verzekering bij >3500kg op B, C1

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door Hanomaad »

Stel je rijdt met B rijbewijs een bus van 4000kg, waarvan de technisch toegestane massa ook 4 ton is, maar waarvan de "toegestane maximum massa voertuig" op het kentekenbewijs 3.490kg is. Als je dan iemand aanrijdt, krijg je dan gezeik met de verzekering? Gaan ze je überhaupt meteen wegen?

En stel je hebt C1, hoe zit het dan?

En nog een andere, stel dat je Laadvermogen "n.v.t." is in je kentekenbewijs, en dat je Toegestane maximum massa voertuig "Niet geregistreerd" is:
Screen Shot 2015-10-27 at 10.25.18 AM.png
Mag je dan tot 3500kg laden als je B hebt, en tot 7500 als je C1 hebt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door GerardM »

Volgens mij krijg je vooral gezeik met je eigen geweten, als je weet dat je fout bent en iemand het graf inrijdt.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door Hanomaad »

Gerard, bedankt voor je ongenuanceerde reaktie.

Zo lang je voertuig het gewoon technisch kan hebben, is de vraag dus, en ook wanneer je al lang zo rijdt en goed weet hoe de wagen reageert. Stel je hebt het over nagenoeg identieke MB T2's maar de een heeft 3500kg max op kenteken en de ander 5000kg. En stel je rijdt met C1.

Ik vraag niet naar gewetensbezwaren, want dan zou eigenlijk iedereen helemaal niet meer moeten rijden, verkeersveiligheid en milieu inbegrepen :)
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door Fvd »

tis simple, met b mag je tot 3500, met c1 tot max 7500 ,met c erboven

mtm niet geregistreerd heb je geluk, dan kan je er idd een hoop extra inladen , maar met b boven de 3500 ga je alsnog nat bij een aanrijding

de vraag is, waarom zou je deze risicos allemaal willen nemen, haal c1 of c en je krijgt een hoop meer 'bewegingsvrijheid'

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door Hanomaad »

Fvd schreef:tis simple, met b mag je tot 3500, met c1 tot max 7500 ,met c erboven

mtm niet geregistreerd heb je geluk, dan kan je er idd een hoop extra inladen , maar met b boven de 3500 ga je alsnog nat bij een aanrijding

de vraag is, waarom zou je deze risicos allemaal willen nemen, haal c1 of c en je krijgt een hoop meer 'bewegingsvrijheid'

Fvd
Wat er mag van de wet, weet ik. Dat was mijn vraag ook helemaal niet, als je goed hebt gelezen.

Waarom? Omdat je bus soms gewoon wat voller is dan op andere dagen, en omdat die bus daar gewoon voor gemaakt niet en je daar gewoon mee hebt leren rijden. Het enige verschil is een letter op je pasje.

De vraag is eigenlijk: heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door De Rooie Reus »

Je moet er vanuit gaan dat een verzekeringsmij een commercieel bedrijf is. Ze vergoeden je schade liever niet als ze daar aanleiding toe zien. Je moet er ook van uit gaan dat bestanden gekoppeld zijn en dat ze weten welk rijbewijs je hebt en wat de maximale massa van je wagen is.
Ik kan je dus geen goede raad geven.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door Wim »

Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door GerardM »

Vraag 1; je bent gewoon 510 kg te zwaar en dat is een overtreding; het rijbewijs C helpt je daarbij niet.

Vraag 2; als de MTM niet is geregistreerd kun je dat alsnog laten doen bij de RDW; is een administratieve handeling; kun je gelijk laten zetten aan de max technische massa. Zo heb je dan wel helderheid.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door Arno Z »

Gerard,

Er is een gerechtelijke uitspraak over het ontbreken van de maximum massa's. En dat is bijna de ideaal situatie.
Zit het voertuig (tijdens wegen) onder de 3.5t dan volstaat een B rijbewijs, tussen de 3.5 en 6.5 volstaat C1, daarboven C.
Eigenlijk een dynamisch rijbewijs dus, natuurlijk mag je niet boven de maximale gewichten op het typeplaatje uitkomen.
Een bronvermelding moet ik je helaas even verschuldigd blijven.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verzekering bij >3500kg op B, C1

Bericht door paulv »

Ik denk dat het risico dat de verzekering moeilijk gaat doen omdat je een paar honderd kilo te zwaar was ten tijde van de aanrijding met een kleine schade (geen invaliden) erg meevalt.

Als ze er achter komen (hoe?) nemen ze toch ook de kosten van dit onderzoek mee in hun schatting van de mogelijke vergoeding. Het zijn ten slotte commerciële bedrijven.

Maar ik vindt wel dat als je toch in dit schemergebied opereert je beter je C kunt halen en een bijpassende camper moet gaan rijden. (veel goedkoper, de kosten van je rijbewijs vallen in het niet als je de prijzen van een 508 met groot rijbewijs ziet. Om maar te zwijgen over het gezeur dat je te zwaar bent)

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten