N1 -> M1 verandering RDW

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een Hanomag F40 die kampeerauto inrichting heeft. Deze staat als N1 te boek, bedrijfsauto dus. Nu gaan ze in Amsterdam op 1/1/2017 de milieuzone uitbreiden waardoor alle bedrijfsauto's op diesel van vóór 1/10/2005 er niet meer in mogen:

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/milieuzone/

M1 (personenauto) nog wel. Ik zou daarom graag het kenteken willen omzetten naar M1, maar alleen als dat niet al teveel werk is. Ik ben namelijk aan het bouwen aan een nieuwere MB T2 die ik zowieso ga wisselen met de Hanomag, alleen was het plan pas op een later tijdstip. De nieuwere T2 is al M1.

Heeft iemand ervaring met het "papieren omwisselen" van N1 naar M1 of omgekeerd, bij de RDW?

Als het teveel moeite is, dan moet ik gewoon harder doorwerken. Ik moet zowieso vóór 1/4/2017 een wissel van parkeervergunning maken, want vanaf die datum is het niet meer mogelijk een diesel van vóór 2005 op een parkeervergunning te krijgen:

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... -parkeren/

Het zou dus maar 3 maanden zin hebben voor de Hanomag.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Yoni »

Is het RDW hier niet de aangewezen instantie voor informatie?
Ik weet niet wat hun criteria voor personenauto of bedrijfsauto met kampeer inrichting is.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Tuurlijk zijn ze dat. Maar dat was de vraag niet...
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Arno Z »

Bel ze en maak een afspraak om een camper kenteken te krijgen. Dan willen ze het interieur zien (eisen staan op de site) en verandert de registratie vanzelf.
Leges zullen wel ca €80 zijn.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Arno Z »

Bijkomend voordeel is dat je kenteken klopt voor de Belgische tol.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Ik heb al een "camper kenteken":
Screen Shot 2016-06-01 at 20.52.09.png
Ik weet dat het heel verwarrend is, maar een camper kenteken is niets meer dan een aantekening in de "omschrijving van de inrichting". Dat kan dus op zowel bedrijfsauto als personenauto. Tegenwoordig worden bedrijfsauto's meestal personenauto gedoopt wanneer er een kampeerwagen inrichting in wordt getimmerd en die door de RDW gekeurd wordt.

Maar dat heb ik dus al. Ik hoef niet van inrichting te veranderen, in wil van voertuigsoort veranderen. En ik heb geen zin in een weegbrug, om maar eens wat te noemen ;-)

Wat betreft de Belgische tol, zo lang je onder de 3500kg weegt ben je zowieso vrijgesteld, maar campers daarboven ook:

https://www.nkc.nl/actueel/2016/april/g ... in-belgie/

Ik las hier dat ze niet kijken naar die inrichting aantekening op het kenteken, maar of je auto daadwerkelijk een kampeerwagen inrichting heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Arno Z »

Ja, en dit is je doel:

Afbeelding

En dat geef je door aan de RDW tijdens het gesprek. Die SA is de EU codering voor een camper. Kampeerauto is een mooie Nederandse naam zonder rechtsgeldige waarde buiten deelstaat Nederland ;-)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Aha. Achja, ik weet niet of dat toegevoegde waarde gaat hebben. In België is het zowieso niet van toepassing < 3500kg. En daarboven moet je er "als een camper uit zien". Lekker vaag allemaal.

Voor die 3 maanden laat ik maar gewoon zo en moet ik wat harder doorklussen om de bussen om te wisselen.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 03 jun 2016, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Arno Z »

NB: Ze gaan niet wegen, behalve als je er om vraagt. Daarnaast, je hebt nu toch een extra rijbewijs?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Okee. Is het overwegen waard dan.

Wat betreft mijn C1 rijbewijs, dat is fijn om te hebben. Maar een bus op >3500kg rijklaar op kenteken vind ik totaal niet handig. Je mag veel wegen/milieuzones niet in en betaalt vaak meer tol. Ik blijf dus liever onder die grens.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 03 jun 2016, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door GerardM »

Even checken, lees ik hier nu tussen de regels door dat je rondrijdt met een bus waarvan de APK verlopen is (screenshot) en die zwaarder dan is de MTM op kenteken ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Nee, zeker niet. Die screenshot is van een paar jaar terug. Ik had het APK dingetje eraf moeten laten. Dacht je nou echt dat ik al anderhalf jaar met een verlopen APK rond rij? Dat zou toch wel een dure aangelegenheid zijn inmiddels!

Wat betreft het gewicht verhaal, de bus zal als ik op vakantie ga iets zwaarder dan 3500 gaan zijn. MTM is niet van toepassing, maar >3500 totaal mag natuurlijk niet met B rijbewijs. Daar heb ik nu een C1 rijbewijs voor zodat ik op alle punten goed zit. Ten slotte heb je te maken met max technische massa volgens het typeplaatje en de specificatie van Mercedes. Dat is 4600 voor deze bus.

Hier zitten veel mensen mee met campers. Zodra ze gaan vol laden zitten ze er snel overheen. Technisch vaak geen probleem, rijbewijs-technisch wel.

Maar de draad is redelijk ontspoord. Ik vroeg om iemand met persoonlijke ervaring omzetten N1 -> M1 (i.v.m. milieuzone), meer niet.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door GerardM »

:up:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Net met een RDW keurmeester aan de lijn gehangen. Ik mag 'm aanbieden voor deze aanpassing, ze kijken naar alle verschillen die nodig zijn (gordels etc.) maar ook naar gewicht "in geval van twijfel".

Ik heb een afspraak gemaakt, half januari, kan helaas niet eerder wegens grote drukte. We gaan het zien.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Arno Z »

Ben benieuwd. Maar tot dat gelukt is kan je dus niet met de bus aan huis komen?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: N1 -> M1 verandering RDW

Bericht door Hanomaad »

Vanaf 1/1/17 is dat inderdaad het geval :(. Nouja kan wel, maar kost me (meen ik) €90 per keer. Ik woon een paar honderd meter van de grens.

Wat betreft de keuring, ik ga m zo leeg mogelijk halen. Kleine wielen erop, tank leeg (meter staat altijd op vol), hh accus eruit, meubilair eruit voor zo ver mogelijk (maar nog wel camper waardig), reservewiel eronder uit etc. Meer gewicht betekent duurdere verzekering en als ik pech heb andere classificatie (>3500kg) waardoor ik opeens wegen niet in mag of meer tol moet betalen. Eerst maar wegen bij de vuilstort :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten