Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door Arnold Smeets »

Het Nederlandse rijbewijs was in principe levenslang geldig, ook voor beroepschauffeurs. Door de jaren heen is de opleiding uitgebreid (o.a. door de invoering van het chauffeursdiploma) en zijn de lesauto’s vergroot van 3600 kilo tot volwaardige vrachtwagens en bussen.

Al die tijd echter bleef de situatie bestaan dat een beroepschauffeur (vrachtwagen categorie C en autobus categorie D) die eenmaal het rijbewijs had niet meer nageschoold werd, iets dat in heel veel branches ondenkbaar is. Een slechte situatie daar verkeer en verkeersregels door de tijd heen sterk veranderd zijn en nog steeds volop veranderen.

Aan het niet nascholen van beroepschauffeurs is een einde gekomen. Dit is het gevolg van een Europees besluit (Richtlijn Vakbekwaamheid), de ingangsdatum is destijds gesteld op 8 september 2008 voor buschauffeurs en op 8 september 2009 voor vrachtautochauffeurs.

In Nederland is die laatste ingangsdatum vervroegd naar 1 maart 2009. Dit omdat verwacht wordt dat in de huidige recessietijd chauffeurs zonder werk komen te zitten en ofwel door hun werkgever ofwel via het arbeidsbureau bijgeschoold kunnen worden. Die bijscholing kan dan meteen al mee tellen voor de vereiste 35 uur nascholing.

Beroepschauffeurs die hun vakbekwaamheid op peil willen houden moeten iedere 5 jaar (de eerste keer 7 jaar als u nu het chauffeursdiploma al hebt), 35 uur nascholing volgen. Van die 35 uren moeten er 7 praktijkgericht zijn.
Voor de theorielessen is een enorm scala aan opleidingen aangewezen, die overigens wel bij CCV gecertificeerde instituten gevolgd moeten worden. Het gevolgd hebben van zo’n opleiding moet op de juiste wijze aangemeld moeten worden door het opleidingsinstituut. Het CBR publiceert hierover het nodige op http://www.cbr.nl/10514.pp

De cursussen liggen o.a. op het gebied van rijvaardigheid, voertuigbeheersing, verkeer en milieu.

Het kan zinvol zijn nu al te kijken welke lessen onder de nascholing vallen. Wie weet volgt u die toch al binnen die 5 jaren en kunt u daarom twee vliegen in één klap vallen.

Nog een detail: het chauffeursdiploma als zelfstandig certificaat gaat verdwijnen en wordt een code (95) op het rijbewijs. Deze code komt automatisch op het rijbewijs wanneer volledig aan de nascholingseis voldaan is.

Kampeerauto's:
Voor het besturen van een groot rijbewijs (C of D) kampeerauto is GEEN vakbekwaamheid vereist, een geldig rijbewijs van de juiste categorie is voldoende.
Voor diegenen die hun vakbekwaamheidsdiploma hebben en geldig willen houden is het zaak in de komende jaren de aanvullende opleidingen te kiezen en te volgen. Wacht niet tot het einde van de 5 jaren (of 7 jaren) periode, rond die tijd zal er een groot aantal cursisten zijn. Misschien wel zo groot dat de opleidingsinstituten het dan een tijdje niet aankunnen.

Arnold Smeets
16-03-2009
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door Frank.fjph »

Arnold,

Hoe zit het met C-D rijbewijsbezitters die vrijstelling hadden voor chauffeursdiploma???

Frank
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Frank,

Als het gaat om vrijstelling i.v.m. leeftijd dan blijft dat ongewijzigd.
Als het gaat om vrijstelling als gevolg van in een bepaalde groep vallen dan is het slim dit ieder jaar even te controleren. Die groepen worden af en toe opnieuw bekeken. Via de aangegeven link zijn deze vrijstelling ook te vinden.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door Peter MERCAMPO »

Arnold Smeets schreef:
Kampeerauto's:
Voor het besturen van een groot rijbewijs (C of D) kampeerauto is GEEN vakbekwaamheid vereist, een geldig rijbewijs van de juiste categorie is voldoende.

Arnold Smeets
16-03-2009
Hé Arnold, kan ik hier uit opmaken dat je dan, feitelijk, alleen een praktijk examen en wellicht een kleine theoretische hoeft te voldoen om met je 'te' zware camper te rijden?

Inmiddels vraag ik mij af of ik nog wel voldoe aan de wettelijke voorschriften!
Wellicht (vond ik zo een mooie woordspeling) iets te zwaar :oops:
maar 't rijdt wel lekker :wink:

Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door winand »

Begrijp ik het goed en is jouw 608 gekeurd op klein rijbewijs?
Ik was altijd in de veronderstelling dat ie op C stond.

Ik ben zelf ook eens na gaan denken over het behalen van groot rijbewijs.
Sowieso lijkt het me geweldig om niet meer zo op het gewicht te hoeven letten met de inbouw (ben ook ooit een project a la Mercampo van plan..) en ook geen schrik van weegcontroles te hebben.

Daarnaast wil ik de mogelijkheid open houden om ooit als beroepsmatig als chauffeur aan de slag te kunnen.
Ik heb begrepen dat er veel vraag naar is, ook in het buitenland. Is natuurlijk een eenvoudige manier van geld verdienen voor als we in de toekomst nog eens gaan emigreren. Hoewel je die vakbekwaamheid in het buitenland volgens mij niet nodig hebt en niet eens erkend wordt, maar je weet maar nooit, wellicht dat ik in NL nog wel eens aan de slag wil als chauffeur..

Maar die vakbekwaamheid waarover gesproken wordt, dat is dus enkel extra theorie?
Kan ik die dan ook nog als losse module volgen als ik al in het bezit ben van C rijbewijs?
Gaat het me dan veel meer geld kosten dan wanneer ik het direct bij het behalen van C doe?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door Arnold Smeets »

@ Peter:
Volgens mij kun je tegenwoordig niet meer anders dan een complete opleiding volgen, waarbij er een rijbewijs categorie C1 is en de bekende categorie C.
C1 is iets lichter dan C, kijk maar op http://www.rijbewijs.nl. Rijschoolhouder Los in Soest heeft mij verteld en laten zien dat het verschil niet veel is. Zijn advies is om gewoon C te halen en ik ben dat helemaal met hem eens. Niet uit eigen bron maar ik heb van mensen die ook een grotere camper wilden gaan rijden vernomen dat er nauwelijks of niet tot C1 wordt opgeleid.

Theorie verkeer had je eigenlijk altijd al, techniek is er eind 70er jaren bijgekomen en administratie is er het laatste bijgekomen.
Een jaar of 5 geleden heb ik nog eens iemand geholpen rijbewijs categorie D te halen en techniek is een kwestie van leren, het gaat niet diep en zonder veel gevoel voor techniek is dit toch te halen.
Administratie is iets overzichtelijker omdat je dit beter in plaatjes kunt vangen en documenten in je handen kunt nemen.
Bedenk dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur geen universiteit gevolgd heeft, de leerstof is hierop afgestemd.

Dan jouw auto: eenvoudig: even leegmaken en op de weegbrug zetten en je weet hoe zwaar het voertuig is. Dat gewicht afzetten tegen de 3500 kg grens van het rijbewijs en je weet of je wel of niet alleen op vakantie moet. 8) Verder op nog wat meer hierover.

@Winand:
Momenteel is er niet veel vraag naar vrachtwagenchauffeurs door de recessie maar de uitstroom van vutters gaat door en de instroom is minimaal. Dus als de economie aantrekt komt er al snel een schaarste. Je kon er altijd goed je inkomen uit halen als je wat overuren kon maken. Maar bedenk dat er een maximum gesteld gaat worden aan het aantal rij-uren, je moet dus een werkgever zoeken die hier flexibel mee om kan gaan. Die zijn er beslist.
Van de kosten weet ik niets, gewoon navragen bij een paar rijschoolhouders. In tijden van schaarste willen bedrijven ook nog wel eens opleiding aanbieden. Uiteraard staat daar dan tegenover dat je een jaar of wat voor ze moet rijden maar misschien is het toch interessant. Ik ben nog steeds blij met het feit dat ik C + chauffeursdiploma heb en ik heb er al heel wat plezier van gehad.

@iedereen:
Een kampeerauto is of geschikt voor rijbewijs categorie B of te zwaar voor die categorie. bepaal dit goed voordat je een kampeerauto koopt en kijk ook hoeveel gewicht er nog over is.

Als het een bedrijfsauto is met een laadvermogen waarvan het eigen gewicht lager is dan 3500 kg en het verschil tussen eigen gewicht en die 3500 kg groot genoeg is, denk aan toch wel 200 kg, dan kun je een stuk laadvermogen weg laten halen. Mits althans het voertuig daarvoor geschikt is en dat kan alleen de importeur of de fabrikant je vertellen. De procedure is goed te doen, in de afgelopen jaren eenvoudiger geworden, de RDW is er mee bekend, elders op dit forum staat meer informatie.

Als je een te zwaar voertuig rijdt met dus een te licht rijbewijs heb je een potentieel enorm probleem, bij schade en bij letsel is er grote kans dat je verzekeringsmaatschappij de tegenpartij uitbetaald en de schade volledig op jou verhaalt. Niet doen dus. Knappe kans dat ze overigens de dekking ook meteen intrekken!

Als je overbeladen bent, dus op een andere manier te zwaar, en je voertuig kan het hebben dan wil de politie bij de eerst 5% nog wel eens niet zo moeilijk doen, bij 5 tot 10% wordt er standaard bekeurd en boven 10% mag je ter plekke afladen. Dit is overigens geen gouden regel, de politie heeft het recht te bekeuren bij 3501 kg. In die eerste 5% zit ook compensatie voor onnauwkeurigheid van de weegplaten.

Volgens mij was het weer heel wat, ik hoop alles beantwoord te hebben.

Nog wat anders en ook voor iedereen: geef ervaringen met opkeuren, terugkeuren, importeren en exporteren van voertuigen eens door op dit forum. Collega kampeerautobezitters kunnen er hun voordeel mee doen en zullen je dankbaar zijn! Niet dat je daar nou elke week een bos bloemen aan overhoudt...... :mrgreen:

Groet,



Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
wesse321

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door wesse321 »

Hallo,
De vakbekwaamheid, houd je de rest van je leven, indien je geboren bent voor 1 juli 1955. Je had dan ook al vrijstelling voor het chauffeursdiploma, maar nu geldt dat voor alle categoriën C en D met ahw. zie onderstaande scan. In mijn geval betekent dat ik voor 18-03-2019 weer moet keuren en vernieuwen. Je hebt nu dan ook code 95 op het rijbewijs. Je hoeft ook niet die verplichte 35 uur bijscholing te doen eens per vijf jaar als je in die leeftijdscategorie valt.

Vriendelijke groet Piet

Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid

Bericht door Admin »

Momenteel is er niet veel vraag naar vrachtwagenchauffeurs...

Wie echt een baan in het transport zoekt, moet eens komen kijken in de Antwerpse Kempen. In ons huis-aan-huisblaadje staan elke week tientallen vacatures, in allerlei branches, veel in bouwmaterialen, maar ook in de afhaal- en besteldienst, bulkvervoer (veevoer), internationale groupage, you name it... En buschauffeurs zijn kennelijk ook moeilijk te krijgen: volop vacatures bij De Lijn, maar ook oproepkrachten voor excursies nar Lourdes, andere schoolreisjes, zwembadvervoer etc.

Deze post hoort natuurlijk niet bij "Overig wettelijk", maar is "naar aanleiding van", vandaar...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten