Pagina 1 van 1

Terug naar bus?

Geplaatst: 04 jan 2014, 08:57
door Maxer
Terug naar bus omkeuren, is dat een optie? Ik moet er dan één (klap)stoel bij plaatsen, dat kan in de slaapkamer, dan heb ik 9+ 1 zitplaatsen en is het weer een bus. Dan kan alles verder blijven zoals het is en kan ik de overgangsregeling in omdat ie ouder is dan 30 jaar.
Van mijn verzekering heb ik gisteren vernomen dat wat het ook wordt, de voorwaarden, polis en bedrag blijven gelijk, mooi! Maar moet je dan ook elk jaar bij de rdw keuren en moet de tacho geijkt enz. Ikzelf heb daar twijfels over want ik mag hem niet bedrijfsmatig gebruiken dus heb dan ook geen tachoplicht.

Wie weet het?

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 04 jan 2014, 10:08
door jervig
Dat je hem van de verzekering niet bedrijfsmatig mag gebruiken is voor de tachoplicht en andere eisen geen item, je zal dus wat dat betreft aan alle eisen verbonden aan de status "bus" blijvend moeten voldoen.

Ik denk dat je het gebruik van de tacho achterwege kunt laten als je bij controle aannemelijk kunt maken dat je prive/toeristisch onderweg bent met je bus.

Groetjes,

Jeroen

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 04 jan 2014, 11:20
door De Rooie Reus
Misschien is er op dit forum niet genoeg kennis om over specifieke situaties een oordeel te kunnen geven. Daar zijn de jongens en meisjes van de belastingdienst voor. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat wil het een bus zijn, je misschien wel voor 10 personen een slaapplaats moet hebben. Om maar eens iets op te noemen.

Groet van,
Martin

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 04 jan 2014, 15:22
door Admin
Nee dat hoeft niet. Er zijn voldoende touringcars met een stuk of 50, 60 zitplaatsen en maar één of twee slaapplekjes.

Autobus met kampeervoorziening
Als een autobus voldoet aan de inrichtingseisen die gelden voor een autobus en ook voorzieningen heeft voor een kampeerauto, is het tarief een kwart van het tarief voor een autobus. Het motorrijtuig moet als autobus zijn goedgekeurd op grond van de wegenverkeerswetgeving.

En wat staat daar?

3.2. Autobus met kampeervoorziening
Een autobus is gedefinieerd als een motorrijtuig op drie of meer wielen dat is ingericht voor personenvervoer en wel voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen ( artikel 2, onderdeel e, van de wet).
Een motorrijtuig kan voldoen aan de inrichtingseisen die zijn gesteld aan een autobus. Hierop is het tarief voor een autobus van toepassing ( artikel 25c van de wet). Een dergelijk motorrijtuig kan tevens voorzieningen bevatten als zijn voorgeschreven voor een kampeerauto ( artikel 23a, eerste lid, van de wet).

Goedkeuring
In dit verband keur ik met toepassing van artikel 63 van de AWR (hardheidsclausule) onder de volgende voorwaarden goed, dat als een motorrijtuig voldoet aan de inrichtingseisen die zijn gesteld aan een autobus en voorzieningen bevat als zijn voorgeschreven voor een kampeerauto, een kwart van het tarief voor een autobus verschuldigd is.

Voorwaarden:
Voor deze goedkeuring gelden de volgende voorwaarden: ? Het motorrijtuig moet op grond van de wegenverkeerswetgeving als autobus zijn goedgekeurd. ? Voor het motorrijtuig moet een vergunning op grond van de Wet personenvervoer zijn afgegeven.

Dus: Wat wèl een eis is (kwam ik eerder al tegen op Facebook, van iemand die ermee geconfronteerd was), is een vergunning Personenvervoer.

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 04 jan 2014, 16:00
door De Rooie Reus
Het probleem is wel dat de Wet personenvervoer van toepassing is op openbaar/commercieel vervoer. Voor een particulier geldt die wet niet.

Ondanks wat je aanhaalt twijfel ik nog steeds. Op het ddl-forum kwam onlangs ook een uitspraak langs van iemand (het ging weliswaar over de BPM) die een bus als bus wilde laten registreren. Eén van de argumenten tegen was dat de kampeervoorzieningen niet toerekenend waren voor het aantal passagiers.
Maar vaak gaat het om zulke specifieke gevallen en er is zoveel jurisprudentie dat het alleen te achterhalen is door een specialist.

Groet van,
Martin

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 05 jan 2014, 10:03
door setrabus
Maxer schreef:Terug naar bus omkeuren, is dat een optie? Ik moet er dan één (klap)stoel bij plaatsen, dat kan in de slaapkamer, dan heb ik 9+ 1 zitplaatsen en is het weer een bus. Dan kan alles verder blijven zoals het is en kan ik de overgangsregeling in omdat ie ouder is dan 30 jaar.
Van mijn verzekering heb ik gisteren vernomen dat wat het ook wordt, de voorwaarden, polis en bedrag blijven gelijk, mooi! Maar moet je dan ook elk jaar bij de rdw keuren en moet de tacho geijkt enz. Ikzelf heb daar twijfels over want ik mag hem niet bedrijfsmatig gebruiken dus heb dan ook geen tachoplicht.

Wie weet het?
daar zat ik ook aan te denken Maxer
moet dan toch mogelijk zijn de code 95 vervalt omdat we niet commercieel zijn dus de tachoplicht ook ,alleen elk jaar naar de rdw voor de apk .
toch maar contact opnemen met de RDW.
Dus: Wat wèl een eis is (kwam ik eerder al tegen op Facebook, van iemand die ermee geconfronteerd was), is een vergunning Personenvervoer.
de wet personenvervoer is geen vergunning nodig voor niet commercieel vervoer of voor vervoer van eigen personeel.

groet setrabus

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 05 jan 2014, 15:39
door Jeroen_Hanomaf
Maar is blijkbaar dus wel nodig om een autobus met kampeervoorziening als zodanig gekeurd te krijgen, als ik de tekst van Ernst een paar keer doorlees.

Overigens staat ook in de APK eisen dat een tachograafkeuring, indien het voertuig deze volgens de in de APK regelgeving genoemde EG-regels moet hebben, niet verlopen mag zijn. De daar genoemde EG-verordening is echter dusdanig taaie kost dat ik er zelf niet uit kan halen wat ik zoek/wil. In de APK lijkt echter wel te staan wat wij/ik zoeken?
Keuringseisen Wijze van keuren
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring versie 1.0-2014
61
6. Indien een bedrijfsauto met een maximummassa van meer dan 3.500 kg moet zijn voorzien van een controleapparaat als bedoeld in verordening 3821/85/EEG:

Onderdeel a: de aanwezigheid van en de
geldigheidsduur op het installatieplaatje van de
tachograaf wordt visueel gecontroleerd.
Onderdeel b: visuele controle van de verzegeling
van het installatieplaatje van de tachograaf.
Onderdeel c: bij twijfel meting van de
bandenomtrek.
Onderdeel d: visuele controle van alle zichtbare
aansluitingen en verbindingen van de tachograaf.

Wijze van Keuren:
a. moet de bedrijfsauto zijn voorzien van een
installatieplaatje en mag de op het
installatieplaatje vermelde
geldigheidsduur niet
zijn verstreken, met dien verstande dat de
geldigheidsduur maximaal twee jaar vanaf de
installatiedatum bedraagt;
b. moet het onder a bedoeld
e installatieplaatje zijn
voorzien van een verzegeling dan wel zodanig
zijn aangebracht dat dit bij verwijdering
onherstelbaar wordt beschadigd;
c. mag de omtrek van de op de aangedreven wielen
gemonteerde banden niet meer dan 4% afwijken
van de waarde die op het onder a bedoelde
installatieplaatje is vermeld, en
d. moeten het controleapparaat en de voor het
functioneren noodzakelijke aansluitingen met
behulp van een verzegeling zijn beschermd
tegen een niet-toegestane wijziging in de
instellingen of onderbreking van de
stroomvoorziening.


De wijze van gebruik van het voertuig en de
onderdelen a tot en met d worden niet getoetst
tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de
afgifte van een keuringsrapport indien er geen
installatieplaatje in of op het voertuig aanwezig is.

Die blauwe tekst lijkt me precies wat ik in mijn geval zoek -plaatje eraf, probleem opgelost? De onduidelijkheid zit hem dan in het feit dat dit onderdeel A tegenspreekt... :crazy:

APK regelement: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2014.pdf
(citaat 5.3.6)
EG taaie kost: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 001:NL:PDF

Veel leesplezier... :wave:
Jeroen

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 05 jan 2014, 16:20
door Maxer
Om even bij te dragen aan de feestvreugde: Wil je met een bus of vrachtwagen gebruik maken van de overgangsregeling oldtimers MAG je er niet bedrijfsmatig gebruik van maken en aangezien je als privé gebruiker niet tachoplichtig bent zie ik het nut niet van een geijkte tachograaf want die ga je niet gebruiken.
Ik ga bellen . .

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 05 jan 2014, 19:30
door setrabus
:clap: we wachten op jou antwoord! :up: :up:

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 05 jan 2014, 22:50
door Gerard Exis
Maxer schreef:Om even bij te dragen aan de feestvreugde: Wil je met een bus of vrachtwagen gebruik maken van de overgangsregeling oldtimers MAG je er niet bedrijfsmatig gebruik van maken en aangezien je als privé gebruiker niet tachoplichtig bent zie ik het nut niet van een geijkte tachograaf want die ga je niet gebruiken.
Ik ga bellen . .
ik neem aan dat het de RDW een zorg zal zijn of je de bus-vrachtwagen particulier gebruikt of bedrijfsmatig, deze keuze komt namelijk na het kenteken maken. Daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat een tacho vereist is bij een kentekenkeuring.

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 06 jan 2014, 13:38
door Jeroen_Hanomaf
Gelukkig(?) is dat allemaal beschreven:
http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... achograaf/

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 10 jan 2014, 16:08
door De Rooie Reus
En, biedt één klapstoel soelaas?

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 10 jan 2014, 16:42
door jervig
Om aan het aantal zitplaatsen te komen neem ik aan van wel.

JP

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 10 jan 2014, 19:43
door Maxer
Jeroen_Hanomaf schreef:Gelukkig(?) is dat allemaal beschreven:
http://www.ilent.nl/onderwerpen/transpo ... achograaf/
Het probleem is dat het daar nergens over privégebruik gaat, alleen over bedrijfsmatig. Je hebt er dus niks aan. Ik heb net vernomen van een busondernemer dat de RDW niet kijkt naar de tachograaf. Dat is dus kennelijk verantwoording ondernemer. Als bus of vrachtwagen van vóór 1987 kun je gebruik maken van de overgangsregeling, waarbij je maximaal €120 per jaar aan mrb betaald maar dan 3 maanden niet van de openbare weg gebruik mag maken en het voertuig niet bedrijfsmatig mag gebruiken. Nou, dat vind ik allemaal prima want ga ik naar Portugal ga ik eind november en keer eind maart terug. Het is geen schorsing dus niets onwettigs. Nou nog even een klapstoeltje monteren en een afspraak maken met de RDW.

Re: Terug naar bus?

Geplaatst: 10 jan 2014, 21:31
door Jeroen_Hanomaf
Hoi Nico, dan moet je toch wat beter lezen denk ik ;-)
commerciële voertuigen die krachtens de wetgeving van de lidstaat waar ermee wordt gereden een historisch statuut hebben, en die voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen worden gebruikt. U kunt bij de RDW navragen of uw voertuig als historisch gezien wordt.
Gezien het feit dat je met die 120 euries overgangsregeling geen commercieel vervoer mag doen, lijkt me dit wel van toepassing. Anders zou opeens elke vroeger vrijgesteld vrachtwagen/bus opeens weer een tachograaf moeten hebben... of anders...:
ik heb voor onze LT ook navraag gedaan bij de RDW hoe dat zit met die tachograaf, en in het mailtje wat ik terug kreeg stond vermeld dat als er geen installatieplaatje op zit, de tachograaf geen onderdeel van keuring is. Het is wel of niet gebruiken of rondrijden met een verlopen tachokeuring is dan het risico van de ondernemer/bestuurder.
In mijn geval, zijnde niet-commercieel, <7,5t, en niet-historisch, geen probleem dus.

Groeten Jeroen