Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door De Rooie Reus »

Op meerdere fora heerst verwarring of je nu met een importauto vanuit Duitsland, in Nederland met een Kurzzeitkennzeichen mag rijden. Gisteren heb ik het antwoord van de minister van justitie uit 2009 op kamervragen, op het ddl forum gezet.
Ik realiseer me dat er nogal wat Nederlanders niet in een Mercedes gezien willen worden en ook dit forum is voor meerdere doelgroepen.
Vandaar dat ik het ook maar hier plaats:

http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR38206.pdf
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Ik heb Dr. Wolff op een KKZ van Vlotho naar Beerse gereden. Helemaal legaal dus :lol: En de weken daarop naar de douane en naar de keuring. Iets minder legaal dus, want de platen waren maar vijf dagen geldig :( Mijn verzekeringsagent nam Dr. Wolff in dekking op het VIN, als vervangende auto voor de Oranje Bus.

Het grootste voordeel van zo'n KKZ is dat er ook een WA-verzekering aan vast zit. Met valse platen rijden is één, maar onverzekerd rijden is IMHO een heel andere zaak.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door De Rooie Reus »

Eerder had ik op het DDL forum wel de uitleg van de EU-richtlijn gezet. Ik zet nu ook de link hiervan op dit forum:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:NL:PDF

Elke hier ingezetene mag gedurende korte tijd (twee weken) een auto met buitenlands kenteken hebben en moet deze daarna registreren.
De uitleg van de Richtlijn geeft de situaties die kunnen spelen: op aanhanger vervoeren, zelf rijden etc.
Ook dat we elkaars APK, Tüv accepteren.

Op andere forums lees ik dat de politie mensen aanhoudt en beboet. Het gaat dan vooral om personen die hier geen ingezetene zijn en toch met een KKZ rijden. Een Nederlander die in Polen als ingezetende geregistreerd staat loopt een risico als hij hier met een KKZ rijdt.

Misschien is het goed dat, als je een auto gaat importeren, je een print maakt van Antwoord op kamervragen en de uitleg van de Richtlijn en die zekerheidshalve meeneemt voor de reis door Nederland.
Dit ivm met bonnenquotum.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik vind het toch wat discutabel.

Kan een Nederlander die in NL woont een kurzzeitkennzeichen aanvragen?

In het geval van oldtimers en bussen,... je rijd dan veelal met een ongekeurde wagen op kurzzeitkennzeichen. op een gekeurde zou ik altijd een exportkennzeichen aanvragen.

dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Het KKZ is in de plaats gekomen van de (ovale) Z-nummers. Daarbij hebben ze de geldigheid teruggebracht naar vijf dagen. En je hoeft ze na afloop niet terug te sturen, zoals vroeger de Z-platen.

Er is ook nog een variant, alléén voor export, geldig tussen de 14 en 365 dagen. Daarvoor moet je wèl een geldige TÜV sticker hebben inclusief roettest (AU). En een eigen verzekering. Om een auto van A naar B te rijden is vijf dagen meestal genoeg. Dus waarom de extra tompslomp?

Overigens kun je beide kentekens via het web postorderen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Hanomaad »

Admin schreef:Er is ook nog een variant, alléén voor export, geldig tussen de 14 en 365 dagen.
Is dit dan een "Exportkennzeichen"? Dat heb ik namelijk gebruikt bij een import, al was dat geloof ik 9 dagen geldig.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Ja, al is tegenwoordig de minimumtermijn 14 dagen.
Even Googlen en er gaat een wereld van ambtenarij voor je open!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Detlev »

Wat vooral belangrijk is: het nogal grote verschil in prijs........
Op dbbl raakt men maar niet uitgevraagd, maar als je gewoon leest wat er in de links staat is het volkomen duidelijk!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Detlev schreef:Wat vooral belangrijk is: het nogal grote verschil in prijs........
Jazeker, wel € 20!

En de politierechter in Leeuwarden heeft een amateur Saab-importeur schuldig bevonden [maar vanwege de onduidelijkheid door het antwoord van m'n naamgenoot op kamervragen geen boete opgelegd] voor het illegaal gebruik in Nederland van het kenteken met geel bandje.
Rood bandje is wel toegestaan, sterker nog: dat is in Duitsland alleen toegestaan op weg naar de grens.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Gino »

Is deze informatie nog actueel? Tegen het einde van de volgende maand wil ik mijn zojuist aangeschafte camper vanuit Duitsland naar huis rijden. Ik kan alleen het prijsverschil tussen de platen met gele en rode balk niet goed achterhalen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Niets principieels veranderd.
Er is een Europese uitspraak dat elke lidstaat de kentekens van een andere lidstaat moet honoreren. Dat geldt óók voor het vijfdagen-kenteken.

Ik heb eind 2012 een busje in Gütersloh gekocht, met een Kurzzeitkennzeichen (geel) inclusief verzekering. Binnen die vijf dagen naar Nederland gereden en naar de RDW (in Zwijndrecht) geweest. Keuring duurde vijf minuten, want de TÜV was nog geldig. Achteraf - na ontvangst van Nederlands kentekenbewijs - gele platen laten maken en platen gewisseld.

Je kunt hier lezen dat politiemensen zelf ook niet allemaal weten wat ze er mee aan moeten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Gino »

Dank je voor de info. Ik had mijn vraag ook op het camperforum gesteld. Dat had ik niet moeten doen ;-) De link in de eerste post is duidelijk. Ik denk dat ik dit gewoon ga printen en meeneem.

Het 5-daagse kenteken kan ik denk ik het beste aanvragen bij het Strassenverkehrsamt? Ik zie dat je het op hun website ook online kan doen, maar dan moeten ze alles opsturen naar NL. Ik neem aan dat je net als online de camper ook direct kan verzekeren bij het Strassenverkehrsamt? Ik lees ook her en der dat je een uitreksel van het bevolkingsregister moet meenemen, omdat wij op onze ID geen adresgegevens hebben staan.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Sommige vestigingen doen er verzekeringen bij, maar - zover ik weet - niet allemaal. Ik heb altijd een verzekering van te voren afgesloten. Ca. € 30 à 50/5 dagen. Daarbij kun je zelfs een groene kaart krijgen. Je krijgt dan in alle gevallen een codenummer, de zgn. elektronische Versicherungsbestätigung (eVB), die je moet laten zien om het kenteken te laten opmaken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Wim »

Goed , het enige dat duidelijk is , is dat het niet duidelijk is :crazy:
En ook de nieuwe regels die volgens Ernst z'n link al in 2008 zouden worden opgesteld , zijn er nu nog steeds niet :down:
Volgens mij is er in verdragen vastgelegd dat ieder , in welk land dan ook uitgegeven , kenteken niet door een ander land kan worden geweigerd .
Maar de Nederlandse diender vindt de Nederlandse wetgeving (althans sommige) belangrijker dan internationale verdragen :crazy:
Maar goed , het kan vast nog veel gekker :MrGreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door De Rooie Reus »

Gino, ik zou ook een printje meenemen van de EU-richtlijn die ik hierboven al geplakt had:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:NL:PDF

Goede importreis toegewenst,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Gino »

Dank jullie voor de tips. Ik heb ook gezien dat je het kurzzeitkennzeichen inclusief verzekering bij het strassenverkehrsamt online kunt bestellen. Dat is dan inclusief platen en de nodige stickers. Deze kan ik dan bij de dealer af laten leveren. Dat scheelt me op de dag zelf best wel wat tijd.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Klopt, maar pas op met de looptijd. Als daar tijd afgaat om de spullen op te sturen, houd je misschien niet voldoende over om ook de RDW nog te bezoeken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb de verkoper toentertijd gevraagd of hij het kenteken voor me kon verzorgen. Was geen enkel probleem
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Arno Z »

Ooit hier een studie van gemaakt, wat ik er toen van begreep is dat het niets te maken heeft met de geldigheid van het kenteken. Het heeft te maken met de regel dat je in Nederland als Nederlander niet met een niet-nederlands kenteken rond mag rijden. Uitzonderingen daargelaten (bijvoorbeeld maar niet uitsluitend huur, woonachtig in buitenland etc).

Tot op heden heb ik drie keer een auto ingevoerd vanuit Duitsland. Alle drie de keren heb ik het proces omgedraaid. Ik heb bij de RDW een dagkenteken aangevraagd. Die aangemeld (met chassisnummer) bij mijn eigen verzekering voor meeverzekering.
In Duitsland een 'echte' witte kentekenplaat met het dagkenteken op de auto zetten en lekker huiswaarts varen. Voor de keuringsdag (als dat een andere dag wordt) vraag je opnieuw een kenteken aan bij de RDW.

Bij de tweede keer wilde de Polizei meer weten. Het dagkenteken + duitstalige verklaring van de verzekering (geen groen kaart) was voldoende om verder te mogen. Wel een opmerking over het ontbreken van de NL stikker.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Hugo »

Tijdelijk kenteken, 200 euro voor 5 dagen:
https://www.vdcnederland.eu/nl/tijdelijkekentekens.aspx
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Daar zit iemand verschrikkelijk veel geld te verdienen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Hugo »

200 euro, 5 dagen door heel Europa incl verzekering en kentekenplaten thuisgestuurd, dat is toch goedkoop?
Hugo
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Gino »

Nee, online aan te vragen bij het Strassenverkehrsamt voor 130 euro. Dat is dan ook inclusief verzekering en kentekenplaten. Het wordt dan met express post afgeleverd. Ik vermoed dat als je gewoon zelf langs het kantoor gaat het nog een stuk goedkoper is.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Admin »

Klopt. Verzekering on line kostte mij eind 2013 € 36, KKZ € 15, platen € 17.50.
Zal niet veel goedkoper zijn geworden, maar € 200 of € 130 is toch een ander verhaal.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Importauto met een Kurzzeitkennzeichen

Bericht door Grenzgenger »

Admin schreef:Klopt. Verzekering on line kostte mij eind 2013 € 36, KKZ € 15, platen € 17.50.
Zal niet veel goedkoper zijn geworden, maar € 200 of € 130 is toch een ander verhaal.
Ik heb nooit meer dan €20 (€10 voor platen en €10 voor papieren) betaald voor alles maar dan verzekerde ik het voertuig nadien ook bij de verzekeringsagent waar ik het Kurzzeitkennzeichen haalde.

Als ik echter voor een ander een voertuig ga ophalen en naar Nederland zou vervoeren kost het €100 aan verzekering en dan nog eens €20 voor de platen en de papieren, die genoemde €130 valt dus best nog wel mee!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten