Passagiers mee in camper?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
a.vegt7@upcmail.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2010, 20:45

Passagiers mee in camper?

Bericht door a.vegt7@upcmail.nl »

Kunt u mij vertellen wat nu echt is toegestaan in mijn zelf omgebouwde Mercedes 308 bj 1990 (eigenbouw geregistreerd-gekeurd in 2000 douane en RDW) grijs kenteken.
Situatie is als volgt:

Mijn vrouw en ik willen onze dochter en haar kind van 13 jaar meenemen voor een vakantie naar Spanje. Behalve de twee vaste zitplaatsen voorin hebben wij achterin tegen de zijkanten van de bus 2 banken tegenover elkaar met een tafel ertussen (dinette)
Hier zijn evenals voorin geen gordels aanwezig.(was toen niet verplicht)

Mogen wij hier ongestraft mee door de verschillende landen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

Het antwoord is niet zo moeilijk als het in de regelgeving lijkt.

Alles draait hier om de datum eerste toelating.
Als die datum vóór 31 december 1997 valt , en het een bedrijfswagen met camperaantekening betreft (aan beide eisen voldoet jouw voertuig) dan heb je geen gordelplicht en mogen ook passagiers op de dinette vervoerd worden.
Het hele gedoe over passagiers achterin heeft dus alleen maar met de gordelplicht van doen.

Buitenland: Wanneer het in NL wettelijk is toegestaan, dan is het -in een nederlands voertuig- ook toegestaan in de rest van de EU.


Simpeler kan ik het niet maken.:)


Mvg, Leo.:D
ps, heb de afbeelding verkleind, want die was iets te enthousiast.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door DVIII »

toch denk ik is een extra verzekering voor inzittenden geen luxe als je een niet familielid meeneemt , als er iets gebeurt wil en passagier wel eens gedwongen worden te gaan claimen , is het geen schadevergoeding dan is het smartegeld.
kijk bij familie, zeg je gewoon tegen dat er niets te halen valt , maar buitenstaanders zijn niet verplicht aardig te zijn.
als je geen camper aantekening hebt op je kenteken bewijs moet je toch letten of er soms een beperking is aan zitplaatsen.
de rdw schrijft sinds een aantal jaren de maximum plaatsen op in je kenteken en dan ben je bv,met meer dan drie in overtreding.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Anton »

Hoi,

Zo ziet dat er dan uit:

Afbeelding

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door geraldo »

Leo, duidelijke uitleg,

Maaaaar

Op mijn kentekenbewijs staat eerste toelating 12-09-1986, bedrijfsauto, inrichting : kampeerauto, dus goed voor geen gordelplicht en lekker zitten waar je wilt, zou je denken.

Maar er staat ook op zitplaatsen : 3 (maximum )

er zaten eerst drie stoelen in, maar ik heb een bijrijdersbank geplaatst ipv stoel, dus nu 4 zitplaatsen, ben ik nu in overtreding, als ik er 4 vervoer..??

Alleen voor, dus 3 maal gordel aanwezig, achter niet.!!

Ben benieuwd. :?
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

Je bent in overtreding wanneer je meer personen vervoert dan op je kentekenbewijs staan. Da's nogal simpel, want die cijfertjes staan daar niet als decoratie.:)
Maar omdat topicstarter dat niet vermeld, neem ik ff aan dat er niets over in zijn papieren staat. Anders zou zijn vraag totaal nutteloos zijn.

We horen het wel.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

De gehele Nederlandse regeling wbt zitplaatsen in een camper (met onderaan een handig schema):



Zitplaatsen

Tijdens het rijden in een kampeerauto mogen alleen zitplaatsen worden gebruikt die daarvoor zijn bedoeld. Op kentekenbewijzen, die sinds juni 2004 zijn afgegeven, staat hoeveel zitplaatsen de kampeerauto heeft. In deze auto’s zijn zitplaatsen die (mede) voor gebruik tijdens het rijden bedoeld zijn, voorzien van goedgekeurde gordels die aan goedgekeurde ankerpunten zijn bevestigd.

In kampeerauto’s van een eerdere datum mogen tijdens het rijden ook zitplaatsen worden gebruikt die standaard zijn uitgerust met gordels of die achteraf zijn voorzien van deugdelijke gordels en bevestigingspunten daarvoor.

Oudere kampeerauto’s kunnen zitplaatsen hebben die (mede) bedoeld zijn voor gebruik tijdens het rijden waarop toch geen gordels zijn aangebracht. In oudere personenauto’s en bedrijfsauto’s zitten ook niet op alle zitplaatsen gordels. In deze oudere kampeerauto’s is van een zitplaats in de woonruimte, waar geen gordel aanwezig hoeft te zijn, niet duidelijk of deze zitplaats (ooit) ook bedoeld was om tijdens het rijden te worden gebruikt. Hier geldt het voordeel van de twijfel. Deze zitplaatsen mogen dus tijdens het rijden worden gebruikt.


Wanneer is gordelgebruik verplicht?

Of op bepaalde zitplaatsen gordels aanwezig moeten zijn hangt af van de vraag of de kampeerauto is gebaseerd op een personenauto of op een bedrijfsauto (dat is te zien aan het kenteken of op het kentekenbewijs) en op welke datum de auto voor het eerst in het verkeer is gebracht.

In een personenauto, en dus ook in een van een personenauto afgeleide kampeerauto, moeten gordels aanwezig zijn op alle naar voren gerichte zitplaatsen als de auto na 31 december 1989 in het verkeer is gebracht (zie kentekenbewijs deel I (A)). Personenauto's die in het verkeer zijn gebracht na 30 september 2000 moeten tevens zijn voorzien van gordels op alle naar achteren gerichte zitplaatsen.

In een bedrijfsauto, dus ook in een van een bedrijfsauto afgeleide kampeerauto, die in het verkeer is gebracht na 31 december 1997, moeten (naast de voorstoelen) alle naar voren gerichte zitplaatsen van een gordel zijn voorzien. Dat hoeft echter niet als zich op maximaal 1.30 meter voor de rugleuning van de desbetreffende zitplaats een veiligheidsscherm of de rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt. Zie voor meer details de artikelen 5.2.47 en 5.3.47 van het Voertuigreglement

Voor zitplaatsen die in de lengterichting zijn aangebracht zijn geen eisen gesteld ten aanzien van gordels, omdat zij niet goed zijn te beveiligen. Daarom zullen dergelijke zitplaatsen - voor zover bestemd om tijdens het rijden te worden gebruikt - niet meer aanwezig mogen zijn in auto’s in gebruik genomen na 19 oktober 2008.


Gebruik gordels

Zoals hierboven blijkt, mag in oudere kampeerauto’s in veel gevallen zonder gordel worden gereden. De veiligheidseisen zijn echter door de jaren heen niet voor niets steeds strenger geworden. Autogordels redden jaarlijks talloze levens. Het verdient dus aanbeveling tijdens het rijden geen in de lengterichting geplaatste zitplaatsen te gebruiken en op andere zitplaatsen zonder gordels die men rijdend wil gebruiken, zo mogelijk alsnog gordels te laten aanbrengen (door een deskundig bedrijf).




Schematisch overzicht

Om een en ander op een enigszins overzichtelijke manier duidelijk te maken volgt hier een schematische weergave.

1. Staat op het kentekenbewijs het aantal zitplaatsen vermeld?
Ja.
Dan is dat het aantal zitplaatsen dat tijdens het rijden gebruikt mag worden. Deze zitplaatsen zijn voorzien van gordels.

Nee.
Ga naar 2.

2. Is de kampeerauto gebaseerd op een bedrijfsauto of op een personenauto?
Bedrijfsauto. Ga naar 3.

Personenauto. Ga naar 4.

3. Bedrijfsauto. Is de auto voor het eerst in het verkeer gebracht na 31 december 1997?
Ja.
De naar achteren gerichte zitplaatsen en de in de lengterichting geplaatste zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden gebruikt. De naar voren gerichte zitplaatsen mogen alleen tijdens het rijden worden gebruikt als ze van gordels zijn voorzien.

Nee.
Alle zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden gebruikt.

4. Personenauto. Is de auto voor het eerst in het verkeer gebracht na 30 september 2000?
Ja.
De in de lengterichting geplaatste zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden gebruikt. De naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen mogen alleen worden gebruikt als ze van gordels zijn voorzien.

Nee.
Ga naar 5.

5. Personenauto. Is de auto voor het eerst in het verkeer gebracht na 31 december 1989 maar voor 1 oktober 2000?
Ja.
De naar achteren gerichte zitplaatsen en de in de lengterichting geplaatste zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden gebruikt. De naar voren gerichte zitplaatsen mogen alleen worden gebruikt als ze van gordels zijn voorzien.

Nee.
Alle zitplaatsen mogen tijdens het rijden worden gebruikt.


Let op: onder ‘gordels’ wordt verstaan standaard aanwezige goedgekeurde gordels (die zijn bevestigd aan goedgekeurde bevestigingspunten) of achteraf aangebrachte goed werkende gordels aan deugdelijke bevestigingspunten.

Let op: onder ‘zitplaats’ die mag worden gebruikt tijdens het rijden wordt altijd verstaan een deugdelijk aan het voertuig bevestigde zitplaats, dus geen losse of provisorisch aangebrachte zitplaats.


Bron: <Verkeer & Waterstaat>


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Admin »

En voor wie meer grafisch is ingesteld, hetzelfde verhaal nog eens.
Leo, wil je het nog even checken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Dennis en Nancy »

Losse of provisorisch aangebrachte zitplaatsen?

Je mag in Halle wel even kijken waar Nancy zit tijdens het rijden in de UPS.

Duitse fahrzeugbrief had het over een zitplaats en een not-sitz. RDW vond het meteen twee volwaardige zitplaatsen.

Erg afhankelijk van keuringsstation of keurmeester hoe ze met de zitplaatsen om gaan.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

Ernst: Volgens mij klopt dat schema.

Mooi schema trouwens. :)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Frank.fjph »

Heb het schema gelijk geprobeerd, maar als echte dummy heb ik een vraag:

Wat is datum in verkeer brengen: (in mijn geval: als Bedrijfswagen(kenteken) in 1983 OF als personenauto /kampeerauto on 1994?????

Het schijnt dat ik een van de laatste campers heb waarbij het oude B-kenteken vervangen is door een (geel)personenauto-kenteken

FRank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

1983. Altijd de oudste datum.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

@Ernst: Heb je schema even aangepast naar Dummie-style.

Typfoutje verbeterd: Bij personenwagens stond een datum 31 - 122- 1989.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Robo
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2009, 20:04

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Robo »

hallo allemaal.

Een opmerking over het aantal zitplaatsen, indien meer personen worden vervoerd dan op het kenteken vermeld staan ben je in overtreding. Een bekeuring is dan het allerminst waar je zorgen over moet maken.
Indien men bij een ongeval betrokken raak en lichaamlijkletsel ontstaat bij een van de passagiers is dat altijd diegene wie niet op het kenteken staat, dus neem je 3 personen mee en op het kenteken staat 2 zitplaatsen, dan kun je in de problemen komen. Die persoon is dan niet verzekerd.
Bij een ongeval door derden, keert die verzekering dan niet uit.
patjo
Berichten: 92
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:00
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door patjo »

En wat dacht je van deze?

Da's dubbelop!!
:D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.

Met vriendelijke groeten,

Patrick
http://www.onze-camper.eu/
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door winand »

Ernst / Leo,
Volgens mij is het stroomschema toch niet correct;

"Staat aantal zetels vermeld op kentekenbewijs -> ja -> Dit is het aantal (met gordels)"

Bij mijn 508 staat "zitplaatsen: 6 (maximum)", net als bij Anton.
Echter, de bus is een bedrijfswagen (1981) met inrichting kampeerauto waarin gordels ontbreken.
Dus misschien moet "(met gordels)" dan weg uit het schema, of een extra stapje ertussen?

Verder: Ik ga voorin de 508 net als bij mijn Hanomag zelf gordels plaatsen binnenkort, betekent
dat dan dat ook de zitplaatsen achterin gordels moeten hebben?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Admin »

Geen idee, Winand. Ten tijde van de publicatie klopte de tekst en het schema.

Maar de regelgeving verandert voortdurend, niet in de laatste plaats door wisselende interpretatie van richtlijnen uit Brussel....

Bij mijn laatste keuring kreeg ik een nieuw identificatieverslag: in plaats van 1+1 (!) stond er nu op 8 + 1. [NB Ik heb 6 + 1 zitplaatsen!] Het is volgens het papier mijn eigen verantwoordelijkheid dat die acht passagiers met z'n achten samen, inclusief bagage, niet meer dan 45 kilo wegen... Onnodig te zeggen dat er onmiddellijk een verzoek tot verhoging van de MTM naar de FOD Mobiliteit is gegaan. Maar dat is pas een maand geleden, dus nog even geduld :roll:

Zit nu even aan een tekst te werken die binnenkort klaar moet zijn, dus even geen tijd om er in te duiken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Passagiers mee in camper?

Bericht door Leo »

Ook ik heb geen idee.
Trouwens ook geen tijd om het weer helemaal uit te zoeken.
Ben even te druk met een bedrijfstak die men tracht te wurgen met regeltjes en eco-leugens.

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten