mb 508 terugkeuren

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Ernesto
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2013, 12:30

mb 508 terugkeuren

Bericht door Ernesto »

Beste mensen,

Als nieuw lid op dit forum en als nieuwe eigenaar van een mb 508 de eerste vraag, waar er hoogst waarschijnlijk nog vele zullen volgen.
Afgelopen week heb ik mijn aanvraag op de bus gedaan voor verlaging TMM naar 3500 kg.
Vandaag krijg ik alles terug gestuurd met de vraag om de spoorbreedtes.
Tot zover nog niets onverwachts, had dit al verwacht aan de hand van verhalen op diverse fora.

Maar in dezelfde brief staat ook dat ik op het moment dat ik de aanvraag wederom instuur met de desbetreffende formulieren van de spoorbreedtes ik ook de rest van de kentekenpapieren moet meesturen.
Dus: het voertuigbewijs deel 1 A, het tenaamstellingsbewijs deel 1 B en het overschrijvingsbewijs deel II!

In het orgineele aanvraag formulier word alleen maar gevraagd om het voertuigbewijs deel 1 A. (het kenteken vermeld eerste toelating 1982, maar eerste afgifte NL 2007)

Mijn vraag aan jullie is, komt dit mensen bekend voor die hun bus ook hebben laten terukeuren?
Als ik die papieren wegstuur heb ik totaal geen bewijs meer dat deze bus van mij is.

zo kan je als rdw medewerker lekker makkelijk aan een bus komen ff overschrijven en bus ophalen met een ambulance het adres heb je immers ook ( er van uitgaande dat hij voor de deur staat.

Affin ben benieuwd, morgen natuurlijk ook ff met het rdw bellen.
hoop op reactie,
Groeten,
Ernesto.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door Admin »

Kopie achterhouden en aangetekend versturen. Lijkt me safe genoeg.

Overigens lijkt het opvragen van alle papieren me een positief signaal: ik zou daaruit opmaken dat ze een heel nieuwe set gaan toesturen. Maar ja, wie ben ik...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door DVIII »

ik ben met een kennis van mij ook al dit traject aangegaan na aanleiding van een andere kampeerbus/vrachtwagen in dit forum. En deze weg volgen heeft ertoe geleidt dat ze niet alleen de spoorbreedtes willen hebben maar ook een homologatiekeuring , die kost bij de importeur meer dan een zg. schouwing of rijksdienst keur , bij diezelfde club , ze leiden je dus in een cirkel in de hoop dat je afvalt zo lijkt het . mijn kennis heeft de schouwing gekozen en dat was natuurlijk een vertoning van niks , maar voldoende voor de terugkeur. het was niet snel en niet proffesioneel dat zijn papieren zijn blijven steken op twee plaatsen zodat het alsnog veel langer duurde dan nodig maar het is eigenlijk een oud traject in nieuwe kruiken. maar meteen begonnen toen de apk keuring toegestaan was dus twee maanden de tijd om als oldtimer te gaan keuren voor twee jaar ipv elk jaar ! ( en binnen twee maanden afgerondt , wat ook geen afgemaakte zaak is ) laten we zeggen het kan, en het vraagt geduld !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Ernesto
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2013, 12:30

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door Ernesto »

Nah snap het allemaal niet zo goed meer.
vind overal op diverse fora mensen die even snel in 4 of 5 dagen een 508 terug keuren naar B registratie.
Maar bij de mijne gaat dat weer problematisch.
Heb de bus gekocht wetende dat hij op c stond en dus terug gekeurd moest worden, even een formaliteit die 4 dagen duurt, en dan op vakantie dachten we.
ik bedoel het is oorspronkelijk Duitse bus, maar in 2007 al ingevoerd in NL en als camper geregistreerd.
Belt vanmiddag die mevrouw van Mercedes homologatie me terug dat ze de spoorbreedtes niet zomaar heeft liggen, maar die moet gaan uitzoeken omdat het een Duitse bus is.
Die mevrouw doet haar best, daar gaat het mij niet om, maar Duitse bus Nederlandse bus , uiteindelijk is het een Mercedes en die komen allemaal uit Duitsland, en spoorbreedte is spoorbreedte.
Of zie ik dat misschien verkeerd?
Het is een L 508 DG en die hebben toch gewoon allemaal dezelfde spoorbreedte.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door DVIII »

je begrijpt het niet helemaal hé , pietje, jantje en ook katrien moeten eten , alle 508 bussen zijn op tien onderdelen na gelijk. Maar dat gaat zo maar niet. de grens is geen stippellijn op de kaart , mensen aan de andere kant lopen misschien wel op hun hoofd. als de bus in duitsland op een baan van 21 meter breed heeft gereden is hij misschien wel 2.10 meter lang en 6.5 meter breed , of at de bestuurder braatworst , helemaal anders dus. in de stapel verschillen die de eerste 508 uit 1972 en de laatste uit 1986 hebben ze de meest obvious common quality eruit gehaald om te gaan vragen , een soort strikvraag dus waarvan de uitkomst altijd gelijk is , want de assen van de 406/07, 408, 508 zijn als het om de achteras gaat exact gelijk gebleven , alleen de vooras is er in twee uitvoeringen, maar even breed ! . misschien is de rijksdienst in de war geraakt met alle verschillen tussen die andere serie voertuigen 207 ,307 ,407 enz of vragen ze zich af waarom een 608 en een 613 wel anders zijn . of waarom een ford zo anders is , we zullen het nooit weten. zoals ik al zei , je kunt net zo goed de schouw aanvragen , voor een derde van de prijs van de importeur ben je dan spekkoper.
de slimme koper had de bus in duitsland laten terugkeuren, daar komt een vermoeide keurmeester naast de bus staan , vraagt zich af waarom hij een ordinaire 508 moet herkeuren en vult zonder aarzeling de papieren in <3500 kg in vijf minuten ! :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb mijn Duitse O309 ook via een afspraak bij de RDW terug laten zetten. Eerst van alle kentekenbewijzen een kopie gemaakt voor als ze ooit weer naar 4.800 kg gaat. Het was verder zo gebeurt, een van de mannen pakte een rolmeter en verrichtte de meethandelingen, het kentekenbewijs ingeleverd, vervangend gekregen en na enkele dagen kon ze weer de weg op met geldige inburgeringspapieren.

Succes,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door Admin »

DVIII heeft volkomen gelijk met wat hij zegt over Duitsland: Toen ik Skoolie voor een Vollabname presenteerde bij de TÜV in Oldenburg, vroeg de keurmeester (Herr Diplomingenieur Voss, ook de vestigingsmanager) of ik de bus op het fabrieksgewicht (13760 kg) wilde houden of dat ik 'm wilde Ablasten naar 9600 kg, het gewicht waaronder hij zes jaar geleden in Duitsland was aangemeld. (De wegenbelasting gaat hier ook naar gewicht.)
NB In Duitsland wordt een camper met lege water- en gastanks gewogen :ooo En de verwijdering van twee airco-verdampers heeft een paar honderd kilo opgeleverd. Nog twee condensors te gaan... O ja, die twee compressoren en een paar mijl slangen en kabels mogen er ook nog een keer uit.

Ter vergelijking: In België had het Auflasten van 9600 kg naar 13760 kg een half jaar geduurd en € 360 gekost. Ook dat was een puur administratieve handeling.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door jervig »

Gewoon alle papieren insturen, je krijgt namelijk een geheel nieuw kenteken dat is de enigie reden. Je vergeet er bij te vertellen dat je nu een grijs kenteken hebt, je krijgt een nieuw geel kenteken retour.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door De Rooie Reus »

Ik wil je er ook nog op wijzen dat degene die op deel IB wordt genoemd niet geïdentificeerd kan worden als de eigenaar. Zie onderaan dit deel op de groene kant. Geen zorgen dus dat de wagen ineens op naam staat van een criminele katvanger die je bus als vluchtwagen zal gaan gebruiken.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door Yoni »

Waarom bewandelen mensen altijd de moeilijke weg met schouwing en spoorbreedte verklaringen en papieren van homologatie.

Ik ken een dozijn mensen waaronder ik die gewoon naar het rdw rijden met de mededeling de TMM omlaag te brengen, voor de spoorbreedte kan het rdw gewoon de rolmaat gebruiken.

niets speciaals dat papiertje van 75 euro ex btw!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door Arno Z »

Yoni, zo heb ik het ook gedaan. Tegelijk met de import (schouwing zonder APK). Bevriende chauffeur met C rijbewijs heen, ik kon zelf terugrijden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mb 508 terugkeuren

Bericht door DVIII »

het is echt net een kansspel , de een keurt zo wat er nodig is en de ander wordt als een zot van het kastje naar de muur gestuurd.
en vertel mij niet dat het altijd zo gebeurt is want ik maak alleen maar rare verhalen mee. en dan praat ik niet alleen over recreatie voertuigen maar ook over vracht en industrie voertuigen. niks dan narigheid !
ben zelfs wel een een uur opgehouden in zoetermeer ( het hoofdkantoor) omdat ik een (kenteken) schorsing had die gratis was, de balie medewerker kon dat niet geloven en ik kreeg mij papieren niet terug voor een chef zijn excuses aan kwam bieden en zei dat er en misverstand was. my two cents !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten