BE: Camper als oldtimer

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

BE: Camper als oldtimer

Bericht door nicobr »

Collega's,

Ik stel me de vraag of er nog belgen er over nagedacht hebben om hun voertuig in te schrijven als Oldtimer: ( kan zowel voor < als > 3,5 T bedrijf als personen)

Volgens : http://www.goca.be/nl/p/old-timer-ui zijn er limieten:
Beperkt toegelaten tot het verkeer

Old-timers worden maar bij uitzondering toegelaten tot het verkeer op de openbare weg :
  • ter gelegenheid van manifestaties
    voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km
    om zich naar deze manifestaties te begeven
Volgens mij geld deze beperking alleen in Belgie? en aangezien ik op 12 km van de grens met NL woon, zou ik altijd weg kunnen???

Ik zou (als het kan) een gewone verzekering nemen op een oldtimer voertuig ... of altijd op vakantie gaan naar "manifestaties"

Iemand ervaring mee?

Ik hoor het graag!
N
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: BE: Camper als oldtimer

Bericht door Admin »

Niet persoonlijk, maar ik weet dat er mensen zijn die hun Oldtimertreffen in Duitsland, Frankrijk of Spanje hebben...
Het is wel lastig als je van Antwerpen via Nederland naar Frankrijk moet, maar ja, daarvoor houdt je wel een brok verkeersbelasting en verzekering in de knip!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

Re: BE: Camper als oldtimer

Bericht door nicobr »

Ja , dat is het hem net eh.. Als je maar onderweg bent naar een treffen is er helemaal geen beperking... er staat ook niet dat je de kortste weg naar het treffen moet nemen, noch langs de kortste terugkomen. Ik ken mensen genoeg die vanuit Antwerpen via Rome naar Parijs rijden :-)

En er staat ook nergens dat je het treffen niet ZELF mag organiseren... een posting in een of andere vuile handengroep zou moeten volstaan , toch?

Ja, als je eens weg wil zonder treffen, dan rij ik toch gewoon 15 minuten naar het noorden?

Morgen eens m'n oor te luisteren leggen wat dat scheelt in taks en verzekering...

PS: voor auto's vanaf 15 jaar is er de "classic" car. zelfs nog flexibeler!

Nu maar wachten op de negatieve reacties...
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: BE: Camper als oldtimer

Bericht door scorpion »

classic car, dat bestaat niet, toch niet in de wet.

verder iedere wagen in belgie ouder als 25 jaar betaalt een verlaagde taks, (ongeveer 35euro momenteel), hoef je niks voor te doen.
voor bedrijfswagens,(lichte vracht) is dit 30 jaar. campers geen idee hoe oud die moeten zijn.
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

Re: BE: Camper als oldtimer

Bericht door nicobr »

Nee klopt...
Het gaat over een op maat "verzekering"

Bv: http://www.ethias.be/nl/prd/A2PR051/Par ... Detail.htm
Classic

Dit betreft de verzekering voor “verzamel”-voertuigen met een minimumleeftijd van 15 jaar. Om hiervan te kunnen genieten, moet bij Ethias ook een normaal 4-wielig voertuig verzekerd worden.

Er gelden enkele beperkingen inzake gebruik : het voertuig mag louter voor privédoeleinden gebruikt worden (dus niet voor beroepsverplaatsingen noch voor het woon-werkverkeer)
misschien wel goedkoper dan de camperverzekering... To be checked.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten