Pagina 1 van 1

Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 25 mar 2010, 08:40
door Admin
Uit de Wereldkrand van 25 maart 2010:

Touringcars mogen harder rijden in België
De maximumsnelheid voor touringcars op de Belgische snelwegen wordt verhoogd van 90 naar 100 kilometer per uur. Dat heeft de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe besloten, zo berichten Vlaamse media. Ook vervalt het inhaalverbod voor touringcars bij regen en op snelwegen met twee rijstro- ken. Verder mogen touringcars voortaan gebruik maken van busbanen. De maatregelen gaan nog dit voorjaar in.

Toch maar niet omkeuren tot camper :?:

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 25 mar 2010, 09:20
door Wim
Te laat , :mrgreen:

Dat heb je toch net voor elkaar ?
Weer terug naar Touring car ?

Man je blijft aan de gang :lol:

Groeten Wim

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 25 mar 2010, 09:22
door Admin
Je hebt gelijk Wim,

1 - 90 km/h is voor ons hard zat (80 ook al)
2 - We zijn toch niet zo erg vaak in België

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 26 mar 2010, 22:22
door DVIII
als je die vrijheid zomaar krijgt , vraag ik mij af ... zijn die autobussen zoveel veiliger dan vrachtauto's. of hebben ze er gewoon te veel van en is dit een manier om dat overschot kwijt te raken ?

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 26 mar 2010, 22:25
door Admin
Wie weet. De wegen van de Vlaamse overheid zijn ondoorgrondelijk. (Om van de Waalse en de Brusselse maar te zwijgen).

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 27 mar 2010, 01:37
door Leo
Hun wegen zijn niet alleen ondoorgrondelijk, maar ook knap beroerd op vele plaatsen.. :roll:

Wat die veiligheid betreft. Zou het kunnen zijn dat autobussen beter remmen dan trucks?
De remwerking van ons groene orgel voldoet zelfs aan de personenauto-eisen, dus misschien is dat het?

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 27 mar 2010, 10:23
door Frank.fjph
Volgens mij zijn ook de wettelijke remeisen van bussen hoger dan vrachtwagens.
En heb je er ook nog eens een apart rijbewijs voor te halen...$$$$$$$$$$$

Mijn 508D moest ooit andere remvoeringen bij de omkeuring naar Camper,omdat die daarna aan de personenautoeisen moet voldoen, kostte de vorige eigenaar een paar centen maar dan heb je ook wat voor de rest van de levensduur: je mag je dan met het "gele"kenteken als een personenauto gedragen en dat komt soms heel goed uit.

Maar dat de Belgen dat nu(pas)invoeren is wel in de lijn van de historie, want het ze zijn ook veel later overgegaan tot de invoering van het rijbewijs :shock: :shock:

FRAnk

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 03 apr 2010, 05:44
door Maxer
Ik weet niet hoe het in B is maar wil je in NL 100 met je touringcar mogen rijden moet ie daar wel voor goedgekeurd zijn. En daar heeft ie dan oa abs voor nodig en dat hebben die ouwe bussen niet! In de praktijk rijdt ik met de vrachtwagens mee en dat is zo'n 90 a 92 km/pu. Hard zat! Ook mag ik dan, als het een keer langzamer gaat, inhalen waar vrachtwagens dat niet mogen omdat ik geen vrachtwagen maar camper ben.

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 04 apr 2010, 21:12
door wim en lidy
Maxer schreef: inhalen waar vrachtwagens dat niet mogen omdat ik geen vrachtwagen maar camper ben.
En hier zit je flink mis....Kijk eens wat er op je kenteken staat.
Bij ons staat er op, Bedrijfswagen ingericht als Camper......Dus niet harder dan 80

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 04 apr 2010, 21:44
door Dennis en Nancy
Maxer schreef:In de praktijk rijdt ik met de vrachtwagens mee en dat is zo'n 90 a 92 km/pu. Hard zat! Ook mag ik dan, als het een keer langzamer gaat, inhalen waar vrachtwagens dat niet mogen omdat ik geen vrachtwagen maar camper ben.
90-92. Dat is geen vrachtwagen maar een ferrari.

Mijn MAN gaat met nieuwe banden op de trekas 90 en dan ga ik zo ongeveer alles voorbij op de spanjaarden en portugezen na (met hun koelers).

Met de UPS ben ik al blij als ik een gevaarlijke stoffen wagen voorbij komt. Die zitten meestal net boven de 80.

Wij zijn op papier gewoon vrachtwagen dus dat is 80. Dat blijft echt 80 nadat we de camperkeuring hebben gehad en er kampeerinrichting op de papieren komt.

Dennis

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 04 apr 2010, 21:46
door DVIII
maar.... als er kampeerauto op het kenteken staat , gelden de personenauto regels , de wet heeft daar geen hekje geplaatst dus een 5 tons kampeerauto mag dan ineens 120 op de snelweg. (het is net zo'n gat in de regels als met aanhangwagens op het BE concept) , hoe zeggen ze dat op de markt ? Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :lol:

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 04 apr 2010, 21:55
door Detlev
Dat zou even iemand op moeten zoeken, ik weet toch bijna zeker dat sinds kort >3500 max. 80km/uur mag.....ook al is het een camper op kenteken.

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 04 apr 2010, 22:26
door Leo
Dat foutje in de wet van 120km voor iedere camper >3500kg is intussen gerepareerd.
Een camper afgeleid van een bedrijfswagen mag in NL voortaan niet meer sneller dan 80km/uur.
Heldere stukjes over dit onderwerp incl. de wettekst zijn <HIER> en <HIER> te lezen.

------------------------------------

Maar volgens mij ging de opmerking van Nico (Maxer) niet over snelheid, maar over inhalen bij onderstaand bord.
Bord-F03.gif
En dan heeft ie gelijk, want dat inhaalverbod geldt niet voor bedrijfswagens >3500kg met kampeerauto-aantekening.
Net zo min als inrij-verboden etc. waar datzelfde vrachtwagentje op het bord staat.
Want een camper -ook al is het op basis van een bedrijfsvoertuig >3500kg- is volgens de wet geen vrachtwagen. 8)


Mvg, Leo.:D

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 00:09
door Bommes
Leo schreef: Alhoewel hij wel gelijk heeft.
Dat foutje in de wet van 120km voor een camper >3500kg is intussen gerepareerd.
Een camper afgeleid van een bedrijfswagen mag in NL voortaan niet meer sneller dan 80km/uur.
Wie zin heeft om zich door veel verontwaardiging van >3500kg-camperbezitters door te worstelen, kan met de zoekfunctie op http://www.Camperforum.nl zijn hart ophalen.
Met personenwagen kenteken (M1 vermelding) en +3500 Kg mag je harder dan 80...
maar ja met al die oude gebakjes hier zal die combinatie niet vaak voor komen.. :wink:

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 00:52
door Leo
Had het al veranderd terwijl jij aan het schrijven was Marius.
Er staat nu oa ook een link naar de kennisbank van het onvolprezen Camperforum alwaar je naamgenoot met plezier in de wetten ronddartelt.. :mrgreen:

---------------------------------

Maar het is Wettenweek zeker, want ik blijf aan de gang met die gortdroge shit.. :evil:
Vroegah hadden we daar een "mannetje" voor..


Mvg van een stoffige moddertor. :roll:

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 10:57
door Detlev
Zal eens kijken of dat 'mannetje' weer is te activeren....
Kunnen we het weer eens omdraaien :D
Deze neem ik graag nog mee 8)

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 11:34
door a.de.boer
DVIII schreef:maar.... als er kampeerauto op het kenteken staat , gelden de personenauto regels , de wet heeft daar geen hekje geplaatst dus een 5 tons kampeerauto mag dan ineens 120 op de snelweg.
Dit verhaal gaat niet helemaal op.
Kreeg op de A12 Arnhem / Duitsland bij traject controle wel een bonnetje omdat ik 89 km per uur reed.
Heb MB 608 berijfswagen met bij inrichting kampeerwagen op kenteken.
Najaars weekend van Dubbellucht viel voor ons iets duurder uit.

Appie

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 19:33
door Admin
Heb MB 608 berijfswagen met bij inrichting kampeerwagen op kenteken.

Dat is juist de crux! Als op de plaats van "Bedrijfswagen" "kampeerauto" had gestaan, had het plaatje er (misschien) anders uitgezien.

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 19:56
door Bommes
nee ernst dat kan niet.
Het is of bedrijfsauto of personen auto met de inrichting kampeerauto.
Bij de laatste mag je weer gewoon de ter plaatse geldende maximale snelheid ook al is dat over de 80 en ook al weegt het ding meer dan 3500kg.

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 20:33
door Leo
a.de.boer schreef:Dit verhaal gaat niet helemaal op. etc.
Soms heb ik het gevoel dat ik voor niets zit te schrijven..

Sniff.. :cry:

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 05 apr 2010, 20:47
door Admin
Nee Marius,
er is een groot verschil tussen "Voertuigsoort" en "Inrichting", in elk geval voor de heren ambtenaren. Kijk maar eens naar de ongelukkige ervaring van Appie!

Bij personenwagens staat geen inrichting, noch op de in de periode '75-'95 afgegeven, gele voorgedrukte formulieren, noch op de formulieren die in '95-'98 zijn afgegeven met geprint voertuigsoort "Personenauto".

"Inrichting" is vermeld in combinatie met "Bedrijswagen".

Zie de site van de RDW.

En de ANWB meldt anno 2010: Het kentekenbewijs van een kampeerauto kan grijs of geel zijn. Op dit document kunt u zien of u echt met een kampeerauto te maken hebt. Achter het hoofdje ‘Type’, ‘Inrichting’ of ‘Voertuigsoort’ staat dan de aantekening ‘Kampeerwagen’ of ‘Kampeerauto‘. Het ontbreken van deze aantekening kan forse (financiële) consequenties hebben, want dan is de wagen nog niet als kampeerauto (goed)gekeurd en moet dat alsnog gebeuren.

En wij weten dat in de regelgeving een als kampeerauto ingebouwd bedrijfsvoertuig iets heel anders is dan de soort: kampeerauto. (Ook al is het een volkomen identiek voertuig :cry: ).

Re: Touringcars mogen harder rijden in België

Geplaatst: 08 apr 2010, 07:11
door Maxer
Die snelheid vindt ik niet zo interessant. 90 vindt ik hard zat. Inhalen is een ander verhaal. Een touringcar (bedrijfsauto, inrichting bus) mag daar inhalen waar vrachtwagens dat niet mogen. Navraag heeft mij geleerd dat mijn bus (bedrijfsauto, inrichting kampeerwagen) dat ook mag. Het is dus nog steeds geen vrachtwagen. Misschien dat er een nuance verschil bestaat met omgekeurde vrachtwagens? Ik weet het niet maar kan het me niet voorstellen want dan staat daar toch ook vermeld bedrijfsauto, inrichting kampeerwagen.
Overigens heeft mijn bus een top van 120 km. Ik heb dat een keer geprobeerd uit nieuwsgierigheid maar dat zal ik niet rijden want dan zal ie wel verschrikkelijk zuipen en een nog verschrikkelijker bekeuring opleveren! 90 is dus een fijne kruissnelheid.