Overhang

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Overhang

Bericht door karogegro »

Goed, het plan is dus een cabine chassis te kopen, in dit geval een iveco 38/10 en daar zelf een opbouw op te maken.
De vraag is dan ook, hoeveel mag de opbouw achter de achteras uitsteken, voor zover dat onder een of andere wettelijke bepaling valt.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overhang

Bericht door DVIII »

normaal gesproken maak je een overhang achter de as van ten hoogste de afstand achteras tot een het hart van het stuurwiel min één meter. dan komt het in oldskool zo uit dat de laadbak midden op de achteras "staat". een aantal jaar geleden is de vaste norm van de rijksdienst eruit gegooit en mag je zelf bepalen hoe lang je de auto maakt , zolang je nog goed de bochten om kan komen. de oude vaste regel die gold was dat de achteras ten hoogste 1/3 ( van de totaal lengte) van de achterkant mocht meten, dus een bus van 6100 mm (3500-508) mag dan 2030 mm oversteken. in de praktijk is dat een stuk minder, dat is esthetisch mooier , maar ....
voor een camper moet je ook oppassen dat je geen tail-dragger creëert dus je kan niet te laag doorbouwen zonder rekening te houden met je aanrijdhoek, ook daar is de esthetiek een factor om rekening mee te houden , een lelijke kont zit dan wel achter je , maar als het er niet uitziet , verprutst dat het hele zijaanzicht van je bus...
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten