Pagina 1 van 1

Kentekencard

Geplaatst: 26 nov 2013, 23:12
door jervig
Ik ben net correspondentie met de RDW begonnen mbt de per 1/1/2014 in te voeren kentekencard. Vanaf dat moment ontvang iedere koper van een gebruikte dan wel nieuwe auto, automatisch de card ipv de huidige papieren versie. Op zichzelf prima, veiliger, eenvoudiger, maar............ik zie me nog niet wereldwijd met zo'n kaartje aan de grens verschijnen. Mijn concrete vraag aan het RDW is welke oplossing ze hiervoor gaan bieden, ik houd jullie op de hoogte van de reactie.

Groetjes,

Jeroen

Re: Kentekencard

Geplaatst: 28 nov 2013, 14:58
door Leo
Het zou me niks verbazen als ze niet buiten de EU hebben gedacht Jeroen.
Goeie actie! :clap:

Re: Kentekencard

Geplaatst: 28 nov 2013, 16:45
door De Rooie Reus
Een andere kwestie maar wel betrekking hebbend op de card: ik vraag me af of je na ontschorsing van het oudje ipv het papieren kentekenbewijs een card krijgt.

Re: Kentekencard

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:52
door Vinz
Daar had ik nog niet aan gedacht, dat is toch wel een groot punt, sommige landen kan ik me voor stellen dat ze het wel geloven maar kan me goed voor stellen dat je als smeris dit niet accepteerd of niks mee kan :crazy:

Re: Kentekencard

Geplaatst: 28 nov 2013, 22:59
door Vinz
En je moet naar een kentekenloket en dan krijg je een code van 4 cijfers en later dan een code met 5 cijfers.. dus kan rij je 3 dagen zonder kenteken bewijs rond aangezien ze hem opsturen en dan heb je ipv een deel 2, 2 stukes papier met codes.. ooh zo veel makkelijker dan dat papieren fotje :lol:

Hopenlijk kan ik me vrachtwagen invoeren voor het nieuwe jaar :angel:

Re: Kentekencard

Geplaatst: 10 dec 2013, 20:01
door Jeroen_Hanomaf
Zodra je hem bijvoorbeeld schorst krijg je al meteen de card, dus je moet er dan niets mee doen...

Ben trouwens wel benieuwd wat er uit de correspondentie met de RDW rolt :)

Re: Kentekencard

Geplaatst: 17 dec 2013, 08:46
door jervig
Op een ander forum vond men het maar een belachelijk onderwerp en ik heb daarom besloten het antwoord niet openbaar te maken. Er is deels een oplossing voor en voor een ander deel kan op individuele basis een oplossing gecreeerd worden. Eea is nogal afhankelijk van om welke landen het gaat, problemen kunnen zich eigelijk alleen voordoen in:

Midden Amerika, Zuidoost Azie en een aantal landen in Afrika.

Wie meer specifieke informatie wil mag me altijd benaderen, liefst wel de regio benoemen.

Groetjes,

Jeroen

Re: Kentekencard

Geplaatst: 17 dec 2013, 10:11
door Admin
Voor de meeste landen "ècht ver weg" heb je sowieso een carnet of een triptiek nodig. En die zijn groot genoeg om indruk te maken :up:

Re: Kentekencard

Geplaatst: 17 dec 2013, 15:28
door jervig
En niet alleen groot genoeg!! :eh:

De triptiek of carnet de passage is echter geen vervanging voor je kenteken maar een borgstelling voor de invoerrechten als je het voertuig achterlaat. In sommige landen verplicht, in sommige aanbevolen en wordt erkend maar ook heel veel landen hebben het verdrag, dat naar ik goloof uit 1954 stamt, niet ondertekend.

Hier het landenoverzicht:

http://www.adac.de/reise_freizeit/ratge ... e_passage/

Re: Kentekencard

Geplaatst: 12 okt 2014, 13:17
door jervig
Tijdens de laatste reis bij verschillende landen met de card last ondervonden om duidelijk te krijgen dat het om een kampeerauto handelt, op de kaart staat niks meer over de inrichting vermeld slechts de code ma/s1 die lang niet overal bekend is. In Uzbekistan bijvoorbeeld betaal je dan 600 bij in en 300 dollar bij uitvoer voor een voertuig boven de 3500kg. Een andere aanbeveling is om toch de milieu klasse te gaan vermelden op de kaart, ook dat scheelt veel geld soms bij de tolheffing en/of tijdelijke invoer. Bij een kleine grensovergang tussen Kirgizstan en Kazachstan wilde het zonder papieren versie geheel niet lukken. Kortom, de bevindingen zijn naar de RDW, kijken wat ze er mee doen, heb er wel vertrouwen in eerlijk gezegd.

Groetjes,

Jeroen

Re: Kentekencard

Geplaatst: 12 okt 2014, 20:52
door DVIII
de informatie op de kaart is inderdaad summier te noemen , maar ik vermoed dat de automobielclub er wel een oplossing voor heeft , je moet je altijd goed informeren over de gewoonten van de landen waar je naartoe rijdt of doorheen komt