Rijbewijs

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Rijbewijs

Bericht door fidom »

We hebben een 508 die te zwaar is voor rijbewijs B. Ik heb CE en CCV-B, dus dat is geen probleem. Maar Mirjam wil ook wel eens legaal sturen. Moet zij naast rijbewijs C ook het CCV-B doen? Ik heb de indruk van wel, maar zie dat hier graag bevestigd.

Welke rijschool in het noorden van Nederland (en dan bedoel ik niet Zwolle, maar het noorden) is aan te raden, ook qua kosten?

Alvast veel dank!

Hans Fidom
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Hans,

In de laatste Klep heeft op pagina 4 een overzicht gestaan van de noodzakelijke rijbewijzen en vakdiploma's.

Arnold meldde enige tijd geleden dat er in Nederland nog geen zicht is op de invoeringsdatum van het rijbewijs C1 (3.5 t < MTM < 7.5 t). Dit betreft een Europese aanbeveling die uiteindelijk in alle lidstaten zal worden ingevoerd.
Hier in België is die categorie inmiddels wel al ingevoerd en de exameneisen zijn duidelijk lichter dan die voor het "echte" C. Misschien is het zinvol de status quo te laten voortbestaan tot er meer duidelijkheid is m.b.t. bedoelde datum...

Groeten,
Ernst
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Merci

Bericht door fidom »

Dankjewel Ernst. Ik zal de volgende keer ons blad beter lezen!

Hans
Unknown User

Re: Rijbewijs

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:
fidom schreef:Maar Mirjam wil ook wel eens legaal sturen. Moet zij naast rijbewijs C ook het CCV-B doen?
Hoi Hans,

Ik zat nog even te denken over jouw bericht.
Laat Mirjam niet sturen in jullie bus, ze is namelijk niet verzekerd als ze het bijpassende rijbewijs niet heeft.
Het woord legaal speelde ineens door mijn hoofd.

Dit ter aanvulling.

Groeten Ben
Hoi,

Ja daarom vind ik dat rijbewijs ook wel interesant.
Ik twijfel aan het werkelijke gewicht van onze camper.
Op het kentekenbewijs staat 3150 ledig.
Ik weet ook niet wat telt : wat er op het kenteken staat of wat je werkelijk weegt. Misschien maar eens wegen net voor we op vakantie vertrekken maar waar?

Gr Stephan
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Safety first...!

Bericht door fidom »

Dé tip van wijlen cluboprichter Dick de Groot die me steeds bijblijft, is: Safety first!

Dus nee, Ben, Mirjam piekert er niet over te sturen in de 508.

En ja, als je meer weegt dan je volgens je kenteken mag, en dat is vaak 3500 kg, dan kun je dus niks meer meenemen. Zoals Stephan: de wet rekent per volwassene 75 kg, je neemt nog eens 100 liter water mee en dan zit Stephan dus al op 3400 kg - zonder nog maar een spatje bagage. Dus die is eigenlijk gewoon altijd in overtreding.
Natuurlijk kun je dan met ANWB-brieven gaan zwaaien waarin staat dat je de wet niet zo strikt moet nemen, zoals in de club wel is bepleit, maar lukt die truc ook wanneer je in Hongarije over een oude Skoda bent heengereden (zo goed zijn onze trommelremmen immers niet) en daarmee een wildvreemde levenslang in de rolstoel hebt gezet? Dan is wat op je kenteken staat gewoon 3500 en ik geloof van zijn lang zal zijn leven niet dat je onder je aansprakelijkheid uitkomt als je dan net effe zwaarder bent - ANWB-brieven of niet.

Maar goed: een ieder doe wat goed is in zijn eigen ogen.

Wegen doe je trouwens gewoon op een weegbrug, die staan in de Gouden Gids. Kost je per weging zo'n 10 euro, hooguit.

Beste groet

Hans
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

ccv-B

Bericht door Peter »

Voor zover ik weet staat de 'B' van ccv-B voor: Beroepsgoederenvervoer.
In de volksmond noemt men het ccv-b diploma dan ook wel chauffeursdiploma.
Ik heb altijd geleerd dat een chauffeursdiploma (lees: CCV-B) alleen verplicht is in NL, en dan alleen bij het besturen van een vrachtwagen waarvan het gewicht, vermeerderd met het laadvermogen, meer bedraagt dan 7.500 kg.
Die 7.500 kg ga je niet redden met 'n 508. Tenminste, niet legaal :wink:
Dus heb je, mijns inziens, geen chauffeursdiploma (ccv-b) nodig.
Een ander grapje van het chauffeursdiploma is dat 'ie alleen in NL verplicht is.
Als iemand dus wel 'n groot rijbewijs heeft, maar geen chauffeursdiploma, mag 'ie de hele wereld over rijden met 'n zware vrachtwagen (>7,5 ton), behalve in NL.
Voorbeeld: Ik (met diploma) rij naar de grens en daarna rijdt m'n vrouw (zonder diploma) naar, uuuhhh, Tokio. Volkomen legaal.
Ze (smeris e.d.) zullen in het buitenland ook nooit om je chauffeursdiploma vragen. Alleen 'n C-rijbewijs volstaat. Heb zelf ruim 20 jaar rondgestuurd van Noordkaap tot Malaga, en de enige die ooit om m'n chauffeursdiploma gevraagd heeft was 'n veldwachter in Elspeet.

Nu schijnt er met het nieuwe C-rijbewijs wel iets veranderd te zijn.
Voor zover ik begrepen heb moet je tegenwoordig ook examen doen in techniek en/of vervoerskennis o.i.d. Ik kan me echter niet voorstellen dat je dan naast je rijbewijs ook het (officiele) CCV-B diploma uitgereikt krijgt.

Kortom: Bij een totaal gewicht (eigen gewicht + laadvermogen) tussen 3.500 kg en 7.500 kg volstaat een C-rijbewijs. Boven de 7.500 kg is in NL dan ook nog het CCV-B (chauffeursdiploma) verplicht.

Wat betreft de gewichten van het voertuig: Bij 'n controle gaat men, in eerste instantie, uit van de gewichten zoals die aangegeven staan op het kentekenbewijs. Heeft men nu teveel beladen dan komen de werkelijke gewichten boven het max. toegestane gewicht zoals dat op het kenteken vermeld staat. Dus volgt 'n bekeuring voor overbelading en, eventueel, uitladen van het voertuig tot het max. toegestaan gewicht.
De kneep zit 'm bij 'n voertuig wat teruggekeurd is naar B-rijbewijs (zoals de mijne).
Leeg gewicht: +/- 2.600 kg
Laadvermogen: 900 kg
= tezamen: 3.500 kg, dus B-rijbewijs.
Ga ik nu meer dan 900kg laden, bijv 1.500 kg, kom ik boven de 3.500 kg werkelijk gewicht. Wordt ik nu gecontroleerd volgt 'n boete voor overbelading. Ik ben echter niet verplicht om dan ook 'n C-rijbewijs te hebben omdat het voertuig zelf geschikt is voor B-rijbewijs.
Gebeurt er op dat moment echter 'n ongeval kan de verzekering natuurlijk wel aanvoeren dat het voertuig overbeladen was, dus (gedeeltelijk) schuldig. Vooral in het buut'nland ben je dan al gauw de klos.

Naar eer en geweten beantwoord :?

Peter.
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Duidelijk verhaal!

Bericht door fidom »

Dat komt dus goed uit, dat het chauffeursdiploma alleen tot de grens nodig is!

Inderdaad, een 508 van 7,5 ton, dat lukt je niet snel. Maar ja, je droomt wel eens wat, en ik droom van een echt dikke oude Rundhauber, bijvoorbeeld een 1113 - dus een 11-tonner. Zwaarder mag wat mij betreft ook...

bedankt Peter!

Hans
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Hans,

:D Wij hebben vreselijk lang gedubd over het wel of niet aanschaffen van een Rundhauber. Uiteindelijk hebben we besloten voor een wat nieuwer type.

Behalve aan het gebodene op http://www.mobile.de kun je je ook eens verlustigen in http://a-roettgermann.de/MB_Kurzhauber/ ... auber.html .

O, sorry! Ik ben ongelooflijk off-topic :oops:

Maar mooi zijn ze!
Ernst
fidom
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 okt 2005, 11:34
Locatie: Houwerzijl
Contacteer:

Zo zit het

Bericht door fidom »

Het CCV in Den Haag meldt mij dit:

Voor campers zwaarder dan 3500 kg geldt dat je rijbewijs C nodig. Je wordt alleen tot het examen toegelaten als je drie certificaten kunt tonen (Administratie, Techniek, Vervoer). De cursus daarvoor is identiek aan die voor het CCV-B (=chauffeursdiplima BEROEPSgoederenvervoer), maar de exameneisen voor de certificaten zijn wat lager. De cursuskosten zijn identiek.

Nog meer info: C-rijbewijs pakketcursus hier in Groningen incl. examen 1600 euro; CCV-B bij LOI incl. examen 400 euro (de rijschool vraagt 700).

Hans

PS Sorry: natuurlijk was Martin Vijzelaar de oprichter van de club! Dick was wel kort daarna als secretaris steun & toeverlaat van het bestuur, maar feiten zijn natuurlijk feiten.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

CCV-B

Bericht door Arnold Smeets »

Bij het certificaat Verkeer zijn ongeveer 10 vragen welke met name betrekking hebben op grote auto's.
Als je examen doet voor Verkeer moet je standaard 43 van de 50 vragen goed hebben om door te mogen voor rijbewijs + chauffeursdiploma.
Wanneer je er echter 32 van de 50 goed hebt mag je ook door voor het rijbewijs maar met de beperking dat je dan niet het CCV-B diploma krijgt.
Voor een camper volstaat dit mits geschikt voor minder dan 8 passagiers want dan geldt het verhaal chauffeursdiploma passagiersvervoer.

Het verschil tussen de beide examens is echter zo gering dat algemeen geadviseerd wordt gewoon voor de gehele opleiding te gaan.

Groet,


Arnold
Unknown User

Re: ccv-B

Bericht door Unknown User »

Peter schreef:De kneep zit 'm bij 'n voertuig wat teruggekeurd is naar B-rijbewijs (zoals de mijne).
Leeg gewicht: +/- 2.600 kg
Laadvermogen: 900 kg
= tezamen: 3.500 kg, dus B-rijbewijs.
Ga ik nu meer dan 900kg laden, bijv 1.500 kg, kom ik boven de 3.500 kg werkelijk gewicht.
Hoi,

Peter dan heb ik nog een vraag: Ik heb een camper kenteken en hier staat alleen het autogewicht op en dus geen laadvermogen.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik weet dat als ik meer dan 3500 weeg dus te zwaar ben.
Ben trouwens wel op zoek naar een weegbrug in de buurt maar kan er maar geen vinden.

Groeten Stephan
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

Kenteken.

Bericht door Peter »

Ik bemoei mij er niet meer mee.

Groeten Ben
Waarom niet, Ben :?:
Zolang we on-topic blijven zullen ze deze thread toch niet gaan verplaatsen, hoop ik :wink:
Hoewel, je weet nooit :roll:

Stephan.

Camper-kenteken is toch een geel-kenteken?
Daar staat, volgens mij, nooit een laadvermogen op.

Een weegbrug in Almere kan toch niet zo'n probleem zijn, lijkt me?
Rij het industrie-terrein n's op en zoek een (oud)ijzerhandel, oud-papierhandel o.i.d.
Die hebben allemaal 'n weegbrug.

Peter.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Oke bedankt Peter,

Dat is inderdaad een goeie zal dat eens doen.
Ben toch echt benieuwd wat ie nu echt weegt.
Volgens mij is hij omstreeks 1992 op camper kenteken gezet
dus er zal best een hoop aan veranderd zijn sinds die tijd.

"Even" het C bewijs halen is een dure grap waar ik eigenlijk niet het
geld voor heb.

Misschien dat ik hem voor het volgende weekend nog uit de stalling ga halen en dan maar eens over het industrie terein gaan rijden op zoek naar een weegbrug. Hoop dat ik dan niet te erg schrik. We kochten hem om met "B" te rijden en ik heb nooit (stom natuurlijk) gedacht aan het overladen.

Groetjes Stephan
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Chauffeursdiploma niet nodig voor Camper

Bericht door Twan Schoenmakers »

Een chauffeursdiploma heb je alleen nodig als je je beroepsmatig bezig houd met het goederenvervoer. Indien je Camper ook op kenteken te boek staat als Camper doe je nooit aan beroepsmatig goederenvervoer en dus speelt een Chauffersdiploma nooit.

Het voorgaande staat natuurlijk los van de eisen die tegenwoordig aan het halen van een rijbewijs C gesteld worden. Maar dan komt dus de eis vanuit een andere hoek.

Verder geld voor hen die met een vrachtwagen rijden, die een Rijbewijs C gehaald hebben onder oude eissen (dus zonder Chauffeursdiploma volledig of beperkt), en die niet oud genoeg zijn om een volledige vrijstelling te genieten (geboren voor 30-6-1955), dat indien zij minder dan 12 uur per week bezig zijn met beroepsgoederen vervoer zij geen Chauffeursdiploma nodig hebben. Je dient die 12 uur wel aannemelijk te maken, maar dat is op basis van de tachograaf natuurlijk goed mogelijk. Dus voor een incidentele rit vormt dit geen probleem.

Gezien het feit dat we in 2009 zullen overstappen naar een europees Chaffeursdiploma, zou dit heel wel kunnen betekenen dat er ook wijzigingen gaan komen in de vrijstellingen, dus met andere woorden dat de vrijstelling voor 12 uur per week zou kunnen komen te vervallen. Het moeten hebben van een Chaffeursdiploma voor een Camper boven de 7500 is niet waarschijnlijk omdat dit al in de basis van de definitie "beroepsmatig met goederenvervoer" besloten ligt.

Bronnen:
http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/ds ... type_id=15
Klik daarna op "Is het chauffeursdiploma verplicht?"

http://www.ivw.nl/nl/land/goederenvervo ... iploma.jsp
Laatst gewijzigd door Twan Schoenmakers op 06 feb 2006, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

weegbrug

Bericht door Arnold Smeets »

Weegbrug Emmeloord
Nagelerweg 2
8304 AB Emmeloord (Gemeente Noordoostpolder)

Weegbrug Combinatie Flevoland.
Nijverheidsweg 19
8251 KJ Dronten (Gemeente Dronten)

Weegbrug Nagele
Eggestraat 18
8308 AB Nagele (Gemeente Noordoostpolder)

Verder hebben vuiloverslagbedrijven vaak een weegbrug, grote oude metalen handelaren, veevoederproducenten.

Peter heeft bijna helemaal gelijk: geel kenteken = personenauto = geen laadvermogen op kentekenbewijs. De aantekening "kampeerauto" kan echter ook op een bedrijfswagen verkregen worden.

De importeur kan aan de hand van het chassisnummer het technische laadvermogen van je auto opgeven, ook bij personenauto's.
Bedenk echter dat je nooit over de kleinste limiet mag: is je rijbewijs B voor maximaal 3500 kg en kan je auto technisch 5000 aan dan blijft 3500 de limiet. Kan je auto technisch 4500 aan en heb je groot rijbewijs dan blijft 4500 de limiet.


Groet,


Arnold
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Oke dan helemaal duidelijk!!

Bedankt voor de antwoorden en zal snel op de brug gaan staan!!!
Groeten Stephan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten