IRK

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

IRK

Bericht door Arnold Smeets »

Een wat ruime interpretatie van "overige wettelijke bepalingen" leidt ertoe dat ik hier wat noteer over de IRK van de ANWB:

De voorwaarden van de IRK 2006 zijn redelijk vriendelijk geworden voor de kampeerautoeigenaar. Twee jaar geleden had ik nog een lang en ernstig gesprek met de productmanager van de IRK waarin we niet veel verder kwamen, nu zijn diverse onderwerpen toch verwerkt.

Met nadruk stel ik dat de hele set voorwaarden van belang is maar navolgend een uittreksel met die artikelen welke voor de kampeerauto van bijzonder belang zijn:

quote
Supplementen
Het Aanhangwagensupplement biedt de dekking van IRK en IRK Plus voor caravans, aanhangwagens en vouwwagens.
Het Kampeerautosupplement biedt de dekking van IRK en IRK Plus voor kampeerauto’s. Voor eigenaars en gebruikers van kampeerauto’s is het verplicht dit supplement te nemen.


Kampeerauto’s
Alleen als de IRK (Plus) is uitgebreid met het Kampeerauto-supplement, hebt u hulp voor uw kampeerauto. Die hulp omvat in de eerste plaats assistentie bij de reparatie van de kampeerauto. Is uw kampeerauto niet te repareren, dan hebben IRK Plus-houders recht op een vervangende kampeerauto (alleen indien mogelijk) of een vervangende auto en een vervangend verblijf.

Voor welke voertuigen geldt de hulpverlening?
De IRK (Plus) geldt voor één voertuig met een geldig Nederlands kenteken. Er is een aantal uitzonderingen, zie hiervoor de Algemene Voorwaarden. Het kan een personenauto zijn, een motor (met zijspan), een snor- of bromfiets of een invalidenwagen. Uiteraard moet de bestuurder wel de juiste papieren hebben, moet het voertuig verzekerd zijn en moet het voldoen aan de wettelijke eisen.

1.9 Kampeerauto
Een motorrijtuig dat wordt bestuurd met een rijbewijs B of C, waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen die bovendien is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid en dat gebruikt wordt voor toeristische doeleinden. Dit inclusief de daarin of daarop meegenomen Bagage.

1.12 Supplementen
Kampeerautosupplement en/of Aanhangwagensupplement, zoals omschreven in Deel III van deze Algemene Voorwaarden.

1.14 Voertuig
Maximaal één motorvoertuig met een geldig Nederlands kenteken (niet langer dan totaal 120 dagen per jaar in het buitenland verblijvend) voor alle Rechthebbenden tezamen, dat wil zeggen:
• een motorrijtuig dat mag worden bestuurd met een rijbewijs in de categorie A of B met uitzondering van Kampeerauto’s;
• een motorrijwiel inclusief bagagewagentje en/of zijspan;
• een snor-/bromfiets inclusief het hierbij behorende bagagewagentje;
• een rolstoel waarvoor een WA-verzekering verplicht is;
• fietsen en rolstoelen voor zover die als hoofdvervoermiddel gelden en alleen voor reparatiebegeleiding en repatriëring.
Voor alle bovenstaande geldt dat:
• het voertuig is verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid;
• het voertuig voldoet aan de wettelijke eisen;
• het voertuig een geldig kentekenbewijs heeft;
• het voertuig geen geschorst kenteken heeft of dat het een voertuig is t.b.v. export;
• met het voertuig geen goederen of personen zijn of worden vervoerd die in strijd zijn met de wet.
Uitzonderingen:
• Een IRK (Plus)-houder (ongeacht nationaliteit), woonachtig in Nederland, met een niet-Nederlands gekentekend Voertuig, heeft recht op Hulpverlening in het Dekkingsgebied met uitzondering van Nederland en het land waar het Voertuig is gekentekend of geregistreerd. Voor Repatriëring, Invoer en een Vervangende auto geldt aanvullende eis dat het kentekenbewijs van het Voertuig ten minste drie maanden op naam van de Rechthebbende staat.
• NATO- en BFG/NL-kentekens worden, indien motorrijtuigenbelasting in Nederland wordt betaald, beschouwd als Nederlandse kentekens. Indien geen motorrijtuigenbelasting in Nederland is betaald, worden deze kentekens beschouwd als kentekens van het land waar de IRK (Plus)-houder woont.
• Wordt tijdens een reis binnen het Dekkingsgebied gebruik gemaakt van een lokale huurauto, dan is er wel recht op
Juridische hulp in dat land. De overige hulp blijft uit-
gesloten.

1.6.4 Invoer
Indien na de Gebeurtenis de repatriëringskosten de economische restwaarde (naar Nederlandse maatstaven) van het Voertuig overtreffen, gaat de ANWB op kosten van de Maatschappij over tot invoer en vernietiging of verkoop van het Voertuig in het land waar het zich bevindt. Indien het Voertuig permanent achterblijft, wordt de Bagage gerepatrieerd op kosten van de Maatschappij, voorzover deze Bagage redelijkerwijze niet door de Rechthebbende kan worden meegenomen.

Deel III - Supplementen
Artikel 2 Kampeerautosupplement
2.1 Algemeen
• Uitsluitend indien de IRK (Plus)-houder ook een Kampeerautosupplement heeft afgesloten, heeft de Rechthebbende ook aanspraak op hulp voor de Kampeerauto (voor definitie zie Deel I, artikel 1.9). Op deze hulp voor de Kampeerauto zijn de relevante bepalingen van Deel I en II van deze Algemene Voorwaarden van toepassing met dien verstande dat daar waar ‘Voertuig’ staat ‘Kampeerauto’ moet worden gelezen.
• Een aanspraak op een vervangende Kampeerauto dan wel anderszins vervangend vervoer en verblijf is enkel mogelijk bij een IRK Plus.
• Daarnaast geldt dat de vergoeding voor Sleephulp maximaal €500,– is.
2.2 Vervangende kampeerauto of vervangend vervoer en verblijf (alleen van toepassing voor IRK Plus)
Recht op een vervangende Kampeerauto of anderszins vervangend vervoer en verblijf ontstaat als de Kampeerauto is uitgevallen of gestolen en niet kan worden gerepareerd voor een veilige reis of binnen 48 uur wordt teruggevonden. De Maatschappij vergoedt de kosten van een vervangende Kampeerauto of anderszins vervangend vervoer en verblijf. Dat wil zeggen:
• de huurkosten gedurende maximaal 30 dagen aaneengesloten voor een vervangende Kampeerauto in het buitenland;
• de aantoonbaar noodzakelijk gemaakte extra kosten van verblijf tot een maximum van € 50,– per persoon per dag voor de (resterende) duur van het voorgenomen verblijf met een maximum van 30 dagen.
unquote

Belangrijke boodschap: kijk naar de supplementen!!

Ik ga nog weer in de slag over D rijbewijs campers en over het repatriëren van klassiekers met een geringe economische waarde.

Aanvullende opmerkingen zijn van harte welkom.

Groet


Arnold
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Arnold,

Dank je voor de uitgebreide uiteenzetting,
Ik had in 2005 een aanhanger/kampeerauto supplement. Dit was een papiertje, maar uit jou verhaal voor 2006 lijkt het nu dat het twee aparte supplementen zijn geworden.
Klopt dat?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

IRK

Bericht door Arnold Smeets »

Ja.

Er is nog meer aangepast. Lees die :twisted: voorwaarden een keer door en zorg er voor dat je er aan voldoet. Niets is zo vervelend als behoorlijk geld betalen en vervolgens toch geen dekking te hebben door een klein detail.

Groet,

Arnold
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:17
Locatie: Nieuwendijk

Bericht door Joost »

Hoi Arnold,

We hebben een oldtimer die nog niet omgekeurd is naar kampeerauto. In 2004 moesten we hiervoor nog een supplement aanschaffen, in 2005 was IRK plus de enige mogelijkheid (wat in prijs geloof ik €1,- duurder was).

Op de terugreis kregen we pannen in Frankrijk en bleken de onderdelen pas na een dag of vier te arriveren. Na overleg tussen een ANWB-er en de garagehouder werd snel besloten dat de bus op transport naar Nederland ging en wij met vervangend vervoer. Hierbij is de economische waarde totaal niet ter sprake gekomen anders was hij zeker blijven staan. Ook in de afhandeling in Nederland is het nooit ter sprake gekomen.

Waar wel naar gekeken werd was het maximaal aantal inzittende. We waren met z'n zevenen en hebben acht zitplaatsen in een dubbele kabine. Deze kabine hebben ze gecheckt.
Geen dubbele kabine: ANWB betaalt het maximaal aantal officiele zitplaatsen. Is dit twee of drie dan krijg je een treinkaartje, vier of een huurauto naar maat (wat dus een personenauto is).

Verder is uitgebreid gekeken naar het gewicht en de afmetingen van de bus. Het gewicht voor de check B of C. De afmetingen voor het passen op reguliere autotransporters.
De hoogte en lengte is hierbij doorslaggevend en werd op de halve centimeter nauwkeurig gemeten (en ze namen geen genoegen met de maten op het kenteken).

Mijn Frans is niet zo goed om duidelijk te krijgen wat de maxima afmetingen zijn. Als je toch nog wat vragen aan ANWB wil stellen past deze mooi in het rijtje.


Al met al hebben wij het ANWB-lidmaatschap voor de komende jaren terugverdient. Alles betaald met uitzondering van de extra overnachting (gratis op het terrein van de garage) en een terugreis met een auto waarbij we alleen de brandstof moesten betalen (diesel ipv benzine, 1 op 18 ipv 1 op 7)....


Groeten,
Joost
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten