geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door Hanomaad »

Een maat van me is naar Frankrijk verhuisd en heeft toen zijn NL camper meegenomen en online geschorsd. Hij wil deze nu in Frankrijk invoeren. Is dat te doen zonder er weer terug mee naar Nederland te moeten? Hoe werkt een export eigenlijk in NL?

Wellicht dat iemand hier ervaring hiermee heeft.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door karmann »

Naar de douane(in nl) met kenteken en nummerborden
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door Admin »

Hoeft AFAIK niet. In België en in Duitsland geven de autoriteiten de invoer en nieuwe inschrijving door aan de RDW, waarna het voertuig automatisch wordt doorgehaald in het Nederlandse register. Je moet sowieso de originele papieren inleveren bij de invoer.
Ik zie niet in waarom dat in Frankrijk anders zou zijn, we wonen per slot van rekening in hetzelfde Europa.

Iets heel anders is dat PaulV (die al vele jaren in Frankrijk woont) stelselmatig verklaart dat het invoeren van een Nederlandse camper in Frankrijk ondoenlijk is..., Maar niet geschoten is altijd mis.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door DVIII »

frankrijk en veel andere landen laten alleen fabriekscampers toe , anders wordt het een prive auto / bus , maar nooit een camper !

en Ernst , niets zo verschillend als europa !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door Hanomaad »

Maakt dat financieel verschil?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door paulv »

Het is te doen een eigenbouw camper in Frankrijk op kenteken te krijgen, tenslotte ben ik ook bezig.

Hij moet dan natuurlijk wel voldoen aan de Franse camper normen te vinden in een boekje van de AFNOR "Amenagement des camping-cars".

Als je denkt dat alles goed is, alles in overleg met de DREAL (een soort RDW), eerst laten keuren door Veritas of een gelijkwaardige instelling en dan pas een kenteken bij de Prefecture aanvragen met de hele rits vereiste documenten waaronder een "Certificat de Comformité".

Veel gemakkelijker is het om direct een Franse camper te kopen. Ze zijn hier eerder goedkoper dan duurder dan in Nederland.

Het voordeel van een Franse camper rijden is dat er hier geen BPM en geen wegenbelasting bestaat.
Er bestaat hier trouwens ook geen burgerlijke stand zoals in Nederland. Je hoeft je hier dus niet in te schrijven om die Franse camper op je naam te rijden. Het enige wat hiervoor noodzakelijk is , is een geldig adres, aan te tonen met bv. een rekening op je naam van het EDF.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 14 mei 2014, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door Hanomaad »

Is een personenwagen ook vrij van BPM en wegenbelasting? Oftewel kan hij hem ook gewoon als niet-camper invoeren met b.v. minder zitplaatsen ofzo? Of wat zijn de regels mbt classificering?

Hij heeft flink wat tijd in dat ding gestoken en om die nou in te ruilen voor een fabriekscamper, dat lijkt me niet!

Jij zegt dat je er mee bezig bent. Hoe lang al? (Om een idee te krijgen van hoeveel tijd het kost).
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: geschorste Nederlandse bus in Frankrijk invoeren

Bericht door paulv »

Alles is vrij van wegenbelasting, ook touringcarcampers, die belasting bestaat gewoon niet.

Als hij hem wilt invoeren kan hij proberen hem eerst als bestelbus in te voeren, het enige dat daar (ook) voor nodig is een nieuwe Franse (invoer)APK en een keurmeester met slechte ogen.
Wat wel echt MOET is dat ALLES geheel volgens de homolegatie papieren is, ALLES is dan ook ALLES.
Er mag geen ander uitlaat op, geen smallere/bredere banden, natuurlijk niet meer of andere stoelen, geen veiliheidsgordels als die er toen ook niet inzaten, enz. Ook als dat wel het geval is met bv. een nieuwer model of iets dat in Nederland tot de standaard accesoires behoorde.
(zo is destijds mijn Volvo 245 afgekeurd omdat daar luxe iets bredere originele Volvo velgen op zaten)

Daarna heeft hij dan enige tijd om alles volgens de Franse veiligheids normen om te bouwen. Want illegaal met een tot camper verbouwde bus rijden mag hier ook niet. Geen belastingkwestie maar de verzekeringen doen (erg) moeilijk.

Echt gek zijn die normen niet maar er moeten wel goedgekeurde stoelen in, voldoende vaste ventilatie, nooduitgangen (mag een raam zijn), gas (30mb) met een vaste leiding en niet in de buurt van de uitlaat gemonteerd, enz. Als die vriend verstandig is geweest met het ombouwen kom je al een heel eind.

Zelf ben ik nu meer dan een jaar bezig met het ombouwen van een Franse schoolbus, maar ik werk niet zo hard al anderen hier op het forum. Effe af en toe een uurtje, en daarbij komt nog dat ik het wel wil naar mijn technische smaak. Vooral dat laatste kost tijd.
Over die normen maak ik me niet erg druk, zo zou ik het zelf ook gedaan hebben op wat bureaucratische details na. Zo wil ik stoelen uit een Espace IV hebben, maar die zijn weer niet goedgekeurd voor een bus. Dus dat wordt het achteraf montage :ssh: . Een houten kist als zitbank mag dan weer wel :crazy:
Kijk maar eens op: http://forum.tousencar.com/tous-en-car/ ... egorie.htm en http://www.atelier-des-barbares.com/index.php

Het is dus te doen (mits die bus ooit in Frankrijk ingevoerd is geweest) maar niet aan te raden.

Succes (en als je nog meer vragen hebt), Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten