de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

Alle camperaars en reislustigen moet het niet ontgaan zijn , de gemeenten , provincies en hele landen krijgen de laatste jaren een vrijbrief om regels , eisen en verboden op te zetten omtrend je vrijheid om te bewegen met een voertuig. In meer dan de helft van de beperkingen wordt het spook van de vervuiling aangehaald om voertuigen te verbieden, en een even zo belangrijk deel van onze voertuigen mag niet meer zonder extra belasting door duitsland en binnenkort, belgie rijden. Het lijkt wel een strafexpeditie , want in veel gevallen wordt je vraag waarom ,beantwoord met "omdat je verkeerd gestemd hebt". In mijn bescheiden mening leidt dit repliek dat mensen straks helemaal niet meer willen stemmen , maar dat vind ik persoonlijk. Voorlopig worden de vrijheden die we altijd hebben mogen genieten steeds verder ingeperkt en daar mag wel eens iets over gezegd worden. in dit draadje kunnen we over onze zorgen en mogelijkheden uitwisselen. Dus de beperking van 7,5 ton in duitsland , of de 3,5 ton in belgie en dan al de lokale wethouders die zich geroepen voelen druppels op de gloeiende plaat te voorkomen. :?:
Laatst gewijzigd door DVIII op 21 mar 2016, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door jooph »

En dan vergeet je nog te melden dat ook de belastingen omhoog gaan. Zeker voor de oude zware diesels wordt het straks onbetaalbaar gemaakt, krijg ik de indruk.

Mocht je het geluk hebben om het uit te zingen totdat je auto 40 jaar oud is dan zou ik er rekening mee houden dat die regeling tegen die tijd wordt afgeschaft.

Ik ben me in ieder geval wel aan het orienteren wat wijsheid is.

Joop
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

ja oude diesel , ik kan met mijn kennis op andere brandstoffen overstappen , maar je hebt gelijk . De wereld gaat aan vlijt tenonder . ik weet niet of ze de 40 jaar regeling nog verder opschuiven , dan is het te vergelijken met de wortel aan de hengel die de ezel steeds denkt te bereiken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door vanhooltje »

Die 7.5 ton in Duitsland en de 3.5 ton in België geld alleen voor goederen (beroeps) vervoer.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door Arno Z »

Op camperforum zijn ze de regelgeving aan het uitpluizen. Daar is in ieder geval twijfel instaan over campers boven de 3.5 ton op een bedrijfswagen kenteken (M2).

Kampeerauto's zijn in België vrijgesteld, maar als er een automatische controle wordt gedaan en vergeleken met het kentekenregister dan kan dat register makkelijk de verkeerde informatie geven.

Denk aan kampeerauto's zonder vermelding op het kenteken, of alleen een opmerking bij type of uitvoering.

Overigens lijkt er vergelijkbare problematiek te zijn bij de geplande milieuzone in Amsterdam.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

allereerst, ik geloof niet dat nederland , belgie actief informatie mag geven over kentekens en de inhoud van het register. maar dat is allemaal praktische uitvoering . ik wilde het hier hebben over de maatschapppelijke gevolgen van de insluiting , door regels , wetten en geboden.

Of zoals ze dat in een cowboy liedje al zongen ," Don't fence me in "
ik krijg namelijk het gevoel dat er door de partijen die onze belangen behartigen er een potje van wordt gemaakt .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door Arno Z »

Tjah, in Den Haag zit het dagelijks bestuur. De Directie zit in Brussel.

Fijn dat wij kunnen stemmen over wie het dagelijks bestuur is, maar de Directie bepaalt wat gebeurd.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door Wim »

Tja , eens even kijken of ik een beetje logisch kan formuleren hoe ik er over denk .

Over de hele "linie" wordt de regelgeving steeds strakker , voelt soms aan als een te klein corset . :MrGreen:
Het is niet meer zo dat als een bepaalt niveau in de regelgeving is behaald de druk verdwijnt .
Wel nee !! We verleggen dan het gewenste niveau , de "lat" gaat gewoon nog een stukje omhoog .

Hiermee probeert men alle gaatjes in de regelgeving te dichten en blijft er dus geen ruimte meer over voor mensen die niet kunnen of willen voldoen aan wat men onder normaal verstaat .
We worden dus gedwongen op te gaan in de grauwe massa , er is geen plaats (meer) voor mensen met afwijkende mening of levensstijl .

Ik vind dit een verarming van onze maatschappij !
Ben ook nog eens bang dat er door deze druk meer mensen zullen uitvallen , dwz in de gezondheidszorg terecht zullen komen .

Hoe denken jullie hier over .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

dat is misschien geen onterechte constatering. ik dacht met de regels om tot hoge leeftijd doorwerken al gelijk ,"dan zal de bijstand het nog druk krijgen". Maar goed de verlegging van de norm valt dus meer mensen op . Ik vind ook dat je bijna geen plannen meer kan maken met wat je moet kopen wat langer mee gaat dan twee jaar. Het ge-emmer is begonnen met de afschaffing van het grijze kenteken voor particulieren. Toen werd ineens een heel contingent autobezitters het recht ontnomen waarop ze een auto hadden gefinancierd. Alsof je voor de lol met twee zitplaatsen rondrijdt . ( en het heeft geen open dak...). Nu hebben we net de oldtimerregeling in ons gezicht gekregen , en niemand weet zeker of de 40 jaar regeling wel zo solide is.
Voorlopig is het geen sluipverschijnsel meer , maar valt het dus neer mensen op. Zou het komen omdat de verkeerde partijen onze belangen verdedigen. Zelfs de Anwb houd zich meer met bijzaken bezig dan met belang van de leden ... toch
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door De Rooie Reus »

Tja, zolang we allemaal thuis blijven zitten en met een Engelse sleutel om de bus heen blijven lopen, zal er niets veranderen.
Toen we voor de tweede kamer stonden en de ME kwam waren we met te weinig om de afschaffing van de oldtimerregeling tegen te houden. Tijdens de Franse revolutie is de laatste belangrijke omwenteling geweest, daarna zijn we blijven klagen op forums.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

Ik zou het niet leuk vinden als we voor elk recht of voorziening alleen maar via het actiemodel kunnen laten zien dat we dat niet willen. Maar het lijkt wel steeds vaker de enige weg om gehoord te worden. Het ging daar om de afschaffing van een voorrecht wat toch ook wel rederlijk uitgebuit werd door bepaalde lieden dus dat er iets moest veranderen was niet zo vreemd. Waar ik me nu boos over kan maken is het economisch principe dat de grondstof prijs geen enkel effect heeft op verkoopprijs van het eindproduct. Iedereen betaald een hoge prijs voor zijn brandstof en het lijkt dat iedereen dat ook maar voor lief neemt. Ergens zie ik een parrallel , de mensen accepteren zomaar alles wat er bedacht wordt. Met een goed verhaal , het was een foute regeling die teveel geld kostte , of we kunnen de prijs niet verlagen want we moeten geld verdienen. Alle autobeperkende regels worden vandaag de dag meteen aangehaakt bij het effect op het millieu , als je verder leest , zie je staan dat de steden niet verder mogen bouwen als de vervuiling niet afneemt, en dat kost geld .........
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door jooph »

Wie is er nou tegen een goed milieu??

Dit argument zal altijd ingezet worden om de oldtimer bezitters een zachte dood te laten sterven.

Daar helpt actievoeren niks tegen want getalsmatig zijn we met veel te weinig.

Joop
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door vanhooltje »

Tja, dan gaan ze alles op elektra laten rijden, want die vervuilen niet...........en die accu,s dan? Maar dat vergeten ze gemaks halve die groenen!
En dat er steeds meer regels komen is duidelijk, maar dat kan ook niet anders met TE veel mensen in nl en de wereld.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

het zal uiteraard voor de dagelijkse woon en werkverkeer in veel gevallen een oplossing zijn om op electra te gaan rijden , maar iedereen weet wel zo'n beetje dat je de energie voor de accu duur moet maken van brandstof , of wind of zonnepaneel energie. in de meeste gevallen nu wordt die accustroom gemaakt met fossiele brandstof en kan je met een accuvoertuig een paar uur rijden alvorens de boel weer geladen moet worden . dus of dat een oplossing is voor vakantie en recreatievoertuigen betwijfel ik . zoals het nu is kosten die voertuigen veel geld en is je horizon erg dicht bij , een soort beperking dus
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door vanhooltje »

Ik doelde meer op de vervuiling die het maken van die accu,s geeft, + de vervuiling van electra centrales, tesame erger als de roet uitstoot. En ja ver kom je er niet mee, en voor de modale burger niet op te brengen.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door jervig »

Voor alle helderheid,

Met een als camper ingerichte auto, geregistreerd als camper of niet, rijd je zowel in B als in D, ongeacht het gewicht, tolvrij en ook op zondag zijn er geen beperkingen.

Groetjes,

JP
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door Yoni »

graag even een bron vermelding ken een paar mensen die al een box hebben gekocht of willen kopen om te kunnen reizen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door jervig »

Voor B:

Simpelweg vrijstelling aanvragen, gewoon de stappen volgen op de site van de heffende instantie (= niet de uitvoerende instantie).

Je moet de vrijstelling aanvragen voor Wallonië, Vlaanderen en het Brussels gewest. Je kan het ook overall doen, in het Nederlands of het Frans. Doe je het in het Nederlands dan komt het er op neer dat je de vrijstelling krijgt van de Vlaamse belastingdienst maar die geldt dan voor heel B.
Stuur foto's van de bouw/inrichting mee.

De bron ben ik zelf................heb de vrijstelling net binnen.

Voor D:

Kan je een vrijstelling aanvragen maar hoeft niet. Ziet je voertuig er van buiten niet uit als camper dan kan het handig zijn om het wel te doen, dan wordt het kenteken herkend door het tolsysteem. Ook voor het zondag rijverbod geldt dat slechts de feitelijke inrichting maatgevend is en niet de registratie in het land van herkomst.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door Hanomaad »

Heb je links naar de desbetreffende websites? Verder vraag ik me af wat precies de criteria zijn van de automatische herkenning als camper door het tolsysteem..
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door jervig »

B:

uitvoerende instantie: Satellic.be heffende instantie viapass.be

D:

https://www.toll-collect.de/en/toll_col ... eiung.html
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door nawm »

Hallo Jervig, ik neem aan dat jij een camper hebt. Ik bedoel een vrachtwagen ingeschreven als personenvoertuig.
Wij kregen vandaag het bericht dat we wel zo'n kassie moesten hebben én dat het aan staat als we door België rijden.

Dus als jij ingeschreven staat als vrachtwagen ben ik benieuwd waarom jij wel en ik niet :-) aan die tol vast zit.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

Over dat verschil wordt behoorlijk schimmig gedaan her en der . Ik heb de site van satellic opgezocht en daar staat dat je ingericht moet zijn voor vrachtvervoer . Die inrichting zou dan gewoon voldoende moeten zijn voor de vrijstelling .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door DVIII »

De tolhefferij slaat trouwens flink toe , ook in polen en andere "oost" europeese landen heffen al tol . Nederland is of te laat of te vroeg ? .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door nawm »

De belgische wegenbelasting oordeelt dat ik voor de Nederlandse wet een vrachtwagen ben. Hoe is dat in België? Is daar ook een onderscheid in vracht-campers en personenauto-campers?
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: de wereld om ons heen lijkt wel kleiner te worden

Bericht door De Rooie Reus »

Ik denk dat het aan de code op je kentekenbewijs ligt: is die SA?

Want:
http://www.viapass.be/fileadmin/viapass ... _NL_HI.pdf
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten