verlagen toegestane maximum massa

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Detlev »

Ha Paul, ff lezen, je zit ernaast, dat wil zeggen je hebt wel gelijk, maat 't gaat ergens anders over....... :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

Ik heb het begrepen, het is ook zo verwarrend allemaal :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na 2x bellen en nog een mail uiteindelijk in elk geval een bevestiging gekregen dat ze mijn mail ontvangen hebben, en doorgezet naar de betreffende medewerker. Na het verzenden van mijn mail bleef het erg stil, dus ik was nieuwschierig of ze die uberhaupt wel ontvangen hadden... we wachten het maar weer af...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels mail terug gehad dat hij niet administratief teruggekeurd kan worden, omdat de technische massa op mijn kenteken 3500kg is. Echter, ik heb gevraagd waarom dat dan zo is, omdat de wagen oorspronkelijk als 4800kg uitvoering af-fabriek geleverd is. Hierop is al een week of 2 geleden verzocht of ik een foto van het fabrieksplaatje kan maken. Foto's van de oorspronkelijke Belgische papieren met alle gewichten en aslasten erop, zoals ook vermeld op het plaatje, had ik al eerder gemaild. (dus zo lang heb ik niet op Mercedes hoeven wachten, maar ik had mijn Hanomag nog niet uit de stalling gehaald om er een foto van te kunnen maken!)

Afbeelding
(kp???)

We wachten het weer af.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Ben benieuwd
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door DVIII »

ik ben ook benieuwd omdat jou auto nooit als klein rijbewijs is op de weg is gekomen , maar ook al wil je dat misschien helemaal niet . het lijkt erop dat ze dat nu wel zo behandelen. want in dat geval is er geen dekkende homologatie. maar ik denk dat je wel een verminderd gewicht kan krijgen als je hem ambtelijk laat wegen en als dan daaruit blijkt dat je rijklare gewicht onder de 3500 kg uitkomt je op basis daarvan een vermelding kan krijgen op je kenteken dat het zg leeggewicht lager is dan 3500 kg. het laadvermogen komt te vervallen en de totale massa mag dan bijvoorbeeld dan weer 4800 kg zijn . voordeel van deze chicane is dat je als voertuig onder de 3500 kg in de steden mag parkeren , erin mag rijden met een klein rijbewijs , zolang je gewicht onder de 3500 kg blijft ten tijde van controle , en je ook zwaarder mag zijn als je het betreffende rijbewijs ook hebt . je kan dan hoppen naar behoefte. ik ken meerdere voertuigen die zo op de weg rijden , tot ergernis van de knechten van opstelten !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

DVIII schreef:ik ben ook benieuwd omdat jou auto nooit als klein rijbewijs is op de weg is gekomen , maar ook al wil je dat misschien helemaal niet .
Dit begrijp ik niet helemaal?

Mijn F45 staat nu als F45P op kenteken, met zowel een administratieve, als technische max massa van 3500kg, en een laadvermogen van 320kg. Bij de import vanuit België in 2004 ben i k bij Mercedes in Nijkerk geweest voor een conformatiekeuring, hierbij kreeg ik een formulier dat ik bij de RDW keuring moest inleveren en zo is het ding op 3500kg terecht gekomen. Er is technisch niets aangepast aan de auto. Als het goed is hebben ze die gegevens nog wel liggen van die keuring. Had gehoopt dat het allemaal administratief kon, maar dat blijkt alvast niet te kunnen door het technisch max gewicht van 3500kg op mijn kenteken. Als ze daar nou gewoon die 4800kg hadden overgenomen had het wel administratief gekund...

Ik wil inderdaad de kant op die je beschrijft, technisch maximum op 4800kg, en enkel een leeggewicht zodat mijn vader er (zonder C-rijbewijs) ook in kan rijden. Op vakantie gaan ze er niet echt mee, maar een testritje hier en daar... ;) Ze hebben het niet verteld, zijn nog aan het uitzoeken, maar ik gok dat het er mee te maken heeft dat de F45V met een max gewicht van 4800kg niet in Nederland verkocht is. De normale F45 met 4300kg is hier wel bekend. Vind ik ook prima, heb ik ook genoeg laadvermogen, maar ja, dat is mijn karretje niet, dus ik weet niet of dat kan. Dat gaan we dan weer horen van Mercedes...

We wachten het weer af. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

Ik denk dat dat allemaal niet kan, onder de 3500Kg met een klein rijbewijs in een bestelwagen rijden en boven de 3500kg met een groot rijbewijs (in dezelfde auto).

Dan zou je met een klein rijbewijs ook in een lege touringcar kunnen rijden zonder passagiers (als ie maar leeg onder de 3500kg is) :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door DVIII »

dat is ten dele ook zo , was het niet dat het bij een bus om de zitplaatsen gaat niet om het aantal passagiers. appels met appels vergelijken hier ! er zijn trouwens heel veel kentekens die 5000 kg technisch vermelden en 3500 kg toegestaan voor rijbewijs B. vooral de mercedes 508 had heel veel van dat soort papieren !
dan kan je rijden met B , totdat je te zwaar bent , dan moet er iemand met een rijbewijs C komen om verder te rijden . de bestuurder met het B rijbewijs krijgt een boete voor een economisch delict ( als de auto tenminste de last wel aankon)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/G ... zigen.aspx

Bij de bouw van een voertuig bepaalt de fabrikant de technische maximum massa. Dit is het gewicht van het lege voertuig plus het gewicht van de maximale belading. Technisch gezien mag het voertuig niet zwaarder zijn. Deze massa is niet eenvoudig te wijzigen.

Voor de bepaling van de toegestane maximum massa gelden per land andere regels. De waarde wordt onder andere bepaald door in Nederland geldende wettelijke eisen. Vaak is de toegestane maximum massa gelijk aan de technische maximum massa van een voertuig, maar de toegestane maximum massa kan ook lager zijn.

De technische maximum massa en de toegestane maximum massa vindt u beide op uw kentekenbewijs. Overschrijding van de op het kentekenbewijs vermelde gewichten bij het gebruik van het voertuig op de openbare weg is niet toegestaan.

Ik maak hier niet uit op dat je bij het overschrijden de 3500kg in je " B camper" je door mag rijden met een C rijbewijs als je beneden de technische maximum massa bent gebleven. Niet toegestaan is niet toegestaan :mrgreen: .

Volgens mij mag je pas weer doorrijden als je kentekenbewijs is gewijzigd (waarna het ook verboden is met een B rijbewijs hierin te rijden).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door DVIII »

maar , en daar is "ie" weer , de ene instantie is de andere niet , volgens de APK mag er weer meer dan volgens de politie die je aanhoudt en andersom , je moet in nederland rekening houden met de politie, die houdt de volgorde aan , wat er op het kenteken staat.
en pas op , voor je het weet voel je iets van geweten knagen , maar het koningshuis doet ook aan belastingontwijking , die zitten daar niet mee , en ik ook niet.... echt.
en het is niet dat ik het verzin , het is een veelvoorkomende situatie !
met belasting is het net zo , je moet niet betalen , je MOET aangifte doen , t'zijn de kleine verschillen dus. hoe dacht je dat dat hele BE circus functioneerd ( kleinrijbewijs met enorme opleggers ! )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

Dat het kan, dat het dus gebeurt en dat er niet altijd tegen opgetreden wordt, is wat anders dan dat het mag :lol: .

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 09 mei 2013, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Stel dat het me lukt de Hanomag op 4800kg technische massa te krijgen. Hij staat nu op B-rijbewijs als bedrijfswagen. Als ik nu dat bedrijfwagenkenteken bij de RDW laat omruilen voor een personenwagenkenteken zoals dat tegenwoordig uitgegeven wordt, dus zonder laadvermogen, krijg ik dan toch dit?

Leeg: 3180
maximum technische massa: 4800

Als mijn pa er nu in rijdt met een B-rijbewijs mag hij maar 3500kg wegen bij een controle, terwijl ik met C er 2 kuubskisten piepers in kan zetten tot het technisch maximum van 4800kg -daarboven geldt mijn rijbewijs wel, maar is de wagen zelf gewoon overbeladen en krijg je alsnog een bon + uitladen + whatever er niet mag.

Of mis ik iets?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

Naar mijn inschatting wordt het dus uitladen en een bon voor overschrijden van de maximale toegelaten massa.

De theoretische mogelijke bonnen voor het rijden met een verkeerd rijbewijs (als je vader zou rijden) en in gevaar brengen van het verkeer, enz. die weer niet. Maar ik heb nog nooit van gehoord dat die ooit zijn uitgeschreven, maar het zou kunnen?

Ik denk dat het vermelden van de technische maximale massa op het kenteken niet veel veranderd heeft, dit heeft alleen meer onduidelijkheid geschapen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

paulv schreef:Naar mijn inschatting wordt het dus uitladen en een bon voor overschrijden van de maximale toegelaten massa.
Ha Paul,

Dat snap ik niet helemaal?

Rijbewijs B = tot 3500kg. Als de camper op het moment van weging 3500kg weegt en je hebt enkel B, is er toch niks aan de hand, als de technische massa op 4800kg staat (dus niet de "normale" wettelijk op papier toegestane massa, want die heb je dan niet meer met een camper(personenwagen)kenteken, er staat immers geen laadvermogen meer op voor zover ik weet?

Als de camper dan meer als 3500kg weegt, maar natuurlijk minder als de technisch toegestane 4800, en de bestuurder heeft een C rijbewijs, zit je toch ook goed?

Als mijn vader met enkel B in het ding rijdt terwijl hij meer als 3500kg weegt op dat moment zal het inderdaad wel uitladen en bekeuren worden... Hetzelfde geldt natuurlijk als ik het ding volprop met piepers en hij op het moment van weging 5000kg weegt.

Misschien mis ik alsnog iets, daar ben ik erg nieuwschierig naar. Beter ten halve gekeerd, dan helemaal gedwaald -ofzoiets :mrgreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

Als die camper van jou een toegelaten maximum massa heeft van 3500kg heeft (zie kenteken) mogen jij en je vader erin rijden als ie minder weegt dan 3500kg.
Anders gezegd: rijden als ie meer weegt dan 3500kg is niet toegelaten, mag dus niet, ook al heb je je C en kan je camper er tegen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door DVIII »

nog en keer , als je overgewicht hebt , en dan is er zelfs een percentage , krijg je een economische bekeuring , niks gedoe over onveilig etc, tenzij je kont over de weg schuurt. ( de bepaling onveilig komt pas als je een te lange remweg hebt voor je klasse, ongeacht het gewicht)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vrijdag mail gehad.. ze gaan een nieuwe Bfab kaart afgeven voor 4500kg technisch/totaalgewicht, met het bijbehorende typeplaatje. De 4800kg uitvoering kennen ze niet, als ik dat had gewild dan had ik indertijd bij import met die papieren meteen moeten importeren, maar toen had ik nog geen C en was dat geen optie.

Met dat spul kan ik een afspraak maken bij de RDW en hoeven ze enkel dit en de chassisnummers te controleren. Voor zover ik begrepen heb, hoeft er ook geen weging plaats te vinden, dus als ik hem dan meteen op personenwagenkenteken zet blijf ik APK1, scheelt veel per keuring, en blijft dan ook per 2 jaar.

Nu nog even tijd vinden om dat te gaan doen!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Frank.fjph »

Jeroen.
Ik zou eerst even goed nagaan wat je allemaal op je kenteken wilt.
Als er ander wordt afgegeven komtt er veel meer op...(dan je zou willen)

bv aant. Zitplaatsen etc

Zou eerst even bij rdw langs gaan en er naar informeren. Voordat je er staat en niks meer kan aan passen

Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat is misschien inderdaad wel zo. Ik weet niet hoe moeilijk ze daar nu over doen, want er staat nu een bank in voor 3 personen, plus 2 voorstoelen. Dat is voor mijn doel meer als genoeg, maar ja, als ze dan weer allerlei extra eisen gaan stellen...
Dank voor de tip, ik ga daar eens werk van maken. Eerst de boel maar eens vakantieklaar maken en eens lekker op vakantie, dan zien we dit volgend jaar wel weer ergens :)

Thx, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten