Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door pluk1973 »

Goedenavond,

Naar aanleiding van dit topic heb ik toch een vraag. Hieronder staan de gegevens van onze 508. Ik heb alleen rijbewijs B en ook de vorige eigenaar had alleen rijbewijs B, en heeft hier nooit problemen mee gehad. Ik ken een aantal mensen die een 508 hebben (gehad) en geen van allen is in het bezit van het C-rijbewijs. ook zijn zij nog nooit aangehouden om vervolgens te worden gewogen.

In hoeverre is het nodig om voor mijn auto het rijbewijs C te halen?

Groeten,
Arno

Voertuigsoort personenauto
Merk Merk
Handelsbenaming Handelsbenaming
Brandstof Diesel

Uitvoering
Omschrijving van de inrichting
Niet geregistreerd
Aantal zitplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS

Motor
Brandstof
Diesel
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen Niet geregistreerd

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig
3.470 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
Massa rijklaar 3.570 kg
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Bommes »

als jij zwaarder weegt dan 30 kg heb je al een c rijbewijs en een herkeuring voor je bus nodig.
Jouw bus weegt leegt 3470 kg 3500kg is gewoon de max voor B rijbewijs.
En daar ga je met je rijklare massa al overheen.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Admin »

Kwestie van tijd....
Het is een personenauto.
Bij de categorie B op het vroegere (Nederlandse) rijbewijs stond geen gewicht, maar alleen =< 8+1 personen. Gek genoeg stond er bij A wel "2- of 3-wielig tot 400 kg".
Nu staat er op mijn (Belgische) rijbewijs bij B: =< 8+1 personen; =<3500 kg.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Leo »

En omdat tegenwoordig van iedere camper bij herkeuring een personenwagen wordt gemaakt, hoeft de auto waarschijnlijk niet eens herkeurd te worden. Wel ff navragen bij de RDW voor de zekerheid.

Voor de duidelijkheid: Topicstarter mag met zijn rijbewijs B (tot 3500kg) deze bus niet besturen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Maxer »

Leo schreef:En omdat tegenwoordig van iedere camper bij herkeuring een personenwagen wordt gemaakt, hoeft de auto waarschijnlijk niet eens herkeurd te worden. Wel ff navragen bij de RDW voor de zekerheid.

Voor de duidelijkheid: Topicstarter mag met zijn rijbewijs B (tot 3500kg) deze bus niet besturen.
Voor herkeuring moet je wel degelijk naar de rdw. Omdat mijn bus nog op bedrijfsauto staat met inrichting kampeerwagen wilde ik ook wel een personenkenteken om van die lullige bekeuringen van een paar km boven 80 af te zijn. De rdw deelde mee dat voor elke wijziging een herkeuring nodig is. Kosten: €80,- keuren + een paar nieuwe platen.

Inderdaad is 3500 kg de limiet. Dat niemand ooit problemen heeft gehad wil alleen maar zeggen dat ze geluk hebben gehad en nooit in een fuik terecht gekomen zijn. Haal je c rijbewijs en je bent van het gedoe af.
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door pluk1973 »

Bedankt voor de input.

Het lijkt mij inderdaad beter om het C-rijbewijs te halen (wat ook in de planning zit). Toch schijnt het in het grijze gebied te zitten, omdat de max. toegestane massa niet staat geregistreerd. Er circuleert binnen dubbellucht ook een brief van de politie waarin staat dat dit nu wel is toegestaan.

Zijn er ook rijscholen die lessen geven in grote bussen (groter dan 3500kg) in plaats van vrachtwagens. Ik verwacht dan minder lessen nodig te hebben.

Groeten,
Arno
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Leo »

Kun je die brief hier plaatsen?

=========================

Wbt rijbewijs C:
Voor zover ik weet zijn er minimum eisen qua grootte aan een les-vrachtwagen.
Een busje valt daar niet onder.

Maar er is nog wel licht aan het eind van de tunnel.
Wanneer je ook het CCV-B gedeelte erbij haalt is de hele rijopleiding aftrekbaar van de inkomstenbelasting als zijnde "beroepsopleiding".


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
floriz
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2010, 19:32

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door floriz »

Hoi ik heb een vraagje hierover. Ik ben van plan om een 609D die nu op grijs kenteken staat op Camper kenteken te zetten. Aangezien de verschillende eisen aan de inrichting denk ik het maar net te kunnen halen met het gewicht. Weet iemand of om een auto op klein rijbewijs te zetten er gekeken word naar ledig of rijklaar gewicht?

Dus als mijn bus uiteindelijk ledig net zo zwaar zou zijn als die van Arno (3470kg) , zetten ze dan hem bij de RDW nog op B rijbewijs als ik hier om vraag?

Groeten
Floris
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Frank.fjph »

Leo,

Die brief heb ik al jaren in kopie bij mijn kenteken zitten, dat scheelt discussie met oom agent die het zelf ook niet weet.....
Er schijnen er maar een handjevol in heel Nederland te zijn die dit tot in de details weten.
Ik zal even kijken of ik hem zo kan vinden en plaatsen, of ik mail hem je wel.


Overigens moet ik wel een heel betrouwbare indruk maken, want gedurende de 120.000 km die ik deze bus nu rijdt ben ik nog nopoit gewogen of zelfs aangehouden.... :lol: :lol:
Houden zo wat mij betreft.
Frank
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door GerardH »

pluk1973 schreef:Toch schijnt het in het grijze gebied te zitten, omdat de max. toegestane massa niet staat geregistreerd. Er circuleert binnen dubbellucht ook een brief van de politie waarin staat dat dit nu wel is toegestaan.

Het klopt! Je mag in jouw bus gewoon met B rijden. Wij hebben ook een 508 gehad waar op het kentekenbewijs geen maximaal toelaatbaar gewicht stond, mag je gewoon met B rijden. In 1978, 1979 en 1980 zijn er zo een aantal bussen gekeurd door de RDW en zonder maximaal toelaatbaar gewicht op kenteken gezet. Toine Schoenmakers heeft een brief, wij hadden er ook een kopie van, en daar stond in dat je er met B rijbewijs in mag rijden. Zoek even op, Toine woont in Groesbeek, rijdt ook met een enorme camper op B.
Wij zijn diverse keren gewogen, vooral in Zwitserland, en geen problemen mee gehad, moesten alleen die 10-dagen kaart kopen, maar dat is goedkoper dan een vignet.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Bommes »

eehmm wil geen spelbreker zijn maar wat er op je rijbewijs staat doet er toe,niet wat er op het kenteken bewijs van de camper/bus/auto staat/

B is tot maximaal 3500kg, je mag niets besturen dat zwaarder weegt (of dat het voertuig in kwestie dat nou wel of niet mag), ook niet als er geen max gewicht op je kenteken staat.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door pluk1973 »

Leo,
Ik kan het bestand niet bijvoegen omdat het een pdf is, indien je de brief wilt, stuur dan even je email per pb. Het is een brief uit 1998 en een recentere bevestiging. Bij mijn weten is de wet intussen niet veranderd. De truc is dat de max.toeg.massa tegenwoordig maatgevend is voor het rijbewijs. Van mijn bus is dat echter niet geregistreerd, dus dan geldt automatisch het ledig gewicht. In principe is overladen ook weer niet mogelijk omdat hiervoor moet worden gekeken naar de max aslast en die is, zoals natuurlijk bekend, 5 ton bij een 508.

Ik kan de theorie voor het rijbewijs C gratis doen. Ik meen dat dat 700 euro scheelt. Dan is het nog te overzien. Liefst zou ik even wachten tot het in Nederland mogelijk is om C1 te doen.

Groeten,
Arno
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Detlev »

Inderdaad bij dbbl al een hele discussie geweest, het klopt dat die brief er is. In eerste instantie door een (geloof ik) commissaris geschreven die iets later met pensioen gegaan is. Er zit een latere bevestiging bij van een andere blauwe pet die de eerdere verklaring beaamt.
Ik heb de brief ook al jaren in de bus liggen, maar kan 'm online bij ons niet meer vinden :oops:
En Bommes, het klopt wel....... 8)

Let wel: de brief is behoorlijk gedateerd!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door paulv »

Ik heb vanmorgen naar de overheidsdienst belast met handhaving van openbare orde en veiligheid (politie :roll: ) gebeld met de vraag of ik overtreding zou zijn met mijn camper, als die (maar) 4000kg op de weegbrug zou aangeven. (Hij dacht van niet :wink: ).
Als randvoorwaarden meldde ik dat op mijn kentekenbewijs geen laadvermogen staat vermeld, de camper het (waarschijnlijk) technisch mag hebben, een ~MB508, en ik rijbewijs C heb.

Volgende week krijg ik schriftelijk antwoord, jullie lezen het wel.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door paulv »

Het antwoord:
Let wel het gaat om mijn HH F45B (~MB508) met kenteken RF-33-RK, leeg 3120kg.

Geachte hr. Veltman,

Ik heb het e.e.a. uit laten zoeken bij de RDW, daar komen ze tot de volgende conclusie;

De RDW heeft de oude microfilm-archief erbij gezocht. Het is niet al te duidelijk maar er staat wel op dat: "maximum voertuig gewicht" 4800 kg is.

U kunt dat op het kentekenbewijs krijgen, dan moet u het volledige kentekenbewijs opsturen naar de RDW Veendam (t.a.v. André Uni).
Hij zal dan proberen het kentekenregister zo goedmogelijk te vullen op basis van de gegevens die hij daar kan vonden.

Ook is gebleken dat er aan het VIN (voertuigidentificatinummer) meerdere kentekens hangen en wellicht dat daar ook nog iets gevonden kan worden (waarom is het voertuig voorzien van een P kenteken en niet meer van het originele B kenteken).

Ik wacht uw reactie even af.

Met vriendelijke groet,

J. J. Roseboom
Senior medewerker Inspectie en Controle
Unit Transport- en Milieucontrole
Dienst Verkeerspolitie
Korps Landelijke Politiediensten


Dat opent perspectieven :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door Bommes »

maar nog geen antwoord op de vraag of je dan met B rijbewijs mag blijven rijden.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Wat mag nu wel met rijbewijs B en wat niet?

Bericht door paulv »

Natuurlijk mag ik er met een B rijbewijs in rijden, leeggewicht lager dan 3500kg, maximum gewicht niet vermeld.

Alleen als ik er wat meer in laad, dus meer dan 3500kg, heb ik een C rijbewijs nodig (heb ik) en ben ik niet in overtreding omdat dit technisch mogelijk is (maar niet vermeld). Dus niks uitladen :D :D . Eigenlijk rijd ik dan in een "leeg lichte vrachtwagen".

Tenminste zo leg ik het uit.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten