verlagen toegestane maximum massa

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Denk het niet. Dan lopen ze euro's mis. Het enige wat ze doen is aanpassen toegelaten maximum massa. Dat is ook het enige wat ik ze vraag in het formulier.

Wat wel veranderd is de 2 jaarlijkse keuring als ze 30 jaar is. Als een oldtimer eenmaal 30 is dan is het bij APK1 (c rijbewijs) ieder jaar en bij APK2 om het jaar.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

De Rooie Reus schreef:Ben wel benieuwd of de apk datum dan ook automatisch wijzigt.
Vet dan laat je voor 57 euro elk jaar het TTM veranderen. :up: .
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok net post van het RDW. Ik heb een conformiteitsverklaring nodig met de spoorbreedtes. Deze heb ik aangevraagd bij Daimler. €65 excl BTW.

Nu is het dus wachten op de verklaring van Daimler en dan weer doorsturen naar het RDW.

Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Dik tevreden met de service van mercedes daimler homologatie afdeling. Als het goed is krijg ik vandaag de papieren binnen.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Het gehele kenteken samen met aanvraag en de conformatie/spoorbreedte/homologatie papieren voor het weekend opgestuurd naar het RDW.

Nu maar weer afwachten!
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Hanomaad »

Is deze methode nou goedkoper en minder moeite gebleken dan gewoon naar de RDW gaan om te laten herkeuren?

Wat ik me trouwens afvraag, als je b.v. voor zoiets naar ze toe gaat, of ze dan al het andere ook gaan bekijken, zoals zitplaatsen (die er voorheen misschien niet op stonden, wat natuurlijk wel een voordeel is bij een camper) en andere inrichtingseisen.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ook dan heb je de conformiteitsverklaring nodig... bij mij wilde DC de Hano nog zien omdat het een F45V was met een MTM van 4800kg die in Nederland niet geleverd is. Kostte het keurinkje van een kwartier 220 euro. RDW neemt dit dan 1:1 over, zonder die verklaring doet de RDW niks.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Hanomaad »

Voor een ieder die geïnteresseerd is in het op Nederlands kenteken zetten van een >3500kg Mercedes bus uit Duitsland, maar dan <3500kg massa: ik kreeg het volgende antwoord van mevrouw Fielemon afdeling Homologatie, Daimler-Benz.

"u dient éérst het voertuig op Nederlands kenteken te zetten, en dán met een TMM formulier terug te keuren voor het gewicht:

u kunt dit zelf regelen met een TMM-formulier, dat is te downloaden via de
RDW-site. Dit stuurt u samen met het kentekenbewijs naar de RDW, die vervolgens gaat vragen om een spoorbreedte verklaring. Die is bij ons te verkrijgen à raison van €65.- ex btw. Vervolgens stuurt u die verklaring óók naar de RDW, en deze geeft dan het kentekenbewijs op klein rijbewijs af. Doorgaans gaat dit zonder keuring, doch een oproep voor een zichtkeuring kan altijd gedaan worden."

Als u het voertuig in één keer op B-rijbewijs wilt hebben, dan zullen wij een bfabkaart moeten maken, en omdat dit een buitenlands voertuig is, zult u dan met het voertuig naar Nijkerk moeten komen voor een conformering. Dat kost € 250, - ex btw, plus dat het voertuig exact aan de typegoedkeuring moet voldoen, anders kunnen wij de kaart niet afgeven. Waarschijnlijk zal er dan óók een verenwissel plaats moeten vinden.

Uit bovenstaand blijkt dus dat het voor u waarschijnlijk veel handiger (én voordeliger) is om het voertuig éérst in te voeren zoals hij is (dus op groot rijbewijs) en dáárna schriftelijk terug te keuren volgens bovenstaand procédé."
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik probeer het zonder zichtkeuring te doen omdat ik dan weer een halve dag kwijt ben met naar het RDW rijden en de diesel en keuring zijn ook niet bepaald gratis.

Ik weet niet precies wat ze met de zichtkeuring gaan doen en het formulier van Ria was zo bij ons dus dat is voor mij de makkelijke weg.

Ik weet niet wat jou ervaringen met instanties zoals het RDW zijn maar als ik dit terugkeuren met formulieren en post.nl kan oplossen dan doe ik dat. Ik heb ze laatst in Arnhem extreem moeilijk zien doen tegen een dame die invoerde vanuit italie, een pool die een kentekendeel miste voor export en een man die zijn aanhanger wilde opkeuren naar oorspronkelijk gewicht. Ik loop wel ff naar postkantoor.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Kan het kenteken niet meer opvragen bij het RDW op de site. :up:

Denk dat ik een nieuw kenteken krijg.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Vandaag nog niks bij de post.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Het is geregeld!

Onze UPS heeft een nieuw bedrijfswagen kenteken.

Geen keuringen, enkel administratieve handelingen. De kosten waren 57 euro voor het RDW en 77 euro voor Mercedes Daimler (spoorbreedtes verklaring).

De kentekenpapieren zouden met de post toegestuurd worden.

Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Even deze oude koe uit de sloot vissen ;-)

Mijn F45 is op mtm 3500kg gezet bij import uit België, maar zonder technische wijzigingen, dus de originele stuiterveren zitten er nog onder.
De Belgische papieren waarop het mtm van 4800kg staat heb ik nog.
Aangezien ik nu toch C heb zou ik het ding weer op zijn originele gewicht willen zetten. Een paar tientjes heb ik er wel voor over, maar als het het weer honderden euro's gaat kosten, laat dan maar.

Heeft iemand het omgekeerde zoals beschreven ook al eens geprobeerd? Volgens de RDW site moet het zonder schouwing kunnen, maar dan moet het mtm de technische massa niet overschrijven. Waar halen ze die technische massa dan vandaan? Oude papieren? Foldertje? Daimler?

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Detlev »

He, hier ben ik ook benieuwd naar daar wij waarschijnlijk precies hetzelfde willen binnenkort!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door dereiziger »

Die kan je op hand van je chassisnummer opvragen bij afdeling homologie van MB of ze daar ook de oude hanomaggegevens hebben is denk ik even bellen ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Arno Z »

Bij de import van mijn 608 heb ik precies die vraag aan de RDW gesteld.

Mijn 608 is 'teruggesteld' naar 4600 kg binnengekomen uit Duistland, vervolgens bij de RDW tijdens de import keuring teruggezet naar 3500 kg, met als doel later (moet ik nog steeds doen, na het halen van een C(1) rijbewijs), weer naar 4600 kg te zetten.

In mijn papieren staat nu:
- G. Massa Rijklaar: 3210 / Massa ledig: 3110
- F.1. Technische maximum massa: 4600 kg
- F.2. Toegestane maximum massa: 3500 kg

De uitleg die ik er bij kreeg, ten tijde van de import, is dat mijn bus nu 'teruggekeurd' in de boeken staat. Het omzetten naar 4600 kg zou dan 'slechts' een papieren formaliteit zijn.

Lijkt mij, als je vergelijkbare gegevens in je kenteken hebt je in dezelfde regeling zit.

Arno
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels even een mail gestuurd naar de homologatie. Bij mij is F.1 echter 3500kg, terwijl er aan de wagen niks veranderd is en op alle papieren die ik er bij heb uit Belgie 4800kg staat.

Waarschijnlijk zal MB hem wel willen zien of die veren er echt nog onder zitten en wordt het bij mij de "dure" optie... Ik wacht het antwoord nog even af, want de schouwing die ze gedaan hebben voor de 3500kg keuring bij import zal denk ik nog ergens in het archief zwerven. Daar zal dan wel in moeten staan dat er technisch niets aangepast is om aan de 3500kg mtm te komen. We wachten het even af. :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Arno Z »

Succes dan maar ... hoor graag hoe het afloopt
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Als ik wat hoor post ik hier wel weer even :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik ben ook benieuwd. Kun je niet gewoon eensnaar het RDW rijden met die Hanomag en kijken wat ze zeggen. In Venlo waren ze erg behulpzaam.

Ik vind het wel handig dat je onder de 3500 kg de 2 jaarlijkse APK hebt.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door Arno Z »

Dennis,

Ik las pas terug ergens dat als je 'leeg gewicht' onder de 3500 is, en je wel boven de 3500 mag laden, en je hebt registratie personenauto dat je onder de APK2 regels valt (personenauto's). Dus heb je een 2-jarige APK.

Arno
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

@ Arno: Met je huidige papieren mag je niet boven de 3500kg wegen :mrgreen: .

Dat ie het kan is wat anders, misschien zelfs wel 6000kg. Volgens je papieren kan ie zeker 4600kg wegen voor het gevaarlijk wordt, dat is alles.
Zo is zonder geldig rijbewijs rijden in een vrachtwagen ook verboden, hoewel je het natuurlijk wel kunt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door De Rooie Reus »

Bij personenwagens geldt het lege gewicht als maatstaf voor de apk-frequentie en bij bedrijfswagens het totale gewicht.
Mijn bus had een leeg gewicht van 2.910 kg en mocht tot 4.800 kg wegen.
De apk was om de twee jaar maar bij de keuring werd me wel gevraagd of ik een groot rijbewijs had. En dat is zo.

Nu is het lege gewicht nog steeds 2.910 kg en het maximale 3.500 kg en de frequentie blijft tweejaarlijks maar met het verschil dat mijn vrouw nu ook het stuur mag hanteren met haar B-rijbewijs.

Is de personenwagen leeg al zwaarder dan 3.500 kg dan valt ze in de andere apk categorie.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door paulv »

@ De Rooie Reus: Zover ik het begrepen heb is wat er op het kentekenbewijs staat heilig.

Als de toegestane maximum massa 3500kg is en de technische maximum massa 4600kg mag je er nooit mee rijden met meer dan 3500kg. (anders zou het niet de TOEGESTANE MAXIMUM massa heten :mrgreen: )

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: verlagen toegestane maximum massa

Bericht door De Rooie Reus »

Je hebt volledig gelijk Paul, ik beloof dat de bus niet meer dan 3.500 kg zal wegen. 8)
Maar ik meen dat het onderwerp de apk-frequentie is en dan gelden weer andere regels. Een personenwagen met een leeg gewicht < 3.500 kg valt onder apk2 wat het maximaal toegestane gewicht ook is.

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten