overbelading

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Robo
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2009, 20:04

overbelading

Bericht door Robo »

hallo allemaal,

Ik ben een Mercedes L508DG, uit 1980, aan het ombouwen tot een camper. Onlangs heb ik hem laten keuren tot kampeerauto bij de RDW, alles verliep ordelijk.
Het technische maximum massa is 5000kg, het toegestane maximum massa is 3500kg, ik zelf heb een BE rijbewijs.
Wij gaan met 4 personen reizen en nu dreig ik boven deze 3500kg uit te komen, met een beetje passen en meten zal ik rond de 3600kg komen, incl. passagiers(4).
Nu heb ik begrepen dat bij controle hier in Nederland bij minder overschrijding van 5% je met een waarschuwing er vanaf komt.
Hoe zit dat in het buitenland? zijn ze daar ook zo loyaal of is daar 3500kg echt de limit.

Wie heeft daar ervaring mee?


Mvrgr.
Robo
Laatst gewijzigd door Robo op 13 sep 2010, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: overbelading

Bericht door vanhooltje »

Hallo Robo,

Helaas 3500kg is 3500kg, die fabeltjes van 5 a 10% moet je maar in fabelland laten.
Zeker in het buitenland zijn ze veel strenger als hier.
En vergeet niet dat de pagagiers mee geteld worden als vracht!

Goede raad, maak alles van populieren hout, en bouw zo licht mogelijk.

grt peter.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Hymermofiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2009, 22:39

Re: overbelading

Bericht door Hymermofiel »

De fabeltjeskrant is toch wat actueler dan gesteld.......

Asdrukoverschrijding van minder dan 10%: waarschuwing
Asdrukoverschrijding van meer dan 10%: proces-verbaal
Asdrukoverschrijding van meer dan 20%: proces verbaal en overladen
Totaalgewicht overschrijding van minder dan 5%: waarschuwing
Totaalgewicht overschrijding van meer dan 5%: proces-verbaal
Totaalgewicht overschrijding van meer dan 10%: proces-verbaal en overladen

Bij herhaling van overtredingen kan het Openbaar Ministerie de boete die volgt op een proces-verbaal met 50 tot 100 procent verhogen.

Bron: inspectie verkeer en waterstaat

In buitenland is men veelal wat strikter.......
Een waarschuwing of proces verbaal in Nederland geeft geen vrijbrief in het buitenland
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: overbelading

Bericht door Dennis en Nancy »

Oostenrijk bijvoorbeeld heeft een mautplicht boven de 3500kg. Dan heb je een go box nodig waar je prepaid geld op stort wat weer electronisch word afgeschreven. Hier is veel controle op.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Robo
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2009, 20:04

Re: overbelading

Bericht door Robo »

Beste Dennis

Hoe werkt zo'n go box en waar kun je hem krijgen of aanvragen?
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: overbelading

Bericht door Dennis en Nancy »

De duitse tankstations verkopen de go-box. kost 80 euro en dan staat er 75 euro tegoed op. Wij zijn op en neer naar italie geweest op die 75 euro.

Ik zou niet zomaar een go-box kopen omdat je dan mijn inziens op voorhand schuld bekent aan overladen en/of het rijden zonder geldig rijbewijs.

De controlerende instantie verwacht een kastje in een 508, die kennen ze niet als <3500kg.
Aan de andere kant met een kastje word je weer niet zomaar aangehouden door die fanatiekelingen.

Boven de autobanh hangen kastjes die automatisch geld van je gobox halen als je eronder door rijd. piept het kastje vaker dan 2 of 3 keer dan moet je opwaarderen bij een tankstation.

grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
dries 369
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2010, 20:38

Re: overbelading

Bericht door dries 369 »

Hallo Ik heb eens ooit een oproep gedaan wie er daad werkelijk is aangehouden of in een controlle gereden is ???????
na 5 jaar moet ik er nog een andwoord op krijgen ? nooit iemand gereageerd

maar beter is om met de juiste rijbewijzen te rijden uiteraard om problemen te voorkomen

zelf heb ik 6 jaar gereden op klein rijbewijs met een 608 met een ledig gewicht van 4 ton

nooit aan gehouden !! nu ik groot rijbewijs heb rijd het wel veel ontspannender moet ik toegeven

we zitten nu eenmaal op de grens met de 508 en 608 campers hoe je het ook wend of keert

maar echt bang ben ik nooit geweest
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: overbelading

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Met m'n vorige Hanomag een keer of 2 in Noord-Frankrijk in een fuik gereden op de Route National, incl. weegbrug. Die camper was leeg iets meer als 2700kg (keertje over de weegbrug gegaan in de polder om eens te zien hoe zwaar ie nou echt was, dat was incl. camperinbouw, water, etc)
Al stond er maar 2300kg op het kenteken...

Ik ging toen nog in m'n ééntje op vakantie en kwam op iets van 3300kg tm uit, niks aan 't handje dus, die bus was een origineel af-fabriek teruggekeurde 3500kg ttm uitvoering. Ze waren wel erg nieuwschierig naar de bak achterop voor de gasfles, en kreeg een waarschuwing omdat ik de oude blauwe platen had, maar geen NL sticker die dan verplicht is...

Het grootste risico van een (veel) te zware camper is m.i. niet een fuik of weging, maar het feit dat de verzekering erg moeilijk kan gaan doen en je de rest van je leven kunt dokken als je een fietser in een rolstoel rijdt en de verzekering zegt "camper was te zwaar, dus langere remweg, dus ongeluk had voorkomen kunnen worden, dus kun u even terugbetalen...?" Probeer dan maar eens je onschuld te bewijzen.

Met de huidige grotere camper nog geen last gehad, al zal het daarmee allemaal maar op het randje zijn! Ik ben dan ook bezig voor het C-rijbewijs, of nog voor deze, of voor 'n andere campert.

Gr. Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: overbelading

Bericht door DVIII »

nou verteld ieder zijn eigen verhaal hier dus in feite is het een gok ,of je wel of niet in de problemen loopt. ik ben nog nooit gewogen of doorgelicht en daarom mag ik niet meepraten.
ik ben zelfs door zwitserland gereden zonder wat voor carnet dan ook , oostenrijk heb ik mooi mee gespeeld met het kassie en geld terug gevraagd (en gekregen) en in frankrijk moet je niet met matig bandenspul aankomen want dan ben je de sjaak (jacques) , verder is het prima door te komen. in de beginjaren reed ik zelfs met een vrachtwagen zonder het bekende C , omdat je zeker toen met een woonwagen mag en mocht rijden met enkel B. maar het is allemaal geluk denk ik dan maar.
dat de verzekering raar gaat doen als je te zwaar blijkt te zijn is als je WA verzekerd bent een fabel , de "all risk" gaat natuurlijk niet uitkeren , maar dat was altijd al het plan van die clubs.
het komt er op neer dat je geen risico moet uitlokken , maar of je daar mee geholpen bent .....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: overbelading

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij mijn vorige WA-verzekering stond in de polisvoorwaarden onder het kopje Uitgesloten: "schade veroorzaakt door, of te herleiden naar, overbelading"

Bij mijn huidige staat dat er niet in, wat natuurlijk geen excuus is, maar wel iets om naar te kijken bij afsluiten of overstappen. :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten