Pagina 2 van 2

Re: Umweltzone

Geplaatst: 03 feb 2013, 10:28
door rienold
Ben ff nieuwsgierig geworden of die 5 euro in Köln nog actueel is.

In Köln nog steeds 5 euro. Voor voertuigen die in Duitsland én in het buitenland geregistreerd staan.

http://www.stadt-koeln.de/3/umwelt/umweltzone/10447/


Dit itt Landkreis Oldenburg: http://www.oldenburg-kreis.de/1804.html

(hier alleen voor Duitse voertuigen).

Re: Umweltzone

Geplaatst: 03 feb 2013, 22:59
door Detlev
Met blauwe kenteken platen heb je dat niet niet nodig.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 04 feb 2013, 01:48
door Frank.fjph
Krijg je dan voor onze busjes (1979 en 1983) dan gewoon een groene toegestuurd ????
Iemand ervaring ?

Frank

Re: Umweltzone

Geplaatst: 04 feb 2013, 09:27
door Admin
Nee, natuurlijk niet. Alleen als ze een fout hebben gemaakt.

Oldtimers (d.w.z. 30 jaar) hebben een H in het kenteken. Of, als het een Nederlands voertuig is, een blauwe plaat. Jammer dat NL en Dld niet synchroon lopen.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:23
door Frank.fjph
Hoi Ernst,

Ik geef toe dat ik niet het hele draadje heb gelezen, maar hoe gaan die Duitsers om met 30 jaar???
Zoals je ziet zijn de mijne dit jaar allebei 30 jaar dit jaar, maar krijg vast geenblauwe platen gezien bouwjaar.
Mijn vraag is nu of die 30 jaar voor onze oosterburen meeloopt met de tijd of ooit bij de start is vastgesteld.

Frank

Re: Umweltzone

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:44
door Admin
Frank.fjph schreef:hoe gaan die Duitsers om met 30 jaar???
Bij een voertuig van 30 jaar of ouder, in oorspronkelijke staat, staat er op het keuringsrapport van de TÜV onder andere: §23-Begutachtung - - - Die Anforderungen zur Einstufung als Oldtimer sind erfüllt.
Mert dat keuringsbewijs kun je een H-kenteken krijgen.
Zoals je ziet zijn de mijne dit jaar allebei 30 jaar dit jaar, maar krijg vast geenblauwe platen gezien bouwjaar.
Nee, die krijg je (formeel) als je wagen van vóór 1-1-1978 is. Daarom schreef ik hierboven "Jammer dat NL en Dld niet synchroon lopen." Maar als je even googelt zie je dat de meeste steden genoegen nemen met een zichtbaar bewijs van de leeftijd achter de voorruit. En als je blauwe platen monteert voor je Berlijn inrijdt, lukt het ook wel.
Mijn vraag is nu of die 30 jaar voor onze oosterburen meeloopt met de tijd of ooit bij de start is vastgesteld.
Die loopt mee. Vandaag dus 4-2-1983

Re: Umweltzone

Geplaatst: 01 mar 2013, 20:20
door Hanomaad
Nieuwsgierig. Kun je eigenlijk gele platen krijgen voor een wagen van voor 1978 als je al blauwe platen hebt? Of moet je die dan inleveren?

Re: Umweltzone

Geplaatst: 01 mar 2013, 21:26
door Arno Z
Je kan blauwe platen vrij verkrijgen, ook als je (al) gele hebt. Er zit geen registratie op en er wordt ook niet gecontroleerd of je met blauwe platen mag rijden.

Bij sommige Brezan's (o.a. Hoofddorp) worden ze gemaakt terwijl je er op wacht.

Arno

Re: Umweltzone

Geplaatst: 01 mar 2013, 23:34
door Hanomaad
Mijn vraag was dus het omgekeerde: stel ik heb blauwe platen maar ik wil een set gele.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 02 mar 2013, 07:25
door Maxer
Admin schreef: een zichtbaar bewijs van de leeftijd achter de voorruit.
Dat is interessant. Bedoelen ze daarmee een kopie van je kentekenbewijs achter je voorruit? Op een andere manier zou ik niet weten hoe je het kan laten zien.
Die Duitse voertuigen moeten origineel zijn, bij ons niet. Hoe gaan ze daar dan met Nederlandse voertuigen om die zijn omgebouwd? Want als je een milieu zone inrijdt en je toont aan dat ie ruim 30 jaar oud maar je krijgt een prent omdat ie als camper is ingericht (dus niet origineel) schiet het nog niet op.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 02 mar 2013, 09:42
door Wim
Hanomaad schreef:Mijn vraag was dus het omgekeerde: stel ik heb blauwe platen maar ik wil een set gele.
Nou das dus simpel , als er nog niet eerder GAIK platen voor die auto zijn geleverd staat er ook niets van op het kenteken .
Dus gewoon even naar de kentekenplatenboer die ze onder overlegging van het kentekenbewijs tegen betaling zal aanmaken . :lol:

Re: Umweltzone

Geplaatst: 05 mar 2013, 11:53
door Arno Z
@Maxer:

Die 'originaliteit' regelgeving kent -naar ik heb begrepen- wat ruime. De regel 'Het voertuig moet nieuw geleverd zijn in de toepassing waarin hij nu wordt gebruikt' wordt door Duitse vrienden als volgt aan mij uitgelegd: Er moeten voertuigen van hetzelfde merk en type en vergelijkbare uitvoering nieuw zijn geleverd (indien van toepassing) met eenzelfde gebruiksdoelstelling (in ons geval camper).

Voor de MB's hier is het (redelijk) makkelijk, er zijn nieuwe MB 508's (en wellicht ook 407/608 usw) uitgeleverd naar camperbouwers en nieuw verkocht in die hoedanigheid. Zowel als buscamper als in alkoof, vol- en semi integraal.

Als er van jouw touringcarcamper (BM10 was het toch?) er vergelijkbare leveringen zijn geweest dan heb je denk ik al genoeg draagvlak.

Daarnaast werkt het boetesysteem naar mijn weten in Duitsland nog altijd anders dan in Nederland. Hier krijg je een bekeuring omdat het kan (en geld oplevert), in Duitsland omdat de beambte een weging maakt van de situatie en een boete op zijn plaats vind.... (sorry voor de politiek :)

Re: Umweltzone

Geplaatst: 05 mar 2013, 20:15
door Maxer
zullen ze die originaliteitsregel ook op buitenlandse voertuigen toepassen? Hoe willen ze dat doen dan? Ik denk niet dat een Duitse beambte kan nagaan of een bepaald type voertuig ooit in Nederland nieuw als camper op de weg is gekomen. Ik vermoed dan ook dat men het jaartal, dus 30 jaar, aanhoud. Ik zal dan ook voor de zekerheid een kopie van mijn kenteken achter de voorruit zetten als we in een Duitse milieuzone parkeren. Vorig jaar nog brutaal zo'n zone ingereden en op een busparking 2 dagen gestaan. Niemand die wat zei, perfect. Minder gezeik in Duitsland. We zijn 4 weken kris kras er doorheen gereden en overal gratis gestaan zonder commentaar.

Re: Umweltzone

Geplaatst: 17 mei 2013, 20:47
door Ed's508
Dus als ik het goed begrijp kan ik met mijn 508 uit '86 zo een Uwzone inrijden zo lang er blauwe platen op zitten?

Ed

Re: Umweltzone

Geplaatst: 18 mei 2013, 10:28
door Peter MERCAMPO
Mijn Bus is net dertig geworden, ik heb geen recht op blauwe platen, heb ik nu wel ontheffing als ik een kopie van mijn kenteken bewijs achter mijn voorruit leg?

Re: Umweltzone

Geplaatst: 18 mei 2013, 11:09
door Hanomaad
Blauwe platen kun je gewoon laten maken, desnoods bij een online platenboer: http://www.kentekenplaat.nu/

Die neem je dan mee en zet je erop als je in Duitsland bent.