Pagina 1 van 2

Umweltzone

Geplaatst: 19 nov 2009, 18:52
door Anton
Hoi,

Hier een beschrijving van de Umwelt-plakkette:

http://www.duisburg.de/news/medien-12/U ... olland.pdf

Groet Anton

Re: Umweltzone

Geplaatst: 19 nov 2009, 20:24
door Detlev
Ik wordt daar geen wijs uit..... :oops: Heb ik nu met een dieselstoker (OM314) van 1969 nu geen sticker nodig of krijg ik nu juist geen sticker en mag ik er niet rijden?

Re: Umweltzone

Geplaatst: 19 nov 2009, 20:47
door Admin
Met blauwe nummerplaten ben je "oldtimer" en kun je gebruik maken van een collectieve ontheffing. Ik dacht dat dat de enige escape was...

Re: Umweltzone

Geplaatst: 19 nov 2009, 23:45
door Anton
Hoi,
Admin schreef:Met blauwe nummerplaten ben je "oldtimer" en kun je gebruik maken van een collectieve ontheffing. Ik dacht dat dat de enige escape was...
En als je in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart.

Groet Anton

Re: Umweltzone

Geplaatst: 20 nov 2009, 00:38
door Detlev
Admin schreef:Met blauwe nummerplaten ben je "oldtimer" en kun je gebruik maken van een collectieve ontheffing. Ik dacht dat dat de enige escape was...
Maar ik heb gele....en ben oldtimer.....Hoe weten ze in het buitenland dat die blauwe platen mijn bus oldtimer maken?

Re: Umweltzone

Geplaatst: 20 nov 2009, 09:01
door Admin
Hoe weten ze in het buitenland dat die blauwe platen mijn bus oldtimer maken?

Ik denk dat de verschillende autoriteiten misschien wel eens per jaar (of vaker) samen een borrel drinken.... Is het niet direct, dan toch in Brussel.

TÜV Nord zegt:
Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste toelating heeft van vóór 1 januari 1978, en het voertuig voorzien is van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen) heeft u dus geen Umweltplakette nodig en mag u met uw voertuig de Umwelt- zones inrijden.

Wanneer mag een oldtimer de blauwe kentenplaat voeren?
Historische voertuigen met een datum van toelating voor 1 januari 1978 mogen de (donker)blauwe kentekenplaat met witte letters voeren. Voordat de blauwe kentekenplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het voertuigbewijs een datum van toelating van voor 1 januari 1978 vermeld staat en het kenteken bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden. Blauwe kentekenplaten zijn voorzien van een keurmerk bestaande uit de Nederlandse leeuw en de tekst 'RKM'. Het keurmerk, en met name het volgnummer, moet duidelijk herkenbaar blijven, want aan de hand van dit volgnummer kan de maker van de kentekenplaat achterhaald worden.

In 1978 is de Rijksdienst Voor het Wegverkeer (RDW) overgegaan op een nieuw combinatiesysteem met 2 cijfers en 4 letters. Auto's met een datum eerste toelating na 31 december 1977 moeten de gele (GAIK) platen met het Eurovignet voeren. GAIK staat voor: Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten (GAIK). Elke GAIK-kentekenplaat is voorzien van unieke codes en echtheidskenmerken, waardoor controle achteraf mogelijk is. Zowel de afgifte van de kentekenplaten als de inname zijn strikt geregeld.
(Her)uitgifte oude kentekens
Voor geimporteerde klassiekers kan men bij de RDW een 'ouderwets' kenteken aanvragen, mits de datum eerste toelating voor automobielen voor 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen voor 1973 ligt. Deze regeling is een aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid om historische voertuigen, die door het verlies van kentekenpapieren een recente nummerplaat bezitten, weer van het oorspronkelijke kenteken te voorzien.

Voertuigen die vanwege hun historische waarde door liefhebbers in Nederland zijn geimporteerd, krijgen van de RDW bij registratie een 'klassiek' kenteken uitgereikt. In overleg met de Federatie van Historische Automobielclubs (FEHAC) heeft de RDW enkele speciale series 'ouderwetse' kentekens ter beschikking gesteld met name voor geïmporteerde klassiekers. Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een 'ouderwets' kenteken. Bedrijfsvoertuigen krijgen na invoer bij kentekenregistratie een kenteken uit de serie BE-00-00 en motorrijwielen een kenteken uit de serie ZF-00-00. Voertuigen die voor die tijd zijn ingevoerd kunnen nu alsnog in aanmerking komen voor deze series 'ouderwetse kentekens', mits de datum eerste toelating voor automobielen voor 1978 en voor motorrijwielen / bedrijfsvoertuigen voor 1973 ligt. NB: De RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.

Je kunt de omwisseling van een modern kenteken (met gele platen) naar een historisch kenteken regelen via de RDW. De kosten bedragen € 37,- (tarief 2008). Je dient hiervoor een verzoek inclusief het complete kenteken (aangetekend) te versturen naar de RDW. Om er zeker van te zijn of je je kenteken kunt omwisselen, adviseren wij dit eerst na te gaan bij de RDW, alvorens je de procedure opstart. Inlichtingen RDW: telefoonnummer: 0900-0739 (10 cent per minuut). Met de nieuwe kentekenpapieren wordt, indien het voertuig een geldige APK heeft, ook een nieuw APK-keuringsbewijs toegestuurd. Nadat je het nieuwe kenteken hebt ontvangen kunt je de blauwe platen laten maken.

De omwisseling naar een historisch kenteken kunt je ook doen bij de FEHAC.

Vergeet ook niet het nieuwe kenteken door te geven aan de verzekering!

Re: Umweltzone

Geplaatst: 20 nov 2009, 09:11
door Detlev
ok, duidelijk. :idea: Dank voor de uitleg!
Van de winter maar eens proberen te regelen dan.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 20 nov 2009, 12:03
door Helmut
De Fehac zegt:

Nederlandse klassieker in Duitse steden


In tegenstelling tot eerdere berichten en publicaties op diverse websites over de milieusticker, die verplicht is in diverse Duitse steden, benadrukken wij nog maar eens dat Nederlandse klassieke voertuigen (30 jaar of ouder) zonder bijzondere papieren vrijgesteld zijn van de verplichting een milieusticker te voeren. De aanwezigheid van blauwe kentekenplaten of een kopie van uw kentekenbewijs (met duidelijk het bouwjaar in beeld) onder de voorruit of op het dashboard geven u vrijstelling van de Duitse milieusticker verplichting.

Staat nog een stuk op de fehac site voor leden.

In Duitsland mogen Duitse oldtimers(30 jaar) ook de dumweltzones in.

Groeten Helmut.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 25 jan 2010, 20:46
door Frank Pronk
:shock: :?: :?:

Nu snap ik het even niet, is het nu een wagen met blauwe platen en een toelating van voor 1 januari 1978

of zoals de fehac pretendeerd een oldtimer van 30 jaar?

mijn 307 is van 1980 en dus 30 jaar,...... :?

wil het juiste antwoord nu opstaan.....

Re: Umweltzone

Geplaatst: 25 jan 2010, 20:49
door Admin
De kleur van de platen is voor de Germaanse opsporingsambtenaren wat zij van buiten in het voorbijfietsen kunnen zien. En dat wordt dus als enige criterium gebruikt voor je vrijstelling.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 25 jan 2010, 21:14
door Frank.fjph
Waaaat voorbijfietsen,???.....me fiets terug!!!!! :D :D :D

Re: Umweltzone

Geplaatst: 25 jan 2010, 21:27
door Peter MERCAMPO
En gewoon een paar blauwe platen laten maken? Of herkennen de duitsers ook het nederlandse jaartal aan de hand van het kenteken?
Heb zelf jaren lang in een kever uit "83 gereden, met blauwe platen!
Nooit problemen gehad, ben ik nu een crimineel of is hier sprake van burgelijke ongehoorzaamheid :?:
U zegt 't maar :wink:
Peter.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 25 jan 2010, 21:46
door Anton
Hoi Peter,

Allebei?

Groet Anton

Re: Umweltzone

Geplaatst: 25 jan 2010, 22:12
door Detlev
Allebei! 8)

Re: Umweltzone

Geplaatst: 26 jan 2010, 00:27
door Frank.fjph
Ik denk dat het in Dld best lang goed gaat,

maar nog even voor de duidelijkheid:

gaan de duitsers nu uit van 30 jaar = oldtimer of was het toevallig 2008 - 30 = 1978, en dus toevallig gelijkvallend met einde blauwe platen???
Want dan is mijn 1979 busje nu ümweltzonefrei!!!!!!!!! :D :D :D :D :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Frank

Re: Umweltzone

Geplaatst: 31 jan 2013, 15:49
door Jeroen_Hanomaf
Afbeelding
Deze ouwe koe eens uit de sloot vissen. Ik dacht altijd dat mijn blauwe platen op de Hanomag en diens bouwjaar 1971 een vrijstelling waren van die milieuzone-onzin, maar blijkbaar gaat die vlieger voor campers niet op?
3. Wanneer heb ik geen milieusticker nodig?

Milieuzones bevinden zich met name in en rondom de Duitse steden. Blijft u buiten de milieuzones, zoals op de snelwegen, dan hebt u geen milieusticker nodig.

Daarnaast hebt u in de volgende gevallen / bij de volgende voertuigen geen milieusticker nodig:

snorfietsen, bromfietsen, motoren, scooters en driewielige voertuigen;
landbouwtractoren;
mobiele machines en apparaten;
werkverkeer;
voertuigen van hulpdiensten;
voertuigen van personen met een lichamelijke beperking, in het bezit van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart.
In de EU geregistreerde voertuigen met een historisch kenteken van tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien van een "H"-kenteken of rode "07"-kenteken.
In Nederland geregistreerde voertuigen met een historisch kenteken (de blauw kentekenplaat, niet de gele GAIK platen) van tenminste 30 jaar oud in oorspronkelijke staat, of dusdanig gerestaureerd.
Bron: http://www.tuv-nord.nl/milieusticker/ec ... php?id=1#3

Ik vraag me af of er überhaupt iemand al eens een bon heeft gekregen voor het niet hebben van zo'n stikker, of met een verkeerde stikker toch een zone in rijden?

Groeten Jeroen

Re: Umweltzone

Geplaatst: 31 jan 2013, 17:19
door Admin
Dat "oorspronkelijke staat" geldt voor Duitse auto's om een H-kenteken te kunnen krijgen. Voor Nederlandse voertuigen zijn blauwe platen voldoende, òf een kopie van het kentekenbewijs achter de voorruit waaruit blijkt dat de wagen 30+ jaar oud is. Die verklaringen van de FEHAC/FIVA voor € 125 zijn heel mooi, maar helemaal niet nodig.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 31 jan 2013, 18:46
door Anton
Hoi,

Ik ben in het bezit van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart.
Dus kijk ik nooit of ik er wel of niet in mag, af en toe (dus vaak) vergeet ik de kaart ook wel eens achter de ruit te plaatsen.
Nog nooit een centje pijn gehad.

Ik weet ook niet hoe hoog de boetes zijn maar vast lager dan in ons land.

Groet Anton

Re: Umweltzone

Geplaatst: 31 jan 2013, 20:27
door rienold
Hier, http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8432738 , is ook al veel over de milieusticker geschreven. Als je dit topic even doorspit dan zul je zien dat daar verschillende forumleden een groene sticker kregen voor hun oude voertuig. Waarschijnlijk keek de Duitse beambte naar de datum van eerste afgifte van het kentekenbewijs in Nederland (het ging om een importauto) ipv naar de eerste afgifte in het buitenland.

Heb onlangs ook voor mijn oude LF508DG een sticker aangevraagd. 'k Ben benieuwd.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 31 jan 2013, 22:50
door Arno Z
@Rienold:

Waar heb jij die aangevraag dan (en was dat online) ik heb het al een paar keer geprobeerd (op basis van bouwjaar 1976), maar de aanvraag wordt altijd afgewezen op basis van 'niet nodig ivm leeftijd.

@Detlev & Frank:
Bij de 'grotere' Brezan kunnen ze blauwe platen maken terwijl je wacht (o.a. Hoofddorp). Op blauwe platen zit ook niet die eis dat je andere platen inlevert. Je kan er dus zo een setje van halen, ongeacht het bouwjaar. Het 'oneigenlijk' gebruik is voor risico van de kentekenhouder. Dus is het mogelijk om de gele platen in je bus mee te nemen terwijl je met de blauwe rondrijdt. Mocht je er ooit vragen over krijgen (of bij APK) dan is het Mea Culpa, ze zitten er nog op van een clubevenement en ff met tie-wraps de gele platen er overheen zetten. Indien boete ALTIJD naar de rechter gaan (rechters in Nederland zijn vaak zo meegaand dat je bijna overal mee wegkomt, als je het maar goed bedoeld).

Re: Umweltzone

Geplaatst: 31 jan 2013, 23:21
door Detlev
:mrgreen: Kijk eens naar de datum van dit onderwerp......die blauwe platen zitten er al weer een paar jaar op!
Inderdaad gewoon met je kenteken naar Brezan en klaar terwijl je wacht. Volgens mij kun je er zoveel halen als je maar wilt.
Was ook niet duur trouwens. Staat een stuk mooier op zo'n ouwe bus ook nog eens.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 01 feb 2013, 13:32
door Hanomaad
Maken ze bij de Brezan dan ook blauwe platen voor je als je kenteken van na 1/1/1978 is? Moet toch van voor die datum zijn? Of maakt ze dat niet uit?

Re: Umweltzone

Geplaatst: 01 feb 2013, 14:45
door Jeroen_Hanomaf
Admin schreef:Dat "oorspronkelijke staat" geldt voor Duitse auto's om een H-kenteken te kunnen krijgen. Voor Nederlandse voertuigen zijn blauwe platen voldoende, òf een kopie van het kentekenbewijs achter de voorruit waaruit blijkt dat de wagen 30+ jaar oud is. Die verklaringen van de FEHAC/FIVA voor € 125 zijn heel mooi, maar helemaal niet nodig.
Dan staat het wel vreemd verwoord:
In Nederland geregistreerde voertuigen met een historisch kenteken (de blauw kentekenplaat, niet de gele GAIK platen) van tenminste 30 jaar oud in oorspronkelijke staat, of dusdanig gerestaureerd.
Even los gezien van de H en 07 kentekens. Raar verhaal. Zo te lezen, ook op de link van camperforum, loopt het met de bekeuringen dus ook nog niet echt los. Wel grappig dat ze bij sommige de tenaamstellingsdatum gebruikt hebben zodat je met een ouder hok nog een groene stikkert krijgt! :mrgreen:

Die stikkers zijn er nu een paar jaar. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vervuilingsafname. Of krijgen de industrieschoorstenen in het Ruhrgebied geen stikkers?

@Paul: ja, dat doen ze. Al wil je er één met je naam erop. Die blauwe platen hebben geen serienummer o.i.d. zoals de gele GAIK platen en je kunt er zoveel laten maken als je wilt.

Jeroen

Re: Umweltzone

Geplaatst: 02 feb 2013, 21:49
door rienold
Arno Z schreef:@Rienold:

Waar heb jij die aangevraag dan (en was dat online) ik heb het al een paar keer geprobeerd (op basis van bouwjaar 1976), maar de aanvraag wordt altijd afgewezen op basis van 'niet nodig ivm leeftijd
Arno,

Het formulier voor het aanvragen van de milieusticker vind je onder de volgende link:

https://formular.stadt-koeln.de/feinsta ... /index.php

Invullen, autopapieren scannen / uploaden en 5 euro betalen. Daarna afwachten... :?: :?:

Re: Umweltzone

Geplaatst: 02 feb 2013, 22:16
door Admin
De oude prijs! Op 3 januari jl. moest ik € 6 betalen in het "Kreishaus Wildeshausen", waar de "RDW" zit voor de Kreis Oldenburg.