Jerrycan houder (diesel)

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Jerrycan houder (diesel)

Bericht door Leo en Janet »

Weten jullie of het toegestaan is om een stalen jerrycan met diesel op de achterdeur te plaatsen?
Gr
Leo
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door Arno Z »

Ik zou niet weten waarom niet. Je ziet met regelmaat landrovers e.d. die dit hebben. Wel belast je je scharnieren extra. In sommige landen (Italië) moet je er wel een 'signaleringsbord' op.

Mijn vraag is alleen waarom je dit zou willen (voor reserve denk ik, of een woestijnreis). Echter is de kans op (poging) tot diefstal van zo'n kan niet afwezig. Nu zal die 10 of 20 liter diesel je de kop niet kosten, echter kan dat met behoorlijk wat schade gepaard gaan. (En als je het niet op slot zet zal je die jerrycan zo vaak kwijt zijn dat het geen zekerheid meer beidt).

Persoonlijk zou ik er voor kiezen een mooie plek binnen te zoeken, of ergens een beugeltje onder de bus te knutselen. Mooi uit het zicht ophangen, beugels met vleugelmoeren (of iets degelijks) dat het zonder gereedschap kan losmaken.

Zelf hen ik in de 'instapbak' aan de bestuurderskant altijd een 10ltr jerrycan vaststaan. Die past daar precies en ik heb er geen last van bij in-en uitstappen. En fijn onder bereik.

Arno
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door Detlev »

tsja..... :? Heb ik toch heel andere ervaring....Zit al jaren zo'n grote leger jerrycan achter op mijn trap (ook achterop de bus)
Die staat daar in een houder, gewoon los, en vol en er heeft nog nooit iemand aangezeten. Van noord tot zuid Europa niet.
Kan wel een hangslot op maar heeft er bij ons nog nooit opgezeten!
Maar ja, dat kan dus gewoon, ik heb ook al een bus met mijn fietsen achterop gehad. Maar waarom denk je eigenlijk dat zoiets niet zou mogen?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door De Rooie Reus »

In het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen staat dat je als particulier een redelijke hoeveelheid voor eigen gebruik in daarvoor geschikte verpakking die niet aangetast mag worden door de stof, mag transporteren.

http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... ellingadr/


Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door Leo en Janet »

Dank voor jullie antwoorden. Op vorige campers had ik ook al een can op de achterdeur maar omdat ik het niet meer bij anderen zag (wel op daken) vroeg ik mij af of het nog wel toegestaan was. Bij een kop/staart aanrijding geeft dat toch enig risico. Voor diefstal ben ik niet zo bang, daar heb ik nooit geen problemen mee gehad. De 20ltr jerrycan past nu ook in de instapbak maar vrouwlief vind het niet zo prettig als er diesel aan haar kleding zit. :? Uiteraard kom je met een actieradius van 500km wel een keer een pomp tegen maar het geeft meer zekerheid als het een keer niet zo uitkomt. In Servië hadden we een keer dat er met een bord aangegeven werd dat er op 50km een pomp zou zijn maar deze bleek al een tijdje een ruïne. Hadden we toch een probleempje... Dit jaar willen we naar Albanië en ik heb geen idee hoe dat daar in de binnenlanden geregeld is.

Groet
Leo
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door rienold »

Extra brandstof meenemen?

Toen ik de eerste keer met de motor naar Marokko ging nam ik een jerry-can mee met 5 liter benzine. Waarom? Meer uit angst voor het onbekende, dan dat het echt nodig was. Gedurende de hele reis heb ik er geen gebruik van gemaakt.
In 2010 had ik dan ook geen reservebrandstof mee op de reis van Nederland -- Jordanië en terug (motor).

Als je steeds op tijd tankt, en dat is bij een halve tank, dan heb je in Europa (onder normale omstandigheden) geen reservebrandstof nodig.
Dus waarom een grote reserveblik met brandstof achterop de auto, als dat niet modig is? Is ook nog gevaarlijk bij eventuele aanrijdingen van achteren.

Off-topic:
Die jerry-can was wel handig voor het bijvullen van de benzinebrander. Nu gebruik is daarvoor een reservefles van 1 liter. En de brander is gekoppeld aan een flesje van 0,30 l. Nog handiger.
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door a.de.boer »

Bij onze camper er voor gekozen er een grotere brandstof tank er onder te plaatsen, na 1 jaar met een 70 liter tank op pad te zijn geweest.
Een 25 jaar geleden kon je in buitenland op de binnendoor routes niet altijd op zondag ergens brandstof krijgen en kwam toen wel eens in de problemen met zweet op m'n knikker.
Maar dat probleem heb je tegenwoordig bijna nergens meer, dus als er een kleine tank onder zit wat bij Mercedes nogal een voor komt, zou ik persoonlijk voor een grotere tank gaan ipv jerrycan.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Jerrycan houder (diesel)

Bericht door Leo en Janet »

Beste mensen,
Het is niet zo dat ik altijd met een can op de deur wil rijden, het gaat om bijzondere (reis) gevallen. Al die oplossingen/opmerkingen kan ik zelf ook wel bedenken. Het ging mij er om of iemand weet of het wel toegestaan is.

Thanks
Leo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten