Op weg naar Turkije

oa navigatie, route & ferry's
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Op weg naar Turkije

Bericht door Clement »

Gegroet,


In 2006 bezochten wij die streek met onze zwerfwagen. Hierbij enige reakties op voorgaande zaken, gebaseerd op ervaringen van toen:
• De streek ten Zuidoosten van het Van-meer (richting Hakkari) is té gevaarlijk om er te reizen. Daar heerst geen openbaar gezag meer, en allerlei groeperingen plegen ontvoeringen voor losgeld.
• De Ararat en zijn omgeving zijn echt overweldigend – zeker als je, zoals wij toen, het geluk hebt om ze (want er zijn er 2 naast mekaar: een Kleine en een Grote Ararat!) te kunnen aanschouwen zonder dat ze in nevelen gehuld zijn – en dat gebeurt echt niet zo vaak. De Grote Ararat (Büyük Ağrı Dağı) is dan ook hoogste berg ter wereld. Niet de hoogste top, dat weet ik wel , maar de hoogste berg die je in één keer kan zien vanaf zijn basis tot zijn top (Himalay- exemplaren bvb. beginnen een pak hoger aan hun basis).
• De ganse streek, vanaf het Van-meer tot aan het Cildir-meer (Çıldır Gölü in ‘t Turks, Հիւսիսեան in ’t Armeens en ჩრდილი in ’t Georgisch), is onbeschrijfelijk mooi!!!
• Sommige bewoners zijn inderdaad nogal argwanend tegenover vreemdelingen. Er is ook nog de etnische situatie met Turken, Koerden, Armeniërs, Arabieren, Russen, Georgiërs, …: dat maakt het allemaal niet makkelijker natuurlijk. In sommige gebieden zijn er veelvuldige bewapende kontroleposten. De politieposten worden er ’s nachts bewaakt door pantservoertuigen van het leger.
• De permit voor Ani werd in 2005 afgeschaft, en was ook in 2006 niet meer nodig. Maar theoretisch kan dit terug ingevoerd worden. Vroeger liep het in Ani blijkbar vol met militairen in uniform. Toen wij er waren liepen ze daar ook nog, maar dan in burgerkledij.
• De camping in Doğubayazıt ligt vlak onder het wondermooie paleis van İshak Paşa Sarayı. Naar de normen van die streek is het een goede plek waar we toen alles samen 2 € per nacht betaalden, stroom inbegrepen (als er geen panne was).
• Aan het Van-meer is er een camping in Gevaş, mooi gelegen en met een veeltalige baas.
• In Yusufeli is camping Greenpeace zeker goed te doen als je vehikel niet té groot is om daar te geraken.
• Sinop en de rest van de Zwarte Zee is zeker de moeite, maar toch niet vergelijkbaar met het oosten of het centrum van het land. Als ik jou was zou ik eerder wat meer tijd besteden in het zuiden, op plaatsen als Mardin, Şanlıurfa (bui-ten-ge-woon!), e.d.

Ik kan hier nog dagen over schrijven! Maar eigenlijk deed ik dat ook al eerder. Ik maakte nl. een reisverslag van deze reis: 70 blzn. tekst. Ben je geïnteresseerd om dat te krijgen, laat me dan (al dan niet via pb) een mailadres naar hetwelk ik het kan toezenden, en zeg erbij of je het als PDF wenst (1947 kB) of als DOCX (807 kB).
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
zwerver
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2008, 10:24

Re: Op weg naar Turkije

Bericht door zwerver »

hoi clement
ook ik ben geinterreseerd zend je een emailadres .
ter aanvulling ani heeft zoals je vertelde sinds 2005 geen permit ,hoorde afgelopen jaar dat deze regelmatig weer van kracht is op basis van actualiteit .
aanvulling cp elbaba in tunceli
cp in edremit
cp akdamar tesisleri bij de aanlegsteiger boot akdamar eiland in van meer
bij de watervallen in muradye op weg naar dogubayzit
bij trabzon zijn meerdere cp afgelopen jaar gehoord dat er wat onduidelijkheid is .
een aanrader was cp restaurant altintas op dezelfde weg als de andere
zwarte zee kust vonden we ontzettend mooi,maar de rest van turkije is ook enorm mooi clemens ,en eerlijk gezegd de kust richting adana is afwisselender en het binnenland ruig en indrukwekkend bv cappadocie omgeving konya sultanhani
etc etc .
groet kees
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Op weg naar Turkije

Bericht door Admin »

Tsja, Zwerver en Clement, als het erom gaat de schoonheid van Turkije te beschrijven, dan kunnen we daar wel een heel nieuw forum voor maken :!:

Nog een kleine duit in het zakje:

Kapadocië: mijn favoriet in Turkije. Hier vind je die waanzinnige kalksteen fallussen, bekend van de ansichtkaarten. Ze zijn vaak uitgehold en rond het begin van onze jaartelling gebruikt als woning of (schuil)kerk. Sommige met mooie fresco's. In Ürgüp was jarenlang een heel leuke kindvriendelijke mini-camping. Verder de moeite waard: Nevşehir, Avanos, Görerme, ach eigenlijk is het overal ruimschoots de moeite waard.

Aan de Middelandse Zeekust kun je natuurlijk in het warme zand gaan liggen (kan op een mooie dag in Scheveningen of Blankenberge ook), maar voor de meer cultureel geïnteresseerde is er oneindig veel meer te zien. Ik was zelf erg onder de indruk van Aphrodisias, dat ze in 1989 nog volop aan het opgraven waren en Efes (Epheze). Maar eigenlijk is heel Klein Azië één grote archaeologische site. Er zijn daar veel meer Griekse overblijfselen te zien dan in Griekenland.

Google en Wiki zijn natuurlijk eindeloze bronnen van informatie. Deel van de vóórpret!

Nog twee waarschuwingen tegen al te hoge verwachtingen:
-Hisarlık (inderdaad de i zonder puntje is in het Turks een aparte letter), het oude Troje, is interessant voor de oud-gymnasiasten, maar de archaeologen hebben er nogal een zooitje van gemaakt.
-Pamukkale, waar je zo heerlijk in het warme kalkhoudende bronwater kon baden, werd zo smerig (de witte kalksteen was donkergrijs geworden), dat ze de hele rots voor het publiek hebben afgesloten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
zwerver
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2008, 10:24

Re: Op weg naar Turkije

Bericht door zwerver »

echt wel
pammukale is wel open maar het baden is voorbij
er werd ook veel water afgetapt door de grote hotels ,gelukkig wordt er steeds meer aandacht gegeven aan bescherming en behoud .vrienden van ons komen daar elk jaar en vertelden mooie verhalen over allerlei minder doordachte projecten.
in pammukale balen ze van de busladingen die bijna rechtstreeks de berg op en af gejaagd worden en weg zijn ze .resultaat in het dorp zelf hebben ze er geen profijt van !als je er langer dan een dag rondwandel wordt je al herkend .
groet kees
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Op weg naar Turkije

Bericht door Clement »

Gegroet,


Hierop verdergaand:
zwerver schreef:………………..
ook ik ben geinterreseerd zend je een emailadres .
………………..
    • Komt in orde

zwerver schreef:………………..
cp akdamar tesisleri bij de aanlegsteiger boot akdamar eiland in van meer
………………..
    • Dat is dus degene die ik als volgt omschreef:
      Clement schreef:………………..
      • Aan het Van-meer is er een camping in Gevaş, mooi gelegen en met een veeltalige baas.
      ………………..

zwerver schreef:………………..maar de rest van turkije is ook enorm mooi clemens ,en eerlijk gezegd de kust richting adana is afwisselender en het binnenland ruig en indrukwekkend bv cappadocie omgeving konya sultanhani
etc etc .
………………..
    • Ja, moet je mij zeker niet van overtuigen! Omdat die streken hier minder aan de orde waren ging ik daar ook niet op in. We waren namelijk met onze eerste zwerfwagen (en onze drie toen nog jonge kinderen) reeds daar in 1983, in 1984 en in 1987. Turkije was toen nog vrijwel onontdekt door het toerisme, en deze vakanties behoren zeker tot de schoonste die we ooit meemaakten. Sommige plaatsen die we toen bezochten zijn ondertussen verdwenen onder één van de stuwmeren van het gigantische GAP-projekt.

Admin schreef:………………..

Kapadocië: mijn favoriet in Turkije.
………………..
Verder de moeite waard: Nevşehir, Avanos, Görerme, ach eigenlijk is het overal ruimschoots de moeite waard.

………………..
    • Principieel gaan wij nooit terug naar een plek die we al eens eerder bezochten. Maar er zijn natuurlijk wel enkele uitzonderingen, waarbij Cappacocië op de eerste plaats. Én in 1983, én in 1984, én in 1987 bezochten we die streek uitgebreid, toen het nog perfekt mogelijk wzas van overal zonder meer vrij rond te lopen en bij te geraken. En dank zij het inschakelen als gids van een plaatselijke schooldirekteur of politie-agent, en waarschijnlijk ook wel omdat ik als voorbereiding een jaartje avondles Turks had gedaan, hebben we toen enorm veel dingen kunnen zien en meemaken: bezoek met zaklampen van ondertussen ontoegankelijke grotten, bijwonen van besnijdenisfeest, ontvangst bij de mensen thuis, … En toen we in 2006 op weg naar het zuidoosten van ’t land (Birecik, Şanlıurfa, Harran, Mardin, Diyarbakır) reden, deden we nog een omwegje langs hier. Ook al was er tegenover 2 decennia daarvoo veel veranderd in negatieve zin, toch kon deze streek ons nog steeds charmeren.

Admin schreef:………………..
Ik was zelf erg onder de indruk van Aphrodisias, dat ze in 1989 nog volop aan het opgraven waren en Efes (Epheze). Maar eigenlijk is heel Klein Azië één grote archaeologische site. Er zijn daar veel meer Griekse overblijfselen te zien dan in Griekenland.
…………………
    • Beaam ik volkomen!

Admin schreef:………………..
-Hisarlık (inderdaad de i zonder puntje is in het Turks een aparte letter), het oude Troje, is interessant voor de oud-gymnasiasten, maar de archaeologen hebben er nogal een zooitje van gemaakt …………………
    • Klopt zeker!

Admin schreef:………………..
-Pamukkale, waar je zo heerlijk in het warme kalkhoudende bronwater kon baden, werd zo smerig (de witte kalksteen was donkergrijs geworden), dat ze de hele rots voor het publiek hebben afgesloten…………………
    • Hoorde ik ook, en daarom gingen we in 2006 niet terug. Want anders zou dit ook één van de plaatsen geweest zijn om, in tegenstelling tot onze principes, zelfs na twee eerdere bezoeken wél terug heen te gaan!
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Op weg naar Turkije

Bericht door Peter MERCAMPO »

Dank allen voor deze uiteenzettingen :wink:
informatie waar je wat mee kunt!
Althans, dat is een keuze die je wordt aangereikt.
Ik weet inmiddels dat de berg Ararat, nu correct gespeld, niet echt toegankelijk is.
Grote delen zijn afgesloten alsmede de berg zelf.
Voor ons zelf, als gezin, maak ik mij geen zorgen.
Althans voor de PKK, volgens mij is Nederland een van de weinige landen waarin zij hun stem hebben kunnen doen klinken.
Ook met het Turkse apparaat zijn mijn ervaringen tot dusver oké.

Wij zaten tijdens de aanslag op Bali, op het eiland ernaast, Lombok.
Ook al was de sfeer soms wat gespannen, je eigen houding is toch altijd bepalend, althans, dat is mijn ervaring.
Waar het om gaat is, denk ik, gewoon niet oordelen, beschouwen, ervaren en kontakt proberen te maken.
En, als ´t gaat, er je voordeel mee te doen en uitwisseling laten plaatsvinden.

Dank jullie voor inbreng en ga zeker met een aantal tips wat doen, heb er erg veel zin in!
Eind maart ben ik vrij en half april gaat de reis beginnen.
Ik heb nog een aantal klussen te gaan, vandaag met de afwerking van het plafond bezig geweest en een paar speakers voor in het dashbord ingebouwd.
De steunen voor de luifel zijn inmiddels aan mijn imperial gelast en tegen roest beschermd, nu nog monteren 8)
Na eindeloos gezeik werkt mijn vééééééls te dure toilet maar ´t werkt :D
Ook nog de bedrading aangelegd voor de led verlichting, de kleur en effect valt mij reuze mee.
Ze komen strak in het plafond te zitten, ben nog op zoek naar een esthetische schakelaar.

Foto´s had ik graag al geplaats, helaas stond op mijn vorige laptop pix resiser maar deze is gecrashed.
Ik heb dit geprobeerd opnieuw te down loaden maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
Wel 4,50 kwijt, dat kost ´t nu :? maar werken ho maar :evil:

Maarja als dat ´t ergste is :D
Als het allemaal lukt kan ik nog altijd een mini meeting in het gooi organiseren!

Groet en ´t ga jullie allen goed
Peter :wink:
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten