Regels mbt carrosserie

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Regels mbt carrosserie

Bericht door Ruud Adam »

De titel dekt niet helemaal goed de lading, maar ik wist zo gauw geen duidelijkere.

Ik ben in het bezit van een touringcar.
Staat nu nog op Frans kenteken.
Daar voor het eerst op kenteken gezet in 1986.

Nu ga ik flink wat aan dit ding verbouwen, anders indelen, klooien.
Dat ga ik eerst doen en daarna pas op Nederlands kenteken en laten omkeuren tot camper.

Maar nu na deze ellenlange doch nodige inleiding wat vraagjes:
Ik wil bijvoorbeeld achterin een klep maken (zoals bij een paardentrailer) zodat ik een autootje erin kan rijden.
Omdat ik de inrijhoogte laag wil houden wil ik deze laten scharnieren op het laagste punt.
Maar dan is er daar geen plek voor een bumper (stootbalk)

Nu heeft inmiddels Diehard op dit forum een document gelinkt (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... otbalk.pdf waarin staat dat de strengere eisen voor een stootbal gelden voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 10-09-2007.

Maar hoe zit dit nu met een voertuig zoals het mijne?
Het heeft nog geen Nederlands kenteken.
Als ik de klep maak, die een ingrijpende wijziging is aan het voertuig, geldt dan voor mij 1986 als eerste toelatings-tijdstip?
Of omdat ik pas in 2012 op Nederlands kenteken zet, geldt dan 2012 als richtdatum?

Of doen die data er helemaal niet toe en valt zo'n wijziging als deze klep onder een totaal andere regeling?

Wie het nog kan volgen, is van harte uitgenodigd om een antwoord te geven :P
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Admin »

Hi Ruud,

De datum dat de bus voor het eerst op de weg kwam, blijft ongewijzigd.

Bekijk eens of je niet een mooie bumper kunt bedenken die met oprijplaat en al naar beneden klapt. M.a.w. die aan de klep vastzit, met hooguit wat verstijvingsbalkjes afgesteund tegen het chassis.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Ruud Adam »

Ik ga het zeker proberen een beetje mooi te maken.
Ik moet natuurlijk ook binnen de 12 meter lengte blijven...

Maar het is dus niet zo dat dit zo een ingrijpende wijziging is dat er een andere regeling van toepassing is?
Ik had wel al iemand van de RDW aan de lijn gehad, maar had de indruk dat mijn vraag een beetje in de categorie "verbouw-eerst-maar-en-dan-kijken-we-daarna-wel" viel.
En laat ik daar nou net geen zin in hebben.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Admin »

Er rijden in de racerij talloze (nou ja...) bussen rond als camper met achteronder een klep waar een (race-)wagen inrijdt. Zover ik weet allemaal netjes gekentekend :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Ruud Adam »

Klopt.
In Brabant woont Jeroentjuh, die heeft ook een VolvoB10 waar hij achter een auto in kan rijden.
Die moet ik eens gaan contacten.
Dank voor de geheugen-opfrissing!

Een soortgelijke vraag, in dezelfde geest:
Een bus als de mijne hoeft ook geen gordels te hebben.
Maar als ik gordels plaats, moeten ze dan wel aan de huidige eisen voldoen?
En gaan ze dan ook mee in het jaarlijkse APK-circus?
Gebruikersavatar
dutcharry
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 nov 2009, 01:34

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door dutcharry »

Hallo Ruud,

Ik zou zelf eerst het apparaat op Nederlands kenteken zetten voordat grootscheepse verbouwingen plaatsvinden (als het kan). Op zo'n manier kan een keurmeester in ieder geval geen NL kenteken weigeren (als je wagen uiteraard verder in orde is) omdat er immers in een ander EU land al een kenteken voor is afgegeven. Met eerst een verbouwing en dan pas importkeuring creëer je -denk ik- meteen een discussie met de RDW over je aanpassingen en volgens mij wil je dat dan helemaal niet hebben.

Succes,

Harry
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Ruud Adam »

Ik heb met Paul van Techno-point gesproken en die zei: "Ga eerst maar eens verbouwen, want misschien gooi je halverwege de handdoek wel in de ring". Ja, die Paul heeft vertrouwen in me :P

Ik heb daar wel aan gedacht (eerst op NL kenteken zetten en dan pas verbouwen).
Daar toch vanaf gezien omdat ik dacht alles in 1 x te doen (kenteken en omkeuren tot camper)
In de toestand waarin de bus was/is zou hij volgens mij door geen enkele keuring zijn gekomen...
Inmiddels worden mijn plannen steeds ambitieuzer (of dwazer, dat kan ook) en had ik wellicht wel beter eerst de bus op NL kenteken kunnen laten zetten.
Maar we zien het wel... go with the flow... en met wat hulp van de forumleden hier kom ik er wel.

Dit is 'm overigens (met mezelf in de voorgrond)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Berthil »

Ruud,

afgelopen weekend bij de dakar preproloog een paar mooie voorbeelden gezien van wat je wil.
Waaronder deze:
Afbeelding
Dubbeldekker bus, onder verdieping werkplaats en garage en bovenverdieping camper.
Bij de verbouwing van mijn unimog ga ik eerst voor de normale keuring, zodat ik normaal weer kan rond rijden en dan pas voor de verbouwing naar camper.
Dit mede omdat ik de unimog nodig zal hebben voor de verbouwing. (Tonnen staal afvoeren en nieuwe materialen halen.)

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Diehard
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 okt 2011, 21:53

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Diehard »

Ruud,

Misschien heb je hier nog wat aan.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202011.pdf
groeten Tjeerd


Blij niet meer te hoeven bukken voor en na mijn slaap
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Regels mbt carrosserie

Bericht door Ruud Adam »

Alle info is welkom.
Leo heeft zojuist in een ander topic (viewtopic.php?f=44&t=5850) ook een paar handige sites gegeven van de overheid en de APK-eisen.
Al moet ik toegeven dat het lezen van al deze documenten het de boel niet helderder maakt voor deze techno-nono.
Soms wordt er gesproken over bedrijfswagens, dan weer over voertuigen met een max. gewicht van meer dan 3.500 kilo.
Mijn voertuig is nu een bus, straks een personenauto met een max. gewicht > 3.500 kilo.

Ik denk dat ik maar eens een keer een paar mooie computertekeningen - 'before" en "after" - ga (laten) maken en daar mee naar het RDW ga.
En er dan bijvertel dat de bus nu nog een Frans kenteken heeft.

Als er iemand een RDW-keurmeester in zijn kennissenkring heeft, waar ik een keertje tegenaan mag kletsen voor een goede fles van wat dan ook.... ik hoor het graag!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten