Oosterrijk autobaan: vignet of kastje

oa navigatie, route & ferry's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Oosterrijk autobaan: vignet of kastje

Bericht door Eduard »

We gaan door Oostenrijk heen. Heenweg noordelijk, maar terug zuidelijk.
Vermoedelijk is onze 508 een of twee honderd kilo zwaarder dan 3500 kilo.
Als je de Oostenrijkse autobaan neemt, word je dan gewogen / Moet je van te voren aangeven dat je vermoedens hebt datie te zwaar is?
Ik wil best een kastje kopen maar als het niet hoeft dan liever niet.

Met vriendelijke groet,
Eduard
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Niet gewogen

Bericht door GerardM »

Eduard,

uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je bus niet gewogen wordt en
er ook geen uitgebreide grenscontrole is. Als je er van overtuigt bent dat je bus meer dan 3500 kg weegt is het een kwestie van risico inschatten
en kansberekening:
ofwel een vignetje kopen, met als risico dat als je aangehouden en gewogen wordt je een boete kunt krijgen van 220 euro.
Ofwel braaf een Go-box kopen van 5 euro en 15 eurocent per kilometer betalen en het risico lopen dat je niet wordt gecontroleerd en achteraf dus het gevoel hebt dat je geld hebt weggegooid :? .
Wat staat er overigens op je kentekenbewijs als gewicht ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Re: Niet gewogen

Bericht door Eduard »

Gerard,
Massa ledig voertuig is
3110 kg
Maximum massa voertuig
3490 kg
Maximum last as (asnummer)
1900 kg (1) 2200 kg (2)

Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik goed naar die gewichten kijk. Dat mijn camper over de 3490 kilo kan komen zal ook komen door het rek met Vespa PX200 die achterop de camper zit.
Ik kan dus -als ik de autobaan neem en alleen een(, nee twee) vignets zou kopen- met de Vespa achter de camper of voor de camper uit kunnen rijden.

Als hun regel is dat er niet naar het kentekenbewijs gekeken wordt maar naar het strikte gewicht, zonder enige tolerantie, dan zal ik gewoon een box moeten kopen.
Mijn vraag was dus -realiiseer ik me nu pas- of en hoeveel tolerantie er is ten aanzien van het gewicht.

Het is overigens mogelijk dat er automatisch gewogen wordt, je rijdt over een lus of een gevoelig deel van de weg.

Heb jij een vignet gekocht of een box? En wat was/waren het gewicht(en) van jouw 508?

Met vriendelijke groet
Eduard
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik volg deze discussie nauwlettend.
Ik ben ook van plan door oostenrijk te gaan deze zomer naar kroatie.
Echter mijn ledig gewicht is 3720.
Het werkelijke gewicht zal ongeveer 4200 kg zijn.
Dan lijkt me dat ik toch aan het kastje moet :?:
Hoe rekenen ze dan het kastje af, als je 5 euro moet betalen bij aanschaf en 0.15 per kilometer?
Wordt dat automatisch geincaseerd, of moet je je het kaste weer inleveren als je het land uit gaat? Hoe werkt dit?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Hieronder enkele prijzen voor de tol in Oostenrijk

Prijzen:

10-dagen-vignet (geldig van 0 u. van de dag van afgifte tot 24 u. van de 9de daaropvolgende dag): personenwagen: € 7,60; motor: € 4,30.
2-maanden-vignet (geldig 2 maanden vanaf de dag van afgifte):
wagen: € 21,80; motor: € 10,90.
jaarvignet (geldig: 1 dec. van het vorige jaar tot 31 jan. van het daaropvolgende jaar): wagen: € 72,60; motor: € 29.

Daarnaast moet je nog eens apart betalen voor de snelwegen.
Hierna de voornaamste tarieven: (betalen met VISA en EUROCARD meestal mogelijk).

- Categorie 1: alle voertuigen tot 3,5 ton
- Categorie 2: voertuigen meer dan 3,5 ton met 2 assen (assen van de aanhangwagen van touringcars worden niet meegerekend)
- Categorie 3: voertuigen meer dan 3,5 ton met 3 assen (assen van de aanhangwagen van touringcars worden niet meegerekend)
- Categorie 4: voertuigen meer dan 3,5 ton met 4 of meer assen (assen van de aanhangwagen van touringcars worden niet meegerekend)

Arlbergtunnel:
personenwagen en motorhome: € 9; met aanhangwagen: € 13.

A13 Brennerautobahn:
cat. 1: € 8; cat. 2: € 31; cat. 3: € 43,50.

Felbertauerntunnel:
personenwagen met of zonder aanhangwagen: € 10 (heen en terug op dezelfde dag: € 15).

A10 Tauernautobahn :
cat. 1: € 9,50; cat. 2: € 16; cat. 3: € 22,50.

A9 Phyrnautobahn met Gleinalmtunnel:
cat. 1: € 7,50; cat. 2: € 11,50; cat. 3: € 16.

A11 Karawankentunnel:
cat. 1: € 6,50; cat. 2: € 10,50; cat. 3: € 15.

S 16 Arlberg Schnellstrasse:
cat. 1: € 8,50; cat. 2: € 16; cat. 3: € 22.

Silvretta-Hochalpenstrasse:
personenwagen: € 10,90 (verboden met aanhangwagen); zwerfwagens tot
3,5 ton: € 13,44; zwerfwagens boven 3,5 ton: zie verder.

Gerlos-Alpenstrasse:
personenwagen met of zonder aanhangwagen: € 7.

Grossglockner Hochalpenstrasse:
personenwagen met of zonder aanhangwagen: € 26.

Timmelsjochstrasse:
personenwagen: € 8 (verboden met aanhangwagen).

Tauernautotrein (Bockstein-Mallnitz):
€ 14,53 (inzittenden inbegrepen), reistijd: ca. 15 minuten.

Nieuw vanaf 2004 voor wagens boven 3,5 ton HTG
De tol voor voertuigen met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van meer dan 3,5 ton wordt sinds 1 januari 2004 compleet elektronisch geïnd.
Dit met een elektronisch toestel, de GO-Box, die op de voorruit bevestigd wordt en met zo’n 400 vaste tolstations langs de Oostenrijkse snelwegen in verbinding staat.

De GO-Box zorgt vanuit de auto voor de correcte regeling van de tol. Betalen kan men óf comfortabel en eenvoudig achteraf via een centraal geregistreerde rekening met behulp van een Maestro-, credit- of tankcard (post-pay) óf vooraf voor tolbedragen die contant, met Maestro-, credit- of tankcard gekocht kunnen worden (pre-pay).

Voor wie niet dagelijks door Oostenrijk rijdt, dus ook toeristen, wordt de prepay aangeraden. Er wordt een tegoed op de GO-Box geboekt. Bij doorrit onder een tolportaal wordt het desbetreffende bedrag onmiddellijk afgeschreven.

Afgezien van de 5 EUR administratiekosten moet de GO-Box bij de eerste uitgave met een toltegoed van minstens 45 EUR (incl. BTW) worden opgeladen. Daarna bedraagt het minimumbedrag van een oplading 50 EUR (incl. BTW) per oplading. Maximaal kan een tegoed van 500 EUR (incl. BTW) per GO-Box opgetekend worden.

Een toltegoed is slechts twee jaar na het laatste opladen geldig en vervalt daarna (geen teruggave meer mogelijk).

Alle GO-verkooppunten (momenteel zo’n 220-tal) bevinden zich daar waar men ze nodig heeft: namelijk op en langs het uitstekende wegennet en bij alle belangrijke grensovergangen. De verkooppunten bevinden zich meestal bij benzinestations en beschikken bv. ook over infobrochures in 12 talen.
Meer info (ook in het Nederlands) en een kaart met alle tolplichtige wegen op de website: http://www.go-maut.at

Verkooppunten vignetten:
Bij alle snelweggrensovergangen in Oostenrijk bevindt zich minstens één verkooppunt dat 24 uur per dag en zeven dagen per week open is. In principe wordt evenwel aanbevolen het vignet te kopen voordat men op reis gaat, zeker in drukke vakantieperiodes.

Verkooppunten in Oostenrijk: automobilistenclubs (ÖAMTC en ARBÖ), tankstations (vooral in het grensgebied, ook in Duitse tankstations bij de grens, langs autosnelwegen en snelwegopritten), tabakswinkels (alleen vignetten voor personenauto's en motorfietsen), vanaf 2003 niet meer in de postkantoren.
In België is het vignet verkrijgbaar bij de automobielclub VTB-VAB (via website).

Aanbrengen van het vignet:
Het vignet is alleen geldig als het op de voorgeschreven wijze op het motorvoertuig is aangebracht - en wel voordat van het traject gebruik wordt gemaakt waarvoor vignetplicht bestaat!
Belangrijk: het vignet moet direct na het aftrekken van de folie goed zichtbaar en onbeschadigd aan de binnenkant van de voorruit aangebracht worden. De voorruit moet schoon en vooral droog zijn, daar het vignet anders niet goed genoeg plakt. Het vignet moet aangebracht worden met het oorspronkelijke kleefmiddel, niet met speciale folies, zuignappen of plakbanden. Reeds geplakte vignetten worden door verwijderen ongeldig!
Termijnvignetten (2 maanden en 10 dagen) moeten door het verkooppunt worden geperforeerd voordat deze worden aangebracht.

Niet-geperforeerde en niet-geplakte vignetten zijn ongeldig! Bij controle kun je overigens een bekeuring krijgen. Een vervallen vignet moet ook verwijderd worden (niet als souvenir laten hangen dus).

Zwartrijden kan je duur te staan komen!
Wie zonder geldig resp. niet-geplakt vignet gebruik maakt van het Oostenrijkse snelwegen- en autowegennet riskeert een flinke boete. Federale politie, gemeentepolitie en douane zijn bevoegd meteen een tolvergoeding van maximaal € 220 te innen.
Met de bon die je van de politieagent of de douanebeambte krijgt mag je de autosnelwegen voor een periode van 24 uur blijven gebruiken. Indien de tolvergoeding onmiddellijk wordt voldaan, heeft de overtreding geen gevolgen.
Anders wordt aangifte gedaan bij het districtsbestuur, dien je de autosnelweg onmiddellijk te verlaten en riskeer je geldstraffen tot een maximum van € 2.180

Bertus

Nog meer info

0VIGNET (Voor voertuigen onder de 3,5 ton)
Voor het rijden op de snelwegen (A-wegen) en verschillende autowegen (S-wegen, B180, S1 & B302) heeft men een Autobahnvignet nodig.
uitzondering: vanaf de grensovergang Kiefersfelden tot aan de afslag Kustein-Süd is er geen vignettenplicht

Dit vignet kunt u in Nederland verkrijgen bij de ANWB en in Oostenrijk aan de grens en bij sigarenwinkels en tankstations.
Ook bij een aantal benzinestations langs de Duitse Autobahn richting Oostenrijk zijn vignetten te koop.

Er zijn 3 verschillende vignetten te verkrijgen:
- Weekvignet (10 achtereenvolgende dagen)
Motor: € 4,30
Auto: € 7,60

- 2-Maandenvignet (2 opeenvolgende maanden, flexibele ingangsdatum)
Motor: € 10,90
Auto: € 21,80

- Jaarvignet (dec. t/m jan., 14 maanden)
Motor: € 29,00
Auto: € 72,60

(Door deze voertuigen getrokken aanhangers/caravans hoeven geen vignet.)

TOL (Voor voertuigen onder de 3,5 ton)
Naast dit vignet dient u ook nog tolgelden te betalen voor passen en tunnels:

(Tarieven gebaseerd op enkele reis, tenzij anders aangegeven)
- Arlbergtunnel (S16)
Motor: € 8,50
Auto: € 8,50
Caravan: Geen toeslag

- Brennerautobahn (A13)*
Gehele traject
Motor: € 8,-
Auto: € 8,-
Caravan: geen toeslag

tot Schönberg/Stubaital
Motor: € 2,50
Auto: € 2,50

- Felbertauernstraße
Motor: € 8,-
Auto: € 10,-
Caravan: Geen toeslag

- Gerlos Alpenstraße
dagkaart
Motor: € 4,-
Auto: € 7,-
Caravan: Geen toeslag, max. stijging 8%

8-dagenkaart
Motor: € 15,-
Auto: € 26,50

- Großglockner Hochalpenstraße
dagkaart
Motor: € 17,-
Auto: € 26,-
Caravan: Geen toeslag, max. stijging 12%

dagkaart na 18:00
Motor: € 8,50
Auto: € 13,-

- Großglockner Hochalpenstraße en Felbertauernstraße
(1 rit binnen 30 dagen)
Motor: € 23,-
Auto: € 30,-
Caravan: Geen toeslag

- Karawankentunnel
enkele reis
Motor: € 6,50
Auto: € 6,50
Caravan: geen toeslag

10-rittenkaart (1 maand geldig)
Motor: € 21,50
Auto: € 21,50

- Nockalmstraße
(met Kärnten Card gratis!)
Motor: € 7,-
Auto: € 13,-
Caravan: Verboden

- Ötztaler Gletscherstraße
(met skipas of Ötztal Card gratis)
retour
Motor: € 5,-
Auto: € 16,50 (tot 4 pers.)
Elke volgende persoon: € 5,-
Caravan: Geen toeslag, max. 11% stijging

- Pyhrnautobahn*
Gleinalmtunnel
Motor: € 7,50
Auto: € 7,50
Caravan: geen toeslag

Bosrucktunnel
Motor: € 4,50
Auto: € 4,50
Caravan: geen toeslag

- Silvretta Hochalpenstraße
Retour (1 dag geldig)
(met gastenkaart Montafon en Paznauntal korting)
Motor: € 10,20
Auto: € 10,90
Caravan: verboden

- Tauernautobahn*
Gehele traject
Motor: € 9,50
Auto: € 9,50
Caravan: geen toeslag

Flachau – Zederhaus
Motor: € 4,50
Auto: € 4,50
Caravan: geen toeslag

St. Michael – Rennweg
Motor: € 4,50
Auto: € 4,50
Caravan: geen toeslag

- Autoschleuse Tauernbahn (autotrein Böckstein – Mallnitz v.v.)
Motor: € 8,-
Auto: € 15,-
Caravan: verboden

Retour
Motor: € 13,-
Auto: € 24,-
Caravan: verboden

Retour met gastenkaart Gasteinertal, Mallnitz en Obervellach:
Auto: € 24,-

Rotourkaart in voorverkoop bij ADAC, ARBÖ, ÖAMTC:
Auto: € 10,17

- Timmelsjochstraße
Motor: € 8,-
Auto: € 10,-

retour
Motor: € 10,-
Auto: € 14,-
Caravan: verboden

- Villacher Alpenstraße
(gratis met Kärnten Card)
voor- en naseizoen (mei en oktober)
Motor: € 6,-
Auto: € 11,-
Caravan: verboden

hoogseizoen (juni t/m september)
Motor: € 7,-
Auto: € 13,-
Caravan: verboden

Bertus

Nog een serie met tol in Oostenrijk

In Oostenrijk dient u te betalen voor het gebruik van snelwegen en Schnellstrassen. Dit doet u aan de hand van een vignet. Deze vignetten zijn te koop via de webwinkel op deze website. Had u al eerder een vignet gekocht, zorg dan dat het oude verwijderd wordt alvorens het nieuwe aan te brengen. Voor wagens boven de 3.5 ton geldt sinds 1 januari 2004 een andere regeling.

Voor een personenwagen kost een tweemaandenvignet € 24,20 en een 10-dagenvignet kost € 10,10 . Voor een moto worden de prijzen respectievelijk € 12 voor een tweemaandenvignet en € 6 voor een 10-dagenvignet.

Daarboven dient u nog eens apart te betalen voor de snelwegen. Hierna de voornaamste tarieven :(betalen met VISA en EUROCARD is meestal mogelijk).
Categorie 1 : alle voertuigen tot 3.5 ton
Categorie 2 : voertuigen meer dan 3.5 ton met 2 assen (assen van de aanhangwagen van touringcars worden niet meegerekend)
Categorie 3 : voertuigen meer dan 3.5 ton met 3 assen (assen van de aanhangwagen van touringcars worden niet meegerekend)
Categorie 4 : voertuigen meer dan 3.5 ton met 4 of meer assen (assen van de aanhangwagen van touringcars worden niet meegerekend)

* Arlbergtunnel personenwagen en mobilhomes: € 9.00
met aanhangwagen : € 13.00
* A13 Brennerautobahn cat 1 : € 8.00
cat 2 : € 31.00 - cat 3 : 43,50
* Felbertauerntunnel personenwagen met of zonder aanhangwagen : € 10.00
(heen en terug op dezelfde dag: € 15.00)
* A10 Tauernautobahn cat 1 : € 9.50
cat 2 : € 16.00 - cat 3 : € 22.50
* A9 Phyrnautobahn met Gleinalmtunnel cat 1 : € 7.50
cat 2 : € 11.50 - cat 3 : € 16.00
* A11 Karawankentunnel : Cat 1 : € 6.50
Cat 2 : € 10.50 - Cat 3 : € 15.00
* S 16 Arlberg Schnellstrasse : Cat 1 : € 8.50
Cat 2 : € 16.00 - Cat 3 : € 22.00
* Silvretta-Hochalpenstrasse personenwagen : € 10.90 (verboden met aanhangwagen).
Zwerfwagens tot 3.5 ton : € 13.44
Zwerfwagens boven 3.5 ton : € 16.71
* Gerlos-Alpenstrasse personenwagen met of zonder aanhangwagen : € 7.00
* Grossglockner Hochalpenstrasse : personenwagen met of zonder aanhangwagen : € 26.00
* Timmelsjochstrasse personenwagen : € 8.00 (verboden met aanhangwagen)
* Tauernautotrein (Bockstein-Mallnitz): € 14.53 (inzittenden inbegrepen), reistijd ca 15 minuten

Wagens boven 3.5 ton HTG (ook zwerfwagens):
De tol voor voertuigen met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van meer dan 3,5 t compleet elektronisch geïnd.

De GO-Box zorgt vanuit de auto voor de correcte regeling van de tol. Betalen kan men òf comfortabel en eenvoudig achteraf via een centraal geregistreerde rekening met behulp van een Maestro-, credit- of tankcard (post-pay) òf van te voren voor tolbedragen die contant, met Maestro-, credit- of tankcard gekocht kunnen worden (pre-pay).
Voor wie niet dagelijks door Oostenrijk rijdt, dus ook toeristen, wordt de prepay aangeraden. Er wordt een tegoed op de GO-Box geboekt. Bij doorrit onder een tolportaal wordt het desbetreffende bedrag direct afgeschreven.
Afgezien van de EUR 5,-- administratiekosten moet de GO-Box bij de eerste uitgave met een toltegoed ter hoogte van minstens EURO 45,00 (incl. BTW) worden opgeladen. Daarna bedraagt het minimumbedrag van een oplading EURO 50,00 (incl. BTW) per oplading. Maximaal kan een tegoed van EURO 500,00 (incl. BTW) per GO-Box opgetekend worden..

Een toltegoed is slechts twee jaar na het laatste opladen geldig en vervalt daarna (geen recuperatie meer mogelijk).

Alle GO verkooppunten bevinden zich daar, waar men ze nodig heeft. Namelijk op en langs het uitstekende wegennet en bij alle belangrijke grensovergangen. De verkooppunten bevinden zich meestal bij benzinestations.

Meer info kon ik niet vinden

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

weet niet

Bericht door GerardM »

Tsja, meetlussen enzo, dat weet ik niet. Ik ben het afgelopen jaar een aantal keren met de personenwagen geweest maar als busbezitter wel goed opgelet waar mogelijke valkuilen zitten want ik ben ook van plan deze zomer door Oostenrijk te rijden. Mijn conclusie was dat er geen (opzichtige) valkuilen zijn en dat ik gewoon weer een 10-dagen vignet koop. Mijn ex-ambu heeft dezelfde gewichten als Eduard op het kentekenbewijs staan, maar verwacht als het ding volgepakt zit wel iets
over de 3500 kg te gaan. Dat gok ik dan maar, want stel dat er echt weeg/meetlussen zijn, dan zullen die zeker een marge van teminste 10% hebben voordat de alarmbellen afgaan... 8) .
En zo kansberekenen we ons vakantieplezierbudget een beetje omhoog ( er van uitgaande dan je aan zo'n Go-kastje niet echt veel plezier beleeft).


Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ervan uitgaande dat Anton's statement Ik ben op vakantie en niet op de vlucht voor ons allen geldt (dan wel zou moeten gelden), kun je natuurlijk een mooie toeristische route uitzoeken met vermijding van alle autowegen :roll:

Goede reis!
Ernst
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Oostenrijk Vignet <=> Go-Box

Bericht door Twan Schoenmakers »

Heren,

Ik ben in de zomer van 2004 en 2005 door Oostenrijk getrokken met onze Camper, en het in 2004 (had toch tijd zat) uitgebreid overleg gehad met de heren en dames van het kantoor waar de Go Box verkocht werd. (hadden op dat moment geen andere klanten).

Eind conclusie was dat men eigenlijk geen barst snapt van het kenteken systeem in NL (terugkeuren, en kentekens zoals dat van mij waar alleen een ledig gewicht op staat kennen ze daar niet), met als gevolg dat eea hoewel mogelijk niet te recht volledig vanuit de eigen kenteken situatie bekeken en beoordeeld wordt, met als gevolg dat men een 508 eigenlijk standaard boven de 3500 inschat (ook als staat er wat anders op het kenteken).

Ze gaven ook aan een 508 of soortgelijk bij een controle standaard aan te houden en te bekeuren indien deze niet voorzien was van een Go-Box. Het zal van de ambtenaar en de mate van zeuren van de Nederlandse chauffeur afhangen of men ten tijden van het uitschrijven van de bekeuring wil kijken naar de gegevens op het kentekenbewijs. Als het druk is bekeuren ze gewoon en mag je later in beroep gaan. Tel uit je winst, je krijgt een boete van € 220, en zult nadat je die betaald hebt in beroep kunnen komen, wat in veel gevallen om dat je lokale juridische hulp zul moeten inschakelen dan ook weer extra geld kost. (niet iedereen is het Duits in die mate eigen dat hij de regels niet alleen kan lezen maar ook kan begrijpen, en er vervolgens ook nog een fatsoenlijk bezwaar cq beroepsschrift uit weet te persen.)

Ook gaven ze richting mij aan dat indien het werkelijke gewicht hoger lag dan het geen op het kenteken vermeld staat (bij mij dus altijd omdat ik alleen een vermelding van ledig gewicht heb) dan zeker gezien het feit dat het voertuig af fabriek geschikt is voor meer dan 3500 terug zal worden gegrepen naar het feitelijk gewicht wat je dan op de schaal laat zien. (In hun ogen is het kentekenbewijs dan kennelijk niet in overeenstemming met het feitelijk gewicht).

Over de wijze van controleren, en of men met detectie lussen werkte wilde men mij geen info geven. Op de vraag of men op afstand kan registreren dat een Go-Box leeg is (kun je aan het piepje horen als je onder een detectie poort doorrijdt) kreeg ik ook geen echt bruikbaar antwoord. Het antwoord was in de sfeer van: "uiteraard hebben wij het maximale aan mogelijkheden ingebouwd om voertuigen te kunnen controleren". Of dit maximum dan ook betekend detectie op afstand is daarmee natuurlijk niet gezegd, maar het is ook niet uitgesloten.

Verder heb ik zowel in de zomer van 2004 en die van 2005 (maar ook tijdens wintersport ritten met de personenauto) vrij regelmatig controle posten op de parkeerplaatsen en afslagen zien staan. Die controles werkt zo dat iedereen die zo'n parkeerterrein oprijd beoordeeld wordt op de aanwezigheid van of een vignet of een Go-Box, zonder een van de 2 heb je bij voorbaat al een bon te pakken, heb je een vignet op een in de ogen van de ambtenaar groot voertuig, dan krijg je extra aandacht en wordt er bekeken of je wel een vignet mag voeren.

Ook op afslagen (en dan niet daar waar je de jongens ziet staan vanaf de snelweg maar onderaan de afslag zogezegd) heb ik controle posten gezien, die op de zelfde wijze werkte.

Ook ik liep in een controle op te terugreis in zowel 2004 als 2005. Beide keren overigens op de parkeerplaats bij de grensovergang Oostenrijk-Duitsland. Aangezien ik gekozen heb voor de Go-Box (ondanks mijn kenteken vermelding van onder de 3500KG) kon ik direct doorrijden naar een visuele controle dat ik een Go-Box had, en dat die niet in het Rood stond.

Met andere woorden het zou wel eens zo kunnen zijn dat wij als Nederlanders gelijk hebben als we stellen dat ons kentekenbewijs minder dan 3500KG aangeeft we kunnen volstaan met een vignet. Maar hiervoor geld de door mij in mijn vak gehuldigde stelregel daar waar het juridische conflicten betreft: "Gelijk hebben is 1, gelijk krijgen (bij de rechter) is 2, en dan je centen nog is 3". Toegepast op de Go-Box betekend onderdeel 3 dat het wel eens zou kunnen zijn dat als je gaat procederen, en je zou gelijk krijgen, je uiteindelijk meer kosten kwijt bent als de door jouw bestreden boete van € 220. Uiteraard krijg je bij winst wel een proceskosten vergoeding, maar deze zal nooit voldoende zijn om alle kosten te dekken.

Overigens heb ik in 2002 en 2003 bij gebruik van de Brenner autobaan (kwam over de Fernpas, en ben binnendoor via de stad Innsbruck naar de Brenner autobaan gereden dus geen vignet of Go-Box nodig) richting Griekenland (boot overtocht) beide keren wel succes gehad met mijn stelling dat ik minder dan 3500KG zou wegen, en dus geen vrachtwagen tarief zou hoeven te betalen. Echter op beide reizen (zowel heen als terug) werd die stelling in twijfel getrokken en moest mijn kentekenbewijs er aan te pas komen (één keer werd zelfs de chef er bij geroepen), en heb ik waarschijnlijk alleen maar mijn zin gekregen omdat er zich achter mij een file begon te vormen bij de tolpoort. De stelling van de lokettist was in eerste aanleg dat een 508 toch echt max 5.000KG was in Oostenrijk (men keek op een lijst om daar de KG's vanaf te halen), en dat het toch wel heel raar was dat zo'n groot voertuig in NL minder dan 3500KG zou wegen.

Tot zover mijn persoonlijke praktijk ervaring met de Oostenrijkse tol. bij een volgende rit door Oostenrijk zal ik als ik de snelweg gebruik wederom gebruik maken van mijn Go-Box (ook al is dit bij lange ritten duurder) omdat ik hoewel ik het Duits voldoende machtig ben, en ik ook nog in de juristerij zit er geen heil in zie zitten het standpunt van de Oostenrijkers aan te vechten (heb wel andere hobby's waar ik meer plezier aan beleef).

Maar het voorkomen van het gebruik van de Go-Box is natuurlijk ook mogelijk door een route te kiezen met minder of geen snelweg, of een snelweg die niet onder de Go-Box valt. Ga je naar Italië over de brenner, dan is de route via de Fernpas, en dan door Innsbruck (is nog een leuke stad om door te rijden ook) de Brennerautobaan op een aardig alternatief. Je hebt dan geen Vignet of Go-Box aan maar moet uiteraard wel voor de Brennerautobaan betalen (valt niet onder het vignet of Go-Box). Het alternatief via de oude Brenner weg is volgens mij voertuigen boven de 3500KG (en dan werkelijk gewicht en niet kenteken gewicht) niet toegestaan, maar dat laatste weet ik niet 100% zeker.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten