teruggekeurde bus (of chassis) weer naar oorspronkelijk GVW?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Rico
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2010, 13:02

teruggekeurde bus (of chassis) weer naar oorspronkelijk GVW?

Bericht door Rico »

Hi,

Als ik zo op de autosites kijk naar b.v. een VW Crafter 50 (GVW van ca 5 ton), dan blijken die auto's meestal te zijn teruggekeurd naar 3.5 ton om berijding met B-rijbewijs mogelijk te maken. Echter, ik kom dan campertechnisch met te weinig laadvermogen te zitten als ik daar een camper van laat maken.

Is het mogelijk om zo'n auto weer als vrachtwagen te laten keuren (dus tot die 5 ton) en daarvan een camper te bouwen?

Wat is de beste volgorde?

Mogelijkheid 1:
auto kopen, vrachtwagenkenteken erop, ombouwen tot camper (met bijbehorende keuring). Nadeel is waarschijnlijk dat voor het vrachtwagenkenteken een tachograaf nodig is???;

Mogelijkheid 2:
auto kopen; ombouwen tot camper; keuren als camper met oorspronkelijk GVW

Het laatste heeft m'n voorkeur, weet echter niet of dat problemen oplevert.

Groet,

Rico
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: teruggekeurde bus (of chassis) weer naar oorspronkelijk GVW?

Bericht door DVIII »

het beste ben je uit met een bestaande 5 tonner die je dan wel in nederland of in duitsland koopt.
vrachtauto's zijn nu eenmaal iets goedkoper dan kleinrijbewijsauto's
de eisen die men stelt aan vrachtauto's zijn ook iets milder dan die voor klein.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: teruggekeurde bus (of chassis) weer naar oorspronkelijk GVW?

Bericht door Dennis en Nancy »

Rico schreef:
Mogelijkheid 1:
auto kopen, vrachtwagenkenteken erop, ombouwen tot camper (met bijbehorende keuring). Nadeel is waarschijnlijk dat voor het vrachtwagenkenteken een tachograaf nodig is???;

Mogelijkheid 2:
auto kopen; ombouwen tot camper; keuren als camper met oorspronkelijk GVW

Rico
Die tacho plicht daar kun je een ontheffing voor aanvragen omdat je de bus prive gebruikt en er geen beroepsgoederenvervoer mee doet.
Als is teruggkeurd naar<3500kg dan is in NL waarschijnlijk technisch wat veranderd (veren?) waardoor je misschien niet zomaar naar 5t kan.
Onze duitse 608UPS was teruggekeurd van 6t naa 4.4t. Op d fahrzeugbrief stond zonder technische veranderingen. Me bij de invoerkeuring gemeld aan loket en gevraagd om de bus op 6t te zetten. Geen probleem.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten