Navigatie: Kaarten voor routeplanner

oa navigatie, route & ferry's
Plaats reactie
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Navigatie: Kaarten voor routeplanner

Bericht door africandreamers »

melhof schreef:Ook Google Earth, zou ik graag in combi met GPS willen gebruiken, maar internet tijdens rijden is lastig. Zijn er alternatieven?
Zoals Google Earth op DVD ofzo? :idea:
Groet, Melchior
Hoi Melchior,

GPS op kaart zijn wij ook mee bezig. OziExplorer is een goede oplossing en goedkoop. Voor Europa is TomTom natuurlijk ook mogelijk, alleen kun je daar volgens mij geen eigen kaarten instoppen.
Waar wij naar streven is een laptop, aangesloten op een goedkoop GPS ding, en dan met iets als OziExplorer of Mapsource draaiend.
Overigens, Google Earth kan flink bufferen, waarmee je dus een flinke hoeveelheid data lokaal kan opslaan.

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik gebruik al een lange tijd Microsof Autoroute 2006>2007
En ben er vrij tevreden over. Een aantal dingen zouden dan nog wel iets beter kunnen, maar het is veel fijner kaartlezen dan bv een TomTom.
Bovendien je begrijpt de kaart beter door hem in alle formaten voor je te zien en er in te scrollen enzo.

TomTom vind ik heel slecht voor je kaargevoel door de draaiende kaarten en het kortzichtige enkel afslag denken dat dat ding voor je doet.

Oziexplorer heb ik op het SV door Ben zelfs gedemonstreerd gekregen.
Heel leuk dat het zo zelf aanpasbaar is. Maar dan moet je wel weer goeie kaarten weten op te duikelen van alle plekken waar je (verweg) heen gaat.
Het nadeel van Ozi (en verbeter me als ik het fout heb) is dat je weg niet gepland kan worden. Het is echt heeeel praktisch om blindelingks door piepkleine dorpjes in zuid Frankrijk te kunnen rijden en de weg al netjes voor je uitgestippeld te hebben. Mijn vriendin vind het een bijzondere ervaring om geen bord meer te hoeven lezen... :wink:

Daarom zou ik erg graag Google Earth mobiel hebben!
Dat zijn bijzonder mooie foto's en zou werkelijk geniaal zijn. Je kunt dan gewoon op de foto's 'meerijden' en zien welke mooie plekken er lings en rechts van je tussen het bos verscholen liggen.
...schat, ff van de snelweg af... ...ja hier dat bosweggetje er ligt een enorm mooi meertje daar verscholen... ...althans van boven af gezien... :D

@Fulco: kun je werkelijk bufferen en dan de stekker er uit trekken?
Zou toch wel een mooie gehackte versie voor te maken moeten zijn.
FF je reis weg algemeen bepalen, een nachtje laten staan en dan volgende dag vertrekken.
Dan kun je echt door de rimboe in Afrika rijden door streken waar nog geen kartograaf ooit zijn voet heeft gezet. En dan toch de weg nog weten...

Oja, Fonera... Super initiatief! :!:
Heb me meteen aangemeld. Zet gewoon de Fonera firmware op de Linksys router waar ik eerst woonde.
Je kunt het Fonera router kastje ook gewoon via Fonera bestellen op de website hoor.
De webwinkel is er volgens mij gewoon een als alle andere webwinkels.
En deze zijn bekend en hebben dus een naam hoog te houden.

Als je zelf een geregistreerde gebruiker met aangesloten kastje bent, dan kun je dus een vriend van je opgeven voor een gratis router. (of voor 20euro begreep ik het goed?)
Het kan alleen maar 1 tegelijk en pas als die de hele bestel en installatie procedure ook heeft afgerond kun je pas de volgende opgeven.
Het kost dus minimaal 2 weken per persoon als je het goedkoop wilt regelen, begreep ik.
Je zou zo met een groepje een deal kunnen sluiten... 1 koopt het voor 45euri inclusief verzenkosten, en daarna de anderen 20 euri... Maar wordt wel een langdurige zaak.
Later gaat het sneller omdat het zich piramidegewijs voortplant. (steeds meer mensen kunnen anderen uitnodigen)
Ik heb al aan vrienden en familie beloof hun uit te gaan nodigen dus helaas...

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 19 apr 2007, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Ik vind TomTom erg goed voor straat tot straat ritten, en erg duidelijk juist omdat de kaart meedraait. Het schermpje is echter te klein (vind ik) en je kan er geen kaarten instoppen.

Voor Africa hebben we een boel alternatieven:
- gedigitaliseerde russische stafkaarten, wel een paar jaar oud maar redelijk actueel, te gebruiken met oa OziExplorer
- http://www.tracks4africa.com/ waar de gereden routes van andere reizigers opgeslagen zijn (zeer practisch, dit zijn dus niet de wegen maar die routes waar anderen geweest zijn (soms wegen, soms niet)
- andere gedigitaliseerde kaarten, oa. geschikt voor Garmin GPS apparaten.

Overigens rijdt ik liever niet op GPS, maar soms ontkom je er niet aan, mede doordat Nederland het enige land ongeveer is waar overal alles met borden aangegeven staat. Daarnaast is de GPS erg handig om een stad uit te komen en je camping terug te vinden!

Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 04:33, 1 keer totaal gewijzigd.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Bericht door beatrix18 »

Hallo Ben en anderen,

Voor wie het legaal wil is er tegenwoordig wel een topo cd te koop.
http://www.toponederland.nl/index.html

groeten,

Peter
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Navigatieruilbeurs

Bericht door africandreamers »

Ik ben even door de CD's aan het bladeren en kom het volgende tegen voor de navigatie ruilbeurs:
- Oost Afrika, West Afrika en Zuid Afrika, russische stafkaarten 1:500000
- West Afrika 1 PF
- Zuid Mauretanie / Senegal
- Afrika Maps; verzameling kaarten
- Mali
- Marokko PF / Tunesie (+sat photo)
- Marokko (100/250)
- Quo Vadis 1.62C Afrique (kaart bekijk programma)
- Marokko IGN 250000
- TPC Afrika Est
- TPC Afrika NW

Ik heb nog niet alles zelf bekeken en op nuttigheid beoordeeld!

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Google Earth

Bericht door africandreamers »

Het is mogelijk in Google Earth om het cache geheugen te vergroten tot 2 GB. Groter kan niet zo maar, maar wat wel kan is de cache file vervangen door een ander. Zie http://gelessons.com/lessons/teachingwi ... tion1.html

Ofwel, in GE een bepaald gebied in alle detail bekijken en vervolgens de cache file copieren naar een veelzeggende naam. Een nieuw gebied bekijken en weer copieren. Dan offline en de file die je wilt bekijken copieren. Hiermee kun je een eind komen, mits je genoeg GB's hebt!

Groetjes,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Fulco,

en nu graag in Dummie-taal.. :shock: :P
#########

De Haicom GPS-muis waar ik het over had is inmiddels vervangen door de HI-204III-USB.
Die uitvoering is stukken beter dan de gewone 204.
Hij is veel sneller en gevoeliger, wat een voordeel is als je bv in een bos rijdt, of een tunnel uitkomt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Leo schreef:en nu graag in Dummie-taal.. :shock: :P
#########
Oeps, sorry. Maar als je door de afkortingen heen kijkt stelt het niet veel voor. Het was eigenlijk een antwoord op een vraag van Melchior, over Google Earth, dat satelliet foto programma waarmee je landkaarten als foto's bekijkt, en alvast flink wat voorpret kunt hebben over je bestemming. Normaal moet je hiervoor een flinke internet verbinding hebben, die de meesten van ons ;-) niet in de bus hebben, zeker niet terwijl deze rijdt. Om nu op je laptop toch e.e.a. te kunnen bekijken kun je vooraf (een deel van) het gebied waar je heen gaat (b.v. de piramides van Egypte, als je van oude stenen houdt ;-)) thuis bekijken en dan, als je in de buurt rondrijdt, via een GPS verbinding op Google Earth kijken waar je nu eigenlijk rondrijdt. Klinkt stom maar het is erg leuk om een sateliet foto van het gebied waar je zit te bekijken voor een overzicht, en soms zegt dat meer dan de kaart...

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten