nederlandse 508 belgie wonen

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
af.gosen
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2009, 10:18
Locatie: meerle Belgie bij breda

nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door af.gosen »

heeft iemand ervaring met in belgie wonen en belgisch rijbewijs hebben en een nederlanse bus rijden. ik wil namelijk een nederlandse 508 kopen en deze ook nederlands laten maar woon in belgie.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door Admin »

Als je in België woont, zegt de wet dat je ook je auto('s) in het woonland registreert. Anders zou je de Verkeersbelasting ontduiken. (Die is trouwens een pak lager dan de Nederlandse Houderschapsbelasting!)
En de verzekering kun je alleen afsluiten in het land waar de wagen ingeschreven is.

Er zijn wel uitzonderingen mogelijk als je b.v. in Nederland werkt en van je werkgever een lease-auto krijgt. Dan kun je een vergunning aanvragen van de belastingdienst. En als je een buitenlands mobilhome huurt (ik kan me voorstellen dat je een constructie verzint...) mag je daarmee weer niet legaal in België rijden...

Je ziet: er is aan van alles gedacht :x
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Het verzekeren van een Nederlandse auto is me in Frankrijk wel gelukt, weliswaar toen tijdelijk, maar toch.

Mijn Nederlandse aanhanger, met kenteken, is gewoon in Frankrijk verzekerd.

In Frankrijk (en de in de rest van de wereld) rijden Fransen die een Amerikaanse Camper willen, op een Belgisch kentekenbewijs, met een Belgische "stichting" als eigenaar. Amerikaanse campers krijg je in Frankrijk heel moeilijk op kenteken, vandaar :wink: .

Ik denk dat alleen Nederland zo moeilijk doet vanwege de mogelijkheid zo je BPM te ontduiken. Met mijn Franse auto (op adres van ons tweede huisje aldaar), mag ik overal rijden, maar Marja weer niet in Nederland. Eigenlijk ik ook niet, maar ik heb nog een Frans identiteitbewijs :D , daar trappen ze nog wel in :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door Admin »

Hoi Paul,

Wat de vraagsteller wil, is omgekeerd aan de voorbeelden die jij geeft: als ingezetene van België (nou ja, Meerle... de Strijbeekseweg loopt linea recta naar Strijbeek, in Nederland :roll: ) in een Nederlandse bus rijden. Waarom is mij onbekend, maar hij/zij zal wel hem/haar moverende redenen hebben.

Overigens handelt jouw verzekeraar in strijd met de Europese regels. Maar geld maakt veel goed :wink: Ik heb ook wel eens mijn agent gebeld dat hij een auto die ik net in Engeland had gekocht, in dekking moest nemen voor de terugrit. Hij deed dat graag, ervan uitgaande dat ik de wagen bij hem verzekerd zou laten nà invoer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door paulv »

Hi Ernst,

Het ging inderdaad zo dat ik de auto in Nederland gekocht had en hem in Frankrijk wilde invoeren. Mijn Nederlandse agent deed heel moeilijk, mijn franse agent stuurde meteen een groene kaart van de Franse verzekering per e-mail voor het geval dat er aan de grens vragen gesteld gingen worden.

Maar onze vragensteller moet toch ook een Nederlands adres aanhouden voor zijn kentekenbewijs :roll: .
Op dat adres kan hij hem toch verzekeren? Zelfs als die camper op naam van zijn "broer?" staat mag hij er toch in rijden? Lijkt mij geen probleem.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door Admin »

Zelfs als die camper op naam van zijn "broer?" staat mag hij er toch in rijden?

Behalve in het woonland. Want daar lopen ze de belastingcenten mis.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door paulv »

Je mag niet permanent in een buitenlandse auto rijden, maar voor tijdelijk gebruik (bv. in Nederland onder voorwaarden max. 2 weken) is er volgens mij geen probleem.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... jstelling/

Het is een camper en hij blijft in Nederland staan, dus niet langer dan ongeveer 2 weken? achter elkaar in België ermee rijden zou ik zeggen :mrgreen: .

Het lijkt mij ook dat België er nog minder problemen van maakt, maar dat is slechts een vermoeden en hierop heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden :wink: .

Controleer wel even wat je verzekering ervan zegt :? .

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
af.gosen
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2009, 10:18
Locatie: meerle Belgie bij breda

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door af.gosen »

even reden waarom op nederlands kenteken; in belgie krijg ik een 508niet door de keuring voor b rijbewijs, wordt namelijk elk jaar gewogen met alle tanks vol en 75 kg per persoon erbij en 150kg bagage erbij.
Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door Eddie »

Om een flink deel van het gewicht uit te sparen:
Doe eens een flinke ballon in zo´n tank, en blaas die op, zodat de tank
slechts half zo groot lijkt....

Groeten,

Eddie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: nederlandse 508 belgie wonen

Bericht door Leo »

Wel ff serieus blijven he? :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten