Beetje al te rustig

Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Beetje al te rustig

Bericht door jervig »

Het valt me op dat zowel op dit als op andere fora de activiteit afneemt, je kunt dat zien als een maatschappelijke ontwikkeling. Fora zullen naar mijn mening in de komende paar jaar aanzienlijk minder bezocht worden, er zal zeker minder geschreven worden, er zullen minder aanmeldingen zijn gecombineerd met een hoger aantal inactieve forumleden en veel kleinere fora zullen verdwijnen.

Als eerste dient zich dan de vraag aan of de initiatief nemers van een forum a) het laten gebeuren of b) een strategische heroriëntatie doen die er toe leidt dat hun forum zich gaat of blijft onderscheiden van de massa en zo ook op de lange duur een aantrekkelijke plek blijft op het web.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Admin »

Een volkomen terechte constatering van Jeroen.

Uiteraard heeft "Het Team" daarover ook nagedacht. In plaats van het samen te vatten als "maatschappelijke ontwikkeling" hebben we geprobeerd de oorzaken te benoemen:
- Door de recente veranderingen in de belastingheffing is het aantal voorheen belastingvrije "busjes" beslist afgenomen;
- Het reisseizoen is voor de meeste lezers voorbij. De stimulans van de ophanden zijnde reis ontbreekt;
- Er heeft een wildgroei in het aantal fora plaatsgevonden;
- Voor wat betreft Campertechniek.eu: "alles is al gezegd". Met een slim gebruik van de zoekfunctie hoef je geen nieuwe vragen te posten;
- Er is een duidelijke substitutie merkbaar door FaceBook.
En er zijn vast nog wel wat factoren aan te voeren.

Met een strategische heroriëntatie komen we niet veel verder. Het forum Campertechniek.eu blijft doen waar het goed in is, betrouwbare antwoorden geven op praktijkvragen. Ter verluchtiging blijven reisverhalen en andere niet-technische bijdragen welkom, maar zij mogen niet de overhand krijgen en de indeling in categorieën en threads moet stevig vastgehouden worden (veel fora worden onbruikbaar en sterven een stille dood daar een overmaat aan ongein, terwijl serieuze onderwerpen onvindbaar zijn).
Ons USP is kwaliteit, d.w.z. zo veel mogelijk antwoorden van professionals en ervaringsdeskundigen en zo weinig mogelijk "ik denk dat..." en "ik heb gehoord dat..." Moderator en Admin sturen hier al lange tijd op.
Er heeft al een behoorlijke diversificatie plaatsgevonden: het scala voertuigen is oneindig veel breder dan tien jaar geleden en ook Engelstalige bijdragen zijn toegestaan.

Als iemand (zinvolle) andere suggesties heeft om Campertechniek.eu levendig(er) te houden/maken.... die zijn uiteraard welkom!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Detlev »

Gedeeltelijk mee eens, maar....
"Door de recente veranderingen in de belastingheffing is het aantal voorheen belastingvrije "busjes" beslist afgenomen;" daar ben ik het zeker niet mee eens! (als je tenminste bedoelt dat er minder bussen zijn)
Er zit bij mij aan de overkant een groot krakersbolwerk met enorme loodsen, staat vol met geschorste en gewoon rijdende bussen.
Bij Dubbellucht is het aantal leden nog steeds snel groeiende. De club weekenden worden door ongekend grote aantallen leden bezocht. Wat opvalt zijn de vele jonge gezinnen met kinderen.
Als ik op Facebook kijk zie ik daar wel eea. maar niets met enige kwaliteit.....(betreffend onderhavig onderwerp dan in dit geval) meer een hoop gekeuvel en kuddes koetjes en kalfjes......Ennuuuh, dat Facebook is alweer op z'n retour hoor, is al niet meer cool.....

Ik denk overigens dat de recente verandering hier op dit forum het geen goed gedaan heeft, komt de oude look & feel nog terug Ernst? Ik zie dit meer als belangrijkste reden hier.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Admin »

Hi Detlev,
Die aantallen zijn geteld. Dat er tegenover jou een krakersbolwerk zit, zegt statistisch niet veel.
Bij Dubbellucht heb je het over één merk voertuigen...
V.w.b. FaceBook ben ik het volkomen met je eens, er wordt meer geblaat dan dat er serieuze gegevens worden uitgewisseld.

Ik ben dagelijks op zoek naar een style die overeenkomt met de vertrouwde Subsilver2, maar die is er gewoon nog niet voor PHPBB 3.1.1 :down: Hetzelfde geldt voor een Chatbox....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Beetje al te rustig

Bericht door paulv »

Ik denk dat het aantal zelf-sleutelaars en zelf(om)bouwers afneemt.

- Die jongelui van tegenwoordig kunnen niet eens meer sleutelen, mijn neefjes gaan met een lekke band al naar de fietsenmaker. Brommers hebben ze nog nooit opgevoerd, aan de huidige auto's valt niet eens meer te sleutelen. Waar doe je dan nog sleutel-kennis op?

- Ook het aantal zelfbouwers neemt af. Al die oude busjes zijn reeds omgebouwd of op de sloop geëindigd. De huidige wegenbelasting moedigt dat ook niet echt aan.

- Echt onnozelen heb je hier ook niet meer, (wel op het camperforum :lol: )

- Nieuwe ontwikkelingen zijn er (bijna) niet meer, na de inburgering van PV panelen is het wachten alleen nog maar op een nieuwe generatie accu's.

- De oude garde (zoals o.a. Leo) :angel: weet het nu wel zo'n beetje, alles is al een keer besproken.
De meesten hiervan zijn trouwens bezig met het ombouwen van oude touringcars/vrachtwagens/trailers en die kunnen gewoon uit hun eigen ervaring putten.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door GerardM »

Allereerst proficiat met het 10-jarig bestaan van dit forum !

Ik zie het ook op andere fora inderdaad, van een andere vereniging (niks met bussen) waar ik secretaris ben en het besloten forum aan de gang hield. De leden weken uit naar Facebook, veel vluchtiger en het grote nadeel dat je er niet echt op inhoud kan zoeken. Hier kan dat wel en het is een handig naslagwerk geworden. Ook voor mezelf trouwens; ik heb de meeste klussen hier gedocumenteerd.
Feit is ook dat mijn bus min of meer 'af' is, dus ik heb niet zo veel meer te melden...

Met de nieuwe oldtimerregeling mag ik vanaf volgende week niet meer met mijn blauwe ster rijden, zit er nu over te denken om deze dan maar in de camperstalling te zetten (voor het eerst overdekt dit jaar) en de bus bij huis op de oprit (ik ga m niet schorsen), zodat ik in de winter nog wat kleine klusjes er aan kan doen... Ben benieuwd wat het gaat worden.

En oh ja, ik mis ook de knop 'Toon nieuwe berichten', waardoor ik minder snel zie dat er iets nieuws is en dus minder snel reageer. Op mijn andere computer had ik een bookmark gemaakt en die werkt nog wel.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Beetje al te rustig

Bericht door jervig »

'Toon nieuwe berichten' zit onder Snelle links, links bovenin.

JP
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door GerardM »

Gevonden dank je !
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat Facebook betreft daar heb ik het wel mee gehad, verwijderd van mijn telefoon.
Maar waar kun je je nu abonneren op het onderwerp, die knop mis ik.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Admin »

Gebruikerspaneel (rechtsboven)
Beheer abonnementen

Maar let wel op: deze functionaliteit hoort bij deze vormgeving. Zodra die beschikbaar is, wil ik een heel eind terug naar wat we gewend waren (avatars links van het bericht). Dus er kan nog het nodige veranderen....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Beetje al te rustig

Bericht door fuzzyduck »

Ik las en reageerde altijd via tapatalk. Die doet het nu niet en kom ik slechts een x per week even langs om de updates te lezen
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Admin »

Tapatalk is opnieuw geïnstalleerd en aangemeld. Op mijn Android tablet werkt 't.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Wim »

Hallo beheerder en moderator (kortom het team) .

Ik weet dat jullie het erg druk hebben gehad met het weer op de rails zetten van ons onvolprezen forum .
Nu ben ik één van de weinige leden die druk gebruik maakte van onze chatbox .
Die begin ik nu toch ernstig te missen .

Ik hoop dat jullie de tijd komen vinden om ook deze functie weer te activeren .

Bij voorbaat mijn hartelijke dank .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Admin »

Dag Wim,

Ik wéét wie er dagelijks op de chat te vinden waren! Helaas is "weer activeren" een te simpele voorstelling van zaken. Je moet je realiseren dat de stap van 3.0.12 naar 3.1.0 niet alleen een onderhoudsupdate was (zoals 3.0.11 naar 3.0.12), maar een fundamentele wijziging. Je ziet dat aan het verspringen van het middelste cijfer van het versienummer. (Omdat 3.1.0 een lek bevatte is één dag later 3.1.1 al gepubliceerd.)
Daarom zoek ik ook elke dag binnen de PHPBB-community of er voor de nieuwe software al een chatbox-extensie beschikbaar is. En tot dusverre is er nog niets getest en vrijgegeven. Maar op verschillende plekken in de wereld zijn ontwikkelteams hard bezig.

Wat zegt Wikipeda:
Er is een groot verschil tussen een update en een upgrade:
*Een update wordt meestal uitgebracht om ontoelaatbare tekortkomingen, zoals bugs (programmeerfoutjes) of beveiligingsrisico's te herstellen of om een klein deel van het programma te wijzigen. Een upgrade brengt meestal grotere veranderingen met zich mee, zoals volledig nieuwe functionaliteit, een nieuwe gebruikersinterface ...
*Updates zijn meestal te herkennen aan het feit dat het tweede of een later getal van het versienummer met 1 verhoogd wordt. Bijvoorbeeld van 1.1 naar 1.2 of van 1.12 naar 1.13 of van 1.7.2 naar 1.7.3.
*Bij een upgrade verhoogt normaal het eerste getal van het versienummer en wordt het tweede getal terug op 0 gezet. Bijvoorbeeld van 1.5 naar 2.0
*Voor een update hoef je normaal niet te betalen, zelfs niet als het om een commercieel programma gaat. Deze dient immers om een ondeugdelijk product te verbeteren. Voor een upgrade moet je echter meestal bijbetalen (indien het om een commercieel programma gaat). Dikwijls moet je echter niet zoveel betalen als wanneer je het programma voor het eerst zou aanschaffen.
*Updates hebben meestal een kleinere omvang dan upgrades.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Beetje al te rustig

Bericht door jervig »

Het topic beweegt zich in de richting van wat er op dit forum zoal gebeurt of juist niet gebeurt.

Allereerst,

Naast een maatschappelijke ontwikkeling die zich wel degelijk ontplooit kan je natuurlijk zoeken naar specifieke op dit forum van toepassing zijnde argumenten. Dat hebben jullie gedaan en zijn tot een lijstje gekomen. Wat ik er eerlijk gezegd in mis is de conclusie of en wat met de huidige ontwikkeling te doen.

Verder,

Mijn indruk is dat mensen die al langer op dit forum verblijven graag voormalige functionaliteit terug zien en vooral ook hechten aan de voormalige feel and look. Wat ik mis is dat er iemand met een suggestie komt hoe dit forum te verrijken zonder afbreuk te doen aan identiteit en gewenste kwaliteit.

De forumnaam "campertechniek" laat volgens mij voldoende ruimte voor verbreding. De vraag is eerder willen "we" dat. In het verleden zijn er nogal eens topics geweest waaruit duidelijk naar voren kwam dat nieuw, of nieuwer dan een bepaald jaar of technische ontwikkeling hier eigenlijk niet thuis hoort. Dat je niet bang bent voor vieze handen hoeft naar mijn smaak ook niet te betekenen dat je perse alles zelf doet, ik zelf bijvoorbeeld heb daar soms ook helemaal geen zin in. Toch is "laten doen", zeker als je dat wel zelf zou kunnen of zou moeten kunnen, hier bijna vloeken in de kerk.

Ik denk dat het zonde zou zijn als dit forum een schone dood sterft, zover is het natuurlijk nog lang niet maar misschien is het toch goed om binnen de gestelde normen naar verbreding te kijken.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Admin »

Jeroen,

Wat betreft de vertrouwde feel & look, zodra die beschikbaar komt, wordt-ie geïmplementeerd.
Hetzelfde geldt voor een chatbox. Die zal er vermoedelijk iets anders uitzien dan voorheen, want de ontwikkelaar van mChat heeft me gemaild dat-ie niet van plan is naast de mChat-MOD een mChat-extension te bouwen :-(

En ik schreef hierboven al dat zinvolle suggesties welkom zijn!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Arno Z »

Zelf heb ik meer het vermoeden dat het een jaarlijkse cyclus is, zeker op het vlak van (zomer-georiënteerde) hobby fora. Dus campertechniek, motorbootjes, zeilboten, motoren en dat soort dingen. Ik denk dat veel mensen deze tijd van het jaar een beetje topic moe zijn, dat trekt weer bij richting het voorjaar als de dagen weer langer worden?

Als ik in mijn eigen situatie kijk, herfst = regen + donker = heel veel extra reistijd. Maar goed, de tijden waarop de kinderen weggebracht en weer thuis zijn is een constante. Dus de beschikbare werktijd wordt minder, daar gaan dus de avonden (en het lekker op het forum rondhangen).

Dat er goed gezocht wordt op het forum dat is volgens mij wel te zien, zo nu en dan komt er een topic naar boven waarop na 5 jaar ineens weer een nieuwe reactie komt, dat is mooi. Maar dat alles al gezegd is dat durf ik niet te stellen, ook denk ik niet dat 'de jongeren' geen interesse meer hebben in het oude rijdende goed. Kijkend naar het DBL weekend vorige keer viel mij op dat er heel wat 20-ers en 30-ers met een antieke camper aan komen. Wel denk ik dat deze generatie anders omgaat met internet. Meer hit-and-runs door (Google) deeplinking, iets wat goed werkt met een goed gevuld en geïndexeerd forum. Een -gemodereerde- aanmelding zijn ze niet zo'n fan van en als er al ergens wordt ingelogd dan liefst via Google of Facebook syndication (https://wiki.phpbb.com/OAuth_Providers)

Zelf volg ik 3 groepen op facebook die zich met Düdo's bezighouden. Dubbellucht, gemodereerd en redelijk goed te doen. Een nederlandse liefhebbers groep die bijna alleen maar over gespotte bussen gaat en een engelse groep, die alleen maar over roest en ebay links. Tijdverdrijf om naar te kijken, niet om te participeren.

Terug naar het topic, het lijkt me dat de database een boel geheimen kan vrijgeven over tendensen, uitgesmeerd over jaren en seizoenen ;-)

Oh ja, en zo kan je abonneren:
Untitled image.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Beetje al te rustig

Bericht door fuzzyduck »

Tapatalk doet het weer inderdaad. Hier hiep hoera. Mooi gedaan!
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Beetje al te rustig

Bericht door SergeL »

Wellicht af en toe eens een meeting, dat doet het altijd goed voor de levendigheid van een forum. Of zo nu en dan eens een sleuteldag met een bepaald onderwerp. Iemand die een workshopje wil geven in iets waar ie goed in is.. etc
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Beetje al te rustig

Bericht door paulv »

Bij mij (20km ten Oosten van Limoges (F)) kunnen jullie altijd wel komen voor een treffen, plaats zat, ik zou zeggen van de zomer?
Ook individueel altijd welkom.

Pracht omgeving. 900km van Utrecht, mooie gratis camperplaatsen bij mij of aan het meer. Camping € 7/9 incl. gratis fietsen/waterfietsen/boten enz. Beter en goedkoper kan echt niet: http://www.bujaleuf.fr/index.php?id=fr37

Vraag maar aan Leo, Ernst, Detlev, enz.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Detlev »

Ha ja, mooi en relaxed is het daar zeker!
Afgelopen zomer zijn we te lang op het strand blijven liggen,
we hadden daardoor helaas geen tijd meer om langs te komen :eh:
Waren wel min of meer bij jullie in de buurt natuurlijk tijdens de terugweg....

PS: spoorhuisje al verkocht?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Beetje al te rustig

Bericht door paulv »

Nee, maar er zijn nog wel serieuze belangstellenden voor, die komen binnenkort kijken.

Voor diegene die het gemist hebben: http://www.marktplaats.nl/a/huizen-en-k ... ousPage=lr

Het adres geeft recht om belastingvrij een (zware diesel, ook bussen en vrachtwagens) camper op je naam te zetten (er is geen wegenbelasting in Frankrijk).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Beetje al te rustig

Bericht door jervig »

Iets wat simpel te realiseren valt en in ieder geval bij mij een ergernis zou wegnemen is er voor te zorgen dat links op het forum in een nieuw venster openen. Daarmee blijf je op het forum, anders moet je doelbewust terug navigeren en dat komt er meestal niet van.

Groetjes,

Jeroen
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Beetje al te rustig

Bericht door Fvd »

of rechtermuisknop, openen in nieuw venster
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Beetje al te rustig

Bericht door jervig »

Dat weet ik wel maar dat vergeet je gewoon vaak.

Je klikt en shit je bent van het forum af.

Is een simpele instelling waarmee alle links in een nieuw venster openen.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten