Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Leo »

Voor snelheidsduivels en daredevils ff de wet zoals hij voor campers in Nederland geldt vanaf 10-02-2010:

--------------------------------------------------------

Campers voor het B-rijbewijs (t/m 3500kg):

Net zo snel als personenwagens (max 120km/u).

Indien een aanhanger wordt getrokken <3500kg mag hij niet sneller dan 90km/u.

--------------------------------------------------------

Campers >3500kg met op het kentekenbewijs Bedrijfswagen + Inrichting Kampeerauto:

Net zo snel als vrachtwagens (max 80km/u).

---------------------------------------------------------

Campers >3500kg met op het kentekenbewijs Personenwagen + Inrichting Kampeerauto:

Net zo snel als personenwagens (max 120km/u).

Indien een aanhanger wordt getrokken mag hij weer niet sneller dan vrachtwagens (max 80km/u).

-----------------------------------------------------------


Voor liefhebbers van de gortdroge wet:
______________________________
Artikel 22 RVV :

1. Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto's en autobussen, niet zijnde T100-bussen 80 km per uur;
b. voor motorvoertuigen met aanhangwagen, 80 km per uur;

2. In afwijking van het eerste lid, onderdeel b, geldt voor andere motorvoertuigen dan bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en c, die een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen op autowegen en autosnelwegen een maximumsnelheid van 90 km per uur.

______________________________


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door gilles »

even een opmerking .. ik ben even wezen navragen ... ja bij de pol...(sorry kan het woord niet uit mn bek krijgen :mrgreen: )
maar die vertelde toch iets anders..
nou geloof ik hun al helemaal niet meer (daar hebben ze het de laatste jaren wel naar gemaakt..) dus zelf maar weer even gaan zoeken en inderdaad rvv artikel 22.
maar een camper gewicht meer dan 3500kg is gewoon max 80 hoor.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/g ... 07-04-2010
oke er wordt niet over personen wagen gesproken,maar ik kan verder nergens iets meer vinden dat je er wel 120 mee mag..
ik hou hem dus maar gewoon op de 80.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Leo »

Hoi Gilles.

Zonder in een eindeloze discussie te geraken: Bovenstaand schema is uitputtend nageplozen door mensen die er redelijk sjoege van hebben.. Nieuwe regels, een nieuwe voertuigcategorie bij (nieuwe) campers, dat soort gedoe.
In artikel 22 staat niets over een personenwagen zwaarder dan 3500kg. En daar zit nou juist de clou.

Ik vermoed dat er op dit forum niemand is die in de nieuwe categorie van "personenwagen zwaarder dan 3500kg" valt.
Voor rijders van ouwe gebakkies zal er dan ook niets anders op zitten dan op het gemakkie met 80 over 's Herens wegen hobbelen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Admin »

Ik vermoed dat er op dit forum niemand is die in de nieuwe categorie van "personenwagen zwaarder dan 3500kg" valt.

Mis. Zowel Dr. Wolff als Skoolie zijn in België gekeurd als "enig voertuig" (dus een geheel nieuwe typegoedkeuring) en hebben alleen de vermelding op het bewijs van inschrijving "Kampeerwagen SA-M1".

Uitleg: Categorie M1 : Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.
en daaronder:
b) Voertuigen voor speciale doeleinden (M1)
SA Kampeerwagens
SB Gepantserde voertuigen
SC Ambulances
SD Lijkwagens.

Dus als ik zou willen... :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Leo »

Ik had het over normale mensen, niet over Belgen.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door gilles »

ook ik schaar me onder zo een persoon die een 3500+kg wegend gebakkie heeft die harder kan dan 80... en ook personenwagen op het kenteken (is vanaf 1 mei 2009 als je hem om laat keuren naar camper.
gaat ook over m1 en sa....
dus alle ingredienten zijn er maar volgens de verkeers ongevallen dienst die er direct over ging informeren is het gewoon 80
maar ik wil dus eerst 200% zeker weten dat ik het ook mag met waar het staat en dat ik het zelf geferfieerd heb ... voor ik echt harder ga ....
gewoon omdat de pol....(nsbers ) op elke hoek van de straat staan om geld te innen.
maar de link die ik heb neergezet .. daar staat dus niks van dat het is toegestaan.
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door gilles »

Onderwerp: maximum snelheid camper

Vraag:
mijn camper heeft een gewicht van meer dan 3500kg
op het kentekenbewijs staat vermeld personenwagen.
artikel 22 rvv zegt dat een bedrijfswagen max 80km/uur mag.
hoe zit dit met personen wagen meer dan 3500kg?

antwoord:

Uw kenmerk is E1406954

Geachte heer Tuik,



Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt welke maximumsnelheid voor u geldt, als u bestuurder bent van een camper met een gewicht van meer dan 3500 kg en op het kentekenbewijs aangemerkt staat als personenwagen.


De maximumsnelheid voor het wegverkeer verschilt per weg en voertuig. Er zijn maximumsnelheden voor binnen en buiten de bebouwde kom en de autowegen en autosnelwegen. Een minimumsnelheid geldt voor motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen.



De maximumsnelheid voor een kampeerwagen afgeleid van een vrachtwagen en zwaarder dan 3500 kilo bedraagt 50 km/uur binnen de bebouwde kom, 80 km/uur buiten de bebouwde kom en 80 km/uur op autosnelwegen en autowegen.



De maximumsnelheid voor een personenauto bedraagt 50 km/uur binnen de bebouwde kom, 80 km/uur buiten de bebouwde kom, 120 km/uur op autosnelwegen en 100 km/uur op autowegen.


Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Met vriendelijke groet,



Wesley Mess

Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst


Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog een vraag hebben of heeft u een andere vraag, dan kunt u hiervoor het contactformulier op http://www.rijksoverheid.nl invullen. Wij vragen u gebruik te maken van het contactformulier om spam en virussen te voorkomen.



Postbus 51 geeft informatie over algemene wet- en regelgeving van de rijksoverheid. Die informatie is te vinden op http://www.rijksoverheid.nl.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Gilles,

Volgens mij is dit weer een echt overheidsantwoord,want ze herhalen de regels die je zelf ook kan lezen op de site van de wetten en regelingen.
Maar een duidelijk antwoord op de vraag zie ik er niet in, nl wat geld er voor een personenwagen van > 3500kg. Ik weet het ook niet zeker,maar ga er voor mezelf (ook P-kenteken en vtg weegt >3500kg) vanuit dat ik een personenwagen ben. :lol: :lol:

Frank
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door gilles »

ja het is inderdaad een antwoord waar je weer alle kanten mee opkan .
echter er staat : m1 sa personenauto
m1 staat voor personen auto
sa staat voor kampeerauto.
dus denk je 120..
ga ze gewoon bellen morgen..
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Maxer »

Je moet er toch niet aan denken dat sommige van die kavaljes 120 gaan rijden? :mrgreen:
Maar zonder gekheid, dat zou betekenen dat de maximum snelheid van de keuringsdatum afhangt? Daar geloof ik geen letter van. Het is en blijft 80 als ie boven 3500 kg is. Ik heb nergens kunnen lezen dat het anders is.
Nu heb ik ook nog in het afgelopen weekend niet sneller dan 80 gereden en daarbij geconstateerd dat ie dan beduidend zuiniger is. Haalde ik voorheen met gemiddeld 90 een schamele 1 op 3,5 , nu zou dat zomaar 1 op 4,5 kunnen zijn gezien de hoeveelheid brandstof die ik over heb. Precies weet ik het niet omdat mijn teller niet telt maar ik ken wel mijn brandstofmeter en weet hoeveel km ik heb gereden. Deze voertuigen zijn duidelijk gebouwd op de max snelheid die is toegestaan en voor de mijne geldt dat de motor het zuinigst is bij 1500 a 1600 tpm. En laat ie nu bij dat toerental 80 lopen in 6?
Dus wat is nu belangrijker? 120 rijden en zuipen of relatief zuinig rijden bij 80? Ik heb geen haast, u wel?
Bovenstaande is wel enigszins off-topic maar gezien de huidige brandstofprijzen denk ik dat de meeste onder ons liever zuinig dan duur rijden, of vergis ik mij daarin?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Leo »

Wat jij gelooft is niet zo belangrijk Nico.
Het gaat hier om de wet, en die maakt soms rare sprongen.

Ben benieuwd of Gilles er al helemaal uit is.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door berriaaf »

Hallo campertechniek camperaars

Ben wezen keuren op 03-05-2010 bij de RDW te Groningen met onze camper
En op kenteken is gezet personen auto bij een gewicht van 5240 KG
En we mogen volgens de RDW gewoon 120 rijden met deze camper omdat het een personen wagen is

Wel is het zo dat de regels per 1 mei verscherpt zijn van de veiligheidsgordels en de zitplaatsen worden vermeld op het kenteken , wij hebben er zes op gekregen

Groeten Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Admin »

Dag Bertus,

Terug van weggeweest... Welkom terug. Gefeliciteerd met je kentekenbewijs! En veel plezier met je nu gekentekende camper!
Zitten er technische slimmigheden in je camper? Dan zijn er op dit forum beslist geïnteresseerden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Anton »

Hee Bertus!!

Welkom back!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door berriaaf »

Hallo

Hier is ons nieuw kenteken voor de camper

Nu als personenauto op kenteken
We moesten nog 81 euro BPM betalen

Afbeelding

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door Leo »

Heb de afbeelding verkleind Bertus, want hij was wel wat enthousiast uitgevoerd.. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
gerrit en corine
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2008, 11:13

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door gerrit en corine »

Hoi,

Ik lees over dit item omdat ik ook op zoek was naar de max.snelheid van een camper boven de 3500 kg.
Volgens verkeersofficier Koos Spee is het afhankelijk van het aantal maximale zitplaatsen, dus 8 exclusief bestuurder. dan is het bedrijfsauto, onder de 8 personen is het personenauto. Dat betekend als je een camper hebt van meer dan 3500kg ledig gewicht maar 6 personen mag vervoeren je gewoon 130 km.u mag rijden.
zie het blog van Koos Spee. www.VerkeerDeBaas.nl
Dream it, Wish it, Do it !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Hoe snel mogen campers vanaf 10-02-2010?

Bericht door De Rooie Reus »

Koos schrijft dus wat Leo (hierboven) al uitgevogeld heeft. Ik denk dat Koos dit forum gelezen heeft.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten