Internet: Sateliet internet: wat kost het

oa GOP's, campings, internet & vrije plekjes
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Leo »

Hoi Ernst,

nou word ik door fabrikanten en providers al jaren bedonderd met mooie beloftes over snelheden.
Ben dus benieuwd wat jouw werkelijke snelheid is.
Onderstaand is de primitieve verbinding waarmee ik het op dit moment moet doen.


Afbeelding

(Klik op de afbeelding voor een snelheidsmeting)


Mvg, Leo. :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Admin »

Hallo Leo (en anderen),

Vanmiddag wat draden getrokken en het spul aangesloten, ditmaal in de camper. De schotel zit al een weekje op de cabine gekit met SikaFlex 252 met Aktivator. (Ik weet het, PU is verouderd, maar anders vervalt de garantie...).
Dit is de afstandbediening van de schotel, de TV-ontvanger en het modem staan ìn de kast.
Afbeelding

Leo had zo'n mooie snelheidstest. Mijn resultaat staat hieronder.
Afbeelding
Ik moet nog even uitzoeken hoe ik die gegevens moet interpreteren. Ik kan ze nu nog vergelijken met de ADSL, maar die gaat binnen afzienbare tijd overboord!

O ja, dit bericht is vanuit Dr. Wolff via HellasSat gepost :lol: :lol: :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Admin »

Hoewel niet geheel on topic, ter vergelijking hier wat het vaste net me te bieden heeft:
Afbeelding

Het enige ècht significante verschil zit 'm in de ping-tijd: 643 ms. Dat is dus de tijd waarin de bitjes 36.000 km òp en even ver weer néér reizen... Tot mijn verbazing is dat niet echt storend in Skype- of Voipstunt-gesprekken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door winand »

Zoals velen van jullie weten, verblijf ik bijna een half jaar in Oostenrijk.
Voor het dichtsbijzijnde internet-cafe moet ik 8 km rijden.
Ik heb dus eens onderzocht welke mogelijkheden er hier zijn om internet
op mijn laptopje te krijgen.

In tegenstelling tot nederland, is hier een UMTS of GPRS verbinding met een
provider maken i.c.m. een data-tegoed-kaart behoorlijk ingeburgerd.
Pre-paid internet dus. Diverse aanbieders hebben deze service.
Uiteindelijk heb ik een pakketje aangeschaft van provider Yesss.
Zie: http://www.yesss.at/diskont-surfen/home.php

In het aangeschafte pakketje zit:
- Een (PCMCIA) modemkaartje voor HSDPA/UMTS/GPRS verbindingen die ik in mijn laptop prik. (39 euro)
- Een SIM-kaartje zoals die ook een in je gsm zit, met een data-tegoed van 3Gb. (44 euro)

Voor nog geen 100 euro ben ik het mannetje hier, en als ik het niet te gek maak is die 3Gb ruim voldoende de komende maanden!
Dat doet nederland nog niet na, met dure UMTS abonnementen.

Helaas heb ik in het dorp waar ik werk (Dorfgastein) enkel GPRS ontvangst, wat tergend langzaam is. (hoort natuurlijk bij de onthaastte levensstijl hier), maargoed, internet heb ik :)
De SIM-kaart kan ik enkel in Oostenrijk gebruiken. Ik vraag me echter af of andere landen ook niet zoiets hebben. Ik zou dan enkel nog een SIM-kaartje hoeven te kopen.
Het data-tegoed is zeker een jaar geldig.

Ok, mijn speedtest:
Afbeelding

Ik begrijp nu ook waarom Leo zich kan ergeren aan (te) grote foto's.. pff, wat duurt dat lang :|
Oh, btw, de snelheid van 44 kb zoals in het figuur aangegeven is 44 kilo BIT per seconde, wat een magere 5 kb per seconde is.. (was het maar 44 kb..)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Admin »

Op onze site heb ik wat plaatjes van de Internet-opstelling gezet: http://sittig.nl/campers/817/jan08.html . Ik word steeds enthousiaster; het werkt echt als een trein!

In Amerika schijnt het veel normaler (en duurder!) te zijn een uplink op je camper te hebben. Er is een speciale site voor: http://www.datastormusers.com/ .
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Guus
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:36

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Guus »

Naar aanleiding van Ernst post in dit form was ik zo onder de indruk van de mogelijkheden van mobiel Internet dat ik tot aanschaf van een camper ben overgegaan ;-) Na een kort bezoek om een live opstelling te zien bij Ernst (waarvoor nog dank) is het eerste dat extra is geinstalleerd de sateliet configuratie - die Ernst in dit form heeft beschreven. Direct nadat de schotel en modem geinstalleerd was ben ik naar het zuiden gereden om zowel de camper als het Internet te gaan testen. Het leek me daarom wel zo gepast om hier even een reactie te geven over mijn bevindingen.

1. Datasnelheid is prima om websites te bezoeken.
Zoals ernst beschreef is de responsetijd wat langzaam, maar als eenmaal de dataoverdracht is gestart gaat het als een speer. Bij normaal gebruik, gewoon surfen op het web, email verkeer, MSN merk je hier eigenlijk niks van behalve dat de reactie (response snelheid) een fractie trager gaat.

2. Webapplicaties
Deze zijn vaak in twee categorieen onder te verdelen. Web2.0 of ouder. Met Web2.0 applicaties wordt over het algemeen alleen de benodigde dataoverdracht gedaan (middels zogenaamde Ajax techniek, niet echt relevant). Je moet daarbij even bewust zijn dat hij wat langzamer reageerd, verder is het prima te doen. Ouderwetsere webapplicaties (die dus wat meer overhead per handeling hebben) gingen naar mijn beleving ook goed. Nogmaals, je moet bewust zijn van de responsetijd, maar er is goed mee te werken. Een applicatie als http://www.google.nl/maps is dus prima te doen en lekker handig onder weg ;-)

3. Videoconference
Via MSN getest en ging meestal buitengewoon goed, maar niet perfect. Wellicht stemd dat nog wat finetuning van de configuratie. Bij dit soort applicaties moeten de twee communicerende partijen eigenlijk op elkaar afgestemd zijn en gewend zijn om met dit soort applicaties te communiceren. En indien een van de partije een zwakkere computer of verbinding heeft zie je al snel gestotter. Tevens moet je geen gesprekken voeren waarbij na elke zin een bevestiging verwacht wordt. Dus vraag stellen (zo uitgebreid mogelijk) en dan moet de ander gaan praten. Met name omdat het fullduplex niet echt werkt bij deze eenvoudige applicaties. Maar indien eenmaal iedereen het truukje door heeft gaat het communiceren op deze manier prima.

4. ftp transfer
Nog niet echt geprobeerd. Tegenwoordig is dit echter niet meer zo'n probleem gezien een bestand dat is afgebroken niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Dus is er enige storing, dan gaat hij daarna gewoon lekker verder. Uploaden zal natuurlijk wat langzamer gaan.

5. VPN verbinding, terminal server en/of remote beheer
Dit heb ik nog niet kunnen testen, zal hier later meer over roepen als ik mijn bevindingen heb indien iemand geintresseerd is.


Tot zover de algemene bevindingen, nu de frustraties van een newbie.

1. Neem een compas mee
Dan kun je van te voren zien of de boom op een camping niet in de weg staat ;-) Je moet uiteraard een goed ontvangst hebben, anders geen Internet. Indien je dit weet en het voor bent, is er geen enkel probleem. Maar in een stad wordt het dus wel wat lastig de juiste spot te vinden.

2. Wegvallen van Internet
Ik ervaarde een aantal keren dat het Internet weg viel of regelmatig niet lekker werkte. Conclusie, als er wat wind staat gaat de schotel teveel op en neer dat het signaal stoort. Wellicht heeft het ook nog te maken indien de voetjes van de camper niet uit staan en het te veel schommelt bij het op en neer lopen. Maar het vormt wel degelijk een probleem. (hoop dat dit de verklaring was)

3. Router is zonder firewall / nat-translatie
Dat betekend dat het IP adres dat je krijgt toegewezen direct op het Internet zit met alle porten open en de mogelijkheden die daarbij horen. Leuk, maar als je hier niet van op de hoogte bent heb je binnen 1 minuut een virus of een hacker te pakken. De PC die je aansluit moet dus een eigen firewall hebben of je moet er een kastje tussen zetten zoals een wifi-router die al vaak een firewall of nat-translatie heeft.

Over dit laatste heb ik direct een newbie vraagje. Wil alles op 12v laten werken (ik wil tenslotte mobiel zijn). Mijn wifi-router werkt volgens de adapter op 12v (1.0A). Volgens mijn theorie kan ik deze adapter dus ongestraft weg laten. Ben echter bang dat de 12v spanning geen nette constante stroom is. Wat is hier het advies?

1. gewoon doen
2. converter van 12v - 220v en daar de adapter in steken die het weer converteerd naar 12v
3. extra 12v UPS (als deze al bestaan) er tussen plaatsen.

Tot zover mijn praktijk bevindingen en input aan dit form. Omdat ik dus nieuw ben in de camper wereld (wat is het toch een geweldige wereld) zal ik hier nog vaker op gaan neuzen en zal me dus ook nog even echt voorstellen voordat ik nog meer vragen ga stellen. Want vragen hebben ik nog genoeg ;-)

Succes en bedankt (vooral Ernst),
Guus
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door jooph »

Hallo Guus,

Bedankt voor je uitgebreide verslag.

Zal voor sommigen zeker nuttig zijn.

Zelf hou ik het maar bij een eenvoudige Wi-Fi verbinding.

Joop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Leo »

Hoi Guus,

dit noem ik nog eens een binnenkomertje!! :shock: :D :D :D
Lekker duidelijk en uitgebreid beschreven.
Zeer welkom op dit forum! :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Anton »

Hoi Guus,

Welkom op het forum, dat je maar veel mag schrijven!!
Mooi duidelijk stuk!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Admin »

Hallo Guus,

Fijn dat je gebruik hebt kunnen maken van de satellietverbinding. Dat brengt in jouw geval mooie reizen maken dichter onder handbereik!

Ad 2. Wegvallen van Internet
Ik weet niet hoe zuidelijk je bent gegaan. Maar het is mogelijk, als je in Spanje, Portugal, Griekenland of Marokko bent, dat je signaal erg zwak wordt omdat je de LNB's te ver van de juiste polarisatierichting af zitten. (Alden heeft inmiddels een @Mondo 90 met automatische skew) .

V.w.b. de voeding van je router: denk maar niet dat een stekertrafo'tje zo'n mooie spanning afgeeft... Ik zou rustig een direct aansluitsnoertje maken voor als je stilstaat en de motor niet loopt. Een (inbouw- of zwevende) zekering van 1 A maakt het geheel nog knapper!

Groeten uit de Kempen, via Hellas Sat!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Guus
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:36

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Guus »

Admin schreef: Ad 2. Wegvallen van Internet
Ik weet niet hoe zuidelijk je bent gegaan. Maar het is mogelijk, als je in Spanje, Portugal, Griekenland of Marokko bent, dat je signaal erg zwak wordt omdat je de LNB's te ver van de juiste polarisatierichting af zitten. (Alden heeft inmiddels een @Mondo 90 met automatische skew) .
Ik ben niet verder gekomen dan Spanje (1 uur voorbij Valencia). Volgens mij heb ik het model met een skew. Hij probeerd namelijk elke keer onder een nieuwe hoek de sataliet de zoeken. Stel hij vindt een sataltie niet, dan doet hij een rondje, wijzigd zijn hoek en doet opnieuw een rondje. Mocht je niet helemaal horizontaal staan is het dus toch mogelijk voor hem de juiste hoek te vinden. Ik zal het in de gaten houden.
Admin schreef: V.w.b. de voeding van je router: denk maar niet dat een stekertrafo'tje zo'n mooie spanning afgeeft... Ik zou rustig een direct aansluitsnoertje maken voor als je stilstaat en de motor niet loopt. Een (inbouw- of zwevende) zekering van 1 A maakt het geheel nog knapper!
Duidelijk en bedankt. Ik begrijp dat als de motor loopt of start hij een piek kan veroorzaken en je dan wel een filter er tussen moet hebben? Ik zal het eens gaan meten met een multimeter (als ik die nog ergens kan vinden, in geen eeuwen meer gebruikt) en zal eens wat testjes doen.

Verders nog bedankt voor alle mooie verwelkomingen.

Groeten,
Guus
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Admin »

Hoi Guus,

Ik denk dat we niet hetzelfde bedoelen: de skew die ik bedoel is het draaien van de LNB's in hun houder; wat jij beschrijft is het zoeken van de juiste satelliet door de hele schotel. Dat-ie de horizon afscant met iedere keer een iets hogere (of lagere) elevatie kan niet anders, want bij elke geografische breedte hoort een bepaalde elevatie: in Valencia staat de satelliet hoger boven de horizon dan in Tilburg... Maar ook de polarisatierichting moet worden aangepast, dat is wat Alden in zijn allerlaatste @Mondo heeft geautomatiseerd.

Ik heb zojuist een heleboel geFTPeet en dat is gelukt. Dat er ergens een bugje in PHPBB zit, staat daar los van. (Zoals je weet is mijn enige verbinding met het web nu via de satelliet.)
Ik kwam er wel achter dat Gnome Commander (het Linux equivalent van Windows Commander/Total Commander) veel en veel trager werkt dan een dedicated FTP client (FileZilla, te vergelijken met WS_FTP).

Even iets geheel anders (en geheel off topic): ben jij erg gehecht aan deze avatar? Ik (en vermoedelijk ook anderen) heb(ben) een onprettige herinnering aan de inmiddels van het forum verdwenen vorige gebruiker van dezelfde avatar. Dat dit absoluut niets met jou te maken heeft moge duidelijk zijn :)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Wat zeg je dat mooi :lol: :lol:

Groet Anton
Admin schreef:Hoi Guus,



Even iets geheel anders (en geheel off topic): ben jij erg gehecht aan deze avatar? Ik (en vermoedelijk ook anderen) heb(ben) een onprettige herinnering aan de inmiddels van het forum verdwenen vorige gebruiker van dezelfde avatar. Dat dit absoluut niets met jou te maken heeft moge duidelijk zijn :)
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Guus
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:36

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Guus »

Hoi Ernst,
Admin schreef: Ik denk dat we niet hetzelfde bedoelen: de skew die ik bedoel is het draaien van de LNB's in hun houder; wat jij beschrijft is het zoeken van de juiste satelliet door de hele schotel.
Probeer ik interresant te doen op een technisch forum, val ik direct door de mand. Ik heb ook (nog) geen verstand van die schotels, als ik maar een bitstream uit het modem krijg….grinik... Volgens mij had ik ook niet vermeld dat ik de schotel in Duitsland heb laten opbouwen, in plaats van dat ik zelf mijn handen vuil heb gemaakt of een gebruikshandleiding gelezen heb.
Admin schreef: Even iets geheel anders (en geheel off topic): ben jij erg gehecht aan deze avatar? Ik (en vermoedelijk ook anderen) heb(ben) een onprettige herinnering aan de inmiddels van het forum verdwenen vorige gebruiker van dezelfde avatar. Dat dit absoluut niets met jou te maken heeft moge duidelijk zijn :)
:oops: Vallen jullie over elke aap of kan ik mijn thema behouden. Anders moet ik zelf creatief gaan worden. Dat gaat natuurlijk nog wel gebeuren maar wilde het langzaam opbouwen en jullie nog in spanning houden <grin>.

Grtz, Guus...
CU on the Bitstream
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Admin »

Hi Guus,

Hij's fijn! (Hoewel eigen creativiteit natuurlijk nooit weg is :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Bommes »

Guus, bij de betere elektronica zaak
(nee niet de expert of een van die andere dozen schuivers met gepukkelde riekende jochies achter de balie)
kunnen ze je zo helpen aan een spannings stabilisator.
Kost je een paar euro en plaats je gewoon net als de zwevende zekering in de voedings kabel.
Zo een zaak als dit:
http://www.brigatti.nl
die zit in Eindhoven, maar voor een zaak in de buurt kijk even hier:
http://www.circuitsonline.net/shops/
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door Anton »

Hoi,

Deze kwam ik nog tegen:

http://www.astra2se.nl/

Ga naar de site, klik op internet en dan op abonnementen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten