Internet: Sateliet internet: wat kost het

oa GOP's, campings, internet & vrije plekjes
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Internet: Sateliet internet: wat kost het

Bericht door melhof »

Hallo allemaal,

Omdat er een mogelijkheid is dat ik tijdens het reizen kan blijven telewerken, ben ik op zoek naar een goede meereizende internet verbinding.

Wie weet wat een goedkope sateliet internet verbinding kost?

Dit zou kunnen in de vorm van UMTS, maar dat lijkt me in buitenlanden toch wel wat prijzig worden.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Een UMTS verbinding is inderdaad nogal prijzig.
Ik heb het vorig jaar bij wijze van proef op mijn bedrijf ingezet en de kosten rezen met slechts een paar keer internetten in het buitenland enorm de pan uit.
Wij hebben het dan ook niet meer gedaan.

Sataliet internet daar weet ik op dit moment de staus niet van maar een paar jaar geleden was het zo dat de downstream via de satelietverbinding liep en de upstream via een analoge verbinding.
Dit genereerd weer hoge kosten natuurlijk.

Dit jaar heb ik een laptop meegenomen die voorien was van een Wifi kaart. Op diverse campings onderweg was er een accespoint aanwezig waarop je dan tegen een geringe vergoeding (€5,- per dag) kan aansluiten.
Op de overige campings heb ik gebruik gemaakt van internet cafe's.

Doordat we op mijn bedrijf gebruik maken van telewerking via een reguliere internet verbinding, die overigens beveiligd is met Tokens, en niet via een VPN wat bij de meeste bedrijven het geval is kan ik overal ter wereld telewerken met puur en alleen internet toegang.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Melchior,

Ik gebruik een laptop met een wifi-kaart. Netstumbler geinstalleerd en je pakt zo een onbeveiligd netwerk uit de lucht. Inloggen, internetten en bellen maar. Met mate doet het niemand kwaad. :lol:

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Jullie oplossingen van Netstumbler en WIFI spots heb ik ook al aan gedacht en gebruikt in het verleden.
Ook gebruik ik FON natuurlijk.

Maar omdat we staks mogelijk enkele dagen tot weken op onberijkbare plekjes in de natuur willen gaan staan is dan geen regelmatige email meer mogelijk.

Dat is echter wel nodig voor de online baan die ik dan wil gaan doen.

Momenteel heb ik een aanbieding gekregen van Bently Walker.
Die bieden 2-weg satteliet aan voor ~€600 voor de hardware en ~€85 per maand voor 512/128kbps UP/DOWN. Ze garanderen: 300/30.

Klinkt redelijk, ik moet alleen nog wel een echte aanbieding van een leverancier in NL krijgen.

Oja, BySky (NL organisatie) kunnen het ook leveren, maar tegen prijzen als 10.000euro startkosten.

Groet,
Melchior
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Melchior,
Heb je al eens bij scheepvaartorganisaties gezocht???
Die werken er al veel langer mee, maar was ook duur.
Anders een persburo/omroep/krant /verslaggever raadplegen

Suc6
Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ik heb jaren terug iets gelezen over internet via de sateliet, dus echt met een schotel op je dak. Het geheel was erg betaalbaar en leek erg interessant.
Echter, in de kleine lettertjes bleek dat er een groot nadeel aan zat;
Een schotel kan enkel ontvangen, en niet zenden. Bij het gebruik van internet zal het meeste ook ontvangen worden (downloaden van een pagina), maar je zal toch ook gegevens moeten kunnen versturen, zoals het internetadres van de pagina die je opvraagt!
Hiervoor diende je tegelijkertijd een telefoonverbinding open te hebben staan.. Ging dat onbeperkte internetten ineens niet meer op..
Mocht je zo'n internet-schotel ooit tegenkomen, wees gewaarschuwd, je moet ook data kunnen versturen :!:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Twee weg is zeker mogelijk hoor!
oa ook bij http://www.bysky.nl
tenminste dat zeggen ze, let wel op deze aanbieder kan bijvoorbeeld standaard alleen in Europa internet aanbieden. Je zit er mee dat een sateliet maar een klein gedeelte van de wereld kan zien. Mogelijk dat er wel partijen zijn die hier meer satellieten voor hebben.

http://www.bentley-walker.com
Deze aanbieder heeft meer dekking maar niet in Rusland. Lang nog niet overal dus, maar wel op veel plekken. Ze werken wel met een schotel van 1,2 meter zie ik.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

A_A schreef:Twee weg is zeker mogelijk hoor!
Hee, okay, dat wist ik niet. Er is duidelijk veel verbeterd in de afgelopen jaren.
Maareh.. pff, die prijzen liegen er niet om zeg!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je van plan bent natuurlijk, maar mijn baas (werkgever?) had hetzelfde probleem.

Vodafone had hem al bijna een flat-fee umts abonnement aangesmeerd dat in het buitenland goudgeld zou kosten, het onbeperkt geldt natuurlijk alleen voor Nederland...
Dus heb ik hem geadviseerd om dan maar in Duitsland (daar zit hij 9 van de 10 keer) een flat-fee UTMS abonnement te nemen en dat heeft hij gedaan. Voor Nederland een simpel abonnementje ernaast, even de kaart wisselen en gaan voor een fractie van de normale buitenlandkosten.

Maar als je van land naar land reist is het niet echt een handige optie, zou je overal een abonnement moeten nemen voor minimaal een jaar.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb eergisteren in Düsseldorf voor het eerst een werkende Internetverbinding via satelliet gebruikt. Dit in tegenstelling tot alle mooie websites waarbij altijd staat "binnenkort leverbaar" of waarbij uit de kleine lettertjes blijkt dat een aansluiting alleen voor geregistreerde inwoners van San Marino beschikbaar is...

Met een Alden.fr schotel en positioner en via Hellas Sat.

De Alden-site geeft nog geen informatie. Voor prijzen etc. zie: http://www.ipcopter.de

Omdat ik meer dan tot dusverre met Dr. Wolff op stap wil, overweeg ik serieus op de beursaanbieding in te gaan en twee montageplaten te maken, één thuis (i.p.v. m'n huidige ADSL) en één op onze Dr. Wolff. Dan lijkt de prijs ook realistischer: flat fee € 50/mnd na afloop van de 100 dagen bij aanvang van het contract. De initiële investering vereist natuurlijk wel een stevige slik! Of 1 Mbps prettig werkt als je 6 Mbps gewend bent.... tsja, dat zal even wennen worden. Maar bioscoopfilms downloaden deed ik toch al niet.

Want, ook al ben ik Fonero, het is me zegge en schrijve één keer gelukt een kwartier verbinding te hebben via een Fonspot. Dit vooral omdat de Fonspots die mijn Tomtom als POI opgeeft, meestal blijken uit te staan en/of omdat het soms een beetje lastig is ;-) onze 7.5 ton in een smal straatje op de stoep te zetten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hallo Ernst,

Het belang van internet is ons aanzienlijk groter geworden aangezien we de kinderen erg goed via internet kunnen les geven.
Het is dan wel veel geld, maar hierom zijn we er nu iets siereuser naar op zoek.

Ik heb de website bekeken en het MESSEANGEBOT met Icopter motion ziet er natuurlijk flitsend uit. Alleen de website prijs van €3250 + maandelijkse kosten vind ik best wel stevig.
Voor een zelfrichtend systeem heb ik ook al prijsopgaven gehad van $20.000 dus het valt mee.

Maar ik ben wel erg benieuwd wat voor aanbiedingen je dan op de beurs hebt gehad.

Een simpele Icopter triple (schotel op 3poot) lijkt me al erg interessant.
Kun je me de hardware prijzen en maandelijkse kosten eens toesturen?

Ik ben momenteel van plan binnen enkele weken bij Bently-Walker het standaard €600 sateliet systeem te kopen met maandelijks €85.
Verder max 1,5Gb data vrij.
Speed Down: 512-300kbps Up: 128-30kbps (max-typical)

Een prijs opgaaf voor het BGAN met een laptopgrootte sateliet die je op tafel kunt zetten is erg mooi. Ook de €1500 aanschaf + €35p/m vallen mee. Maar de €7 per MB zijn maken het tot bizar duur.

Heb je nog betere suggesties?

Groet,
Melchior
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Melchior, wat ik mij net bedacht. ik heb niet helemaal duidelijk wat je plannen zijn. Maar als je langere tijd in een land wil bliijven kun je dan daar geen abonnement nemen op een gsm netwerk met gprs toegang ?
Of moet je dan een postadres in het betreffende land hebben ?

In nederland heb je flat rate voor 50 euro in de maand meen ik, misschien dat dat in andere landen ook werkt ? Niet met je nederlandse gsm maar met een abonnement uit dat land.

Evt via een prepay kaart? Of praat ik nu heel raar ?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Melchior,

De beursaanbieding is wat er ook op de site staat:

- Alden Mondo 90 (dus niet de Triple) System mit vollautomatischer Ausrichtung und folgender Ausstattung:
- 90 cm Antenne
- Interaktiver LNB für Internet Übertragung
- LNB für TV-Empfang
- Alden SSC (Satellite SuchModule) zur vollautomatischen und sicheren Antennensteurung
- Modem für Internetzugang
- Digitaler TV Empfänger mit Common Interface (dus een kaartlezer erin en voor € 40 per jaar kijk je Nederlandse TV)
- Kabel, Installationsmaterial
- 100 Tage Internetzugang, nutzbar bis Ende 2009. Es werden nur die Tage von Ihrem "Tageskonto" abgezogen, an denen Sie im Internet waren, egal wie lange und wie oft.

Alles zusammen für 3.250,-- Euro inkl. 19% MWSt.

Na die 100 dagen kun je kiezen:
- weer 100 dagen voor € 300 à € 350
òf (en dat is voor een heavy user interessanter):
- € 60 per maand (€ 50 bij maandelijkse vooruitbetaling)
(of € 40 voor een 512/128 verbinding, maar dat is wel erg traag in deze tijd...)

De initiële investering is dus wel een drempel!

Die schotel staat op twee metalen (?) schijven die je met de meegeleverde Sikaflex op je dak moet plakken. Volgens mij niets eenvoudiger dan elders nog eens twee bodemplaten te monteren...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Klinkt interessant als er ook een kleiner hardware pakket te krijgen is.
Die tripple lijkt me toch een stuk goedkoper.

Zal ze eens een offerte aanvraag doen.

Over langer in een land blijven:
Dat blijven we niet... althans dat weten we niet
Het zal een reis worden zo de wind ons waait en of het ons op de plek waar we zijn bevalt.
Bovendien zullen we vaak juist weg van de snelweg gaan. En al zoekende mooie afgelegen plekken opzoeken. Daar is dus meestal geen GSM/UMTS netwerk ofzo...
Het lijkt me dus niet zo handig om per land zo'n abbo te nemen.

Wel ben ik nog aan het zoeken over info van satelliet ontvangst in de bergen.
Moet die schotel vlak langs de horizon wijzen of meestal juist eerder recht omhoog. Dit zal per netwerk afhangen en de plek op aarde lijkt me.
Maar hoop niet dat hij alleen op de bergtoppen ontvangt en je in ieder dal verstoken bent.
Maar internet staat nou niet vol met tabellen van die twee weg satellieten ofzo.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Melchior,

Als er een dikke berg tussen je schotel en je satelliet zit... :cry: Uiteraard!!!

Maar als je in het dal staat met een vrij uitzicht naar grofweg het Zuiden, met de berg ònder de (alweer grofweg) 30° boven de horizon, ben je in business.

Ik heb nog nooit een schotel op m'n camper gehad, maar wel een (draaibare) aan de voorgevel en een (kleintje) op de vensterbank. Wij kijken zo weinig TV dat ik soms via het Internet m'n kaartje opnieuw moet activeren omdat we een maand niet naar de Nederlandse zenders gekeken hebben...
Ooit (zo'n 7 jaar geleden) begonnen in Praag, met 63 cm met een plankje en twee lijmklemmen aan de dakgoot van m'n appartement. Vanwege het kwaliteitsverschil kort daarop m'n Casema-abonnement opgezegd en nadien nooit meer kabel gehad.

Kijk voor de aardigheid eens op het satellietforum http://www.satbox.nl/ Zoekterm "elevatie". Internet via satelliet is echter nog steeds vrij nieuw (anders dan voor grote concerns dan, die gebruiken al tientallen jaren VSAT).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Melchior,

Kijk hier maar eens voor satelliet aanbiedingen.

http://www.ariase.com/fr/comparatifs/satellite.html

Het is in het Frans maar meestal ook ergens in het engels.

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik zal de elevatie hoek nog maar eens aanvragen.

Maar als er voor de astra schotel al 27 tot 29 graden verschil is tussen noorden en zuiden van NL, dan zal je in Spanje wel bijna recht om hoog moeten richten.
Komt erg goed uit, dan heb je daar ook niet zo'n last van de bergen.

Bij Bently-Walker bieden ze een uitricht kastje aan voor $500, dat vond ik nog al wat. Dus ik ga kijken of het ook met een normale satelliet signaal meter kan.

Denken jullie dat het te doen is om iedere 1 tot 2 dagen de schotel opnieuw met de hand op zijn driepoot te zetten en uit te richten?
Krijg je daar handigheid in of ben je iedere dag weer 1/2 uur aan het zoeken.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Krijg je daar handigheid in of ben je iedere dag weer 1/2 uur aan het zoeken.

Natuurlijk krijg je daar handigheid in. Maar dan nog kan het net zo goed een uur duren voor-ie goed staat. Een satellietzoeker helpt niet zo erg veel, want er staan ca. 50 satellieten aan onze horizon en je wilt alleen Astra1, Astra2, Hotbird, Hellassat, Turksat, Kopernikus, Hispasat of een andere, maar in elk geval maar één :o

Een truc die ik hier thuis meestal uithaal: ik sluit een oude, analoge ontvanger aan (wel zorgen dat die geschikt is voor de MF van de LNB voor digitale ontvangst) en stem die af op een bekend kanaal op een bekende transponder op een bekende satelliet. (Analoge ontvangst is veel minder kritisch dan digitale.) Dan schotel draaien en op en neer bewegen tot je een optimaal beeld hebt. Dan zit-ie er voor digitaal ook vlak bij.

Ik heb in Düsseldorf een hele poos zitten praten met Dr. Bernhard Neumeyer, CEO van IPcopter. Hij vertelde dat alleen de (zelfrichtende) Mondo 90 was goedgekeurd voor tweeweggebruik. Is dus niet technisch, maar heeft met de zendmachtiging te maken... Verder in de rubriek "Regelgeving" :cry:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik kwam er nog een tegen, lijkt wat goedkoper, maar je moet ingezetene van Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland zijn.

Het is een systeem voor thuis, maar een beetje knutselaar maakt van een parabool voor vaste opstelling een reisschotel ;-)

http://www.filiago-shop.de/sess/utn;jse ... shopscript
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Het richten van een digitale satellietschotel valt erg mee.
Zorg voor een goed kompas, richt je schotel op de satelliet, let op de goede hoek met de horizon(waterpas of loodlijntje), satontvanger zetten op een sterk signaal (bv. een duitse zender), kijken op de satfinder, een beetje draaien voor het sterkste signaal, dan de hoek corrigeren en binnen een halve minuut heb je beeld.

Ik richtte mijn schotel elke dag opnieuw in Spanje op de Astra en 90% was er beeld binnen de 20 seconden, soms zelfs direct.

Gerbruikte apparatuur:
-goed kompas (bolletje) met een streepje voor de Astra, vast aan de mast gekoppeld, zo goed mogelijk gecorrigeerd.
-satellietmast met zwengeltje voor de juiste hoek instelling, (opzoeken bv. op internet).
-satfinder permanent aangesloten op de kabel zonder piep (doorgeknipt)
-60cm schotel

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hallo allemaal,

Het werkt allemaal super goed. Tot we uit het berijk van de satelliet kwamen.

We hebben het systeem van Filiago gekocht. Het werkte perfect. Zodra je de schotel goed gericht had was er na enkele ogenblikken internet.

We waren er erg tevreden over. Super om ergens in een groot berg landschap zonder iets in de wijde omtrek, nog telefoon ontvangst, wel gewoon te kunnen internetten. Echt super.

Het richten ging na wat proberen vrij gemakkelijk. Vooral enkele keren opnieuw doen als je al verbinding hebt gehad is goed om te leren.

Alleen hebben we een probleem gekregen omdat Astra de satellieten heeft verwisseld. De satelliet die Filiago gebruikt ging van 1D naar 1E. Hierdoor is Spanje grotendeels buiten de footprint van ontvangst gevallen...

Afbeelding

Hierdoor kregen we bij ons afdalen naar het zuiden rond Barcelona moeilijkheden schotel ontvangst te krijgen...

Filiago bied ons echter alleen abbonements geld terug. Hierdoor blijven wij met een financiële strop zitten van zo'n 500 euro.

Omdat we waarschijnlijk toch erg veel in Spanje en Portugal zullen zijn hebben we helaas besloten het systeem te verkopen!!
Het staat onder de volgende link:
http://forum.campertechniek.eu/viewtopi ... 7616#27616

Bij interesse horen we het graag.

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Melchior,

Da's balen! Wie verwacht nou dat ze 'n footprint inkrimpen :twisted:

Ik ben toevallig vandaag net een (huis-) proefopstelling aan het maken van de pas ontvangen set die Internet mogelijk maakt via Hellas Sat. Dat betekent dat we niet in het uiterste Noorden van Scandinavië moeten zijn (althans niet met werkend web), maar in het Zuiden pakt-ie de Afrikaanse kust nog mee...

Kun je niet met je bestaande hardware een ander abonnement afsluiten? Volgens mij hebben we dezelfde modems (Newtec 2218).

Sterkte en succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Dat zou interessant kunnen zijn.

Het zou wel de zelfde hardware kunnen zijn zal het eens nakijken.

Je kunt de firmware zelf flashen en ik heb ook het wachtwoord van ze gekregen. Dus zou mogelijk moeten zijn.

Zal er eens naar kijken.

Wat kost het goedkoopste abonement bij Hellas Sat?

Melchior
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Via IPCopter.de (Beurs Düsseldorf):

"Full flat rate"
€ 40/mnd 512/128 Kbps
€ 60/mnd 1024/128 Kbps

Alternatief: € 350-300 voor 100 dagen (1024/128 - 512/128 Kbps)

Dit zijn de verlengprijzen; ze beginnen met dat dure pakket (inclusief automatische schotel en DVB-S ontvangst) inclusief de eerste 100 dagen access (te gebruiken voor 31 december 2009).
Je zou dus je situatie moeten uitleggen en kijken of ze met jouw bestaande hardware gezien je uitzonderlijke situatie een "data-only" abonnement willen leveren. Ik heb er geen idee van hoe ze de marge verdelen bij eerste levering van het pakket...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Alvorens tot inbouw over te gaan heb ik vandaag de Alden-set functioneel getest. Daartoe de schotel op twee latjes voor de stabiliteit in de voortuin (op het Zuiden) op de grond gezet. Gelukkig zijn de kastanjes kaal in deze tijd van het jaar. (En binnenkort worden ze sowieso gerooid vanwege de paneuropese kastanjeziekte.)
Afbeelding

De opstelling binnen: v.l.n.r. TV met SCART-ingang, PC, ontvanger met daarop richtingmodule, voeding met daarop modem.
Afbeelding

Bevindingen:
- het zelfzoekende systeem is het summum van gemak.
- data: perfect! De snelheid (1 Mbps down, 128 Kbps up) is geen enkel bezwaar, net zo min als de looptijd in Skype.
- TV: ontvanger veel sneller dan wat ik gewend was; prachtbeeld!

Ik heb nog een paar vragen over, met name rond de TV-ontvangst:
Wat voor ontvanger is het?
Waar vind ik een editor voor de kanalenlijsten?
Hoe stel ik satellieten in die niet zijn voorgeprogrammeerd in de richtingzoeker?
Waarom kan ik HellasSat alleen voor data gebruiken en niet voor TV (of zitten die er gewoon niet op)?
Waarom zoekt de ontvanger een Irdeto-kaart terwijl ik er een werkende CAM + SECA2-kaart heb ingeschoven?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten