Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Robert P
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 01:09

Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Robert P »

Hallo allemaal,

Leuk forum! Ik heb al even rond zitten bladeren.
Mijn naam is Robert en woon te midden van Nederland. Ik ben van plan om een amerikaanse schoolbus te importeren. Maar nu heb ik een hoop vragen en ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee willen helpen.

Idee is om een schoolbus met een 30 aantal zitplaatsen te behouden en een aantal slaapplekken. Is dit al überhaupt mogelijk? Want dan kan je hem denk ik niet verzekeren als camper maar dan ben je een touringcar?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Admin »

Hallo Robert,

Leuk idee! Ik heb ook een Amerikaanse schoolbus, maar ik heb 'm omgebouwd tot camper met 6 + 1 zitplaatsen.
http://sittig.nl/campers/skoolie/begin.html

Word lid van een (of meer) Amerikaanse schoolbus-forum(a), b.v. http://autos.groups.yahoo.com/group/sKOOLieConversions/ Er zijn er nog meer!

Vanwaar wil je 'm importeren? Amerika of Duitsland (andere keuzes liggen niet zo voor de hand)?
Amerika is lastiger v.w.b. goedkeuring (individuele keuring) (en invoerrechten plus BTW), binnen de EU wordt alles zonder al te veel problemen overgenomen van het vorige kentekenbewijs.

Merk, type, brandstof, lengte? Langer dan 12 m krijg je niet goedgekeurd als camper; 12 - 15 (drie assen) - 18 (geleed) m wel als bus...

Vraag eens aan Roelof Beuving in Assen wat ook alweer het RDW-probleem was met een dieselmotor met luchtremmen? Mij is dat niet duidelijk.

9+ zitplaatsen: rijbewijs D (D1 =<16, als het zover is), digitale tachograafplicht, lage houderschapbelasting; 9- zitplaatsen (kampeervoertuig) rijbewijs C, geen tachograaf, hogere houderschapsbelasting (behalve voor oldtimer).

9+ WA-verzekeren op basis van aantal zitplaatsen (bij speciaal bedrijf, b.v. IAK);
9- verzekeren als camper, eventueel oldtimer.

Het lijkt me leuk verder over de verschillende opties van gedachten te wisselen. En mogelijk zijn er nog meer bezoekers die willen meedenken.

Ik ben benieuwd naar je plannen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Robert P
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 01:09

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Robert P »

Beste Ernst,

Bedankt voor je bericht. Ik heb 3 jaar geleden een ford mustang mach 1 1969 uit Amerika over laten komen. Nu al heel veel plezier van gehad. Sinds dien ook elke zomer naar de VS geweest (vakantie).
Verder ben ik altijd bezig met 'dromen' (zoals mijn ouders het noemen). Ik noem het ondernemen ;)

Maar wat even in grove lijnen mijn idee is.

Een bus omvormen tot 'sportbus'. Een bus waar allerlei sportmateriaal in opgeslagen en dus vervoerd kan worden. Hiervoor moeten waarschijnlijk aanpassingen gedaan worden aan het onderste gedeelte in de bus. Dus het creëren waar mogelijk van laadruimtes. Verder gaat de sportbus ook 'topsportweken' organiseren. Dus een week met jongeren van een bepaalde sport op pad naar een kamplocatie en daar ze een topsportweek laten ervaren. Dus daarvoor heb ik zeker zitplaatsen nodig.
Nu dacht ik achterin een half ronde zit te maken. Waar ik ik dan ook met klanten kan zitten (aan tafel). En deze eventueel om te klappen is naar een slaapmogelijkheid. Dit omdat ik ergens had gelezen dat een bus omkeuren naar camper veel meer voordelen had. Dus ik dacht, ik moet een slaapplek minimaal erin creëren.

Hoe zit het met belastingvrij? Ook geldig voor bussen? Nadelen voor verzekering etc?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Admin »

Hi Robert,

Als ik je wensenpakket goed interpreteer, heb je gewoon een bus nodig. Dat die bus wat extra's heeft (slaapplaats, bagageruimte) lijkt me geen probleem. Er rijden voldoende touringcars rond met pantry, slaapkamertje voor de chauffeur, toilet, ...
Je moet vooral zorgen dat de bus aan de eisen die aan een bus gesteld worden, blijft voldoen. Die eisen heeft de RDW vast wel ergens op het web gepubliceerd. En anders vraag je erom ('minimumeisen, gesteld aan een bus").

NB "Echte" schoolbussen hebben nauwelijks bagageruimte. "Transit buses" wat meer.
Een transit bus is een schoolbus met wat grotere ramen en stoffen bekleding i.p.v. bruin skai.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Robert P
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 01:09

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Robert P »

Admin schreef: NB "Echte" schoolbussen hebben nauwelijks bagageruimte. "Transit buses" wat meer.
Een transit bus is een schoolbus met wat grotere ramen en stoffen bekleding i.p.v. bruin skai.
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Is het eventueel mogelijk om bij een 'schoolbus' wel meer ruimte voor bagage en materialen te creeeren? Of is de onderruimte geen 'loze' ruimte?

Verder ben ik onbekend met wat een personenbus allemaal met zich mee zal brengen. Keuringen? Verzekering passagiers? Rijtijdenwet (wel mee in aanraking gekomen bij mijn bijbaan als taxichauffeur)? Wegenbelasting? Zakelijk of prive aantrekkelijker?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Admin »

Wij hebben een korte Blue Bird van 31' (9.45 m). Langer past niet op onze oprit. Het concept "school bus" is behoorlijk gestandaardiseerd, al heb je "forward engines" en "rear engines". En natuurlijk wel of geen flatnose.
Onze bus heeft twee bagagevakken van ca. 1 m lang. Maar ook twee gescheiden airco systemen. Door er een of twee te laten vervallen, win je ter plaatse van de condenser per kant zo'n 1.75 m lengte tussen zijwand en chassisbalk. Langere bussen hebben meer bagageluiken en/of meer loze ruimte onder de bus.

Voor jouw toepassing denk ik dat een volle 12 m (39.37') de voorkeur verdient. Pas op: tussen de 12 en 15 m kun je wel een bus laten goedkeuren, maar inschrijving als camper zit er dan niet meer in (een gangbare maat schoolbussen is ook 48' = 14.63 m).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Robert P
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 01:09

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Robert P »

Dan zijn we er in ieder geval uit dat het een 12 of 14 meter lange bus moet worden. En waarschijnlijk 1 met een neus inderdaad. Luchtvering achter is wel comfortabeler? En ik zou hem denk ik op gas laten rijden.
Maar dan ben ik heel benieuwd wat het gaat kosten als ik hem als een bus met een 30+ aantal personen laat verzekeren. Heb geen idee wie dat wil verzekeren? En is het met een oldtimer bus voordeliger?

mvg
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Admin »

Luchtvering is inderdaad comfortabeler.

Waarom zou je voor een benzinemotor gaan? Die gastank kost je nog meer bergruimte! Dieselbussen zijn nauwelijks duurder (diesel is daar duurder dan benzine) en het verbruik per kilometer is lager.

De laatste keer dat ik een bus (25 pers.) heb laten verzekeren, moest ik best wel even rondzoeken... Uiteindelijk verzekerde het Industrieel AssurantieKantoor (IAK) in Eindhoven (dochter van Philips) bussen voor een vast tarief per zitplaats. Dat bleek onwaarschijnlijk goedkoop ;-) Als je een betrouwbare onafhankelijke tussenpersoon kent, zou ik die voor dat karretje spannen, ook m.b.t. een eventueel oldtimer-tarief.
Overigens zijn de meeste US schoolbussen géén oldtimers. Ze mogen daar maar 10 jaar gebruikt worden voor kindertransport (waarom heb ik een helkel aan dat woord?) en worden daarna verkocht, vaak erg goedkoop in onze ogen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Maxer »

Mijn ervaring is dat je als particulier een bus niet verzekerd krijgt. Erg lang gezocht door verschillende tussenpersonen maar geen maatschappij gevonden. De reden is dat je als particulier geen vergunning personenvervoer krijgt en die heb je nodig als je inderdaad personen wilt gaan vervoeren. Of je als bedrijf wel een vergunning krijgt weet ik zo niet maar zou wel mogelijk kunnen zijn. Wel als camper of vrachtwagen kun je bij een maatschappij terecht. Er bestaat geloof ik ook nog zoiets als speciaal voertuig. Hoe dat precies zit weet ik niet maar mogelijk dat een ander forumlid je daarover kan inlichten. De RDW zeker wel.
Ik zou zeker voor een diesel gaan, betrouwbaarder en zuiniger. Of er gelede schoolbussen bestaan zou ik niet weten, nooit gezien. In tegenstelling tot bussen boven 12 meter kan een geledebus wel degelijk naar camper worden gekeurd mits zowel de motor als de brandstoftank zich in het voorste deel bevinden. In dat geval wordt de geleding gezien als een aanhanger omdat het dan mogelijk is dat de bus zonder geleding kan rijden dus de geleding is dan afkoppelbaar. Wel wordt het dan CE rijbewijs.
Laatst gewijzigd door Maxer op 09 aug 2011, 05:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Maxer »

Admin schreef:kindertransport (waarom heb ik een helkel aan dat woord?)
Zo heet het dan ook niet Ernst. Althans niet in Nederland. Ik doe zelf regelmatig "kindervervoer", dat klinkt heel wat beter, toch? :up:
Ook praten we over personenvervoer en niet over personentransport. Transport gaat alleen over goederen. :bye:
Robert P
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 01:09

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Robert P »

Bedankt voor je antwoord! Ik heb even zitten te googlen op de eisen bij de RDW. Kan helaas niets vinden. Maar misschien weet een andere forumlid meer?
Robert P
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 01:09

Re: Vragen over amerikaanse schoolbus..?

Bericht door Robert P »

Maxer schreef:De reden is dat je als particulier geen vergunning personenvervoer krijgt en die heb je nodig als je inderdaad personen wilt gaan vervoeren.
Nu is het sinds 2010 een 'communautaire vergunning (CV)' http://www.ivw.nl/actueel/nieuws/afscha ... i2010.aspx

Meer info over de 'CV' http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/onder ... gunningen/

Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende vormen van busvervoer:

- Commercieel personenvervoer, nationaal en internationaal. Hiervoor is de communautaire vergunning verplicht. Voor ongeregeld vervoer, bijvoorbeeld groepsreizen naar vakantiebestemmingen, zijn ook reisbladen verplicht. Voor internationaal geregeld vervoer, het zogenaamde 'lijndienstvervoer', blijft een aparte vergunning verplicht.
- Niet-commercieel personenvervoer binnen Nederland. Dit betreft bijvoorbeeld personeelsvervoer of vervoer van leden van een sportvereniging. Hiervoor is geen vergunning vereist.
- Niet-commercieel personenvervoer, maar wel grensoverschrijdend, het zogenaamde 'eigen vervoer'. Hiervoor is een attest verplicht.
- Openbaar vervoer. Om openbaar vervoer te leveren is eerst een concessie nodig om in een bepaald gebied gedurende een bepaalde periode diensten aan te bieden. Concessieverleners zijn provincies, gemeenten en stadsregio's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten