verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door Hanomaad »

Ik zie wel vaker van die flinke stralers aan de zij- en achterkant van campers die mij enorm handig lijken voor parkeren en als men gekampeerd staat.

Nou wil ik aan de onderkant mijn mooie nieuwe dakranden LED verlichting strips plakken zodat ik ook rondom de bus licht heb.

Vraag is of dit mag?

In Artikel 5.2.57 (Verlichting volgens het Voertuigreglement) lees ik:

Code: Selecteer alles

 1.  Personenauto´s mogen zijn voorzien van:

 [...]

 k. werklichten;
Zou dit onder bovenstaande noemer kunnen vallen? De LED strips kunnen elke kleur maken, maar ook wit. Weet iemand of "werklichten" aan een bepaalde eis moeten voldoen?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door DVIII »

zolang ze niet branden als je in het verkeer deelneemt !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door winand »

Klinkt logisch, maar ik heb ook gezien dat eigenaars van die japan-tuning auto's beboet worden omdt ze onder de auto van die kleurenledstrips hebben, en enkel omdat ze die aan hebben terwijl ze op een parkeerplaats staan..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door Hanomaad »

Dat is de openbare weg, toch?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door paulv »

Lijkt me niet echt in de haak die bekeuring. Rijdend ala, maar stilstaand? (ook op een parkeerplaats).
Ik zou dat aanvechten (en winnen :mrgreen: ).

Maar misschien zijn ze rijdend gesnapt en toen aangehouden?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door Arno Z »

Ik neem aan dat je het alleen aan de kant van waar de instapdeur en luifel (als je die hebt) gaat plaatsen?

Dan lijkt me het een vervanger van het -toegestane- buitenlampje waarmee 99% van de fabrieks-campers is uitgerust. Geen flauw idee onder welke regelgeving dat valt, maar zeer zeker verdedigbaar mocht je er een bekeuring op krijgen (en altijd naar de rechter gaan).

Arno
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door DVIII »

ik zie allemaal reacties van mensen die niet met hun tijd mee gegaan zijn , als je vandaag de dag iets nieuwachtigs verkeerd hebt aan je auto dan krijg je een bekeuring , ook als je stilstaat ook als je dat nooit gebruikt . er zijn een aantal toevoegingen gedaan aan de regels door wat onhandige wetsmakers , die geen enkele rekening hebben gehouden met "oude" situaties . als je tegenwoordig met een hijskraan ( je weet wel zo'n ding wat uitschuift) de werkverlichting aanzet , een serie lampen aan de zijkant om het op de plaats zetten zichtbaar te maken ben je op de voet van de wet op ledfeestverlichting , of hoe heet dat strafbaar ! dit komt omdat een agent ooit een buurjongen zag rijden met verlichting onder zijn "fast & furious" pimpauto , die beste man heeft alle niet voorgeschreven verlichting laten verbieden bij wetgeving. in die zelfde regelgekte zitten we nu met kokkwartjes , mulder boete verdubbeling en een zeer repressief boete incasso beleid , waar je mag afvragen waar het toe leidt , een boete voor parkeren is ook meteen dik vijftig euro dus zo leren ze het wonen en winkelen in de stad wel af , moeten ze gedacht hebben. uit de media heb ik begrepen dat opstelten de polarisering niet gaat verminderen ! mompel mompel :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: verlichting aan de zijkant van de camper legaal of niet?

Bericht door Hanomaad »

Arno: de nieuwe luifelpezen komen over de gehele lengte van de bus tot aan de cabine aan beide kanten, en aan dezelfde aluminium constructie komen ongeveer 4.2m x 2 LED strip geplakt die behoorlijk dun zijn. Je moet dichtbij staan om het te kunnen zien als die niet aan staan.

Je kunt het dus inderdaad opvatten als het camper buitenlicht, waar ik ook eerder op doelde. Veel van mijn camper maten hebben stralers vanaf het dak naar de zijkant en naar achteren, erg fijn als je b.v. in het donker staat in te parkeren tussen andere voertuigen en tentjes op festivals. Mijn versie zal ook onder de luifels mooie verlichting geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten