Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Fvd »

Hallo

Weet iemand hier of je verplicht bent een apk uit te laten voeren bij de rdw als je een voertuig invoert met een hoger ledig gewicht dan 3500 kilo?

Het gaat om een bus van 4000 kilo op kenteken, import duitsland

Of kan je uitsluitend een identificatie laten uitvoeren om een kenteken te krijgen en de apk elders laten doen?

bvd

Fvd
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door a.de.boer »

Wij hebben onze camper van ledig gewicht 5200 kilo ook uit Duitsland gehaald en heb toen alles bij de RDW laten doen, voor ons was dat makkelijker.
Men is echter niet verplicht om de APK bij de RDW te laten doen, dit mag ook elders.
Volgens mij is het tegenwoordig zo dat als er een TUV keuring op zit dit door de RDW wordt geaccepteerd.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Fvd »

Hallo

Er zit geen tuv op, maar dat is geen probleem, ik wil alleen de apk niet bij rdw laten uitvoeren, slechts kenteken

Maar ik realiseer me nu dat ik een denkfout heb gemaakt

Het is toch niet zo dat er geen kenteken wordt afgegeven als er apk afkeur is?

Ik dacht tot noch toe dus van wel,ik dacht, apk afkeur is ook geen kenteken, terwijl het 2 verschillende dingen zijn

Ik ga morgen sowieso eens bellen maar elke info is welkom

Gr Fvd
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door GerardM »

Ik vind het hier heel duidelijk uitgelegd:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... -land.aspx

Samenvattend in jouw geval, waar je geen geldige TüV hebt en ook geen APK bij de RDW wilt laten doen, moet je dat zodra je de kentekencard ontvangen hebt laten doen, anders krijg je een boete. En je mag na de RDW ook nog langs de Douane om mogelijk BPM af te dragen.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Fvd »

Tenzij ik na afgifte kenteken acuut schors, dan vervalt apk plicht, tot de ontschorsing, mag het voertuig niet op openbare weg staan

De hamvraag is, kan ik na kenteken afgifte zelf bepalen waar ik het voertuig laat keuren voor apk?

Of, moet dat verplicht bij rdw samen met invoer/kentekenkeuring

En geld dat voor een voertuig van 4 ton>?

bpm no worries, 41 jaar oud

Fvd
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door GerardM »

Ik stel voor dat je de RDW belt morgen en ons laat weten wat de uitkomst is.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Arno Z »

Je mag bij ieder APK - 1 keurstation keuren. De RDW stelt hooguit de identiteit vast, en voert een APK uit. Een APK mag ook door een erkend ander keurstation uitgevoerd worden.

Inderdaad mag je in tussentijd niet op de openbare weg staan, wat ook niet mag is de blauwe platen van een andere bus van vergelijkbare leeftijd er op schroeven, terwijl die andere bus er ook nog mee rondrijdt.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Fvd »

apk niet verplicht, ook niet boven 3500 kilo

aldus de rdw

fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door DVIII »

@arno , wat jij doet moet je lekker zelf weten . je beantwoord de vraag niet dus ga er dan geen dingen bij verzinnen :angel:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Fvd »

Pesies, als nederlander met een turks kenteken de bosse in in mag ook niet trouwens en met uitsluitend een vliegbrevet van marokko naar huis rijden ook nie, tenzij je opstijgt met het ding ;)

Fvd
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door karmann »

Voor de duidelijkheid er word bij de Rdw niet gekeurd ,om een kenteken te verkrijgen,er word geschouwd of het chassis nr in overeenstemming is met de buitenlandse papieren,en daar krijgt men een kenteken op,de technische keuring,heeft hier niets mee van doen al zit er b.v. ook geen koplamp in maakt niet uit !,dit gebeurd bij de Apk en dat mag je laten doen waar je wil ,(is meestal elders goedkoper) Apk binnen de termijn of schorsen voor €24,-wil je geen bekeuring krijgen ? Dat is het!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Importeren voertuig hoger gewicht dan 3500 kilo en apk

Bericht door Fvd »

Bijna

Voorwaarden aan uw voertuig
De RDW kijkt bij een ingevoerd voertuig uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van het voertuig. Maar als het voertuig overduidelijk een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid, kan de RDW besluiten om het af te geven kentekenbewijs onmiddellijk ongeldig te verklaren.

Voertuigen van 30 jaar en ouder
Voertuigen van 30 jaar en ouder worden uitgebreid onderzocht bij de RDW-keuringsstations. Voor dit onderzoek moet u een afspraak maken. U kunt dat online doen. U kiest dan voor 'Invoer vanuit EU/EVA land met een voertuig van 30 jaar of ouder'. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen van een voertuig van 30 jaar en ouder. In het kosten-overzicht onderaan deze pagina staat dit vermeld als 'beoordeling 5 tot 9 aspecten'.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... -land.aspx

magoed, het ging me vooral om die 4 ton en apk plicht, die er niet is, ook niet boven 3500 kilo, wat ik wel dacht

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten