Vraag over vakantie

oa navigatie, route & ferry's
Plaats reactie
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Vraag over vakantie

Bericht door LP1313 »

Hoi allemaal
Zaterdag 11 juli is het dan zover, we vertrekken dan met de veerboot vanuit Denemarken naar IJsland.
Nu is mijn vraag of iemand weet of je op de boot ook stroom krijg voor de koelkast. Want officieel moet het gas uit 8) .
Mijn tweede vraag is of ik met 80 liter LPG genoeg gas heb voor 3 weken kachel,boiler en koelkast. Ik weet al dat op IJsland geen LPG te krijgen is.
Zijn er misschien nog meer mensen die op die dag de boot nemen ?
Alvast bedankt;

Groeten Wouter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vraag over vakantie

Bericht door DVIII »

op de meeste boten naar scandinavië ( dus ook wel naar ijsland) kun op vraag , dus bij de boeker of bij het inschepen een C 16 A driefase of ook wel de bekende euro 16 enkelfase krijgen. soms kost dat geld en meestal is het gratis.
ik heb regelmatig bijgeprikt met zo'n campingstekker die je ertussen kan steken ' de koelkast koud gehouden tijdens de vaart.
80 liter LPG is behoorlijk veel , maar het is aan te raden een plekje in te richten waar je met een tussenslang een ijslandse butagasfles kan aansluiten op je boordgasnet. die flessen kosten daar weinig en ze lenen ze prakties gratis aan je uit.
ijslanders zijn altijd zeer benieuwd naar je voertuig dus als je ze een rondleiding geeft is het probleem al voor de helft opgelost.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Re: Vraag over vakantie

Bericht door LP1313 »

Bedankt:
Ik zal het eens vragen op de boot bij inchecken.Dat met die fles er tussen plaatsen is een goed advies
Ik zal morgen eens kijken of er egens een plaatsje is.
Groeten Wouter
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Clement »

Dag Wouter,

Het is al 13 jaar geleden dat wij naar IJsland overzetten met de toenmalige Norröna (de huidige heeft dezelfde naam, maar is een ander vaartuig) van Smyril Line. Toen kreeg je in principe geen stroom aan boord. Onze aanpak: spreken over medicijnen die koel moeten bewaard worden, en vooral: een zakformaat-flesje sterke drank (kunnen ze makkelijk wegsteken). Toen we op de Far Oer eilanden twee dagen na de ontscheping terug inscheepten kwamen dezelfde matrozen spontaan af met de vraag "Do you need electricity, sir?" - uiteraard voor nóg een flesje. En zelfs weken later toen we terugkeerden herkenden ze ons en kregen we in Seydisfjördür nog dezelfde vraag!

Reeds vele jaren eerder vroegen en kregen we op deze manier 220V aan boord. We hebben jarenlang geen lange overvaarten met stroombehoeften meer gedaan, maar vorig jaar deden we dat terug (Griekenland, waarbij ook Kreta en andere eilanden). En wat me opviel: behalve bij de formule "Caming aan boord" was 220 of 230 V nergens verkrijgbaar, wel 380V (mits navragen geen probleem). Is dit dan de nieuwe standaard voor koelwagens? Als ik terug een veerboot voor een lange overtocht denk te nemen, dan ga ik toch maar een transformator 380-->230V meenemen.

Anderzijds: wij gebruiken al 25 jaar LPG voor "kook & stook". Ik schrijf elke tankbeurt op, en we komen gemiddeld op een ietsepietsje minder dan 1 liter per dag voor kachel, koelkast 100 liter en kookvuur, dus zonder boiler (maar we moeten dus wel regelmatig water verwarmen op het kookvuur). Dit is zomer en winter door mekaar, maar ik moet er wel bijvertellen dat we nooit veel onderweg waren in de echte winter - nochtans wel in de tussenseizoenen waar een beetje verwarming nodig is. Natuurlijk hangt ook veel af van het volume en de isolatiegraad van je zwerfwagen (in ons geval beide nogal gunstig, want klein en goed geïsoleerd). En in de somer is IJsland niet echt zo koud dan het klinkt hoor - maar wel veel mooier dan je je kan inbeelden. Ik voorzie geen problemen met jullie 80 liter LPG voor 3 weken.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Bommes »

Clement schreef:Als ik terug een veerboot voor een lange overtocht denk te nemen, dan ga ik toch maar een transformator 380-->230V meenemen.
Dat is niet nodig hoor, je kunt zo 230 uit een 400 volt stekker halen.
Fase en nul maken 230.
Je kunt dit doen op de niet toegestane manier door een 3 adirige kabel in een rode CEE 16 amp stekker aan te sluiten.
dan pak je 1 fase, de nul en de aarde.
Maar dat mag officieel niet.
Je kunt ook een break out maken.
Dus een stekker blok wat van de 400 volt aan sluiting netjes 3 losse 230 volt punten maakt.
Dat mag wel, maar ja de kans dat je dat mag in prikken op een boot lijkt me vrij klein.
Dus gewoon die 400 volt 3 fase stekker maken met een 230 volt aftakking en je bent klaar.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Re: Vraag over vakantie

Bericht door LP1313 »

Hoï;
Het is eigenlijk toch vreemd dat stroom krijgen niet iets is wat standaard is op een
overtocht van 2,5 dag, maar ja de overtocht is dan ook maar een koopje van € 3800,-.
Als ik het dan toch red met gas dan moet de koelkast maar blijven branden.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om drank weg te geven, maar daar ben ik nog niet uit want dat voelt
nog als pure verspilling. :lol: :lol:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vraag over vakantie

Bericht door DVIII »

Marius, wil je wel rekening houden met het feit dat ze op zo'n boot niet op hun achterhoofd gevallen zijn ! .
je kunt niet tussen massa(aarde) en fase zomaar gaan zitten tappen omdat je dat meteen als alarm op het distributiebord kan aflezen. kortom je zit niet ergens in de peel tussen de varkens ! .
een 380/220 trafo is een optie , 5 ampere is voldoende voor wat klein spul. en meestal krijg je een vijfpolig stopkontact aangelevert waar dus een nul meegelevert wordt , daar kun je dan 220 van pakken
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Admin »

Dave heeft gelijk: de meeste "echte" draaistroomwandcontactdozen hebben geen nul! Ik heb twee verloopstukjes aan boord voor Marius' oplossing, een van 25 en een van 32 A. Maar als je een 40 of 63 A wandcontactdoos tegenkomt - en die zijn wat algemener in de professionele hoek - heb je toch echt een trafo nodig.

Een 400-230 trafo hebben ze regelmatig in de dump. Ik suggereer in dit verband Radio Twenthe in Den Haag. [Ravenswaaij heeft geen dumpwinkels :lol: ]
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Bommes »

Ik lever en plaats niets anders dan kracht stroom aangedreven machines.
Belgie kent nog wel een 3 x 230 volt netwerk, waar bij je dus tussen 2 fases 230 volt hebt en indien aanwezig tussen fase en nul 110 volt hebt. (nutteloos dus).

Een niet aanwezige nul komt maar vrij zelden voor, als hety al voor komt is het in erg oude installaties.
Ik ga er van uit dat er op die boten toch echt wel 3 fases + nul + aarde aanwezig zijn.
Zeker gezien het feit dat die gebruikt worden door koelwagens en dergelijke zaken, die voor de stuurstroom toch wel erg vaak een fase nul gedeelte in de sturing hebben zitten waarbij dus de sturing werkt op 230 volt en de koelmotor zelf op 400 volt draait.

even goed het kan dus dat er geen nul is, dan houd het inderdaad op en heb je een trafo nodig.
Je kunt ook een compressorkoelkast overwegen en die op 12 volt laten draaien.
Beetje accu er bij en je kunt makkelijk 2 of 3 dagen de koelkast van stroom voorzien.

Maar om eerlijk te zijn, voor dat geld zou ik toch echt wel een stroom punt verwachten.
Gewoon bellen met de maatschappij en aangeven dat je medicijnen koud moet houden..:wink:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Re: Vraag over vakantie

Bericht door LP1313 »

Ernst;
Als je goed door Ravenswaaij rijd zal je zien dat heel Ravenswaaij een dumpwinkel is :lol: :lol:
En dat verhaal van die medicijnen is te proberen, nou maar hopen dat ze niet aanbieden om
ze bij hun in de koelkast te bewaren. Staat een beetje raar, paracetamol in de koelkast. 8)
Groeten Wouter
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Bommes »

dan ben je eerlijk en vraag je hoe je je koelkast koud moet houden, en dat je daarvoor graag aan de stroom wilt hangen.. :mrgreen:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Re: Vraag over vakantie

Bericht door LP1313 »

Als ik eerlijk toegeef dat het voor mijn verzameling Heineken is zullen ze toch wel overstag gaan ? :lol:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Admin »

Lust jij geen bier, dan?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Vraag over vakantie

Bericht door Clement »

Gegroet,


Als ik bovenstaande lees dan zal ik desgevallend toch maar een transformator meenemen.

Het aanbod om de medicijnen in hún koelkast te steken kreeg ik vorig jaar nog als reaktie op mijn vraag, maar daarvóór had men me al de 280V-oplossing voorgesteld. Die truuk lukt dus niet altijd - maar 't ging hier dan ook niet over een zeer langdurige overtocht: van Kissamos (Kreta) naar Gythion (Peloponessos).

Op voorhand vragen bij het bestellen deed ik indertijd ook toen we naar IJsland gingen. Het werd me dan ook beloofd... maar eens ter plekke aan de boot was de enige werkbare methode de "alkoholische"... . Zulke flesjes hebben wij trouwens vaak bij als ruilmiddel. Niet alleen in Skandinavië kan je daar soms nogal wat mee doen, maar in Tunesië leverde het ons ooit woestijnrozen en andere fraaie dingen op.

Kompressorkoeling is uiteraard dé oplossing, in kombinatie met passende accu's. Daarvoor opteerden we dan ook bij degene die we nu aan 't inrichten zijn. We hebben er één "gewone" van ca 85 liter (waarvan 9 liter diepvries) en daarbij ook nog een draagbare Dometic Waeco CF-18 die zowel op koelen als op diepvries kan ingesteld worden. Dit heeft een aantal voordelen:
- voor weekendjes wordt slechts één van beide in gebruik genomen
- voor lange reizen vertrekken we met veel diepvries (in grote en in CF-18), en na een tijdje onderweg wordt diezelfde CF-18 dan op koelen omgeschakeld
- back-up voor diepvries: we hebben ondrweg ooit een pak eten onderweg moeten uitdelen en het gedeelte varkensvlees (in een islamitsich land) moeten wegsmijten
- wordt ook gebruikt in koffer van personenwagen
- en dus ook: kan mee in kajuit van boot met lange overvaart.
Op de werkfoto hieronder (toen nog zonder kastdeuren) zie je die CF-18 staan, op een uitschuifbare plaat boven de woonaccu's.
Afbeelding

De koelkast dan maar op gas laten staan vind ik een heel slecht idee. In zulk meestal warm en altijd zuurstofarm ruim zal dit toch niet efficiënt koelen. De gebrekkige afvoer van de warmte verhoogt het gevaar van oververhitting. En tenslotte is het gevaar van een gaslek vele malen groter dan bij een afgesloten reservoir.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vraag over vakantie

Bericht door DVIII »

afijn de vraag is nog steeds "krijg ik aan boord stroom" dus als het even kan geen propaganda voor andere oplossingen.
verder is het ONZE heineken en ONZE ketel één ( het ideale ruilmiddel) . Verder is er aan boord van een schip natuurlijk geen aarde. daar zijn ze zelfs tegen verzekerd bij Lloyds ! .
dus de nul is zo goed als gelijk aan de massa van het schip .... alleen daar wordt op gelet ! ( dat je die niet verkeerd gebruikt)
dus vraag gewoon een 220/240 enkelfase aansluiting en vraag welke connector ze gebruiken .
er vanuit gaan dat iets zo is ... omdat we dat thuis ook hebben is te vergelijken met een bak koffie vragen in duitsland ( brrrr).
(ps smoezen verzinnen met medicijnen kan je opbreken)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten