus inderdaad motor gegevens opgezocht worden.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: kenteken aanpassen na inbouwen van zwaardere motor.

Bericht door Arnold Smeets »

Afgezien van de APK heb je ook te maken met de typegoedkeuring, daarin staan allerlei gegevens van het voertuig. De beschreven onderdelen kun je niet zomaar naar eigen wens aanpassen of vervangen.
Ik ben niet meer op de hoogte van de nu geldende eisen. Je zou eens (zonder je camper) naar een RDW station kunnen gaan om daar aan een keurmeester (vraag even zijn naam) de vraag te stellen waar je rekening mee moet houden als je ooit in de toekomst je motor wil vervangen. Die keurmeesters weten vrijwel allemaal bijzonder goed waar ze mee bezig zijn, dit in tegenstelling tot de gemiddelde RDW contactpersoon in het callcenter waar telefonische en e-mailvragen beantwoord worden.
In het ultieme geval moet je naar het importbedrijf van Mercedes (afd. homologatie en conformering, zit nu in Utrecht) om daar een typegoedkeuring op te vragen van de auto die je nu samengesteld hebt. Zij kunnen ook opgeven wat er eventueel nog meer omgebouwd moet worden, maar dat zal wel meevallen. Ik weet niet beter dan dat hier zeer gewillige en vakbekwame mensen zitten.

Als dat gedaan is kun je naar de RDW om je auto te laten keuren. Probeer dan diezelfde keurmeester te pakken te krijgen, dat helpt vaak wel als er nog een kleinigheidje is. Als je auto er dan ook nog eens netjes en verzorgd bijstaat en de aanpassingen netjes afgewerkt zijn is de keuring niet zo'n probleem meer, meerdere Düdo eigenaren zijn je voorgegaan. Gebruik de zoekfunctie van dit forum maar eens.

De RDW heeft mooie folders waarin de aanpak staat, alleen hebben zij liever niet dat je de info bij een keurmeester weghaalt. Begrijp ik, anders zit het callcentre zonder werk maar dan moeten ze het maar beter doen.

Bedenk dat niet alleen de politie enzovoorts meespeelt maar ook de verzekering. Heel vaak staat in de kleine lettertjes dat voertuig en bestuurder aan alle eisen moeten voldoen. Men kan daar een administratief niet goed afgewerkte verbouwing bij betrekken, verzekeringsmaatschappijen doen echt alles om maar niet te hoeven uitkeren. Als nu je verzekeringsmaatschappij op een telefonische vraag antwoord geeft dat het allemaal wel meevalt dan moet je verlangen dat zij dit schriftelijk en op hun briefpapier bevestigen, als aanhangsel van je polis.
Je hebt het alleen maar nodig als het verkeerd gaat, ik weet het. Maar de bedragen waar het dan om gaat zijn soms groot. Jouw verzekering zal waarschijnlijk wel uitkeren aan de ander maar komt vervolgens bij jou incasseren. Wees het voor, het is niet moeilijk en de kans op succes is groot.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten