Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Yoni »

Onze vorige 508 had een trekhaak toen ik die bij liet schrijven bij het RDW werd het maximaal aanhanger gewicht 2000KG op het kenteken bewijs.
Terwijl een 508 3500KG mag trekken maar volgens hun mocht een camper niet meer dan 2000KG trekken.

Aangezien ik op onze 609 binnenkort een trekhaak ga zetten waar ik meer dan 2000KG wil trekken zou ik toch willen weten wie ooit van deze "vage" regel heeft gehoord.

Wat is het maximaal aanhanger gewicht van een MB609, 3.5T toch?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Frank.fjph »

Van de oude 508 serie waren er 2 max terkgewichten leverbaar:

een met een normale aanhanngwagen sluitbalk op het chassis: max 1000 of 2000 kg.
en een met een verzwaarde sluitbalk: die mocht zeker 3500 Kg hebben.

Wat ook leverbaar is: een gecertificeerde trekbalk van 3500 Kg die je al dan niet verlaagd aan je chassis kan bouten, daarzijn er door 2 forumleden 2 van besteld, mijne zit er al onder en heb geen behoefte om er een kentekenwijziging voor te doen, en de andere gat er een 3,5 ton aanhangwagengewicht voor aanvragen, maar heeft het vermoedelijk nog niet gedaan.

Voor de wettelijke regels , of je op camper niet meer dan 2000 kg mag hebben zou je even moeten zoeken op het forum, Leo heeft het vast al ergens neergezet... :roll: :up:

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Admin »

En behalve die balk moet op de (flens-)kogel ook iets van "50/3500" zijn ingeslagen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Frank.fjph »

Ernst, klopt, want voor die andere heb ik ook een speciale kogel bijbesteld. a ca 65,=

Frank
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door GerardH »

Onze 711 is vorig jaar omgekeurd naar kampeerauto en heeft gewoon de 3500 kg trekhaak op het nieuwe kenteken gekregen.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Yoni »

Dank voor alle info al vast!

Ik heb een leverancier gevonden die trekhaken met CE keuring levert speciaal gemaakt voor 609 611 711 en 814 vario.
Enige karige is dat het maximum trek gewicht 2700Kg is en ik juist binnenkort een kar van 3300 moet gaan trekken.
Jammer dat de trekhaak in dit geval de bottle neck is en niet het kentekenbewijs :(
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Admin »

GDW levert een type 1066 voor de 609-709-711-811-814 en Vario vanaf 1986 voor 2700 kg voor € 186 (oude prijs, ex BTW).
Bijbehorende kogel 50T is voor 3500 kg goedgekeurd. Losse kogel: € 15!

Merkwaardig, hè!

Onder mijn 817 (zelfde chassis als de 814) zat een Westfalia balk, die wèl voor 3500 kg was. Misschien eens in Duitsland zoeken, b.v. bij de onderdelen op Mobile.de. Let wel op dat er een typeplaatje met een 94/-nummer erop.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Yoni »

Het schijnt dat de trekhaken bij trekhaakshop in eigen fabriek geproduceerd worden voor 164 euro wat niet duur is voor een nieuwe balk onder de bus.
Maar ik vind het ronduit merkwaardig en zelfs eigenlijk dom dat je een trekhaak certificeerd die minder last kan trekken dan het trekkend voertuig mag hebben :evil: aangezien die 3.5 ton voor alle bovenstaande modellen geld.

Ik ga maar eens op mobile of ebay zoeken.

Bedankt!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trek gewicht camper anders dan bedrijfs wagen?

Bericht door Frank.fjph »

Rhiwa in Nieuwerkerk verkoopt ook balken in sets die met keur 3500 Kg getest zijn, Merk: Pommier Attelage

Farnk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten